Uncategorized

رواية وفاء البارت السادس عشر 16 بقلم آية عبده

  رواية وفاء البارت السادس عشر 16 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت السادس عشر 16 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت السادس عشر 16 بقلم آية عبده

ذهبت اسماء الي ياسر ودقت جرس المنزل
فتح ياسر باب الشقه وقال
اهلا اهلا اخيرا ياابله اسماء وضحك بخبث وقال اتفضلي
دخلت اسماء تقدم رجل وتأخر رجل وترتعش وقالت بصوت منخفض يشع منه الرعب ،وقالت
انا جيت اهو حسب ال اتفقنا عليه فين بنتي
رد ياسر طب اخلي ياحلوه وخدي نفسك من طلوع السلم
ردت اسماء بخنقه وبكت ،بقولك فين بنتي 
اقترب منها وقال طيب بس متعيطيش دموعك غاليه علينا ياموءه
باسمئزاز ابتعدت عنه وقالت ،اسمع ياياسر هتقولي بنتي فين ولا هصوت وهلم عليك الناس
رد تلمي ايه ياحلوه دا انتي ال جيالي هنا برجليكي مضربتكش علي ايدك وكمان الناس شيفاكي وانتي طلعالي  وقعد علي  الكرسي المجاور له وقال يالا سمعيني صوتك وصوتي وخلي الناس تنقذك
ردت بخوف اسماء ،انت عايز مني ايه قلت تعالي وجيت فين بنتي ونفذ وعدك حرام عليك انت معندكش قلب دي بنت اخوك ازاي تعمل فيها كده وتحرمها من امها مش،كفايه بقت يتيمه الاب 
رد ياسر تصدقي صعبتي عليا ياموءه وهعيط اهو اهي اهي 
اسمعي كويس انت عارفه انا عايز منك ايه 
ردت اسماء وقالت طيب انا موافقه بس اشوف بنتي الاول
رد ياسر بمكر ايوه كده تنفذيلي كل طلباتي بنتك هتبقي في حضنك 
ردت اسماء هنفذها بس هي فين نفسي اشوفها 
رد ياسر امضي الاول ياحلوه علي الورق ده واتنازلي عن كل ال كتبه اخويا باسمك ليا 
ردت حاضر ومضت علي كل الورق المطلوب توقيعه عليها همت بالوقوف وقالت ،اهو نفذت فين بنتي بقا ياياسر 
رد ياسر ادخلي هتلاقيها في الاوضه التانيه دي واشار بيده عليها
دخلت اسماء مسرعه وجدت الغرفه فارغه ،بصدمه فين بنتي ياياسر 
ضحك بمكر ودخل الغرفه وقفل الباب وقال مش لما تنفذي الاول
بصدمه وزهول انت عايز مني ايه 
رد كلك نظر باحلوه 
ردت مش فاهمه تقصد ايه مش ده ال اتفقنا عليه 
رد اه ما انا نسيت اقولك اني غيرتي اتفاقي وبقي بدل الشرط اثنين
ردت اسماء هصوت وهلم عليك الناس ياواطي 
رد انا واطي بابنت ……. فرقتي بيني وبين اخويا وروحت ليه وقلتي اني بحاول اتحرش بيكي وخلتيه يكتبلك املاكه كلها ويتبرا مني واتفضحت ويرميني من غير اي فلوس ياقذره، دلوقتي بقا هااخذ حقي منك تالت ومتلت
ردت اخرس ياواطي انت ال قذر وابن…..
تقدم نحوها وظل يضربها 
ردت ابعد عني وظلت تصرخ الحوووووووني ،وبعد ثواني دخل عزت ورامي اخواتها بصحبه البوليس وانهال عزت ورامي علي ياسر بالضرب والسب ،اختي تعمل فيها كده ياو…. وقبضو علي ياسر متلبس وخرج البوليس بصحبه ياسر
جرت اسماء عليهم وهي منهاره عزت الحقني بنتي مش هنا بلغت ليه عرفت منين هاتولي بنتي ارجوكم وانهارت من البكاء ،اقترب رامي نحوها وقال اسماء،متخافيش بنتك في الحفظ والصون ،هي دلوقتي في حضن امي 
 قامت اسماء وقالت بتقول ايه يارامي بنتي ازاي في القاهره مش هيا هنا في اسكندريه 
رد رامي يااسماء انا كنت مرتب كل شئ ومراقبه وكمان مبلغ فيه ومشينا معاه خطوه بخطوه علشان نوقعه ،ولما رقبنا تلفونه لقيناها بيكلم رقم في القاهره كل شويه ،اتبعنا سير الرقم التاني وطلعت اخته ومعاها بنتك ،هو كان هنا لوحده علشان ينول ال هو عايزه ويهرب بالبنت واخته بره مصر ،ادينا اشاره وداهمو البيت في القاهره ودخلو وقبضو علي اخت الكلب ده في الوقت ال دخلتي فيه العماره دي وكانت معاها بنتك وبنتك دلوقتي مع امي في البيت 
ردت اسماء طيب وانتو عرفتو ازاي اني هروح اقبله وانتي يارامي جيت ازاي مش،كنت في القاهره لحقت تسافر وتيجي اسكندريه
رد رامي لما جالنا اشاره في القاهره بمكان البنت جيت فورا علشان اكون معاكي انتي وعزت ومبينتش اني جاي علشان مفيش حاجه تنكشف
ورد عزت يااسماء البوليس كان مراقب ياسر وتحركاته وتلفونك كمان لان احنا عارفين انك بتخافي وهو مهددك ببنتك محبناش نقولك اننا عارفين كل تحركاتك وكل حاجه علشان متتكشفيش 
بكت اسماء وقالت ربنا يخليكم ليا ياسندي بعد ربنا يالا مستنين ايه نسافر دلوقت هموت واشوف بنتي واطمن علي وفاء
***********
سليم داخل سيارته ذاهب الي منزله
رن علي عمر وعمر لم يرد ،قال يمكن في العمليات ،طب انا قريب اهو من المستشفي هحود اشوفه نفسي اشوفه في شغله الجديد وبالفعل اقترب من المستشفي
***********
منه تتحدث مع ريم علي الهاتف 
بجد ياريم وفاء فاقت واتكلمت
ردت ايوه والله وبكره هتخرج من العنايه 
ردت منه الحمدلله ماما كان هيجرالها حاجه لو وفاء بعد الشر 
ردت ريم ايوه الحمد لله ربنا ستر
ردت منه مالك ياريم انتي كويسه مال صوتك
دمعت عين ريم ،مفيش ياقلبي انا كويسه بس مضغوطه في الشغل وكده 
ردت منه هه دا علي اساس مبنحسش ببعض ايش حال اننا توأم 
ردت ريم مفيش اتخنقت مع عماد الصبح 
ردت منه ليه كده احكيلي 
ردت ريم شافني وانا…………….
بعد ماحكت ريم ماحصل من عماد وخناقته مع اسماعيل
ردت منه عنده حق الصراحه انتي ذودتيها معاه وهو شاريكي ومجريش واشتري نفسه وحقق حلمه انه يبقي اب ،اشتاركي وباع اهله وامنيتهم انه يبقاله اطفال ،بصي ياريم من الاخر انتي ال خسرانه
ردت ريم وبكت فعلا يامنه انا ال خسرانه بس انا اخترت ومش هرجع في قراري
***************•
علي الهاتف تتحدث الحاجه عفاف مع ابنتها اسماء
سمعيني صوتها ياماما والنبي هموت واسمعه
ردت الحاجه عفاف بعد الشر عنك حاضر ،بسمله كلمي ماما 
تكلمت بسمله مامماه ،
بكت اسماء قلب ماما ياروحي انتي وحشتيني 
ردت الحاجه عفاف ،اهدي بقا يابنتي مينفعشي كده بدل ماتعيطي احمدي ربنا انها رجعت
ردت اسماء الحمد لله ياماما 
ردت عفاف ،انتم فين دلوقتي 
احنا خلاص اتحركنا بالعربيه راجعين القاهره
ردت عفاف ترجعو بألف سلامه يابنتي انتي واخواتك ربنا يسلم طريقكم
***********
في المستشفي 
الظابط ذاهب الي وفاء 
استوقفهم الدكتور عمر ،وقال ايه ده رايحين فين
رد الظابط بلغنا ان المجني عليها فاقت وجينا نستجوبها
رد عمر للاسف مش هينفع دلوقت المريضه في حاله افاقه ولازم تفضل تحت المتابعه ومقدرش اضغط عليها بالاستجواب غير لما تكون كويسه 
رد الظابط خلاص هنفوت عليها لما تسترد صحتها ، وحضرتك مطلوب في النيابه للاستجواب
رد عمر باستغراب ليه 
رد الظابط علشان تدليي بشهادتك علي المتهم خالد عمار حضرتك الشهاد الوحيد ال شافه داخل العنايه ،ومد يده وقال وده الاستدعاء
اخده عمر وقال بكره ان شاء الله هكون موجود في النيابه 
استأذن الظابط وذهب من خلفهم سليم
ايه ده في ايه ياعمر خير 
رد عمر اهلا يابابا المستشفي نورت 
رد سليم بنورك ياحبيبي خير في ايه الظابط كان واقف معاك ليه 
رد عمر مفيش موضوع كده نسيت احكيلك عنه هبقي احكيلك ،بس ايه المفجأة الحلوه دي
رد سليم مفيش كنت قريب من هنا ومروح قلت احود اشوفك 
رد عمر احلي مفاجأه والله يابابا نورتني 
من خلفهم حضرتك يادكتور عمر واعطته ورقه وقالت طلبت التحاليل دي لحاله مدام ساميه هتبقي صايم ولافاطر 
نظر سليم لها ونظرت له وعينهم في اعين بعض ،فتوترت منال ونظرت  الي الارض
رد عمر التحاليل دي تتعمل دلوقت والتانيه تتعمل صايم 
بتوتر اخذت منال الورقه وذهبت مسرعه ،ظل سليم ينظر لها 
تكلم عمر هتعمل ايه دلوقت يابابا 
مردش سليم ظل ينظر الي منال وهي تبتعد
قطع شروده بابا بكلمك مالك 
رد سليم هاا مفيش متهيئلي شفتها قبل كده بس مش فاكر
رد عمر ايوه ماهي تعرفك قبل كده شكرتلي فيك 
رد سليم تعرفني 
رد عمر ايوه بعض مرات شكرت في حضرتك لما عرفت اني ابنك
رد سليم غريبه 
رد عمر ولا غريبه ولا حاجه يابابا يمكن اشتغلت معاك قبل ماتسافر ،ماعلينا تعالي الواد قابيل داوشني عايز يشوفنا تعالي نطب عليه في مطعمه الجديد بيقول خلاص قرب يشطبه ونعملهالو مفجأه 
رد سليم فكره حلوه وبعدها اخدكم واعملكم احلي عشا ونتعشا مع بعض 
رد عمر ثواني هغير هدومي وهمضي انصراف وهبقي تحت امرك 
رد سليم يالا بينا ياحبيبي
من بعيد تنظر لهم  وهي مختفيه عنه وهم يتجهون الي الخارج قالت ياترا افتكرني لا لا اكيد كان كلمني لو افتكر هتبقي مصيبه لو افتكرني استرها يارب
*************
ريم 
نظرت لمصدر الصوت ،نعم
انا كنت عايزك في كلمه علي انفراد
ردت دكتور اسماعيل كفايه ال حصل 
رد بصي ياريم انا عايز اتجوزك 
بصدمه تنظر له وترد لترفضه وتقول انا واثناء ردها نظرت بجوارها كان عماد متجه الي خارج غرفه الكشف ولمحهم من بعيد ،نظر له ولها واكمل سيره الي خارج المستشفي
رد اسماعيل قلتي ايه ياريم
ردت حضرتك فجاتني 
رد يعني اسيبك فتره تفكري 
بلعت ريقها. وهزت رأسها ،وقالت ايوه
رد اسماعيل وانا هبقي اسعد انسان لو وفقتي 
نظرت ريم الي الارض لا تطيق تلك الكلمات منه فقلبها وعقلها مازالم ملك لعماد ،وذهبت بعيد عنه مسرعه
**************
داخل العنايه 
ساميه تتجه لتطمئن علي وفاء 
اقتربت منها وقبلتها وظلت تنظر لها ومسكت يدهاوبكت وقالت سامحيني ياوفاء وسامحي خالد ملوش ذنب انا السبب في كل ده 
افاقت وفاء علي صوتها وفتحت عيناها ببطء لترا من يتكلم فوجدتها ساميه عمه خالد ،نفرت منهاواغمضت عيناها  باشمئزاز وسحبت يدها فهي لا تطيقها
ردت ساميه ليكي حق يابنتي تزعلي ومتطقيش تشوفي وشي حقك عليا 
لم ترد عليها ولا حتي نظرت لها اكتفت ان اشاحات بوجهها عنها
دخل دكتور اسماعيل
مدام ساميه بتعملي ايه ،مينفعش كده 
ردت ساميه اسفه كنت عايزه اشوفها واطمن عليها
رد اسماعيل يامدام اطمني هي بخير حضرتك لازم ترتاحي انتي تعبانه 
نظرت الي وفاء ثم قالت حاضر يادكتر وذهبت الي خارج العنايه 
لمحتها منال ،مدام ساميه مصيبه
ردت بخوف مصيبه ايه في ايه يامنال
ردت دكتور سليم شافني 
بصدمه ردت ساميه ايه وحصل ايه عرفك
ردت منال مش عارفه بس فضل يبصلي وبعدين مشيت من اودامه كنت خايفه يوقفني يسألني او يكون افتكرني 
ردت ساميه يادي المصيبه سليم هنا والدنيا لفت من حواليها مسكتها منال وقالت
مدام ساميه انتي لازم ترتاحي انتي تعبانه واسندتها منال واخذتها الي غرفتها المحتجزه بها في المستشفي
************
علي الهاتف تتحدث 
يعني ايه فاقت وفاء متخرجش بره العنايه سليمه وفاء مش لازم تعيش فاهم اومال انا دفعالك فلوس ليه
يتبع..
لقراءة البارت السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى