Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة السادسة عشر 16 بقلم إيمان المهدي

رواية بريق الحب الحلقة السادسة عشر 16 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة السادسة عشر 16 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة السادسة عشر 16 بقلم إيمان المهدي 

جاسر. آدم لازم تفهمنى كل حاجة وايه  ال بريق طلبته منك 

آدم. بريق طلبت أعمل تعقب على تليفونها وابلغ عن المكان ال هيا فيه 

فهمى . ايه الغريب هى عايزة تعرفنا مكانها 

آدم. الغريب انها قالتلى ان اطلب من المحامى يفتح ملف  قضيه موت ابوك وامك من تانى 

جاسر. ليه بريق عايزة تفتح ملف القضيه إذا كان القاتل مات. 

آدم.  ودا ال أنا مستغربه. وكلمت  المحامى  

جاسر.  أنا مش قادر افهم على عايزة توصل لإيه. المهم انت تعقبت تليفونها. وفين مكانها دلوقت

آدم   أه وعرفت مكانها 

جاسر.  لازم نروحلها. 

فهمى. آدم. انت لسه تعبان مينفعش تتحرك كتير 

جاسر.  دى مراتى يا فهمى. وانا ظلمتها كتير ولازم اكون جمبها

بعد ساعة وصلوا المكان ال فيه بريق 

آدم. الوووو هبعتلك العنوان ولازم تيجوا فورا 

جاسر بتكلم مين. 

آدم المحامى. عشان يبلغ. بريق ال قالتلى أعمل كدا وابلغ عن المكان ال هى فيه 

ناجى. يالا قومى عشان هنتحرك من هنا فورا 

بريق.  هنروح فين. 

ناجى. قولتلك هنسافر 

بريق. بس أنا عايزة اشوف جاسر. واعرف انت هتعمل معاه ايه

ناجى وعدتك ان مش هعمله حاجة أنا اخدت ال أنا عايز مجرد ما نخرج من هنا هترجعى كل حاجة بإسمى 

بريق. أنا مش مصدقاك. ايه يضمنلى أنك مش هتأذيه 

ناجى ولا حاجة. ولو متحركتيش  هقتله. 

بريق.  لوجاسر حصله حاجة. هقتلك

ناجى هتقتلى ابوكى 

بريق. أنا ابويا مات. ومعرفكش. 

ناجى.  يبقى ال كنت مأجله هيحصل دلوقتى  دى الأوراق. هتمضيلى عليها  وتتنازلى عن كل حاجة

تتنازل عن ايه  مش لما تبقى صاحبه الأملاك تبقى تتنازل ودا كان صوت جاسر. 

ناجى. بصدمة. انت 

جاسر. ايه مكنتش متوقع صح

بريق تجرى على جاسر وترتمى ف حضنه. ببكاء انت كويس ف حاجة بتوجعك 

جاسر بألم كنت كويس بس انتى كدا بتوجعينى

بريق تبتعد عنه آسفه مش اخدت بالى 

جاسر. يقربها اليه 

      “كل الوجع هين الا وجع بعدك عنى”

ناجى. الله الله كويس أنك جيتلى برجلك 

جاسر. مش مستغرب كتير أنك عايش مستحيل شيطان زيك يموت بسهوله 

ناجى  كويس أنك عارف. ال مش تعرفه بقا ان أنا ال ضربت نار عليك وانا ال خططت ان بريق تستلم الأملاك

جاسر.  كنت بتلعب عليا وعليها كل دا عشان الفلوس

 قتلت أهلى قدام عينى. وحرمتنى منهم وحرمتنى من نعمة

 ان يكون عندى عيله 

حرمتنى من الراحة عيشت سنين بسببك ف عذاب

 كل دا عشان فلوس دنيا فانيه مش هتاخد منهاحاجة وانت خارج منها الا عملك 

ناجى.  أنا كل دا ما يهمنيش ال يهمنى ان هاخد ال كان من حقى 

جاسر بضحكة. تاخد ايه. دا بعدك ياناجى. مفيش حاجة

 بإسم بريق عشان تاخدها. بريق اتنازلت ليا عن كل حاجة 

وانت خلاص خسرت كل حاجة ومش هطول اى حاجة 

ناجى. لالا لالا انت كداب يستحيل بنتى تعمل فيا كدا 

بريق لأ أنا فعلا اتنازلت لجاسر عن كل حاجة.

 لان كنت متأكدة ان فيه حاجة غلط وازاى ف يوم واحد 

امتلك كل دا وايه مصلحة الشخص ال بعت اوراق

 للبنك تثبت احقيتى للأملاك. وكمان مكنتش عايزة اخسر جاسر عشان الفلوس

 ناجى بغضب  انتى مجنونه ازاى تعملى كدا بعد كل ال عملته ترجعينى تانى لنقطه الصفر

جاسر أنت انانى وطماع ولازم تتعاقب على كل ال عملته

والبوليس مش بعيد يكون وصل بره دلوقتى  

ناجى. وانا مش ههنيك ياجاسر. وبما ان خسرت كل حاجة.

  مش هسيبك تكسب  ويخرج مسدسه ليطلق النار على جاسر 

ولكن تستقر الرصاصة ف صدر بريق التى أسرعت لإنقاذ جاسر 

جاسر. بريق لااااا مستحيل بريق ردى عليا ارجوكى 

انت ليه عملتى كدا ليه تنقذى حياة الشخص ال عذبك

 وشك فيكى ومكنش قد ثقتك ليه يابريق ليه ياحبيبتى

بريق ارجوكى ردى عليا. أنا مقدرش اعيش من غيرك

بعد عدة شهور.  داخل المشفى

آدم  ولحد امتى ياجاسر هتفضل كدا لازم تخرج من ال انت فيه بقا.  

جاسر …… 

آدم.  جاسر. طيب على الأقل روح غير هدومك واحلق

 دقنك وابقى ارجع انت بقالك شهور على الحاله دى

 وعايش ف المستشفى. انت كدا بتموت نفسك. تفتكر

 بريق هتبقى مبسوطه وانت كدا 

جاسر ……..

تقى بردوا مش بيرد عليك 

آدم أنا خايف عليه اوووى.  من وقت ال حصل وهو

 قاعد جمبها تايه وعلى طول سرحان. ومش بيرد ال

 بعد محاولات كتير. نفسى يخرج من ال هو فيه 

تقى منه لله ابوها هو السبب ف كل ال هما فيه. عذب

 جاسر طول حياته. دا حتى بنته مسلمتش منه. وبقالها شهور ف غيبوبه 

Flashback

بريق ردى عليا ارجوكى 

ارتحت اخدت ايه قتلت روحى وبنتك عشان الفلوس

 عايز الفلوس خدها بس كنت تسبهالى حرام عليك

 ياعمى أنا معدليش حد اخدت كل حبايبى منى بسبب طمعك ????????????????

تدخل الشرطة ف الوقت دا ويتم القبض على ناجى 

وبينقلوا بريق المستشفي. 

ال سريعا دخلت العمليات 

ولكن للأسف دخلت ف غيبوبه و من وقتها 

 وجاسر بحاله مزريه دقنه طويله ومهمل ف شكله

 وصحته بياكل بس عشان يقدر يكمل.

 ملهوش رغبه ف الحياة بس عايز يكمل

 على آمل أن بريق تفوق ف يوم من الأيام ويكملوا حياتهم مع بعض 

 “” كنت اخاف أن أتعلق بك. ولكنى تعلقت بك بالفعل  

              شوقى إليك يعذبنى ،،وحنينى يقتلنى

     لماذا أحببتك  لماذا يعذبنى قدرى دائما بحرمانك “”

ودا حال جاسر. ال عايش ف عالمه الخاص. مع ذكريات

 بريق وعيونه ال مش بتنزل من عليها على آمل انها

 يشوفها حتى ولو بترمش اى أمل ولو بسيط.  

كان الملجأ الوحيد ليه هو الصلاة. 

يارب أنا عارف ان ذنوبى كتير واستحق العقاب

 بس بلاش تعاقبنى بحرمانى منها هي ملاك ملهاش

 ذنب تتحرم من سعادة الدنيا وفرحتها وهى كانت

 البسمه والسعادة لكل ال حواليها 

مرت ايام وآدم وعمر وتقى وفتحى وياسمين

. كلهم بيرحوا لجاسر ويقعدوا معاه بيحاولوا يخرجوه من حالته 

ويعطوه آمل جديد. ومع محاولات كتير منهم انهم

 يحاولوا يصبروا جاسر.  فعلا كانوا ونعم الأصدقاء. 

وتقى ال كانت بتهزر وتضحك طول الوقت مع بريق وكأنها حاسه بيها. 

وبمحاوله منها لتلطيف الجو وانها تخلى جاسر يفوق ويتكلم معاهم 

شوفتى ياست بريق مستر جاسر. بقى كسول ازاى لا

 مهتم بشكله ولا بشغله عايز يفضل قاعد معاكى. أه ما

 انتى حبيبت القلب. طيب اتفضلى انتى  فهميه ان ال

 بيعمله مش صح قومى يابريق عشان ترحمينا بقا من

 بروده دا بيسبنا نتكلم بالساعات ولا يعبرنا 

جاسر يقترب بكرسيه من بريق ويمسك ايديها.

 ياريت تقومى أنا محتاجلك أنا بموت من غيرك. 

فهمى. جاسر.تقى.  اتكلموا تانى 

جاسر بإستغراب. ايه 

فهمى بريق بترمش لما بتتكلموا أكيد سمعاكم  

جاسر معقول.  وبترجى بريق. ارجعيلى ارجوكى وانا والله ما ازعلكم تانى.  

مع كل كلمه كانت بريق بدأت بتحريك بعض اصبعها 

وبدأت تفوق شويه بشويه 

وجاسر ال كان طاير من الفرحة مش قادر يستوعب ان خلاص معاناته انتهت وان هعيش ف سلام مع بريقه 

            ياترى هل للقدر رأى آخر

بعد عدة أيام كانت بريق فاقت تماما واستعادت بعض من صحتها 

جاسر. واخيرا يابريق. رجعتى بيتك تعرفى ان مدخلتش الفيلا من يوم دخولك ف غيبوبه.  كنت بموت كل يوم. من غيرك  

بصى بقا أنا مش بعرف اتكلم اقول كلام حلو وكدا

بريق. بضحكة هاديه. كل دا ومش بتعرف تتكلم اومال لو بتعرف 

جاسر. بضحك كدا بردوا يابريق. طيب ايه ف رومانسيتى. بقا 

بريق. بريق امممم مش حلوة اوووى بس اهو ماشى الحال

جاسر. طيب لو قولتلك تقبلى تكملى معايا بالرغم ان مش رومانسى اوى تقبلى 

بريق. بخجل. …….

جاسر. أنا بحبك وعايزك تفضلى جمبى 

بريق. هتقدر تنسى ال عمله ناجى وان أنا بنته

جاسر انت بنتى أنا وحبيبتى ال هتنسينى كل الم ووجع  انت هتكونى الضى ال هيخرجنى من عتمتى

بريق. وانت هتكون كل عيلتى أنا بحبك اوووى ياجاسر

جاسر بسعادة. وأخيرا نطقتنى. ياشيخة حرام عليكى كنت هموت واسمعها 

بريق. هقولهالك كل يوم وكل وقت بشرط مش تنيمنى على حرف السرير

جاسر. أنا قولت البت دى مجنونه محدش صدقني 

طيب بالمناسبه الحلوة دى. خنعمل حفله صغيرة عشان رجوع بريق وسطنا بالسلامه 

كان دا صوت مريم ال كانت معانا ف اول حلقه 

آدم. أه والله يامريم عندك حق 

مريم. سامحنى ياجاسر وانتى كمان يابريق ان مسألتش الفترة ال فاتت بس أنا شغل الشركه كله كان على دماغى وباقى الموظفين مش مهتمين 

تقى تقصدى مين بقا ياست مريم 

مريم. رد انت يا آدم. وقولها 

آدم. بضحك حقيقى ياتقى أنا استغليت مريم طول الفترة ال فاتت كانت شايله الشركة كلها

بريق خلاص أنا بقيت كويسه وجاسر كمان هيرجع الشركات وكله حاجة هتتظبط

جاسر بس انتى انسى مستغنى عن خدماتك. 

بريق. اصلا انا مش عايزة اشتغل معاك 

آدم. رجعنا تانى للمناقرة بينهم 

جاسر. بضحك لا متقلقش واتعود على .نقارنا

مريم  طيب لو كدا بقا. يبقى أنا استلم مكانها

ينظر الكل بإستغراب لمريم 

مريم. مالكوة ياجماعة بتبصولى كدا ليه انتم بقالكم شهور غايبين عن الشركه وفيه حاجات كتير ومناقصات أنا اعرفها. فقولت اوفر علي مستر جاسر التعب وانك تدور عليا كل شويه

تقى. مع ان محدش يقدر ياخد مكان بريق بس فعلا انت انسب حد ف الوقت الحالى

عمر. فيه ايه هنفضل نتكلم كتير ف الشغل أنا عايز آكل واحتفل 

ياسمين. أه والله ياعمر. ومين سمعك 

ويمر اليوم والإحتفال والكل مبسوط وسعيد. بس كان فيه عيون حاقدة على سعادة جاسر وبريق. وبتتمنى ليهم الشر وبس

داخل السجن. 

ناجى  انت مين. وتعرفينى منين عشان تيجى تزرونى

جيت عشان مصلحتنا واحدة 

ناجى مش فاهم. 

انت عايز الفلوس. كلها. وانا مش بريق 

ناجى. اقصدك ايه مالك ومال بنتى 

عايزاها تبعد عن. جاسر وللأبد  وف المقابل. همضى جاسر على كل حاجة وتبقى بإسمك 

ناجى. انت عايزة تخلصى من بنتى 

لأ. بس دا لو فكرت تأذى جاسر هأذيها. أنا عايزة جاسر وبس وانت واحد الفلوس. بس بشرط. جاسر وبريق يكرهوا بعض وميتجمعوش للأبد 

ناجى. وانا موافق. بس أنا هنا ف السجن تفتكرى اقدر أعمل ايه 

هخرجك. بطريقتى

ناجى. فيه حد تانى. بيساعدنى. وهينفعنا كتير عشان هو مصدر ثقه لجاسر وبريق لازم يعرف بمخططنا 

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى