روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء الثامن والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي البارت الثامن والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة الثامنة والعشرون

جواب/ البيت ده هيبقى بيتك لغايه ما تولدي
وبعد كده هنكتب كتابنا عشان الاولاد يتكتبوا باسمي
عايزه تكملي معايا تكملي
مش عايزه براحتك
بس عايزك تعرفي ان عمري ما هعتبرك مراتي واعتبري ان البيت ده بيتك لان هو ده اللي هيكون
وانا مش هاجي على البيت وجاي في النوم بس ومش هيبقى فيه اي تواصل بينا
مايا قربت منه وبصت في عيونه وقالت
جواد انت لامتى هتفضل كده قل لي ليه بتعمل كده ليه بتجرح نفسك كده انا عارفه انك بتعمل كل ده عشان تبان قوي ما تبينش ضعفك لحد لكن انا مش حد يا جواد انا والله حبيبتك واكثر واحده بتخاف عليك
جواد كنا عايز يصرخ فيها ويقول لها ان كل كلمه بتقولها صح ويقول لها انه موجوع مخدوع عايش كانه مش عايش كان عايز يترم في حضنها زي الطفل
اللي فاقد حضن امه بس للاسف كل حاجه بايدينا نعملها لكن كبرياء هو اللي بيمنعنا
بعد عنها بسرعه وخرج من البيت
مايا بصت على اثر بحزن هي عارفه ان هو بيحاول يداري جرحه الكبير اللي بينزف بس كان نفسها تبقى هي الدواء ومستغربه ليه هو بيعمل كده معاها ليه ما وجههاش ليه ما بهدلهاش لكن سكوتو والبرود اللي بيتعمل ده بيدمرها بالبطيء
************
قعدت شهر من ساعه راحت الشقه وجواد ما رجعش على البيت حتى مش بيجي على النوم زي ما قال لها كانت قلقانه عليه
لكن مش بايدها حاجه وكانت تعبانه جدا من كل اللي حواليها ولان الحمل اصلا في خطوره على حياتها كانت بتتعب وبتتالم بالبطيء غير نفسيتها كانت زي الزفت لانها للاسف عرفت ان جدها توفى ونهارت ودخلت في نوب عصبيه شديد ه اثرت على الحمل بس برده جواد مظهرش وعبد الله سافر في امريكا وناديه طبت عليها جلطه بعد ما عرفت ان هي خسرت ولادها الاثنين جواد ابنها المزيف وندى بنتها الحقيقيه ومحمد وداها على المستشفى بس للاسف ما لحقهاش ورفعت وفارس وسها خطيبته بيجوا يزروهاحتى محمد وسهر بيجي زروها لكن طبعا ما حدش عارف جواد فين ولا مختفي فين ونادين بقيت صاحبه ماياه وبتيجي تقعد معاها على طول لكن هي كل دول مش بيعوضوها عن جواد
لحد ما يوم في الليل الساعه كانت معديه 12:00 كانت مايا قاعده قدام التلفزيون ما تحضر مسرحيه لكن فجاه سمعت الصوت جاي من بره اتخضت ولبست الشال فوق كتافه وطلعت عشان تشوف مين لكن اتصدمت لما شافت جواد كان دخل وقال جاكيت وماسكه في ايده وكانت ذقنه طويله وشكله متبهدل وقفت متنحه مش مصدقه ان هو قدامها بعد كل ده مش مصدقه ان اخيرا
رجع وشايفه قدامهم وقفت تتامن في ملامحه اللي اشتقت لها كثير لكن اول ما رفع راسه شفه واقفه قدامه كان هو كمان مشتاق لها كثير
وبدون اي مقدمات خد الخطوه الاولى ليها كانه مغيب وهي كانت واقفه مش بتعمل اي حاجه غير ان هي متنحه بس في لانها مش مستوعبه اني هي شايفاها وحست بيه بيمسك وشها بين ايديه وبيرفع عينيها لعينيه وقال بهمس وحب/
بحبك يا مايا اشتقت لك كثير
وقبل ما تستوعب هو قال ايه كان ملتهم شفايفه في قبله عميقه بيبس فيها شوقه ولهفته فيها كان بيقربها منه اكتر وهي كمان اتجاوبت معاه ولفت ايديها حوالين رقبته بتقربه منها اكثر وضاع الكلام من على
من علي شفايفه ما بقتش عارفه تتكلم ولا تعمل اي حاجه غير ان هي مستسلمه للمشاعر اللي حاسه بيها واللي الاول مره من ساعه مفترقوا وهي بتحاول تداريها ي وثابت نفسها ليه لكن فجاه لما حست ان هو بيتجرا اكثر رجع في ذكرياتها شريط الليله اللي قضوها سوا في اليخت واللي هي دفعت ثمنها وحديها واتذكرت الكلام القاسي اللي هو قاله لها ما لقيتش نفسها غير بكل قوتها زقه بعيد عنها وهي بتبكي فهي بالحركه اللي هي عملتها فوقته من المشاعر اللي كان بيحس بيها والغلطه اللي كان ممكن يعملها دلوقتي
بص لها باستغراب وقال بصوت موجوع
/الدرجه دي مش مستحمله لمستي لكن هقول لك ايه انا غلطان اني رجعت كنت لازم اعرف انك مش عايزاني في حياتك وانك اصلا من الاول مش بتحبيني وعلشان كده خبيتي عني موضوع حملك بس قلبي اللعين سامحك على كل اللي عملتيه ورجع يتوسل لك عشان تسامحيه بس لا بعد الحركه دي اتاكدت ان انت عمرك ما حبيتيني ولا عايزاني اصلا عشان كده مش هقول لك غير كلمه واحده انا اللي مش عايزك
قال كلامه و ودخل عشان يلم هدومه كانت واقفه مصدوم من الكلام اللي بيقوله ليها دايما لازم تتحمل نتيجه غلطه هي ما غلطتهاش
نتيجه حاجه هو اللي عملها ودلوق لما فاقت ومنعت الغلط مش لازم يحصل بقيت مش كويسه
ما بقتش تناسبه هي لازم تمنعه قبل ما يمشي لازم يتكلموا
ايوه مش هتخليه يسيبها ثاني
مش هتخليه يتخلى عن ولاده مهما عمل ومهما اذاها وجرحها مش قادره تتخلص من من عشقه اللعين اللي دمر حياتها ودمر قلبها هيقولوا عنها من غير كرامه هيقولوا عنها عمرها ما هتتغير هيقولوا مهما يدوس عليها هترجع له بس ده مش بايديها بتحبه وما تقدرش تتخيل حياتها كلها من غيره هو النفس اللي بتتنفسه هو دنيتها باكملها
جواد الظلم زي ما هي اتظلمت بل هو اكثر ظلم منها لانه الظلم من عيلته كلهم عايش في خدعه طول عمره ولما فاق فاق على صدمه كبيره محدش يقدر يستحملها بتحطه ميت عذر وعذر لقلب حجر زيه
فاقت من الحاله اللي هي فيها والتفكير في كل اللي عمله عليه وهو خارج من الاوضه وجايب كل هدومه في شنطه وخارج اول ما شافت كده عينيها وسعت بدموع وهو بدلها النظرات بنظرات حده وقسوه وكرهيه اول مره تشوفها في عينيه
لكن هي قبل ما يخط خطوه بره البيت مسكت ايده بقوه وقالت/ انت ايه يا اخي مش بتحس ما شايفش قلبي اللي مش بيحب غيرك
ارحمني شويه يا جواد حرام عليك
قلبي قلبي المتيم بحبك مش قادر يكرهك لكن انت بقى عمالك عايزني اكرهك
لكن ده مش بايدي وفضلت تخبط على قلبها بايديها ان هو حبك انت
حب انسان ما عندهوش قلب بيستقوى على الضعيف
ذنبي ايه انا في كل اللي حصل لك انا مش بقول لك كده عشان انا مش عذرك
انا مقدره كل اللي بيحصل لك وانك اتالمت واتوجعت لكن انا يا جواد ذنبي ايه
بحبك ايوه بحبك وهفضل احبك
مش بايدي قلبي حتى بعد ما اتهمتني بافظزع الاتهامات وقلت عليا كلام ما يتقالش بس انا بحبك ايوه بحبك واتمنى تحس بقلبي اللي بينكوي بنار حبك
وقربت منه اكثر ومسكت هدومه بايديها قل لي انا ذنبي ايه انا توجعت اكتر منك هتقول لي كنت هتحرميني من ولادي مش كده انت
اللي ما فكرتش حتى تسال بنتي عمي هتعمل ايه بعد ما قضيت ليله معاها فضلت شغلك على واحده مسكينه كل ذنبها ان هي سلمت لك نفسها ايه الكلام وجعك
قل لي انا ذنبي ايه قل لي ذنبي ايه وانا بفستان الفرح وببكي قول لي كان هيبقى
موقفي ايه لما العيله كلها تعرف اني مش بنت
كلهم حيتهموني بشرفي
كلهم مش هيجيبوا اللوم عليك
كلهم هيقولوا عليا انا بنت ليل وسخه وعمرها ما هتبقى كويسه
ولا اقول لك حاجه كمان انت احقر انسان شفته في حياتي ومع ذلك بحبك ومع ذلك بتمنى اننا نرجع ونربي اولادنا مع بعض
ولادنا ايه اللي انا حامل فيهم في خطوره عليا وانا احتفظت بيهم بس عشان منك قول لي
عايز ايه دليل تاني اكتر من كده بصي في عينيا وقول لي في اكثر من كده دليل
جواد الكلام اللي قالته والصراخ اللي بدموع وقهر حسسه ان هو قد ايه ندل قد ايه هي اتحملت وهو مع ذلك بيلومها هو ما يستحقش العشق اللي عشقته له هو بدل ما يبادلها
العشق بعشق متبادل دمرها بعشقه قرب منها واخدها في حضنه ونهاره هم الاتنين على الارض
كان بيحاول يحتويها في حضنه لكن هي كانت بتبكي بصوت عالي وهي بتمسك في الجاكيت بتاعه بالم يقطع القلوب لكن فجاه سمع صوت صراخ بيزيد وهي بتقول ابني يا جواد حاسه ان بطني بتتقطع ارجوك ما تخليهوش يروح مني انا ما ليش غيره ارجوك يا جواد
جواد محسش بنفسه غير وهو شايلها وركب العربيه
منطلق الى المستشفى وهي بتتالم وبتصرخ وهي حاطه ايدها على بطنها لاول مره يحس بالعجز لاول مره في حياته شريط حياته كله بيمر قدام عينيه.
خايف لا يخسر معشوقته اللي بتعشقه بجنون وفي نفس الوقت مش بايديه حاجه عشان يخفف الالم اللي هي حاسه بيه
بعد شويه وقت وصلومايا وجواد
جواد دخل وهو شايلها وبيصرخ في الدكاتره بسرعه حد ينقذ مراته و هي بتصرخ بالم شديد واول ما حطها على السرير مايا قالت له جواد ارجوك خلي بالك من ولادي الامانه في رقبتك
جواد كان زي المجنون وهو بيمسك ايديها وبيضغط عليها جدا هو قال حتبيبقى كويسه يا حبيبتي ما تخافيش وهتتربى بيني وبينك انا مش هزعلك تاني ده وعد مني انا حبيبك مش كده يبقى يبقى اوعديني انك هتبقي كويسه وما تستسلميش للوجع يا حبيبتي
ابتسامات لابتسامه اخيره وخدوها ودخلوا غرفه العمليات فورا
بعد شويه وقت كان جواد قاعد على الارض قدام غرفه العمليات بشرود وضياع وفي نفس الوقت فارس وسها خطيبته وكانوا معه ومحمد وسهر كمان كانوا موجودين جواد بلغهم ان مايا بتولد ونادين قاعده قلقانه على ماياه كتير
وكلهم بيدعوا لها ان ربنا يقومها بالسلامه
بعد شويه وقت خرجت الدكتوره وباين عليها علامات الاسى والحزن عليها
كلهم متجمعوا حواليها وسالوها بلهفه
جواد/ طمني يا دكتوره مايا اخبارها ايه والاولاد اخبارهم ايه
دكتوره/ الاولاد الحمد لله حالتهم كتير كويسه المدام مايا كانت حالتها صعبه جدا وللاسف دخلت في غيبوبه واحتمال ما تفوقش منها لان الغيبوبه دي نسبه بسيطه جدا اللي بيفوق منها وانا حذرتها
اخر مره جات لي كل ما تجي لي كنت بحذرها من الحمل ان هو ممكن يكون في خطر كبير على حياتها لكن هي اصرت ان هي تحتفظ بالحمل وفي اخر فتره كانت نفسيتها كتير متدمره فاده برده كان سبب من الاسباب
جواد بعض الكلام اللي قالت له الدكتوره كان واقف مش مستوعب اصلا كل اللي حواليه
محسش بحاجه غير وهو بيصرخ باسمها
مايااااااااااااا
ويقع يغمى عليه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى