روايات

رواية عشقت زير نساء الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة محمد

رواية عشقت زير نساء الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة محمد

رواية عشقت زير نساء الجزء الخامس عشر

رواية عشقت زير نساء البارت الخامس عشر

رواية عشقت زير نساء الحلقة الخامسة عشر

خالد بيلبس قميصه :لو كنت حابه تروحي تنامي عند اهلك روحي
اسماء بزعل :هو يعني ماتقدرش تأجل سفرك احنا مكملناش يومين مع بعض
خالد :اعمل ايه الشغل مايتاجلش حاولت معاهم مارضوش اعمل ايه
اسماء :طيب خدني معاك على الاقل يكون شهر عسل
خالد :انتي واعيه للي بتقوليه مسافر مع صحابي شغل اخدك معاي
اسماء :بس
خالد قاطعها بصرامه :ولا بس ولا هس ومتقعديش تنفخي راسي قلت لك مااقدرش اخدك بتفهمي
وشال شنطته وطلع
………..
في بيت ريهام وخالد
خالد:ادخلي ياعروسه برجلك اليمين ،البيت هينور بصحبته
ريهام ببتسامه :بوجودك هينور
خالد مسك ايدها :اتفضلي ياقلبي
ريهام ماشيه معاه لحد ماقعدوا على الكنبه
خالد: مش هتصدقي قد ايه انا فرحان
ريهام بخجل :وانا اكتر
خالد :مش عاوزه تتفرجي على البيت
ريهام :شفته وانا برتب العفش
خالد بغمزه :بس غرفة النوم لازم اكون لك فيها مرشد سياحي يلا قومي
طلعوا فوق واول مافتح الغرفه الاالشموع ماليه المكان والورد في كل زوايه والعشي كان الجو خيال
ريهام متفجاة :كل ده علشاني انا
خالد ضمها :اكيد ليك ياقلبي امال لمين
ريهام بفرحه: ميرسي ياخالد
خالد مد ايده وبيفتحلها سوسته الفستان :طيب وريني الجمال بقي الي تحت الفستان
ريهام بخجل وكسوف لانها مش لابسه حاجه تحت الفستان غير قميص ابيض قصير جدا جدا
خالد عارف قلقها : ريري انتي مكسوفه مني
ريهام :…………..
خالد حضنها :ياااااه ماتتصوريش قد ايه كنت بحلم بالحظه دي
ريهام :………………
خالد :طيب مش جعانه
ريهام تهز راسها بالنفي وبقت ترجف
حالد :قلبي بردانه
ريهام بصوت واطي :شوي
خالد :دلوقت تدفي وانتي بحضني وغمزها
وشالها وطفى الشموع
بعد وقت ما بينهم
ريهام :حبيبي ايه رايك نطلع نتمشى مليت من قعده البيت
خالد بزعل طفولي:والله عيب عليكي والله عيب جدا يعني زهقتي مني
ريهام :ياخبر ازهق من العالم كله الا انت ياعمري
خالد حضنها :ياقلبي انتي يلا جهزي نفسك هنخرج
ريهام :طيب سبني عشان اجهز
خالد ضمها بتملك :ضروري يعني نخرج
ريهام :خاااااااالد
خالد :عيونه “وسابها “يلا بسرعه لا اغير رايي
راحت ريهام بسرعه وجهزت ولبست هدومها وطلعوا يتمشوا
………………….
في بيت الصياد يوم الحادثه
اسماء :اففف ليه كل ده موبيلك مقفول
هنادي تاكل ورق عنب :بتكلمي مين انتي
اسماء :ههههه كلي انتي بس شوي وتبقي متعرفيش تعدي من الباب
هنادي بقت تتحسس من اقل كلمه تتقلها من غير قصد، سابت الاكل وراحت لجناحها ونامت على السرير وفضلت تعيط رجع مدحت من شغله بعد يوم طويل
مدحت :السلام
امه واسماء :وعليكم السلام
امه :عامل ايه يا ضنايا واخبار الشغل
مدحت :الحمدالله يا امي امتى تحطوا الغدا ميت من الجوع
امه :روح غير ونادي علي مراتك وتشوفه جاهز
مدحت :اوكي
طلع لجناحه وكان مفكرها نايمه راح لعند السرير وشاف جسمها يطلع وينزل دلاله انها بتعيط راح بسرعه عليها
مدحت بخضه:قلبي مالك في حاجه بتوجعك
هنادي :لا
مدحت يمسح دموعها :امال ليه العياط
هنادي وكانها طفله :مدحت انا بقيت دبه صح
مدحت نفسه يضحك بس مسك نفسه :لاء ياقلبي مين الي قال
هنادي :اسماء بتقولي فضلك شويه ومش هتعرفي تفوتي من الباب
مدحت يحضنها :وانت ليه تصدقيها وعلى طول الدموع جاهزة عندك كام مرة قولتلك سيبك من رايهم اهم حاجه انك عاجبني وبحبك وبموت فيك عود كبريت ولا ميكروباص
هنادي رجعت تعيط :يعني صح انا ميكروباص
مدحت بحنان :ياحبيبتي ياعمري انتي معذورة لانك بتاكلي عن اتنين
هنادي :يعني لو فعلا ما بقتش بعدي من الباب هتفضل تحبني
مدحت بضحكه دوبتها :واموت فيكي كمان
هنادي :طيب قولي الصدق انا طخنت ولا لا
مدحت فرزها من فوقها لتحتها وعض على شفايفه :والله جسمك جنان ياقلبي
هنادي احمر وشها من نظراته وعاوزه تمشيه :صدقتك يلا نروح نتغدا
مدحت يجرها لحضنه :بقولك ايه لاحقين على الغدا
هنادي بدلع :دوحه جعانه
مدحت جاب وري خلاص :عيون وروح مدحت
…………………………
اسماء :فينه الي ازعجنا جعان جعان
امها :سيبك منه خليه براحته الا ايه اخبار جوزك
اسماء بحزن :ها تمام لسه مكلماه و بيسلم عليكي
امها :الله يسلمك ويسلمه
اسماء “ليه ياخالد تعمل فيا كدا والله حرام عليك بقالنا اسبوع متجوزين وما قعدتش معايا زي الناس ولا حتي فكرت تكلمني وتطمني عليك ربنا يسامحك”
اسماء وامها جريوا يشوفوا الاصوات مصدرها ايه واتصدموا لما شافوه منه والدم مغطيها هي وعبود بشكل يخض
اسماء بصريخ :احممممد اتحرك اتصل بـ الاسعاف
احمد واقف بجمود وبعالم تاني
اسماء :احمد احمد
احمد:…………………..
مدحت سمع الازعاج وطلع هو هنادي مخضوضين :فيه ايه
هنادي اول ما شافت اختها صرخت :لاااااااااااا منه
مدحت راح لها بسرعه وغطى عيونها وحضنها :احمد “وبصرخه صحته من عالمه “احمممد اتصل ب الاسعاف
هنادي انهارت بين ايدين مدحت وشالها ودخلها الجناح لان جتلها صدمه عصبيه من منظر اختها.
……………
بالمستشفى دكتور يدخل ودكتور يخرج والكل متلبك هنادي دخلوها المستشفى كمان لانها انهارت من الي حصل
الدكتور طلع من غرفتها
ابو منه :طمني ربنا يخليك يادكتور
الدكتور :مين فيكوا جوزها
احمد اتقدم له بضياع :انا يا دكتور هي هي ماتت
الدكتور :لا الحمدالله انكم لاحقتوها والا مكناش قدرنا نعمل حاجه هي دلوقتي تحت المخدر وبتعاني من كسور حاده بالايد والحوض وطبعا غير الرضوض الي في جسمها كلوا
ام منه انهارت :ااااه يا بنتي ااااه يابنتي
احمد بخوف ومهتز لاول مره بحياته :وهتعيش يادكتور
الدكتور :ان شاء الله
احمد بخوف :والولد
الدكتور :حقيقي مش عارف اقولك ايه الولد الصغير دلوقتي دخل في غيبوبه
احمد بصدمه :ايييييه
الدكتور :حصلوا ارتجاج بالمخ وادى الى غيبوبه اشكر ربنا لو أن المدام ماحضنتوش كان ممكن مات
احمد قعد على الارض من الصدمه”انا السبب انا ” :لا لا مستحيل
ابو منه بيقومه :قومي يابني واحمد ربنا انهم لسه عايشين وان شاءالله باءذن الله يقوموا بالسلامه ادعيلهم يا بني
مدحت جالهم من بعد مااتطمن على هنادي :ها طمنوني ايه الي حصل
عماد :قاله كل حاجه
مدحت :لاحول ولا قوة الا بالله
عماد :هنادي اخبارها ايه دلوقت
مدحت:عطهوها مهدئ ونامت
عماد :لايكون بيضر الحمل
مدحت :لامتخافش اتاكدت انه ماياثرش عليها
………..
في غرفه منه
فتحت عيونها بصعوبه وشافت امها قاعده جنبها وتقرا قران عليها وبصعوبه اتكلمت :ام ي
ام منه ودموعها على خدها :حمد الله على السلامه ياعمري
منه جسمها واجعها وكله مكسر :انا فين
هنادى ومنى :منه حمدالله على سلامتك
منه مازلت مش مستوعبه ايه الى حصل ولا هي فين انتبهت لايدها والمحلول فيها وايدها الثانيه مجبرة :ايه الي حصل
ام منه بقلق :ياقلب امك مش فاكره انك وقعتي من فوق السلم
منه “اه افتكرت “:عبود فينه
ام منه :عبود هنا فالمستشفى
منه وهي تحارب الالم :فينه طمنوني الله يخليكم هو بخير
ام منه :ياقلبي انتي ارتاحي دلوقت
منه :يا ماما عبود فينه وحصله ايه ارجوك قوليلي
ام منه :يابنتي عبود لما وقع معاكي دخل في غيبوبه
منه بصدمه :ايييه ليه كدا ليه ليه
ام منه :اهدي يابنتي اهدي
منه :لا حرام حرام “وبدئت تعيط بنهيار ”
ام منه تهديها :يابنتي الانفعال مش كويس عشانك اهدي
منى :منه حبيبتي اهدي ان شاءالله عبود يفوق ويقوم بالسلامه
منه :انا السبب انا لو مكنتش شالته مكنش حصله كدا انا السبب
ام منه :لا ماتقوليش كدا ده الدكتور طمنا وقال لولا انك حاضنتيه وحامتيه كان لا قدر الله اتوفى
باب الغرفه خبط
ام منه :اتفضل
احمد دخل :السلام عليكم
الكل :وعليكم السلام
احمد اتقدم لمنه :منه انتي فوقتي حمدالله على سلامتك
منه “فجاءة حسيت بكل حقد العالم اتجمع بقلبها عليه “بصتله باحتقار
احمد قرب منها :حبيبتي
منه بحده :ماتقولش حبيبتي ابعد عني
احمد :منه اهدي ياقلبي
منه بنفعال :ابعدددددددد عنييييييي ابعد
ام منه بخوف :منه مالك يابنتي ده احمد جوزك
منه بصراخ :طلعوووووووووه مش عاوزه اشووفه طلعووه ابعدددوه عني
احمد بتوتر :منه
منه زادت صريخها :اطلععععععععع برااااا مش عاوزه اشوفك اطلع انت السبب انت السبب
ام منه تحاول تهديها :يابنتي اهدي الانفعال مش كويس علشانك
منه مسكت فيها :ماما الله يخليك ابعديه عني ابعديه مش طايقه اشوفه
دخل ابوها وعماد على صراخها :في ايه مالها منه بتصرخ ليه
منه بتعب :بابا عماد طلعووووه مش طايقه اشوفه ياناس ارحموني واطرده برا
عماد قرب وبحنيه :حمد الله على سلامتك
منه وبصوت باكي :عماد الله يخليك طلعه مش طايقه اشوفه
عماد باستغراب :مين
منه “ماقدرتش تنطق اسمه “شاورت عليه :عماد لو بجد بتحبني طلعه من الاوضه ومتخلهوش يدخل عليا مرة تانيه
ابو ها بخوف عليها :طيب اهدي يابنتي اهدي وهنفذلك كل طلباتك بس انتي اهدي ماشي
عماد لف على احمد :احمد ممكن تتفضل تطلع
احمد وعلامات الغضب على وشه :انت بتقول ايه عاوز تطردني من اوضه مراتي كمان
عماد بعصبيه بسبب خوفه على اخته :وانت شايف مراتك ازاي منهاره بوجودك فلو سمحت اتفضل
احمد ماسك نفسه :واذا ماطلعتش
عماد :احمد ما تضطرنيش اتعامل معاك بطريقه تانيه اتفضل
احمد جاي بيتكلم الا قاطعه ابوها :احمد تعال معاي
احمد :بس ياعمي
ابو منه :تعال معايا انت بس
وطلع مع ابوها برا
منه مسكت ايد عماد :عماد مش عاوزه البني ادم ده يدخل عندي مرة تانيه
عماد يهديها :طيب بس اهدي اهدي
منه :اوعدني انه مايدخلش
عماد :اوعدك بس اهدي
……
بعد يومين فاتو عليها بصعوبه من الالم النفسي والجسدي مابقتش تتكلم كتير و دايما تسرح وتفتكر وقعتها هي وعبود وبقي المشهد يتكرر وينعاد براسها مره واتنين وتلاته واكتر لما حست انها بتنجن
اما احمد رفضت انها تشوفه او يدخل عليها والحمدالله لا اعتراض او عاند يمكن لانه باله مشغول بابنه امها بقت معاها مرافق يومين وباقي الايام كانت مني قعدت بالمستشفى شهر بسبب الكسر الي بحوضها اما عبود فمافيش تغيير بحالته ايدها اليوم فكوا الجبس منها وباقي الحوض
دخلت في اسبوعين وبالفترة احمد ماملش من انه يجي يطلب يشوفها وهي ترفض بشده وكل مره اهلها يستغربوا من رفضها ويسالوها ليه بترفض تجاوب عليهم لانها خلاص اتخذت قرار وعازمه علي الطلاق منه وبسرعه
خلاص مفهاش جهد تتحمل وقررت
اول ماتطلع من المستشفى هتطلب الانفصال كفايه انها صبرت عليه لحد الوقت ده مش بس حبا فيه وعشان خوفها
على ابوها واخواتها بانه يتسبب بطردهم بس دلوقت مايقدرش لانه لو حاول هتقول لاخوه مدحت
هنادي داخله بصينية حلويات :اهلا بحبيبه قلبي عامله ايه النهارده بومب
منه بتعب :الحمدالله احسن بس تعبت من رقده السرير مليت
هنادي :اتحملي خلاص هانت وتطلعي من المستشفى
منه ببتسامه باهته :وانتي عامله ايه مع الحمل
هنادي تحط ايدها على بطنها :مبسوطه جدا بس تاعبني وتاعب مدحت معايا
منه :ازاي
هنادي :ههههههههه يعني لو مش جايلي نوم اصحيه حتي لو وراه شغل وبقيت بجوع ونفسي مفتوحه باليل بشكل غريب واخر الليل اصحيه يجبلي اي حاجه من المطبخ هههه
منه :ههههههههههههه
هنادي :خليه يدوق اعراض الحمل مش بس احنا
منه :وهو بيعترض ولا بيقول ايه
هنادي :خليه يتجراء على طول اشحته برا فالصاله
منه :هههههههه ياظالمه
هنادي :تربية اختك منى ودروسها
منه :الا هي فينها
هنادي :شوي وجيالك بتعكسر عندك لحد ما تقولي جاي
منه بحزن :وعبود عامل ايه
هنادي اتنهدت:على حاله والله قطع قلبي ابوه قاعد يلوم نفسه وبقي ملازمه طول الوقت بس
منه :بس ايه
هنادي :انتي ليه رافضه تشوفيه لاتكوني مفكره انه متعمد يحدفك من السلم دي حادثه غصب عنه
منه :عارفه بس احمد فصل وانتهى من حياتي ورجاء هنادي ماتساليش عن الاسباب
هنادي :تقصدي انك هتطلبي الطلاق
منه :ايوه
هنادي :ليه
منه سرحت “لانك متعرفيش حاجه بالجحيم الي عيشني فيه متعرفيش كام مره اهاني وضربني وقلل من قيمتي وانا الغبيه زي ماقالت ريهام ساكته عن حقي بعذر اني بحبه مع اني كنت بحبه ومازلت بس خلاص كل تصرفاته فوق احتمالي ودلوقت خلاص مفيش علي اخواتي خوف”
هنادي :منه ….منه
منه انتبهت من سرحانها :ها ايوه
هنادي :انتي متاكده من قرارك
منه :متاكده وياريت توصلي الخبر لمدحت واهله اني طالبه الطلاق
هنادي :فكري كويس يا منه الطلاق مش لعبه
منه بزهق :طول ماانا فالمستشفى وانا بفكر وكل يوم اقتنع بقراري
هنادي :على راحتك اهم حاجه راحتك يلا همشي دلوقت مدحت اتصل
منه :مع السلامه وسلمي عليه وعلى الكل ووصلي قراري
هنادي :ان شاءالله يوصل
هنادي :السلام
مدحت :وعليكم السلام منه عامله ايه
هنادي :الحمدالله حالتها اتحسنت وقريب هتخرج من المستشفى
مدحت :الحمدالله
هنادي :مدحت في حاجه منه طلبتها مني اوصلها لك واحمد واهلك كلهم
مدحت باستغراب :ايه
هنادي :منه طالبه الطلاق من احمد
مدحت انصدم :ليه طيب هو ماكانش يقصد يزقها من عالسلم
هنادي :هي عارفه بس بتقول مش قادره تتحمل وليها اسبابها
مدحت:ايه هي الاسباب
هنادي :مش راضيه تقول رافضه تتكلم
مدحت هز راسه :لاحول ولاقوة الا بالله
بالفيلا الكل كان متجمع واحمد موجود كمان
اسماء :كنت متوقعه ده يحصل
سهام :وطي حسك مش شيفاه شويه ويفجر فينا
احمد حاول يمسك اعصابه :وهي امتى قالت الكلام ده
مدحت :النهارده لما زارتها هنادي
احمد قام وقف بغضب :قولولها طلاق مافيش تحلم بيه ولا اقولك ماحدش يقول حاجه انا هروح اطلعها من المستشفى واجيبها غصب عنها
مدحت مسكه :يااحمد استهدي بالله الامور متتحلش كدا
احمد :امال ازاي يعني ايه عاوزني اطلقها
مدحت :لا طبعا بس اذا روحت لها بالحاله دي هتزيد الطين بله ومش هتستفيد حاجه
احمد :انا لازم اكلمها واقولها مستحيل اوافق على طلبها تحلم
سهام :انا هكلمها انت لو كلمتها هتخليها تصر على قرارها انت بكرة وديني وانا اكلمها
احمد في نفسه “مستحيل اطلقك انتي لي مستحيل اخسرك من بعد مالقيتك مستحيل “:قوليلها تشيل الفكرة دي من دماغها
سهام حاضر بس انت اهدى مش رايح لعبد الرحمن دلوقت
احمد افتكر :اووه نسيته
#######

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت زير نساء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى