روايات

رواية رفيقة الدرب الفصل الرابع 4 بقلم مي الحسيني

رواية رفيقة الدرب الفصل الرابع 4 بقلم مي الحسيني

رواية رفيقة الدرب الجزء الرابع

رواية رفيقة الدرب البارت الرابع

رواية رفيقة الدرب
رواية رفيقة الدرب

رواية رفيقة الدرب الحلقة الرابعة

في بيت عبدالرحمن وخالد
عبدالرحمن كان قاعد سرحان في مي وتصرفاته اللي بيعملها من غير حساب وكان ماسك البطاقه الشخصيه بتاعت مي هي نسيتها معه في المستشفى
خالد/عبدالرحمن مالك يابني في ايه
عبدالرحمن/لا ولا حاجه أنا عاوزك بكره تروح لمي ومريم البيت تديهم البطاقه بتاعت مي هي نسيتها معايا
خالد/طيب مترحش أنت ليه
عبدالرحمن/هي اصلا مش طيقاني وكل ما تشوفي تديني على دماغي وبعدين أنت زعلان ليه فرصة تشوف مريم
خالد/ماشي هروح لما نشوف اخرتها
عبدالرحمن/ طيب يلا تصبح على خير أنا هنام
خالد/وانت من اهل الخير
تاني يوم عند مي ومريم
_مريم يلا اصحي صلي الفجر يا قلبي
مريم/حاضر يا قلبي
بعد صلاة الفجر مريم _أنا هعمل الفطار وانتي ذاكري شويه قبل ميعاد الكليه
مريم/لا أنا مش هروح انهارده أنا هقاعد معاكي وبعدين فطار ايه ده اللي عاوزه تعمليه يلا نكمل نوم وبعد ما نصحي أنا هعمل الفطار أنتي منمتيش خالص امبارح
مي/ماشي يا قلبي يلا ننام
بعد شويه الباب خبط مريم لبست إسدال الصلاه وفتحت الباب وهي بتفرق في عينيها زي الاطفال
مريم/السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
خالد كان سرحان في مريم وفاق على صوتها
خالد/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
أنا كنت جايب بطاقه مي وهي من امبارح مع عبد الرحمن
مريم/تمام شكرا لحضرتك وكانت هتقفل الباب بس وقفها صوت خالد وهو بيقول
_هي مي عامله ايه النهارده عبدالرحمن كان عاوز يجي يطمن عليها بس قال مينفعش علشان هو جه هنا قبل كده
مريم/بخير الحمد لله بعد إذن حضرتك
وعدا اليوم على خير تاني يوم الصبح
البنات صلوا وقرائو الاذكار
مي/يلا يا مريم سمعيلي اللى حفظتيه
مريم/اه بس
مي/بس ايه يا اخرت صبري
مريم/محفظتش أنا محفظتش كنت تعبانه ومحفظتش
مي/خلاص ماشي بس لازم تسمعي النهارده يا مريم
مريم/خلاص النهارده أن شاء الله
مي/ماشي يا قلبي يلا نروح الكليه
بعد الظهر في مكتبه الجامعه
مي/ها حفظتي يا مريم هانم
مريم/ايوه الحمد لله
مي/طيب يلا سمعي
وفعلا مريم بدأت تسمع ودخل خالد وعبدالرحمن المكتبه وسمعه مريم ومي هما وبيسمعه ومريم غلطت في التجويد وصلحلها خالد الغلط البنات مي ومريم بصه لخالد باستغراب
خالد/ايه بصححه اخطاء القراءة
مي/حضرتك شيخ وأحنا منعرفش
خالد/مش شرط اكون شيخ علشان اعرف ديني
مريم/صح عندك حق
عبدالرحمن/بس صوتكم جميل اللهم بارك
مريم/شكرا لحضرتك
خالد/انتوا بتحفظوا عند حد معين
مي/احنا لما كنا في البلد كنا بنروح مقراءة بس دلوقتي لا بنحفظ وحدنا
خالد/طيب ممكن أنا وعبد الرحمن نسمع ليكم احنا خلاص قربنا نختم المصحف حفظ ولا ايه يا عبدالرحمن
عبدالرحمن/ايوه طبعا ممكن نسمع ليكم
مي/شكرا جدا احنا كويسين كده بعد اذن حضرتكم يلا يا مريم
مريم/يلا
في البيت عند مي ومريم
مريم/مش عارفه ايه حكايه الشباب دول والله
مي/مش عارفه يا مريم بس مينفعش التعامل كتير معهم ده حرام وعيب كمان علشان هما اجانب
مريم/ايوه طبعا بس سيبك منهم يلا نجهز الاكل
مي/يلا يا قلبي هنعمل ايه
مريم/ايه رايك نعمل مكرونه بالبشاميل
مي/حلو جدا بس يلا يدوبق تجهز لوقت العشا
مريم/ماشي يلا
البنات عملوا الاكل وكلو وصلوا وقراءة الاذكار و الورد اليومي بتعهم
مي/مريم تعالى نروح السينما نحضر فلم كرتون بكره
أنا معنديش محضرات
مريم/ماشي بس أنا عندي محاضره الصبح هي واحدة بس
مي/تمام أنا هروح اشتري تذاكر لحد لما تخلصي المحضرة أنتي
مريم/تمام يا قلبي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رفيقة الدرب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى