روايات

رواية بين شظايا القلب الفصل السادس 6 بقلم شروق حسام

رواية بين شظايا القلب الفصل السادس 6 بقلم شروق حسام

رواية بين شظايا القلب الجزء السادس

رواية بين شظايا القلب البارت السادس

رواية بين شظايا القلب الحلقة السادسة

فجأة دخل فادي وهو بيقول “بابا بتعمل ايه هنا؟”
“الكل مستنينك برا عشان تقطع التورتة” “تعال يلا”
خلص كلامه بعدين بص لخالد وهو بيقول “وانت كمان يا عمي تعال”
قام أحمد وراح مع فادي وآدهم فضل باصص قدامه وهو حاسس بقهر وعينيه حمرا جامد
_”آدهم، متزعلش Uncle بس …” قطع كلامه ادهم وهو بيقول
“شششش متتكلميش تعالي يلا” خلص كلامه وخدها وطلع برا المكتب
بعد فترة
كان آدهم وجميلة قاعدين في بيت أهلها وكلهم واقفين قدامهم
_”انتي بتتحدينا يا جميلة وبردوه عايزاه؟” قالتها حنان خالتها بغضب
_”إذا كان انتي عملتي كدا اومال الأطفال هتعمل ايه دول هيتعلموا منك؟!”
_”عندك حق” “البت دي مفكرتش فينا حتي” قالتها سميرة والدتها بحدة وغضب
حنان بزعيق “ده انتي كنتي بتعتبريه زي أخوكي لحد امبارح ايه اللي حصل” “كل اللي انتي بتعمليه ده كله غلط”
لسه هتكمل كلامها دخل عليهم رامي خطيب جميلة السابق (دخل عشان كانوا أصلا نسيوا الباب مفتوح ده اول حاجة تاني حاجة هو لسه ميعرفش أنها نهت الخطوبة)
_”ازيك يابابا، ازيك ياماما” “جميلة عاملة ايه” “جميلة حبيبتي، انتي لسه مش جاهزة؟ يلا عشان نخرج نتغدا سوا” (حبك برص يا أخي وكمان اللي بيسأل أنهم ازاي هيتغدوا بليل عادي في ناس بتتغدا بليل زي كدا 😂)
آدهم سمع كدا كان عايز يقوم يضرب بس مسك نفسه علي آخر لحظة وهو بيشاور لعاصي من غير ما حد يشوفه
_”هو ايه اللي بيحصل هنا؟ مفيش حد بيتكلم ليه”
_”تعال بس يارامي” قالها عاصي بسرعة وهو بيخدوه علي برا
_”ايه في ايه!!”
_”حاول بس تفهم دي قصة حب طفولة”
_”حب طفولة اي؟؟!” بدأ عاصي يفهموا كل حاجة
رامي بغضب “طالما كدا ليه ضيعت وقتي معاها وهي بتحب حد غيري؟” قال كلامه وسابه ومشي
نرجع تاني لآدم وجميلة كانت سمية قريبتهم بتقدم ليهم كوبايتين عصير مانجا
سميرة بغيظ”بتعملي ايه ياسمية؟” “انتي حتي عارفة ايه اللي لازم تعمليه؟”
_”اه يا خالتي” “امبارح كان رامي العريس، دلوقتي آدهم هيكون هو العريس” ” العريس اتغير يعني” خلصت سمية كلامها بضحك وكل البنات ضحكت ماعدا الرجالة وحنان وسميرة 😂😂
سميرة بانفعال وهي بتشاور ناحيتها هي وادهم “جميلة لو كان ده هو اللي انتي عايزاه، كان لازم تقولينا من الأول” “وكمان ادهم احنا عارفينه من لما كان عيل صغير ”
_”يامرات أخويا بتناقشي في ايه اللي حصل حصل ” قالها سالم عم جميلة
عاصي بانغعال “جميلة اتكلمي معاهم!!” “قولي حاجة اشرحي ليهم…”
قطعت كلامه حنان وهي بتقول “بطل كلام يا عاصي!” “هتشرح ايه؟” “بنت وقحة مش متربية” “اطلعي برا ياجميلة برا”
فجأة آدهم با_س جميلة علي خدها وقال “المأذون ياجماعة هنتجوز حالا وهنسافر”
بعد فترة جيه المأذون وكتب كتابهم وخلص كلامه وهو بيقول”بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وعلي خير”
أول ما المأذون خلص قام آدهم بسرعة وحضنها وفضل يلف بيها وهي مكسوفة ومش قادرة تتكلم
_”بحبك أوي يا جميلتي”
_”وأنا..كمان”
_”يلا ياجماعة أشوفكم بعدين سلام” قالها وهو شايل جميلة وخرج برا حطها في العربية
وراح ناحية المطار وهي كل ده ساكتة ومش بتتكلم وحاسة بكسوف دخلوا وشاور لها ناحية الطيارة الخاصة بتاعته
_”ايه رأيك فيها حلوة هي باللون الأحمر اللي بتحبيه”
_”جميلة” قالتها بخفوت
_”انتي اللي جميلة يا جميلتي” قالها وهو بيبص جوا عينيها بحب
ركب الطيارة ومد ليها ايده عشان تركب مسكت ايده وشدها لجوال
بعد شوية كان سايق الطيارة وهي قاعدة جنبه ومبسوطة جدا وحاسة أن الدنيا مش سايعاها
كان ماسك ايديها وكل فترة عمال يبصلها وحاسس أنه في حلم أخيرا حلمه اتحقق واتجوز حب طفولته (ياريت بس تحافظ عليه يا دومي 😒😶)
شغل الطيار الآلي بعدين خدها وناموا بتعب وإرهاق (الطيارة تحسها زي البيت فيها Toilet و سرير صغنن)
بعد 3 ساعات كانوا صحيوا
_”صباح الورد ياقلبي”
_”صباح النور”
_”قومي يلا يا حبيبتي عشان قربنا نوصل”
بعد شوية كانت قاعدة علي كرسي الطيار وهو بيقول تعمل ايه وازاي تتحكم في الطيارة بعدين سابها ومشي
بصت وراها وهي بتقول”آدهم”
_”خلي باصه قدامك ياحبيبتي” خلص كلامه وراح عشان يأخد شاور
بعد ساعة كانوا راكبين عربية Jeep و كان حاطط رباط علي عينيها
_”ادهم مش هتقولي رايحين فين بقي”
_”مفاجأة هتعجبك” خلص كلامه وبعدين شغل أغنية عمرو دياب بحبك أنا
ولا ليك عليّ حلفان
ده أنا روحي فيك من زمان
ولا ليك عليّ حلفان
أنا روحي فيك من زمان
وبحبك أنا، أنا بحبك أنا
بحبك أنا، أنا بحبك أنا
بحبك مهما كان
يا سلام على القد ولون الخد
جمال ملا عيني هنا
وإن كان ع الحب أنا والله بحب
وأيوة أنا راحتي هنا
وبحبك أنا، أنا بحبك أنا
بحبك أنا، أنا بحبك أنا
بحبك مهما كان
لو زاد عليّ الملام
أنا مش هبطل كلام
من يوم ما شفتك خلاص
مش بدي حد إهتمام
وبحبك أنا، أنا بحبك أنا
بحبك أنا، أنا بحبك أنا
بحبك مهما كان
يا سلام على القد ولون الخد
جمال ملا عيني هنا
وإن كان ع الحب أنا والله بحب
وأيوة أنا راحتي هنا
وبحبك أنا، أنا بحبك أنا
بحبك أنا، أنا بحبك أنا
بحبك مهما كان
وبحبك أنا، أنا بحبك أنا
بحبك أنا، أنا بحبك أنا
بحبك مهما كان
كانوا منسجمين مع الأغنية وصوت عمرو وهو بيغني حاسسهم بمشاعر كتير حب وغرام وحاجات تانية كتير مش قادرين يعرفوا هي ايع
_”أنا بعشقك وبموت فيك” قالتها جميلة بضحكة وكسوف
_”وأنا أكتر بكتير”
*****************************

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بين شظايا القلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى