رواية هي والمارد الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية حسن
رواية هي والمارد الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية حسن |
رواية هي والمارد الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية حسن
بعصبية … تتعرف ع مين يا روح أمك
“زقه ف صدره بتذمر”
_ اهدى اقسم بالله ما قصدي
“التفت لها مارد ومسك ايدها وتابع بزعيق” … اطلعي فوق يلا
“خدت ديما وطلعوا لأن شكله ما بيبقاش طبيعي أبداً لو حد بيكلمها”
______
“بيزقه لبرة” … اطلع برة يا جاسم ومتجيش هنا تاني ، لأني ممكن اد*فنك مكانك
“ضحك جاسم ع غيرته الغريبة” … اهدى بس يخربيت دماغك
… صدقني لو ممشيتش دلوقتي هو*لع فيك
… لا وع ايه ، أجيلك وقت تاني تكون رايق
“مشي ناحية البوابة عشان يخرج وتابع مارد بصوت عالي”
… مشوفش وشك يالا
«جاسم الصياد ابن خالة المارد وصديقه المقرب ، وبيشتغل معاه»
_______
… إيه الأوضة الجامدة دي ، وايه السرير الملوكي دة
“واقفة بتهز نفسها بعصبية بسبب أسلوب المارد معاها”
… ايه يا بت مالك بتترقصي ليه!
“بحنق” … بقا أنا يقوللي مايعة وكمان يزعقلي قدام اللي يسوى واللي ما يسواش ، ليه اشتراني من سوق النخاسة
… عادي عادي ، كبري مخك
… لأ ، وحياة أمه لـ انا معرفاه
“بترقب وحماس” … هتعملي ايه!!
“بخفوت بعد ما لمعت فكرة ف دماغها” … معاكي الدوا بتاعك؟
“بصوت عالي بعض الشئ” … دوا إيه دة!! الإسهال؟
“حطت أيدها ع بوقها بسرعة وهمست”
… وطي صوتك الله يخربيتك هتفضحينا ، المكان مترشق أجهزة مراقبة
“هزت راسها وتمتمت بخفوت” … معايا معايا!. بس هتعملي بيه ايه؟
“بصت للفراغ بتوعد وشر” … كل خير
_______
«نزلت كنزي تحت ومارد كان موجود ف مكتبه بيملى خزنة مسدسه ولاحظ وجودها»
… عايزة ايه!
“بزمجرة” … هو انا بشحت منك!
… مش عارف لو مبطلتيش طولة لسانك دي هيجرى ايه!
… هتموت محر*وق
“دخل الخزنة جوة المسد*س بحنق كإنه بيديها تحذير ، وهي بلعت ريقها بتوتر”
… هـ.. هو ممكن ديما تبقى تجيلي كل ما أعوذها يعني عشان تديني محاضرات وكدة
… منا قولتلك مينفعش حد يدخل القصر غير العيلة والمعروفين لينا
“بحنق” … قصدك مينفعش يدخل هنا غير المشبو*هين وبتوع الإجرا*م زي ماسة والزنخ أبوها
… بصي انا وافقت انك تشوفيها المرة اللي فاتت عشان محرجكيش قدام الحرس! وعشان برضو انا عارف انها صاحبتك الوحيدة
… وانت عرفت منين ان شاء الله!
… أنا قولتلك قبل كدة وهرجع اقولهالك تاني ، انا عارف عنك كل كبيرة وصغيرة من يوم ما اتولدتي!..
ولو انا معرفهاش مكنتش سمحت لها تخطي عتبة القصر أو أنها تدخل من غير حتى ما يفتشوها
… طيب منت عارف أهو ، ليه مش عايزها تيجي تاني، انت مانعني من الجامعة ومن الخروج عامة ، ليه مش عايزني احتك بحد خالص…
«كانت بتتكلم بهدوء وزعل وهو اتأثر بصوتها الحزين لغاية ما انفعلت مرة واحدة»
“تابعت بزمجرة” … هو انت فاكرني جارية عندك يا روح أمك ، هتعزلني عن العالم!
“جز أسنانه بغضب” … لا دة أنا شكلي هكتـ فك بحبل وأر*ميكي وسط التعا*بين والحشرات كمان
“اتقدم عليها باندفاع وهي خرجت تجري منه”
… عاااا ، الحقني يا عم كمااااال
“كان نازل من فوق وشافها بتجري”
كمال … ف ايه يا بنتي بتجري ليه
مارد … اقفي يا جزمة بقولك
“استخبت ورا كمال” … ف حمايتك يا كمال أفندي ، اوعى تخليه يقربلي
… يعني انا مش هقدر أجيبك مثلاً!!
“خدها من وراه وشدها عليه خبطت ف صدره”
… عاااا اوعى متلمسنيش
“ماسك ايدها ثبتهم ف جنبها” … اهدي بقا وبطلي فرك
… مش هبطل ، عمري مهبطل اقاومك حتى لو آخر يوم في عمري لكن لو سبتني مش هاجي برضو
“طلعتله لسانها بعد ما خلصت جملتها اللي كانت بتقلد روبانزل فيها بطريقة كوميدي خلته يضحك برغم عفرتتها”
… هههه انتي مجنونة يا بت
«دخلت ماسة وشافتهم جزت أسنانها بحنق لأنها كل ما تشوفهم مع بعض تلاقيهم بيضحكوا وواخدها ف حضنه ، ومش فاهمة ايه سر تمسكه بيها كدة ، لا هي شبهه ولا جمالها فاتن لدرجة انه يستحملها»
“اتنحنحت لكن محدش فيهم انتبه لوجودها ودة ضايقها أكتر”
“بزمجرة” … انا بقالي ساعة واقفة، ايه محدش واخد باله!!!
“بصلها مارد وتابع بحدة” … وبتزعقي ليه!
بتوتر … أصل جيت من بدري و…
قاطعها … خلاص
“بدلع عشان تغيظها” … بقولك يا مانو انت خارج؟
“قربها بلطف” … لا
… طب انا هخلي عنايات تعملك عصير فريش يستاهل حنكك
رفع حاجبه .. حنكك؟!!!
… احم قصدي بوقك.
“كان عايز يبوسها ف خدها بس هي هربت منه بسرعة”
… عنايات ، اعملي عصير برتقال لـ مارد ، والبت التانية دي اعمليلها أي زفت عندك وخلاص ، يلا بسرعة
______
“بعد شوية خرجت البنت من المطبخ ومعاها العصير”
… بس بس
“البنت وقفت وكنزي تابعت” … ف حاجة ع خدك … استني أمسحهالك
“طلعت البرشام وحطت حباية ف الكباية من غير البنت متاخد بالها وهي بتمثل انها بتمسحلها وشها”
… روحي خلاص نضفتهالك
… شكراً مدام
بحماس … يا رب تسهل من كل حتة
_______
“فاتحين اللاب توب ع صور أسـ*لحة”
ماسة … القطعة دي نادرة جداً، لو فكرنا نعمل حاجة شبيه ليها هناكل السوق كله
… اممم مش تقيلة شوية؟
… أه ، مهي فولاذية .. لكن إمكانياتها عالية وتعتبر أخطر أنواع الأسل…حة النارية ، دة غير انها ممنو*عة دولياً
… طالما هي ممنوعة يبقى انا فيها
بهمس … تعرف اني بموت ف ذكاءك وقراراتك الجدية
… وبعدين؟
“نفخت بضيق وهو تابع” … اشربي عصيرك
______
“كنزي سمعت صوت صراخ ونزلت تجري”
بقلق … ف ايه؟
أركان … ماسة بتتوجع
… ايه دة هي بتولد !!
… ههههه
“خرجت تصرخ من الحمام”
… عااااااا .. بطناااااي ، الحقني يا مارد انا بتقطع
“كنزي بمرح” … انا بتقطع من جوايا ونسيت طعم الفرح … مالك يا اوخة فيكي ايه
“جريت ع الحمام بسرعة للمرة المية”
… اطلبي الدكتور يا ريم ، انا مش فاهم جرالها ايه
… أكيد دي عين
“وتمتمت ف نفسها” … عين ايه دي من تأثير الحباية .. بس تستاهل الطفسة بنت الزنخ
“خرجت بعد شوية وهي بتتألم وماسكة بطنها”
… ايه يا حبيبتي أجبلك قصرية!!
بوجع … مارد أرجوك اتصرف
“بدلع ساخر” … أه يا مارد ساعدها واعمل كيكي بدالها
“رمقها بازدراء وريم دخلت”
… الدكتور وصل يا مارد باشا
____
“الدكتور دخل يكشف عليها وبعدين خرج”
مارد … مالها يا دكتور؟
… واضح انها واخدة دوا هو اللي سببلها الموضوع دة
بتعب … بس أنا مخدتش حاجة
الدكتور … افتكري يمكن خدتيه وانتي ناسية
“بزمجرة” … بقولك مخدتش ولا أكلت حاجة غير شربت عصير بس
“مارد عقد حواجبه بتعجب وكإنه افتكر حاجة”
… انتي شربتي العصير اللي المفروض كان ليا!!!
“كنزي بتوتر وسرعة” … طب استأذن أنا ، أفتكرت اني لسة مصلتش العصر
بصرامة … ثانية واحدة .. انتي اللي طلبتي العصير دة!!!…………
تم