روايات

رواية جمعهم الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم أبطال الروايات

رواية جمعهم الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم أبطال الروايات

رواية جمعهم الحب الجزء الرابع عشر

رواية جمعهم الحب البارت الرابع عشر

جمعهم الحب
جمعهم الحب

رواية جمعهم الحب الحلقة الرابعة عشر

الشاب:انا معجب بحضرتك وعايز اتقدملك
مراد من خلفه:معجب ب مين ياروح امك
وانهال عليه باللكمات واحدة تلو الاخرة
روما ببكاء:ارجوك يامراد كفاية خلاص هيموت في ايدك
مراد بعصبية:عشان تفكر تبص لحاجة تبع مراد يا****
ومسك روما بعصبية من ايديها ومشي
روما ببكاء:مراد سيب ايدي بتوجعني
مراد بصوت رعبها:مسمعش صوتككك لحد ما نوصل. وركبوا السيارة وطول الطريق روما بتبكي
بعد ان وصلوا
مراد بدون ان ينظر لها:وصلنا
روما بدموع:مراد انا معملتش حاجة
مراد بهدوء:روما اطلعي البيت ومش عايز اسمع حاجة
روما نزلت من السيارة بدموع وجريت الي بيتهم
ومراد انطلق بالسيارة بعصبية الي الشركة
______________________________
عند البنات
ريناد:طيب هقوم انا اروح وابقوا اطمنوا عليا حبيبة قتلتني ولا لسه
ندي :ياعيني يابنتي صعبانة عليا
ريناد بعصبية:كلوا منك انا غلطانة اني قومت حوشت بينكم والله
ندي:الله وانا مالي
ريناد:انا هغور اروح عشان ما انتحرش منكم…وقامت مشيت
ندي بخبث:بت ياضحي انتي ومريم
مريم وضحي:اي
ندي:ماتيجو نطب عليهم في الشركة
مريم:طيب تصدقي فكرة
ضحي:يلا بينا ..ليكون بيخوني من ورايا
وقاموا مشيوا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ريناد
كانت تدلف من باب الشقة بحذر
حبيبة من خلفها:رينادد…مالك داخلة كدا ليه
ريناد بتوتر :ها لا مليش مفيش حاجة
حبيبة باستغراب:طيب انتي بتكلميني بضهرك ليه ما تتعدلي
ريناد بخوف:ها لا عادي… خشي اوضتك ياحبيبة
حبيبةوهي تقف امامها :نهار ابوكي اسود ياريناد اي اللي عملتي فييي الطرحة دي يابنت الكلب
ريناد بخوف وهي تقف علي السفرة:اهدي بس والله وهفهمك
حبيبة بعصبية:طيب انزلي بدل ما اطلعلك انا وساعتها هنفخك
ريناد:بصي انا هحكيلك حصل ازاي..انا كنت خارجة من الكلية وعربية معدية صاحبها اهبل كان داهنها ومنشفتش وماشي بيها وخبطني وجات في الطرحة يرضيكي اختك كانت تموت
حبيبة:انتي هتهزري معايا بروح امك هبلة انا عشان اصدقك….عليا النعمة ياريناد لو مانزلتي لطلع انزلك انا واجرك زي الخروفة من الطرحة واشنقك بيها
ريناد:خلاص والله نازلة بس اهدي
نزلت ريناد وحبيبة ماسكاها من طرحتها:اي بقي اللي عملتي في الطرحة دا يابنت الجزمة…وعايزاكي تحوري تاني
ريناد بصراخ:اعااااا يا اميييي تعالي بنتك هتشنقني تعاليييي بسرعهههة
ام ريناد:تستاهلي والله مش هحوش عنك يابنت الكلب …احسن عشان مرضتيش تصبني المواعين امبارح
ريناد بصويت:يلااااااهوووييي بقولك بنتك هتموتنييي تقوليلي مواعين وطبيخ..نهارررررر طين عليا وانتي سيبي شعرييي ياحبيبة الكلب
حبيبة بعد ماسبتها :غورري من وشي ياريناد واشوفك قربتي من دولابي تاني ساعتها هقطع ايدك
ريناد وهي واكلة علقة:غوري جاتك ضربة في ايدك….وانتي ياما والله ما انا مصبنة مواعين .ودلفت الي غرفتها.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ندي ومريم وضحي بعد ان وصلوا الشركة
ندي مع السكرتيرة:رضوي هو فين حسام وفهد ومحمد
رضوي:حسام وفهد في ميتنج مع سوزي هانم ومستر محمد في مكتبه
ندي:اهه تمام شكرا يارضوي
رضوي :العفو يافندم
ندي:بصي ضحي انتي روحي لمحمد في مكتبه وانا ومريم نروح لحسام وفهد بيقولك مع سوزي يعني خياااانننة
ضحي بضحك:اشطا وسابتهم ومشيت
ندي:يلا يابت يامريم
بعد ان دلفوا المكتب
حسام:اي دا اي اللي جابكوا
مريم في سرها :اه يابن ال عايز تخوني وانا نايمة علي ودني
مريم:هاا ابدا قولنا نيجي شوية
حسام :اه تمام ماشي روحوا اقعدوا هناك لحد مانخلص
ندي:تمام
وراحوا قاعدوا
مريم :بصي بنت المسهوكة عنيها منزلتش من عليهم ازاي
ندي:والله لو قمت لجبها من شعرها
سوزي وهي تقرب من حسام:امممم التصميم دا احلي
مريم وهي تزقها بعيد عنوا:في اي ياماما ماتبعدي كدا تعالي بوسيه احسن
سوزي بقرف:يعع انتي مين يابتاعة انتي
ندي:لا ياحبيبتي مسمهاش بتاعة اسمها مريم وتبقي مراته
سوزي بسهوكة:اي دا فهد هي بتكلمني كدا ليه
ندي وهي بتجبها من شعرها :لا دا انتي باين عليكي جاية تلفي علي الرجالة وانا واحدة مش بتفاهم
سوزي بصراخ:فههد حوشها بسرعة هتموتني
ندي وهي تشد اكتر:لا لا برضو بتقول فهد مصممة برضو انك تتاكلي علقة وانا هنولهالك
فهد:يخربيتك هتموتي البت اوعي
ندي بعصبية:ابعد انت دلوقتي دا انت حسابك بعدين
مريم وهي بتعمل انها بتحوش ندي وهي بتضرب معاها:لا لا ياندي مينفعش برضو دي مهما كانت ضيفة
سوزي:اعاااااا حوشهممم عننني
فهد وهو يشيل ندي بعيد:تعالي انتي كدا عشان هتموتيها في ايدك
ندي:نزلنيييي يافهد دي عايزة تتربي وانا اللي هربيها
فهد بعصبية:ندي خلاص كفاية كدا انتي ذوتيها
حسام وهو يبعد مريم بعصبية :خلاااااص يامريمممم
سوزي وهي تقوم بعصبية:الغوا ام الشراكة دي انا ميشرفنيش اشتغل معاكوا وخرجت
حسام بجدية:عجابكوا كدا انتو الاتنين…ثم اكمل يلا يافهد نروح
كل واحد خد مراته وروح
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند مريم وحسام بعد وصولهم للفيلا….
حسام بعصبيه :إستني هنا ي مريم
مريم وهي تلتفت بغيظ :نعم
حسام وهو يقترب منها : إيه الل عملتيه ف المكتب دا
مريم بصوت مختنق بالبكاء : عملت ايه كان لازم أعمل كده اومال اسيبها تتمحلس وتلمسك كدا واسكت
حسام : وايه كمان ي ست مريم دي كانت من أهم العملة الل بتشتغل مع الشركة وإنتي طفشتيها
مريم بعصبيه :ما تغور في ستين داهية اعمل اي يعني …… كانت لمساك عارف يعني إيه لمساك وبتبص عليك عادي….. ببكاء : دا انا لما كنت ف الشركة ومش لسا مراتك كنت بخاف ابصلك ولما اغمى عليا ف الاسانسير وإنت شيلتني وصحيت لاقيتك قريب مني كدا كنت هموت من الكسوف وكل حاجه وهي ولا كأن حاجه
حسام بحزن ويأخذها ف حضنه :بسس خلاص اهدي كأن مفيش حاجة حصلت انسي أوكي
مريم بصدمة وتخرج من حضنه : اااانسى انسى يعني أي انت متعرفش انا كنت غيرانة وقلبي من جوا بيغلي إزاي وأنا شايفها كده… لا أكيد كنت فرحان بكدا صح
حسام بغضب:مرريممم هو ايي اللي فرحان بكدا دي
مريم بدموع :ولا اي حاجة…ماشي ي حسام
وتخرج من الغرفه وتذهب إلى غرفة أخرى…
حسام وهو يمشي ورائها بعد أن قفلت الباب يدق عليه :مريم افتحي وبطلي جنان
مريم من وراء الباب :مش فاتحه وروح بقاا لسوزي
حسام بتعب :ماشي ي مريم هسيبك لما تهدي
ويذهب حسام إلي غرفته وتظل مريم تبكي الي ان ذهبت ف نوم عميق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند فهد وندي…
فهد بغيظ: ممكن أعرف إيه الل عملتيه دا ي ندى
ندى ببرود :عملت إيه
فهد بعصبيه :ندى متستعبطيش آنتى عارفه عملتي ايه انتي ومرات اخوكي
ندى ببرود :عملنا أي دا اللي كان المفروض يتعمل مع البت الملزقة دي ولا انت كان عاجبك وهي بتقرب عليك
فهد بعصبية:ندددددي بلاش الطريقققة دييي عشان مزعلكيشش
ندي ببكاء:متزعلقييييييش
فهد بهدوء:طب انتي بتعيطي ليه دلوقتي
ندي ببكاء :عشاان ا انت بتزعقلي وانا مبحبش كدا
فهد وهو ياخذها في حضنوا:خلاص اهدي حقك عليا
ندي وهي بتزقه:اوعي كدا …وانت من قلة العملة رايح تعمل شراكة مع العميلة المسهوكة دي مش عارفه والله لو كانت حلوة شوية كانت عملت إيه
فهد بخبث:هي كل دي ومش حلوة
ندي ولقد فهمت اانه بيغظها:يعم خف قرف ملقتش غير اللي شبه السلعوة دي وتقول عليها حلووة ….بعصبية ادام حلووة بقي روحلها
فهد : بت انتي متعصبنيش انتي عارفة إحنا خسرنا عميلة مهمة اوووي دا تلاقى حسام نفخ مريم ولو انا منفختكيش هو هيجي يعمل الواجب
ندى بخوف : إيه ي عيني عليكي ي مريوووم ي صغيرة ع النفخ بتاع حسام ي حبيبتي ي صغيرة ع المر ي ندوش
فهد بضحك رغما عنه : مش عارف انا دماغك متركبة إزاي
ندى :زي السكر في الشاي هههه
فهد بغيظ :طيب غوري من وشي بدل م اخنقك
ندى بقرف مصتنع : ماشية ي اخوياا
_________________-____________
تاني يوم
عند فهد وندى….
ندى :والان مع المفاجاااة
فهد بخضة: فييي ايييي
ندى بفرحة :بعد وقت كبير من التفكير و التكتاكة قررت اجرب اعمل اكل النهاردة
فهد : لا بجد كتر خيرك دا انا كنت قربت انسي اكل البيت
ندى :احنا لسه هنجرب …تيجي معايا
فهد :قدامي يا اخر صبري
________________
لم تذهب ندي ومريم وروما الجامعه هذا اليوم فقط ضحي وريناد.
ريناد: شوفتي يبت يضحي مش قولتلك الحب ده هيضيع العيال مننا اهو كل واحده قاعده ف بيتها حسبي الله.
ضحي: متأكده انك مش عايزة تقعدي فالبيت زيهم.
ريناد: لا طبعااا انا اصلا مليش ف حاجات العيال الملزقه دي.
ضحي: طب استلمي ي ملزقه انتي.
تنظر ريناد امامها…. نعم هو لا غيره…. سليم.
ضحي: اسيبكم انا بقا.
سليم: ازيك…
ريناد: انت جيت هنا ازااي…
سليم: عايز اكلمك ف حاجه مهما.
ريناد: اتفضل.
سليم: خديلي معاد النهارده مع باباكي.
ريناد: هاا…قصدي تمام تمام.
_________________________
عند ندي وفهد
ندي بتفكير:هنعمل اي
فهد:انا مليش دعوة انا جاي اشوف بس
ندي:خلاص هنطبخ بيتزا ..عشان بحبها خالص
فهد بمشاكسة:وانا بحبك انت ياجميل
ندي بصدمة وخجل:هاا…فهد اطلع برا ماتقفش معايا
فهد ببرائة:وانا عملت ايه
ندي:معملتش…المهم هات الدقيق اللي فوق في المطبخ
فهد وهو رايح يجيبه:تمام يا اوزعة……نهار اسود انتي مش تقولي ان الكيس مفتوح
ندي بضحكك:اييي دا بقيت الراجل الابيض كدا ليييي…..طيب هتروح تستحمي ولا هتعجن
فهد بضحككك:لا هعجن طبعا
ندي بضحكك:خلاص خليك لحد ما نخلص …هات كيس دقيق بقي بدل اللي استحميت بيه دا
فهد:امسكي ياختي وياريت تخلصي
ندي:هات…اي بقي المكونات الباقية
فهد بصدمة:هو انتي متعرفيش غير الدقيق بس ولا اي
ندي ببراء:منا قولت البيتزا عجينة ف اكيد من الدقيق وقولت انت هتكمل بقي
فهد:ااااه …مين دعا عليا انا عشان اخد بلوة زي كدا …اكيد حسام مفيش غيره
ندي:متقولش بلوة بس ….بص انا جاتلي فكرة
فهد:انتي بذات متفكريش تاني …بس قولي
ندي:احنا نطلع زي ما دخلنا وتروح زي الشاطر كدا تطلبلنا اكل
فهد بخيبة امل:كنت حاسس …قدامي يامصيبة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منتصف الليل
حسام ولقد احتل تفكيره مريم ومش عارف ينام وهي مش جنبه
حسام بعد أن فتح غرفة مريم بالمفتاح الإضافي ودخل…
حسام وهو يتجه نحو السرير ويقعد جمبها وهي نايمه..
حسام بحزن ع دموعها الل ع خدها : أسف ي عمري مكنتش اتخيل اني اكون سبب ف دموعك بس لما تصحي هصالحك
واخذها في حضنه وذهب في سبات عميق
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صباح يوم جديد
كانت تستيقظ مريم ورات حسام ينام بجانبيها
مريم بزعل:حسامم حساممم اصحي
حسام بنوم:في اي يامريم
مريم:انت ايه اللي جابك هنا
حسام وهو يحتضنها :معرفتش انام بعيد عنك …ويلا بقي نامي
مريم:لا يلا قوم عشان الكلية بتاعتي والشغل بتاعك
حسام:مش هنروح انهاردة في حتة ونامي بقي
ابتسمت مريم وغطتت في نوم عميق
في مجموعتهم علي “الواتساب”
ريناد: الحقوووني الحقووونييي مش قادره اتنفسسس.
ندي: في اي يبت بتموتييي ولا اييي.
ريناد: لا لا سليم جاي يطلب ايدي النهارده.
ضحي: مبارك يروحي.
انهالت عليها الفتيات بالمباركات.
_________________________
واخيرا جاء سليم لمنزل اهل ريناد.
والد ريناد: روح نادي علي رينا ي محمد.
لاكن ف نفس اللحظه يسمعوا صياح ريناد من الداخل.
ريناد: اععععع اعععععععع.
_________________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جمعهم الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى