روايات

رواية ليالي السهر في الجحيم الحلقة الثانية عشر 12 والأخيرة بقلم مريم حسني

 رواية ليالي السهر في الجحيم الحلقة الثانية عشر 12 والأخير بقلم مريم حسني

رواية ليالي السهر في الجحيم الحلقة الثانية عشر 12 والأخير بقلم مريم حسني

رواية ليالي السهر في الجحيم الحلقة الثانية عشر 12 والأخير بقلم مريم حسني

(اخر ليالي الجحيم)

قاسم اعتذر للضيوف عن الحفله بسبب تعب سهر والحفله خلصت

في الاوضه فوق

قاسم بقلق سهر عامله ايه دلوقتي

سهر بتعب انا كويسه الحمد لله ساهر نام صح

قاسم يا حبيبتي نام

سهر طب هاتوا جنبي

قاسم طب مهو نايم عل سريره

سهر لا عاوزه جنبي

قاسم حاضر ثواني وقام جبلها ساهر ونيمه جنبها

قاسم انا هنام هنا عل الكنبه لو حسيتي باي حاجة صحيني ماشي وجي يقوم سهر مسكت ايده

سهر خليك نام جنبنا

قاسم ابتسم بفرحة ونام جنبهم وحضنهم بحنان

وعدي كذه يوم وسهر حالتها بتسوء وبتتعب اكتر

في يوم قاسم خد سهر لجنيه جميلة جدا ووسعه

سهر قاسم ينفع اطلب طلب

قاسم اموري

سهر عاوزه لما اموت ادفن هنا

قاسم احم سهر بلاش الكلام ده

سهر اوعدني

قاسم اتنهد حاضر اوعدك

سهر قاسم طلب كمان اوعدني ان ساهر عمره ماهيعرف اللي حصلي خالص ولا ازاي اتجوزنا ولا حتي شكلي انا عاوزه ميحسش ابدا باليوتم ماشي ولا حتي يعرف شاهي تمام

قاسم حاضر حاضر يا سهر اي حاجة انتي تطلبيها هتتنفذ

سهر عاوزه اروح لشاهي

قاسم حاضر هوديكي واخدها لشاهي وحسن وح

سهر حسن انت هتاخد بالك منها صح

حسن في عنيا يا سهر

سهر كمت من الناس القليلة اللي قبلتهم في حياتي يا حسن

حسن شكرا يا سهر هو فين ابنك صحيح

سهر بدموع مع قاسم احم وبصت لشاهي

سهر شاهي انا همشي دلوقتي خالي بالك من نفسك وهطلب منك طلب عشاني عيشي مبسوطه يا شاهي عيشي مبسوطه وسعيدة علي قد ماتقدري

شاهي حضنتها بدموع حاضر يا سهر حاضر بس خليكي معايا شويه

سهر بمغزي مش بمزاجي انا لازم امشي سلام وباست دماغها ومشيت

…………

في الوقت ده قاسم راح المخزن لنانا ومعتز وباين عليهم اثر الضرب

قاسم بصي انت انا مش هعملك حاجة كفاية اللي حصلك بس لو فكرتي في اسمي بس تاني متلوميش غير نفسك وخلي رجالته يسبوها

وبص لمعتز انت بقي هتبقي اخر حاجة وسخه اعملها وطلعل المسدس وفرغه فيه

قاسم ارموا جثته في اي حته ومشي راح لسهر

…………

رجعوا البيت وسهر طلعت الاوضه حضنت ساهر وباسته

سهر قاسم خرج ساهر من الاوضه

قاسم حاضر وطلب من المربيه تاخده

قاسم خرجتيه ليه

سهر كل حاجة طلبتها منك هتتنفذها صح

قاسم حاضر يا سهر كل اللي طلبته انا هعمله

سهر فين الأجندة بتعتي

قاسم طلعها من جيبه اهي

سهر فتحتها وكتبت في اخر صفحة

” اخر ليالي الجحيم “

سهر ابتسم لقاسم النهاردة اخر ليالي الجحيم يا قاسم يارب بس يبقي اللي بعد كده خير وبنا يكتبلي الجنة

قاسم كل ده بيبتسم ومش فاهم حاجة سهر غمضت عنيها وحضنته

قاسم لسه بيبتسم بفرحة لقي جسمها ساب بين ايده وكانت فعلا اخر ليالي الحجيم لسهر

قاسم من يوم ده وهو نفذ كل كلمه سهر قالتهالوا وساب كل حاجة وحشة في حياته وكان مكرس حياته اساهر يرعيه

حسن وشاهي خالوا بنت اسمها ليالي شاهي صممت عل الاسم ده سهر كان نفسها لو خلفت بنت تسميها ليالي

……………

في الوقت الحالي

قاسم قاعد في الجنيه اللي سهر مدفونه فيها وكان بيتخيلها وهي حاطه دماغها عل رجله

قاسم وحشتني اوي علي فكرة

سهر ابتسمت وانت كمان علي فكره

قاسم طب مش هتغنيلي الأغنية بتعتي

سهر ابتسمت حاضر

شو كانت حلوة الليالي والهوا يبقي نطرنا وتيجي تلقيني وياخدنا بعيد هدير الماي والليالي

كان عندنا طاحون عل نبع الماي ادامه سحات مزروعه في وجدي كان يطحن بالحي قمح وزهريات ويبقوا الناس في ها الساحات شي معهم اكياس شي عربيات ريحين جيين عا طول الطريق تهدر عنيات

اااااه يا سهر الليالي ااااه يا حلوه عل بالي غني ااااه غني اههه غني عل الطرقااات

ياي ياي ياي يا سهر الليالي ياي ياي ياي يا حلوه عل بالي غني اااه عني اااه غني عل الطرقات

وراحت الايام وشوي شوي سكت الطحون عكيت بالماي وجدي صار طحون الذكريات يطحن شمس وفييييي يا سهر الليالي ااااه يا حلوه عل بالي غني اااااه غني ااااااه غني عل الطرقااااات

………

في بيت قاسم

ساهر كان بيقري المذكرات وعنيه احمرات من غضب والدموع ومخدش باله ان الصبح طلع عليه

وقاسم جيه لقي المكتب مفتوح دخل بسرعة وهو خايف يكون ساهر في المكتب ودخل فعلا ولقه

ساهر قام وبصله بغضب هشان كده طول السنيه دي كنت قافل المكتب وكل ماسالك عاوز اعرف شكل امي ايه صوره ليها المكان اللي مدفونه فيه عليتها اي حاجة كنت بتقولي انها مكنش ليها صور وان البيت اللي كونتكوا فيه اتحرق بيها وملهاش صور حجج عشان مجبش سريتها كل ده عشان معرفش انت عملت فيها ايه وانها ماتت بسببك وبص عل الصور اللي عل الحيطان هي دي هي دي سهر صح

قاسم ساهر انا

ساهر مش عاوز اسمع اي حاجة خالص وسابه ومشي وخرج بره البيت

قاسم بص لصوره سهر انا اسف يا سهر مقدرتش انفذ اللي وعدتك بيه

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى