روايات

رواية اللطيم الفصل العاشر 10 بقلم هنا سلامة

 رواية اللطيم الفصل العاشر 10 بقلم هنا سلامة

رواية اللطيم الفصل العاشر 10 بقلم هنا سلامة

رواية اللطيم الفصل العاشر 10 بقلم هنا سلامة

دخل ليو من البلكونه و طلع يلعب في الشقه، لقى الباب مفتوح و هو متعود أن الباب بتاع الشقه دايماً مقفول جري على ليل و بدأ يلحس في وشه و يهوهو كتير لحد ما ليل صحى أخيراً
ليل بنعاس : ليو ادخل عشان سيلين يا ليو بتخاف
الكلب نباحه زاد
فتح ليل عينه و لقى المخدة في حضنه مش سيلين !
الكلب نباحه زاد و هو بيجري على برا، قام ليل وراه بسرعه و اتفاجأ أن باب الشقة مفتوح !!!
طلع للسلم و قال بصوت عالي : يا محمد اقفل باب العماره شكل كان في حرامي في شقتي، يا سيلين يا سيلين
ندى على سيلين و دور عليها في الشقة كلها مش موجوده ! نزل جري على السلم و معاه ليو لشقه جدته، لقى سيلين مرمية على الأرض و جدته مربوطه
نزل على الأرض و هو بيملس على وشها و بيقول بخوف : ايه الي حصل ! فوقي يا سيلين فوقي
جدته رفصته برجلها من تحت فالتفت ليها و شال اللزق من على بوقها
جدته بعصبيه : يا ابن ال *** بتجري على مراتك و سايبني دي آخره تربيتي
بدأ يفكها و قال : ايه الي حصل ؟؟ مين دول ؟؟ سيلين مالها ؟؟
جدته بعصبيه و هي بتدلك ايديها مكان الحبل : يا أخي اهدى عليا عشروميه سؤال في الثانيه، إلى انا شوفته أن سيلين جريت على المطبخ و اخدت سكينه و مسمعتش أيه الحديث بس في واحد منهم قرب منها و اخد السكينة و إدالها حقنة في كتفها ..
بدأ سيلين تفوق و قالت : امممم.. اممم.. عامر.. عامر يا حبيبي.. ليل .. ليل ..
شالها و قال : متخفيش يا تيته هجيب عساكر للعماره بس اطمن على سيلين
جدته : ماشي يا ابني ماشي ..
طلع على شقتهم و بدأ يفوقها، اول ما فاقت انهارت في العياط و قالت بشحتفه : ليل .. دول.. دول إلى قتلوا اخويا… ااااااه يا قلبي ااااه.. يا ليل دول إلى قتلوه يا عاااااامر تعالى انا تعباانه يا عاااااامر
كانت بتقول اسم اخوها بحرقه و بصوت عالي، اخدها ليل في حضنه و قال بحزن : اهدي يا حبيبتي اهدي، حق عامر هيتجاب و الله
سيلين بعياط : هو.. هو انا ليه محضرتش دفنته ؟؟
ليل بحزن : دخلتك تنامي اول امبارح عشان اروح الدفنة الصبح لوحدي و نبهت على تيته متنزلكيش و رجعت قبل ما تصحي عشان كده صحيت لوحدي لاني منمتش لما رجعت من الدفنة اصلاً
سيلين بعياط : عشان خاطر ربنا وديني قبره عاوزه اكلمه يا حبيبي عشان خاطر سيلين
ليل بحزن : حاضر يا حبيبتي و الله حاضر، المهم عرفتي منين انهم إلى قتلوه طيب ؟
سيلين بعياط : الراجل قالي و هو بيخدرني انهم زي ما قتلوا عامر هيقتلوك ! هيقتلوا جوزي يا رب يا رب !
ليل بهدوء : اهدي خالص محدش يعرف يلمس شعره مني و لا منك بعد كده، كل حاجه هتبقى كويسه اوعدك يا حبيبتي، قومي البسي نروح لعامر ..
سيلين بتعب و هي بتمسح دموعها : طيب ..
قامت و لبست اسود في اسود لتالت مره في حياتها، راحت ناحية ليل إلى كان حاطط راسه بين ايديه
سيلين بحنيه : ليل .. ليل
رفع رأسه ليها و ابتسم بكسره : عارفه، كنت خايف اموت و ملاقيش حد يعيط عليا غير جدتي و اختي ! انا طول عمري لطيم و وحيد حتى صحابي مليش غير حسام و عامر الله يرحمه، تيته كانت مهتمه ب هاله اكتر مني بكتير، كنت بغير و لحد دلوقتي بغير، انا ملقتش الاهتمام و لا الحنيه من حد، انا كنت خايف اموت وحيد، بس انت دلوقتي موجودة، لو موت ازعلي يا حبيبتي، ازعلي و عيطي بس هو اسبوع، اسبوع يا سيلين و ارجعي قويه، بس أقرايلي قرآن دايما و ادعيلي يا سيلين، انا عارف انه مش وقته الكلام ده بس انا كان لازم اطلعه عشان ارتاح
كانت بتسمع الكلام و هي بتعيط و بتتشحتف، قعدت على ركبها قدامه و حاوطت وشه بايديها و قالت بحنان و شحتفه : متقولش كده يا ليل عشان خاطر ربنا، انت عارف انا بحبك ازاي و لو انت موت أو بعدت عني قلبي هيوجعني زي ما هو بيوجعني دلوقتي على عياطك ده، ابوس ايدك خليك ليل القوي إلى اعرفه، قويني يا ليل و النبي، و لو على الوحده هجيبلك عيال، عيال كتير اوي يا ليل، لاني بعشقك و مش عوزاك تحس بالوحدة أبداً، هيسندوك و يقفوا جنبك زي امهم
اخدها في حضنه و قال بحب : رغم اني معرفش حاجات كتير عنك بس الي اعرفه انك رقيقه و جميله و احسن ست في الدنيا و ست البنات كلهم، إلى اعرفه انك ساكنه قلبي يا حبيبتي، سكناه دايماً ????
بعدت عن حضنه و نزلم عشان يروحوا لقبر عامر
* اللهم ارحم موتانا وموتى المسلمين أجمعين *
في بيت حسام و هاله
الدكتورة : مبروك يا حسام بيه المدام حامل
حسام بفرحه : بجد ؟؟
الدكتورة : اه و الله يا حسام بيه، مبروك يا مدام
هاله بصدمه : انت متأكده ؟؟
الدكتوره : ايوه يا هانم متأكده، بعد اذنكم
خرجت الدكتورة و فضل حمزه يطنطت و يقول : هيح ماما في بطنها نونووووو هيبقى عندي اخ يا بابي
حسام بسعاده : أو أخت يا حبيبي شبه مامي، جميله زيها، حبيبتي يا هاله مبروك
حضنها بقوه و قال بفرحه : كنت مستني عيل منك يا هاله، علاقتنا هتقوى بيهم، لو تعبت يسندوني، لما نموت يسندوا بعض و يونسوا بعض يا لولو
هاله بانهيار و عياط : اطلع براااا براااا انت و حمزه براااا، اااه يا قلبي هو انا ناقصه وجع قلب يا حسام ؟؟
حسام بعصبيه : انت هتموتيني بالحياء يا هاااله !
حمزه بصلهم بخوف و حزن، هاله لحظت أن الولد مرعوب فقالت بهدوء : بره انت و حمزه عاوزه انام
بصتله بعتاب و بعدين بصت على ابنها، لاحظ هو كمان رعب حمزه و اخده بهدوء و طلع و قفل عليها الباب، قامت من على السرير و هي حاطه ايديها على بطنها و بتقول بعياط : اخاف حسام يحصله حاجه و ابقى انا لوحدي، عارفه ان ممكن تفكيري يكون غلط، بس انه يتيتم ده ظلم للطفل إلى جاي !
مسكت شنطتها و طلعت كارت منها، بصت لبطنها بحزن و للكارت و قالت بانهيار : انا اسفه ليك، اسفه يا حبيب ماما انا اسفه
طلعت فونها و قالت بتماسك : الو .. الو لو سمحت عاوزه ميعاد مع الدكتور، لا انا عاوزه اعمل .. اعمل …
عيطت اكتر و بعدين قالت : الو معلش بس تعبانه شويه عاوزه اعمل
قاطعتها الممرضة و قالت : //////// ؟
هاله بعياط و هي بتبص على صوره حسام : ا… ايوة .. تمام.. تمام .. سلام
في المقابر
ليل بحزن : يلا يا حبيبتي، بقالنا ساعتين هنا
سيلين قفلت المصحف و قالت بحزن : هو مرتاح يا ليل و لا لا ؟ عامر بيخاف من الضلمه يا ليل…
ليل بابتسامه : كان حافظ سورة المُلك إلى بتنور القبر يا حبيبتي، و بعدين عامر ميت شهيد يا حبيبتي يعني رايح الجنه و مرتاح في قبره عشان عمره ما أذى حد و لا كدب على حد
غمضت عينيها بحزن و افتكرت من سنه …
فلاش __________________
سيلين بعصبيه : يعني تبقى عارف ان ابو صاحبك عايش و انه عايش مع ناس مش اهله و تفضل ساكت ؟؟
عامر بعصبيه : رحيم ده واصل و قالي انه ممكن يقطع عيشي يا سيلين
سيلين بعصبيه : و صاحبك ؟؟ ده ليل زي اخوك ! ازاي تقبل ان ابوه يكون عايش و هو ميعرفش ! ازاي اصلاً رحيم ده وداه الملجأ بايديه ! ده راجل جاحد أوي !
عامر بعصبيه : سيلين خلاص ! انا كل الي قهرني أن ليل بيحس بالوحدة كتير و هو عنده عيله كبيره زي عيله رحيم
سيلين بعصبيه : يعني بيتعذب و انت ساكت ؟؟
عامر بعصبيه : و اتاذي في شغلي ؟؟ ده الراجل ممكن يقتل إلى يقول لليل ! و بعدين ده جوز امك فاحنا مش قده !
باك _____________________
سيلين بانهيار : ليل
ليل بصدمه من انهيارها المفاجا ده : ايه يا روحي في ايه ؟
سيلين بارتجاف : انا انا .. انا عاوزه اقولك.. اقولك حاجه
ليل بخوف عليها : قولي يا حبيبي قولي
سيلين بعياط : انت … انت متأكد انك…
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى