Uncategorized

اسكريبت الحالة 108 الفصل الأول 1 بقلم شيماء أسامة

 اسكريبت الحالة 108 الفصل الأول 1 بقلم شيماء أسامة

اسكريبت الحالة 108 الفصل الأول 1 بقلم شيماء أسامة

اسكريبت الحالة 108 الفصل الأول 1 بقلم شيماء أسامة

هاااي انا الحاله 108 زي مابينادوني هنا في المستشفي، صحيت لقيت نفسي في سرير متربط وحوليا دكاتره وممرضين وبتكهرب وانا بصرخ بصوت عالي  وكأنهم مش سمعيني . 
صحيت تاني يوم لقتني ع سرير في اوضه كبيره جهزه من كل حاجه كأني في بيت صغير ، حولت اقوم بس حسيت بصعوبه نديت بصوت عالي حد هنا . 
لقيت ممرضه دخله عليا وباين عليها الخوف وقالتلي وطي صوتك متعملش في نفسك كدا . 
بصتلها بستغراب وانا بعلي صوتي برضوا : انا فين وانتي مين ؟ 
وفجأة لقيت تلات رجاله دخلين بغضب وبعدهم واحد رابع كان باين عليه الدكتور : قال بصرامه هتوه 
لقتهم شالوني وانا مش قادر اقاوم ولقتهم دخلوني اوضه غريبه ، ربطوني نفس الربطه وفضلو يكهربو فيا تاني . 
حياتي عباره عن كدا وبس ومش عارف السبب حتي مش فاكر اسمي وانا هنا ليه ؟. 
الفصل الاول 
كنت في الاوضه بتاعتي ذي كل يوم حولت اقوم اجيب الريموت عشان اشغل التليفزيون مقدرتش وكنت هقع 
ولقيت ايد بتمسكني ولحقتني ورجعتني مكاني . 
الحاله 108 : شكرا جدا
الممرضه (مرام)بصت حوليها بخوف وقالتلو :ده واجبي. 
وسبتني وخرجت فضلت شويه باصص في الفراغ وانا مستغرب طريقتها وبعدين نفضت كل الافكار من دماغي. 
وفضلت اقلب لحد مارحت في النوم ، حسيت ان في حد بيغطيني تلقائي : متسبنيش ! 
شويه وصحيت ع حد بيدلق ميه ع وشي قومت مخضوض بس حولت احافظ ع هدوءي عشان ميوصلش بيا النهايه في غرفه الالم (اوضه الكهربه) 
بصيت اشوف مين لقيت راجل مبتسم بسخريه وبعدين بص ع رجلي وقالي : دي نهايتك كان لازم توافق بس انت رفضت وده عقابك . 
فهمت منو ان انا اعترضت ع حاجه بس هي اى انا مش عارف وبتعاقب بسبب اى برضو مش عارف . 
الحاله 108 : انت مين ؟ 
الرجل : الافعي ادهم الافعي…ثم اكمل كلامه 
: ياريت زي كل مره .
وبعدين خرج هو واللي معاه 
مفهمتش قصدو واستغربت جدا من الاسم بس انا لحظت اني في وشم ع ايو نفس اللي في ايدي ، استنتجن من ده انو حد من عيلتي . 
شويه ودخلت الممرضه ومعاها الاكل وتقريبا مبشوفش غيرها هنا .
وهي بتحطلي الصينيه ع السرير قالت بصوت هامس : متشربش المايه .
اتصدمت من جملتها بس فضولي خلاني اسأل : ليه !!
الممرضه : هقولك بعدين عشان الكاميرات .
وسابتني وخرجت . 
الحاله 108 : كاميرات !! … بصيت حوليا في كل حته وملقتش حاجه …. 
:اكيد اتجننت 
بعد حولي 10 دقايق لقيت واحد دخل بص ع الصنيه وخصوصاً الكوبايه اللي هي بقت فاضيه، وبعدين اخدها وخرج ورجع ومعاه تلاته تانين شالوني ودخلت اوضه الالم . 
مفيش حاجه جت في بالي اقولها غير “ربما تكون الحلقه الاخيره”(يقصد الموت) 
الدكتور : يعني مش الحلقه الاولي زي كل مره ؟ 
ده معناه اني باجي هنا كتير وان المره اللي فاتت مكانتش اول مره !. 
ولقتهم ربطوني وانا عمال بصرخ : سبوني انا عملتلكو اى غزااااااال !(ياتري مين غزل؟!) 
وفضلو يكهربوني يجي نص ساعه من الصريخ المتواصل وبعدين فقدت الوعي. 
صحيت تاني يوم  ع صوت  : مسمعتش كلامي ليه هتفضل تتعذب قدامي وانا مش عارفه اساعدك ! 
بصتلها لقتها بعدت عني : انتي مين ؟
مرام بيأس لن تقريبا كل فتره يسأل نفس الاسأله: انا الممرضه مرام المشرفه عليك .
الحاله108 : انا مين وليه جابوني هنا.
مرام : انت زين الخليل … اما جبوك ليه انا معرفش.
زين : طب ليه قولتيلي مشربش المايه ؟
مرام بفرحه : انت مشربتهاش .. يعني انتي فاكرني صح !
Flash back 
زين بعد ماهي خرجت مش عارف هي قالت كدا ليه بس في حاجه جواه بتقولو متشربش .
ولانو من خبرته في شغلو لما بص حوليه بنظره سريعه عرف ان مافيش كاميرات.. قام بدلق الماء تحت السرير .
Back 
زين : ايوا فكرك..
مرام : الكوبايه بيحطولك فيها حبوب لما بدخلوك للجلسه بتنسي اللي حصل وتقريبا كل فتره كدا.
زين : تقصدي الافعي ؟
مرام امائت بانه ع صواب.
زين : ممكن تقوليلي انا هنا ليه وحصلي اى الفتره اللي فاتت .
مرام : انا معرفش اى حاجه بس هساعدك تفتكر كل حاجه وتخرج من هنا كمان .
زين : ممكن في اسرع وقت .
زينه : قالتلو هشوفك تاني .
وسابته وخرجت . 
حقيقي انا مش عارف انا ليه واثق فيكي بس في حاجه جوايا بتقولي اصدقك.
حالي الساعه ٢ بليل 
النور قطع وفجأه حسيت بحركه غريبه في الاوضه …
زين : مين ؟ وعيزين اى ؟
ولقيت حد بيحط ايدة ع بوقي ومعاها منديل : هششش اسكت انا مرام .
ولقيت نفسي مش هنا .”قال حاجه جوايا بتقولي ثق فيها اهي هتقتلني” 
فوقت  مش عارف بعد اي بصيت حوليا لقيت الاوضه مختلفه و جميله ولقت مرام جنبي .
زين : انا اى اللي جابني هنا واى اللي انتي عملتيه ده .
مرام : انا قولتلك هساعدك.
زين : تقومي تخطفيني.
مرام : مفيش مكان امان اكتر من ده .
زين : شكرا .
مرام :قولتلك قبل كدا ده واجب 
زين : الاول كان واجب دلواقتي انتي مش في المستشفي ؟
مرام : اسكت انت مش فاهم حاجه.
زين بغضب: خلاص فهميني انتي مين وليه بتساعديني؟ 
فجأه لقا مرام بتقرب عليه ومعاها مشرط (اللي بيقطعو بيه الورق ده ، عرفينوا؟)
مرام:…
زين : خلاص مش عايز اعرف حاجه .
مرام :..
زين :انتو كلكو بتنتقمو مني ليه انا عملتلكو اى ؟ …
مرام بصوت عالي: هششش اسكت بقا.
وفجأه مرام مسكت ايدو وقامت معوراه ..
تفتكرو هيحصل اى؟! 
اعرفكم بالشخصيات بقا 
زين عندو 27 سنه و بشرته بيضه وعيونه زرقه شعرو اسود .. طوله 175 (مز يجماعه ) 
مرام اصغر من زين ب 3سنين بشرتها ولا هي بيضه ولا هي سمرا ولون عينها بني غامق و شعرها بني فاتح واوزعه ????
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مالك القدر للكاتبة علياء عبدالله

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!