روايات

رواية يوميات مراهقة الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية يوميات مراهقة الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية يوميات مراهقة الجزء الأول

رواية يوميات مراهقة البارت الأول

رواية يوميات مراهقة الحلقة الأولى

-ما تحبني
-نعم!
ابتسمت ابتسامه حزينه وانا ببصله :
-حبني يامحمد
ابتسم ابتسامه مهزوزه وهو بيحاوط كتفي بمرح :
-طب مانا بحبك مش انتي بنت خالتي
شيلت أيده وانا بهز راسي :
-لا حبني بجد
رد باستغراب :
-يعني ايه احبك بجد
-يعني حبني حب من نوع تاني
-انا مش فاهم منك حاجه انتي ليه بتتكلمي بالالغاز!
اتنهدت تنهيده طويله كلها حزن وانا بسند ايدي علي سور البلكونه وببص قدامي :
-هي احسن مني في ايه عشان تحبها الحب ده كله
-هي مين ديه
رفعت راسي وانا ببص في عيونه بعيون بتلمع بالدموع :
-شروق احسن مني في ايه عشان تحبها
ملامح وشه كانت موضحه قد ايه مصدوم من الكلام اللي بقوله ،فضل يبصلي بدهشه واستغراب والحروف طارت من علي لسانه
طال الصمت الممزوج بعلامات الاندهاش والصدمه لحد ما قطعته وانا بقرب منه وبحاوط وشه بجراءه
-انا بحبك يامحمد
نفض ايدي بكل قوته وهو بيبصلي بأحتقار وقرف :
-انتي بنت قليله الادب وعايزه تتربي
-قليله الادب عشان بقولك بحبك
مسك دراعي وهو بيجز علي أسنانه بغيظ :
-تعرفي ايه عن الحب انتي يامفعوصه ياللي مكملتيش ١٨ سنه ،وبعدين انتي اصلا ازاي تقوليلي حاجه زي كده وانا واحد خاطب وبيحب خطيبته انتي فعلا متربتيش ومحتاجه تتربي من اول وجديد
عيطت من كتر الوجع بسبب أيده اللي كانت مغروزه في أيدي
-ا انا معملتش حاجه غلط انا حبيت
-لا غلط وستين غلط كمان ،اياكي ياكنزي ايااااكي اسمعك بتقولي الكلام ده مره تانيه هدفنك مطرحك انتي سامعه
قال جملته الاخيره بصوت عالي هز البيت وانا واقفه بترعش بين ايديه وبهز راسي بخوف
-حاضر حاضر أنا اسفه
نفض ايدي وبصلي بأحتقار من فوق لتحت وهو بيقولي بقسوه:
-ادخلي اتخمدي عشان عندك مدرسه بكره ياهانم ،ركزي في مستقبلك بلا حب بلا كلام فارغ وقله ادب
وبعدها سابني وخرج
وقفت ابص لآثره بقهره ووجع في قلبي
عمري ما كنت اتخيل اني يوم ما احب شخص يبقي الشخص ده محمد ابن خالتي
طول عمري كنت بشوفه اخ ،صديق، اب من بعد وفاه بابا
عمري ما كنت اتخيل أن يوصل بيا الحال لدرجه الحب الأسطوري اللي بشوفه في الافلام والروايات
انجرفت ورا مشاعري يوم ورا التاني ورا الثالث محاولتش اوقف حُبي ليه بالرغم اني عارفه أنه خاطب وبيحب خطيبته !!
وفي النهايه اخدت اللي استحقه
تهزيق، كرامه متهانه ،وجع قلب ،حزن لا متناهي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-خلاص ياكنزي كفايه عياط كنتي متوقعه يقولك ايه يعني وانا كمان بحبك ،انتي عارفه من البدايه أنه خاطب وبيحب خطيبه وأنه عمره ماشافك غير اخت وبس
-انا غبيه غبييييه مكانش لازم اعترف بحاجه زي كده واكتم جوايا
مسكت ايدي وهي بتبصلي بحزن :
-لا كويس انك عملتي كده عشان متفضليش واهمه نفسك بحاجه مش بتاعتك
-تفتكري محمد هيكرهني بعد اللي حصل
ابتسمت وهي بتهزلي رأسها بنفي :
-متوصلش لدرجه الكره هو هيفضل زعلان منك شويه وبعد كده خلاص
-انا هينت نفسي وكرامتي اوي
-محدش بيتعلم بالساهل ،يلا يلا قومي اغسلي وشك عشان ننزل الدرس مستقبلنا اهم من اي حاجه
هزيت راسي وقومت غسلت وشي وانا مقرره من جوايا اني انتبه لدراستي واتفوق واشيل اي حاجه من دماغي عشان اوصل للي نفسي فيه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-هو مستر ” نوح ” بيبصلك كده ليه
بلعت ريقي بخوف وانا بهمس لرنا صاحبتي :
-مش عارفه انا معملتش حاجه والله
– كنزززي قومي اقفي أنتي وصاحبتك
بصينا انا ورنا لبعض بتوتر وخوف وقومنا وقفنا
بصلي بصه رعبتني وخلت جسمي كله يتنفض من الخوف
-انا كنت بقول ايه
بلعت ريقي بصعوبه :
-ك كنت بتقول ك كنت
ضحك باستهزاء :
-طبعا وانتي هتعرفي منين وانتي عماله تتكلمي مع الهانم اللي جنبك
-انا انا اسفه يامستر بس
-اطلعي برا انتي وهي
رنا بتوتر :
-احنا اسفين يامستر نوعد حضرتك انها تكون اخر مره والله
زعق فينا بعصبيه وهو بيرمي القلم علي الارض :
-قولت برررررررا
طلعنا انا وهي واحنا بنجري من القاعه بأحراج ودموع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-والله ما هعديله اللي عمله ده هخليه يندم أنه زعقلي
رنا بقلق وعيونها حمراء من كتر الدموع :
-هتعملي ايه
بصيت حوليا وانا بفكر وفجأه لمحت عربيته
بصتلها بعيون بتلمع بشر :
-هعمل كل خيررر
قولت جملتي وطلعت اجري عليها وهي بتجري ورايا بخوف
-هتعملي ايه يامجنونه استني
بعد مرور خمس دقايق
رنا وهي بتحط ايديها علي بوقها:
-يانهار مش فايت ايه اللى انتي بتقوليه ده لا طبعا استحاله اعمل كده في عربيه الراجل !
بصيت للعربيه بفخر :
-ياستي عادي وبعدين مش خساره في طيبه قلبه
-انتي عارفه لو شاف خدش واحد في عربيته هيعمل فيكي ايه
رديت بلا مبالاه:
-وهو هيعرف منين أنه انا ؟؟
-علي أساس أنه مش هيستنتج يعني أنك انتي اللي عملتي كده
-بقولك ايه يعمل اللي يعمله انا مش بخاف من حد اصلا انا لا بحبه ولا بحب الحصص بتاعته ولا بحب الماده بتاعته
-اه
-بني آدم مغرور وشايف نفسه
رنا وهي بتبص ورايا ووشها كله اصفر :
-كنزي
-هو يعني عشان البنات بتجري وراه وبتتغزل في جماله مفكر نفسه اخر قطعه في الكيمو كونو !
-ك كنزي
-طب علي فكره بقي مش حلو وودانه شبه القرد و بيجعر زي الحمار
-حمار
ضحكت بذهول :
-ايه ده انتي بتعرفي تقلدي صوته
كانت علي وشك انها تعيط وهي بتشاورلي بعنيها اني ابص ورايا بس انا اللي غبيه ومكنتش فاهمه
-مالك يابنتي في ايه
-ا احم كنزي ا اصل ا اصل
-اصل ايه يابنتي
لقيته مره واحده ظهر قدامي وهو بيبتسم ابتسامه صفراء
-مساء الخير يافندم اصل الحمار كان واقف وراكي ،كنتي بتقولي ايه بقي عشان مسمعتش كويس
بلعت ريقي بصعوبه وانا برجع خطوه لورا وبهمس بخوف
-جالك الموت ياتارك الصلاه
وفجأة عيني احولت،وحسيت بطشاش وصداع رهيب وغمضت عيني وانا بستسلم لفقدان الوعي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فتحت عيوني ببطئ ولفيت راسي لقيته قاعد علي كرسي وحاطط رجل علي رجل وهو بيبصلي بملامح خاليه من اي تعبير
اتنفضت من مكاني وانا ببص حوليا بخوف :
-انا فين
رد بجمود :
-في المستشفي
بلعت ريقي وانا ببص علي المحلول اللي كان متعلق في أيدي
-ل لو سمحت خليهم يجوا يشلولي المحلول ده انا عايزه امشي
هز رأسه ببرود :
-مفيش خروج الا لما المحلول يخلص
-بس انا عايزه امشي
-وانا قولت لا
اتعصبت وانا ببصله بغضب :
-انت ملكش حكم عليا
-لا ليا
-بمناسبه ايه أن شاء الله ليك ،اخويا ،ابويا ،خطيبي ،جوزي!!!
-ميمشيش معاكي مدرسك وبيعتبرك اخته الصغيره وخايف عليكي
عيوني لمعت بالدموع :
-اه بأماره لما زعقلتي واحرجتني قدام الطلاب كلهم
اتنهد تنهيده طويله وهو بيبصلي بأسف :
-اسف
-هه
-بقولك انا اسف
حطيت عيني في الأرض بأحراج وانا بفرك ايدي بتوتر :
-ا انا ا انا كمان اسفه علي الكلام اللي قولته
ابتسم بهدوء :
-اسفك مقبول
-انت ازاي كده
-كده اللي هو ايه
-انت ا انت طلعت شخص طيب ولطيف وجنتل و
قاطعني بأحراج :
-ا احم انا خارج برا شويه وراجعلك
عيطت وانا بهز راسي بنفي :
-لا ارجوك خليك معايا
رد بقلق :
-انتي بتعيطي ليه
-عشان زعلانه اوي
قعد علي طرف السرير وهو بيبص في عيوني بحزن :
-ايه رأيك تعتبريني اخوكي الكبير وتحكيلي
سكت لحظه وانا ببصله بحيره وبعدها هزيت راسي بدموع
-هحكيلك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يوميات مراهقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى