روايات

رواية يقين جريئه الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

رواية يقين جريئه الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

رواية يقين جريئه الجزء السادس عشر

رواية يقين جريئه البارت السادس عشر

رواية يقين جريئه الحلقة السادسة عشر

يقين شردت برى الغرفة ولبست حجاب ورجعت بتدخل بس فهد الي كان واقف برى الغرفة
فهد : عفوا سيدة يقين بس ممنوع تدخلي
يقين : وليه ان شاء الله
فهد : معليش بس دي اوامر زين باشا
يقين بغضب : وانا قلت بدخل يعني بدخل
وزقت فهد بقوة وفتحت الباب ودخلت وشافت الدكتور يحقن زين بابرة
الدكتور : انا هعطيك الابرة دي تريحك شوي بس لازم نعملي الفحص المعتاد
زين بضعف : الحمد لله يا دكتور ان شاء الله زي العادة شوية تعب وبعدين يخف الالم
الدكتور باهتمام: استاذ زين انت مش هينفع تهمل صحتك
زين : انا عارف مصلحتي
الدكتور :لكن انا كاطبيب من واجبي اني افكرك انك تعيد الفحص
يقين الي مش حاسين بيها انها واقفة تسمع من البداية : أي فحص دكتور
زين رفع راسة بغضب : انت ايه دخلك
يقين اتجاهلته : دكتور أي فحص الي لازم يعيدة زين
زين : دكتور انتهى شغلك
يقين بتحدي : لا مش انتهى انت ليه مصر تعذب نفسك
الدكتور يتهرب : سيدة يقين فحوص عادية لان الاستاذ زين مش بيريح نفسه
وبيجهد نفسة بالشغل
يقين : فين لازم نعمل الفحوصات في مستشفى معين نروحلها
الدكتور:سيدة يقين الاستاذ زين بخيربس محتاج لراحه
يقين بصت لزين بضيق وعدم تصديق : بس يادكتور الصداع الي بيجيلو اقوي واكبرمن احتمالة
الدكتور : انا خارج واذا احتاج الاستاذ زين شي ضروري انا هقوم بيه حتى من غير ما اشاوره
وبص الدكتور لزين نظرة يفهموها هما الاتنين وخرج
الدكتوربيكلم يقين وفهد برى في الصالة : محتاج راحة اقطع أي اتصالات عنة استاذ فهد وانت سيدة يقين المهدئ ده لازم ياخده وينام ست ساعات بس رجاء الهدوء
طلع الدكتورمن الجناح وفهد وهو طالع
فهد : سيدة يقين انا اسف بس دي اوامر الباشا
يقين من غير شعور :يارب يكون عمره طويل
يقين حست بمسؤليتها اتجاة زين رغم كل الي عملو فيها بس الست القوية لازم وحتما تقود تصرفاتها وتتعامل مع الموقف الي هي فية بطريقة عمليه . رجعت لها يقين المراءة القوية المنفذة
فهد باستغراب : سيدة يقين ايه لزومه الكلام ده
يقين: ابدا ولا حاجه بس انت اهتم بامور زين امتى معاد المحاضرة
فهد : يوم الاتنين
يقين : طيب هو جهز الاوراق ولخص النقط الي هيتكلم فيها
فهد : ايوه الملف جاهز والعروض الي بيقدمها كمان جاهزة
يقين : تمام النهارده السبت يعني باقي وقت ويلحق زين يراجع معاك كل شي والعروض جاهزة . مافيش ارتباك
فهد : بس سيدة يقين باقي المراجع الي استخدمها الباشا ترتب بفايل معين بالسي دي
ميهاف : معاك السي دي
فهد : ايوه يا فندم وراح لشنطة وفتح السي دي
يقين دخلت المكتب مع فهد وشغلت اللاب توب وبدئت تشتغل بالمراجع مع فهد ولما خلصوا عطته السي دي بعد ما نسخته بالجهاز
يقين : وبكدا استاذ فهد يكون العمل مرتب بس فية نقطة
فهد : نعم يا هانم
يقين : الدرع التكريمي الي بيقدمة زين لعميد االجامعة جاهز
فهد : ايوه جاهزيا هانم
يقين : بس انا ماشفتكش ضفته في السي دي
فهد : الباشا طلب مني ما اكتبوه بس هو جاهز
يقين : اوك واذا احتجت شي يافهد بشغل زين انا مستعدة اساعدك
فهد : انا متعود على الشغل مع الباشا وان شاء الله لو احتجت شي برجعلك
فهد بص ليقين المتحجبة وتكلمة وعيونها على الاوراق الي قدامها وتحاول انها تنزل الحجاب ( والله دي الزوجه الصح . اول مرة اشوفها من غير حجاب وصدفة يوم ما دخلت الغرفة ما شاء الله عليها جمال .ومنطق وعقل . بصراحة ما تتقارن مع زوجاته التانين ابد. بس خسارة ان ماضيها ما يشفعلها عند الباشا )
يقين : استاذ فهد روحت فين
فهد كان سرحان : لا ابد بس انا لازم استأذن ولينا لقاء تاني
يقين : اوك
طلع فهد من عند يقين وبعدها يقين قعدت تشتغل بالموضوعها وبعدين طلبت من الفندق عشاء ليها ولزين وجهزت الاكل بعد ما وصل على التربيزه
يقين دخلت الغرفة على زين بتشوفة واستغربت من ان السرير فاضي وخافت بس هديت لما سمعت صوت الميه من الحمام
زين صحى ودخل ياخدله دش
يقين رتبت السرير والغرفة وفتحت الشبابيك تجدد الهوا .واستنت زين يطلع بس هو طول رجعت قفلت الشبابيك وشغلت النور الخافت من الابجورة الصغيرة وقعدت تستناة
فتح باب الحمام وخرج وهو لافف المنشفة على وسطه والتانية على كتفة وقطرات الميه على شعرة
يقين شهقت ووقفت عند باب الجناح ووشها محمر ..زين دايما يلبس روب الحمام اول مرة تشوفة بالمنشفة
زين : مساء الخير او صباح الخير
زين لاحظ ارتباك يقين وابتسم : انا اسف بس ما حبيتش استخدم الروب بتاعك
يقين باحراج : لا عادي … مساء الخير عامل ايه دلوقت
زين يمسح راسة : بخير بقالي اد ايه نايم
يقين : انت نايم هنا من الصبح
زين : النهارده ايه
يقين : السبت العشا جاهز على التربيزه
زين لبس هدومه بسرعة وخرج للصالة .وبص ليقين بفستانها الاسود الجلدي عاري الصدر والضهر على شكل ربطات متداخلة ببعض والقصير لفوق الركبة والبوت الطويل الاسود لحد نص الركبه ..والروج الوردي الخفيف . عجبه شكل يقين
قعد على التربيزه وبدء ياكل البيتزا وهو بيراقب طريقة اكل يقين الراقية
يقين رفعت عيونها وشافتة بصصلها نزلت الشوكة والسكينه ومسحت بؤها ووقفت
يقين : انا اسفة نسيت نفسي المفروض اني مش اقعد
زين : جو فرنسا غير فيك كتير
ومسك ايدها وقعدها في الكرسي الي جنبة وسحب صحنها قدامها
زين : عادي اقعدي كلي عجباني طريقتك في الاكل
يقين باحراج : ليه انا فرجة عندك
زين ضحك لاول مرة ليقين الي خلاها ترفع عيونها وتبصلو باستغراب .زين مد ايده ليقين ومسك ايدها الباردة وهي ارتجفت من الحركة (لا ويضحك وكمان يمسك ايدي شكله ناوي علي عيب)
زين : ههههه خلينا نعيش بسلام
رفع ايده وباسها ومسحها على خدة وارتجفت لما حست بملمس خدة الخشن الي بدء يتحرك على ايدها الناعمة.وحاولت تسحبها
زين نزل ايدها للتربيزه وحط ايدة فوقها : اعتبريها هدنه بيني وبينك
يقين في عالم تاني : هدنة
زين : اهه شكرا على اهتمامك بيا
يقين : …………………………….
زين : مش طريقة اكلك الي عجباني بس ..
يقين قلبت طماطم:….
زين : بصراحة كل ما فيك جذاب وانيق وساحر
يقين ابتسمت بخجل : انت بجد بتشوفني مميزة
زين رفع ايدها وباس صوابعها : انت اكتر من مميزة … انت نادرة في كل حاجه
يقين مشاعرها طايره حواليها ومن غير شعوروببحة دوبت زين : وانت كمان زين باشا مميز بشكل ملفت
زين ضحك : ههههه يعني بترديلي كلامي
يقين رفعت عيونها الي تعذب زين ورمشت بسرعة : من غير مجاملة انت .. انت gentleman في تعاملك وكلامك واخلاقك
زين سحب ايد يقين وباس باطن كفها ببطء زاد من دقات قلب يقين وقلبت اشكال والوان
زين : يعني انت بتشوفيني مميز بعيونك
يقين بصدق : مش بعيوني انا بس .. كل الي يعرفك يثني عليك …وانا لاحظت فيك شي .. رغم مركزك المالي والاجتماعي الا انك متواضع مع الكل
زين : الحمد لله التواضع صفة حلوة
يقين بحبور : متواضع .. وكريم … حنون … ويعجبني فيك تمسكك بدينك ..
زين رفع قطعة صغيرة من البتزاء بالشوكة وقربها من شفايف يقين : اتفضلي
يقين من الصدمة فتحت بؤها من غير شعور واكلت البتزا ووشها محمر وحست بحرارة غريبة في جسمها وخوف من قرب زين الحاني
زين حس بان يقين زي الطفلة الي اول مرة تلاقي حنان وخايفة انها تضيعة وفضل ياكلها بايده لحد ما انتهت القطعة
يقين بخجل وبحة : شكرا تسلم ايدك
زين دايب بالبحة: الله يسلمك
زين متعود ياكل حريمه او هما ياكلوه لكنه مع يقين يحس بشعورغريب ونفسه يقدملها العالم كلة بين ايدها نفسه يحفظها في مكان ماحدش يقدر يوصلة الاهو
بس ما فيش شي كامل وافتكر حقيقة يقين ومازن
يقين لاحظت نظرات زين الي بدات تتغير وعرفت انه بدء يحاسبها نزلت دمعة حزينة وتايهة ومجروحة على خدها ومسحتها بسرعة ووقفت راحت للحمام وهي تكتم شهقاتها
(يارب بحبة …. بحبه …. مش عاوزه اشوف النظرة دي في عيونه …. نفسي الدنيا تتغير والزمن يرجع وامحي الي حصل في الفلة من اربع سنين ..ياريت اقدر اعمل حاجه ….ياريت اقدر اغير ماضييي وماضية ……ياريت اقدر اشيل النظرة القاسية من عيونة….. ياريت اقدراحتوي احزانه ….. ياريت اقدراحرم نفسي من اني اشوفه ….ياريت اقدر اتحكم في مشاعري واسيطر عليها …ياريت اقدر امحي تجريحة …. ياريت يعرف حقيقتي …. يااريت يعرف يقين البريئة….)
زين لما حس ان يقين طولت في الحمام .وقف عند الباب يناديها
زين : يقين انت فينك
يقين تكم شهقاتها …………..
زين ( انا غبي ازاي ما عرفتش اخبي نظراتي عنها )
زين : انا خارج يا يقين انتبهي لنفسك
يقين : …………
خرج و راح للفلة وهو حزين انه طلب منها هدنة بس ما قدرش يوفي بكلمته
يقين خرجت من الحمام ومالقت زين ورجعت تبكي وحيدة على فرشتها وهي تشم ريحة برفيوم الي لزقت في الفرشه
اتقلبت يقين على السرير والنور الشمس الي داخل مع شباك الغرفة يداعب عيونها ..وتمللت وهي بتقوم وافتكرت انها في فرنسا وفكرت بخالها بيير الي بتزوره لانها من يوم اتجوزت من زين ما كلمته .( زين …زين… من الصبح زين ايه الي جرالك يا يقين )
قامت ودخلت الحمام واخدت تشور سريع ولبست بنطلون جينز مع فستان وردي باكمام طويلة لحد تحت الركبة.. ولمت شعرها بايشارب بالون الازرق و الوردي ولبست صندلها الوردي واخدت شنطتها الوردية .وما حطتش أي ميك اب على وشها
ونزلت للوبي الفندق سلمت البطاقة وخرجت تمشي في شوارع باريس
يقين حست بالحرية والانطلاق حست ان يقين الاولى رجعتلها شوي شوي الثقة الي حستها ومشعارفه ايه مصدرها .بس عارفه كويس انها فرحانه ومش عاوزه اي شئ ينكد عليها مشت لحد الكوفي شوب وطلبت فطيرة وكوفي وشربتها وهي قاعده تتفرج علي العالم الي حواليها .
اليوم راجع خالها من سفرة و قررت انها تروح لخالها واخدت التاكسي لشغل خالها . وصلت يقين للمبنى الي واجهاته ازاز ومكتوب عليها معهد تعليم الرقص
ومن وري القزاز قعدت تراقب خالها روبرت بيعلم وحدة الرقص ويدوربيها وكان كل الفريق الي بيعلمه ستات . ضحكت وهي شايفه خالها بيطير وهوبيلف بالست الي معاه وباين عليها ان خطواتها تقيلة ورفع عيونه الرمادي وجات بعيون يقين
روبرت خال يقين( عمرة45 وسيم وطويل وابيض عيونه رمادي فاتح زي عيون يقين واسلم هو ومراته وعنده ولد اسمه جاك الي بعمر يقين ويبقي اخوها في الرضاعة ومراته متوفية)
روبرت لما شاف الي لابسة حجاب وبصاله بعيونها الرمادي من وري القزاز ضحك وخرج وهو بيضحك ويصرخ
روبرت: يقين حبيبتي الصغيرة Petite bébé
يقين رمت نفسها بحضن خالها واتعلقت في رقبته زي الغريق الي بيتعلق بقشة تنقذه من الغرق ….. من الوضع الصعب الي عايشه مع زين
يقين : خالي الغالي وافتقدتك Imiss you ) tonton amour)
روبرت رفع يقين وشالها ويدور بيها في الشارع وصريخه مع صريخ العاملين في المعهد الي عارفين يقين واشتاقو لها بعد غياب سنة وطلعوا يسلموا عليها
جذب انتباه الناس الي حواليهم وخاصة العيون العسلية الي تراقب الوضع بصمت قاتل
زين كان خارج مع البودي جارد ومدير اعماله من البناية للشركة الي قدام المعهد وقبل ما يركب العربيه رفع راسة وحب يشوف ايه سبب الضجة الي قدامه
زين عارف شكل يقين وسمع صوت ضحكاتها المبحوحة والرجل الي بيلف بيها وهو شايلها ويدخل بيها المعهد …
زين قراء اسم المعهد وعقد جبينه : فهد خلا السواق يروح جهه المعهد الي قدامهم
وركب العربيه الي اخدت لفه ووقفت قصاد المبنى وانفتح باب العربيه وطلع منها زين يراقب من وري القزاز بعيون ماليها الغضب والصدمة
يقين كانت بتسلم على العاملين في المعهد وخالها يعرفها على الفريق الي بيدربه وهو حاطط ايده على كتافها وضممها بحب
الخال : اشتقت اليك كثيرا (Vous me manquez tellement)
يقين : وانا ايضا ()Je suis également
الخال : ارسلت لك بطاقة تهنئة بمناسبة زفافك على ايميلك Vous a envoyé une carte de vœux à votre adresse e-mail à l’occasion de votre mariage
يقين : Merci
الخال: تمنيت ان اكون بقربك (Je voulais être près de chez vous
Ton mari est venu avec toi الخال : هل اتى زوجك معك
No. Ne pouvait pas venir يقين : لا . لم يستطيع المجئ
Est Thpinh nombreuses الخال : هل تحبينه كثير
يقين ابتسمت بالم : نعم Oui
Est-ce le même sentiment Ibadlk الخال : وهل يبادلك نفس الشعور
يقين بالم : نعم Oui
يقين دمعت عينها فقرب خالها منها خلاها تحس بالقوة اللي انحرمت منها
خال يقين حس بيها وهوعارف سر النظرة الحزينة في عيونها لكن عارف يقين الي ربها قوية جريئه مش بتضعف الا من امر فوق طاقتها
خالها ضمها بحنان لصدره وهو يمسح على راسها .وحب انه يطلع يقين من الحزن الي فيها علشان كدا طلب منها ترقص معاه
الكل كان فاكر حب يقين للرقص و خالها دايما يعطيها دروس … شغلوا موسيقى رقص للصالونات ( نوع من الرقص يسمى رقص الصالونات بيكون سريع وحركات متبادلة بين الراقصين .)
مسكها خالها وهو بيضحك
روبرت: اريد ان ارقص معك رقص الصالونات (I wanna dance with you dance salons
يقين بخجل : خالي رقص الصالونات … انا لم ارقص من سنة واخاف اني نسيت Salons de danse … Ne danse pas il ya un an et j’ai peur que j’ai oublié
روبرت: Mais je pense que vous vous pouvez اعتقد انك تستطيعن الرقص
مسك روبرت ايد يقين ودار بيها حوالية وبشكل سريع رفع يقين لفوق ونزلها تحت وبدئت يقين ترقص برشاقة وسرعة تجاري خالها وهو يبدلها من ايد لايد ويبعد عنها شوي ويقين ترمي نفسها عليها وهو يشلها بايده ويرجع يرفعها ويدوربيها ومع الحركة السريعة نزل الايشارب الي يقين لابسه وطار شعرها الاشقر حواليها بحريه … لقطته بخفه ولفته بسرعة على راسها وهي بتضحك بصوت عالي
وسط تصفيق العاميلين والحضور
زين الدنيا اسودت في وشه وكلم نفسه مفكره نفسها برا القاهره تعمل الي هي عاوزاه …. وانا المغفل الي زعلان عليها وموفر لها كل حاجه وانا الي بقول هدنة وما هدنة دي ايامها سوده)
رمى السيجارة الي في ايدة في الارض وداس عليها بقوة ورجع ركب العربيه وهو بينفجر من الغضب
زين بغضب اسود :على الفلة
############
رايكم مهم علي البارت ؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يقين جريئه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى