روايات

رواية يقين جريئه الفصل الثاني 2 بقلم منة محمد

رواية يقين جريئه الفصل الثاني 2 بقلم منة محمد

رواية يقين جريئه الجزء الثاني

رواية يقين جريئه البارت الثاني

رواية يقين جريئه الحلقة الثانية

نزلت من العربيه ومشت للباب ودخلت الفله
وشكل الليلة غيرمليانه بنات وشباب بس فيه شي غريب الرجاله لابسين بدل رسمية و البنات فساتين سهرة حمدت ربنا انها زيهم طبعا اليوم خميس يعني سهرة صباحي دي المعلومات الي عرفتها من ابرار
الخادم عيونه طلعت من جمالها وهو ياخد الفورير : ياهووه انا ماشفتش في جماك
يقين بدلع : عجبتك
زين:ههههههههه حتى الخدم ما سلموا منك >> صوته جالها من وراها
لفت تبصلو بكبرياء كان واقف ومعاه واحد اجنبي شكله امريكي واحد تاني ايطالي وتالت فرنسي شكلهم اصدقائه كانوا يتاملوا جمالها
فستانها الاسود من ماركه معروفه لافف على جسمها وضيق من الصدر مبين مفاتنها و له أكمام ماسكه عالايد بشكل حلو واصل طوله لتحت الركبه على طول والصندل الاسود عباره عن شرايط ملفوفه على رجلها البيضه… جمالها صارخ غير جمالها مزيج من الانوثة الصارخة و النعومة الخلابه و الغموض والدلع الرباني
ركزت نظرها على زين لابس بدلة رسمية سودا و قميص اسود وجزمة سودا ولابس الساعة من اشهر الماركات كان وسيم وشكله جنننننننننان
وصف زين عيونة ازرق فاتح وواسعة ورموشه طويلة وانفه مستقيمه يدل على العز شفايفه حادة شعرة ناعم قصير لونه بني جسمه رياضي
يقين ببحة ودلع لفت عليه : ليه ماهم بشر ؟
جاك بالانجليزي : hello I am Jack ( مرحبا انا جاك )
يقين ردت بالانجليزي : hello Iam Yabeen (مرحبا انا يقين)
ماركو بالإيطالي : Nizza nome ( اسم جميل )
يقين بالايطالي : Grazie per questa ( شكرا )
بيير بالفرنسي : Parlez-vous françaisaussi ( هل تتكلمين الفرنسية ايضا )
يقين بدلع : DivorceLanguesI Speak Quattro
( اجيد التحدث باربع لغات بطلاقه ) كانت كل كلمة تنطقها بلغة
ضحكوا باعجاب اما زين كان لسه بيفكر ازاي بنت ليل تعرف تتكلم وبطلاقة
جالهم الي يوزع كاسات الخمر اخدوا كلهم ما عادا زين استاذنت منهم …و يقين في سرها( العمي الزفت مازن راح فين )
يقين قرفانه من النظرات الي تلاحقها في كل مكان ( ياربي انا مش متعوده اطلع كدا قدام الرجاله حتى وانا بفرنسا ماقدرتش اقلع حجابي يارب ساعدني )
فاقت على صوت زين
زين : بصراحة تستاهلي عشرة على عشرة
يقين : لو سمحت الزم حدودك وابعد عن طريقي (مغرورمفكر ان فلوسة بتوقعني تحت رجله)
زين حاب انه ينرفزها ببرود : شوفي نظرات الاجانب عليك هياكلوكي
يقين : وقح بزياده ماحدش عينك حارس عليا و لا حد طلب خدماتك ترقبني منين ما اروح
زين: كنت عاوزك تعلميني هههههههههههه جديده دي انا حارس ليك ..
يقين: اعلمك ايه
وهي عيونها بتدورعلي مازن مانتبهت الا وزين ماسكها من وسطها وقربهاله
زين : ماكنتش اعرف ان زباينك من النوع التقيل انت بتحبي الاجانب علشان كدا علموك اللغة هههههههههههههههه
يقين بصبر: زين لو سمحت ابعد ايدك عني
زين بوقاحه:بس انا عاجبني الوضع ده و مسك بايده التانيه خصله من شعرها الحرير حاولت تتخلص منه ماقدرتش حس بارتباكها بين ايديه وصدهاله
زين: يااه للدرجادي مش قادرة تسيطري على نفسك لحد ما تنتهي الحفلة ايه الرجفة دي كلها شوق لحضني وغمزها
يقين ببرود :وانت الصادق رجفة قرف من لمسة ايدك
زين زاد من قربه ليها و رفع وشها بايدة وركز عيونه بعيونها تظهر القوه وهي تتاكل من جواه و خبيرفي لغة العيون الي شافة براءة ممزوجة بتمرد مش لايق الا بعيونها إلي اسرتة
بعدها زين : لا ياحلوه متفكريش اني مسكتك رغبة فيك انا مجبور و الا كنت بين ايديه رفع نظره ورفعت معاه كان رجل باين عليه انه غني بيدور على حد ومسك ايد بنت لابسه فاضح وراحوا للغرفة الجانبيه
زين: بحافظ عليك لحد ما يوصل مازن
يقين: اعرف اصرف نفسي
زين : اقولك الصرحة مش عارف ليه شكلك وراك حكايه
يقين بثقه: لاحكايه ولا روايا
احمد : زين بيه
زين : نعم
احمد : كل شي تمام حسب اوامرك
زين بص ليقين نظرة غريبة هو متأكد انه مش هيشوفها بعد الليلة بس حس انها غيرت فيه كتير على انها بنت خانت اهلها و سمعتها ودينها واخلاقها لكنه لازم يرد لها الاهانه ومدت ايدها امبارح عليه مش بالسهل لازم يردها أول انسان يتجرأ يرفع ايده عليه ..
بس ماكانش قادر يقاوم جاذبيتها اللي زي المغناطيس
عاوز يعرف أي شي عنها قبل ما تنتهي المهمة
اما يقين كان كل همها في اللحظة دي مازن وبعدها ناويه تعتذر لزين عن أي اهانه او كلمة جارحه ده طبعها مش بتحب تجرح أي انسان مهما كان شافت مازن يرقص وهو سكران جات ومسكته من وري
يقين: مازن
مازن:انت يا حلوة اسمك ايه
يقين ببحة عذبة : انا يقين وسبلت عيونها.
مازن :اهلا ياحلوه
يقين بمياعه طيرت عقل مازن وهو يتاملها :عيزاه اتكلم معاك بموضوع خاص
مازن تفكيرة وسخ و الرسالة الي عاوزه توصلهالو فهمها غلط : طيب تعالي معاي فوق
يقين : خلينا هنا احسن
مازن : عشان ناخد راحتنا
يقين ومازن طلعوا السلم وكانت تراقبهم عيون زين الي كان يسب ( حقيرة ) دخلوا الغرفة ومازن عيونه كلها شر
يقين : روحي مازن
مازن : عيونه
يقين : هههههه لازم اشرب حاجه الاول
راح وجاب كاسين خمره وعطها وحد وقاعد لازق فيها وهو يشرب كاسه بسرعه وايده ملفوفه حوالين كتافها يقين قاعده قرفانه جدا بس لازم تكمل بسرعه حطت المخدر في كاستها
يقين : حبي عيزاه اشربك كاس الهوى من ايدي >> كان بيموت بالكلام الحلو وقدرت تلعب عليه
مازن: لا انا شربت كتير بعدين ما اقدرش اصحالك
يقين كانت تتكلم مع مازن وهو بيحاول معاها تنزل فستانها كانت خايفه ماحستش الا انه واقع عليها اغمى عليه خافت بس دفعته عنها
وقامت بسرعة تدرو على مفتاح الدرج مالقتوش
و ما انتبهت للكاميرا اللي كانت شغالة وكسرت الدولاب وطلعت الكيس الي معاها وعبت السيديات الموجودة كلها
ودورت في كل ومكان كان تدورعن سي دي مكتوب عليه حفلة ابرار
واخيرا لقته كانت لحظة زي الحلم حطته بين هدومها وشالت الكيس كله
لما جات تطلع سمعت اصوات غريبة وشافت رجل بيتخانق مع مازن وبيحاول يصحيه وبعدين طلع المسدس و رماه
شافت وش الرجل القاتل بس هو ما شافهاش
وبعدين قعدت تحت الكنبه تنتفض من الخوف اتمالكت نفسها وخرجت من تحت الكنبه وهي واقفة
دخل مجموعة من رجال الشرطة ومعاهم سلاح كانوا اربعه في الغرفه طلعت بشويش من غيرما ينتبهوا في الممر السري
يقين في سرها يا نهار اسوح لا يتهموني بقتله يارب
كانت تجري بسرعة علي السلم شافت من القزاز العاكس القاعة كلها رجال شرطة جريت وهي ترتعش طلعت على الفرندا الفرنسية على الجنينه
زحفت على الارض علشان ماحدش يشوفها
ووقفت على الممر كان لازم تطلع من الباب تشوف عربيه كومار بس الجروح الي فيها من الزحف تألمها و غير كدا عربيات الشرطه كانت واقفه قدام الباب
وقفت بشويش ونادت كومار بس ما سمعهاش
قامت بسرعة وهي تجري ناحيه العربيه صدمت بشئ بس متعرفش ايه هو
رفعت عيونها كان …………….
كان زين واقف والدم ينزف من وشه وهدومه كلها دم
زين : احمد تعال بسرعة امسكها
كانت لحظة غريبة في عمرها ماحستها كانت خايفه بس مش على حاجه على زين حاول انه يمسكها بس ماقدرش لان كومار ساعدها
وشنطتها وقعت في ايد زين
شالها كوماروركبها العربيه وهي عيونها ما فارقت زين الواقع على الارض كلمات زين القاتله ترن في ودانها
ماذا تخبئ لنا الايام
و ماذا سيبقى من الذكريات
بعضا من المواقف تتطوى في قيد النسيان
و البعض الاخر يرسخ في الاذهان ..
هل سيجمع القدر من جديد بين بطلي قصتنا زين ويقين ام ان الحياه ستفرقهم في دروبها الغامضه ..؟؟
تمضي بنا الحياة وتجرفنا الايام في بحورها العميقة . يمر الوقت وتتغير الاحداث . ولا نملك سوا الانتظار في خضم مياهها العاتية و امواجهها العالية لعل قوارب النجاة تبحر بنا الى شواطئ الامان
فات اربع سنين على الحادثة بس لسه بتمر قصاد عيون يقين شبه الحلم مش بتفارقها لحظة لان الخوف الذي عاشته بالتجربة مش سهل .
كان همها الوحيد ان فرح ابرار يتم رغم تهديد مازن انه هيبعت السي دي لجوزها الي كان فيه صور ابرار في حفلة تخرجها الجامعية.
مازن شاف الحفلة عن طريق وحدة من صديقاته ولفت انتباهه ابرار واخد السي دي من البنت و ركب علية صوره والبنت حاولت بطلب من مازن انها تخلي ابرار تجي للفلة لكن ابرار كانت ترفض علشان كدا كان بيهددها لما عرف بجوازها
و لما هددها اضطرت انها تروح للفله مرتين ..
و هي طلبت من بنت عمها يقين تساعدها انها تجيب السي دي
و يقين عشان ترد الجميل لعمها اللي جابها من فرنسا للقاهره بعد موت امها و عشان اخوها اللي هو جوز أبرار ..
قاعده على مكتبها الجلدي الفخم باللون البني الغامق والشبابيك القزاز الفخمة وتعدل الطرحه عليها قبل دخول اعضاء الاجتماع
السكرتيرة مروة: انسة الاعضاء دخلوا قاعة الاجتماع
يقين : انا جاية خدي المفكرة معاك و الملفات الي على المكتب للمناقصات و الطلبات الجديدة
وقفت يقين ومشت بخطواتها الواثقة لقاعة الاجتماع الملحقة بمكتبها .
قعدت على الكرسي المخصص ليها
يقين: السلام عليكم عاملين ايه
الجميع :وعليكم السلام
يقين : هنبدأ بعبد الكريم ايه عندك من جديد
عبد الكريم : الملف الازرق الي معاي فيه عروض شركة الانارة ومعلومات عن امكانيات الشركة وخدماتها واهم المشاريع الي قامت بها من خمس سنين
يقين : تمام انا اطلعت عليه وعجبني شغلهم بس المبلغ الي طالبينه كتير ايه رايك يا
استاذ شاكر
تعريف شاكر مدير الشؤؤن المالية
يقين:عاوزين رايك طالبين عشرة مليون للسنة
شاكر : العرض من الناحية المالية للشركة مناسب
يقين: وانت يااستاذ علي محتاجين رايك انت المهندس المسؤل عن الكهرباء
علي : الانارة هتشكل جزء كبير في شغلنا
يقين : تمام نتكل على الله واكتبي الطلب يا انسة مروة
كملوا باقي الاجتماع على جميع المناقصات وانتهى الاجتماع وقام كل واحد لمكتبة
يقين : انسة مروه فية أي طلب او عمل جديد او مواعيد ؟
مروة: لا انسة يقين بس لازم نراجع الاستعدادات للحفلة
يقين : اوكي بس ايه الجديد في الحفلة دي كل الحفلات اللي قبل تتم بشكل عادي
مروة : الاستاذ عبد الكريم قال انه في شخص مهم بيحضر المرة دي
يقين : انا اخلص اللي في ايدي وبعدين اخرج اشوف الاستعدادت
لما قرب يوم يقين ينتهي قامت وشالت الاوراق وشالت الشنطة وخرجت وعيونها على الارض لان الشركة مختلطة وكلها حريم ورجاله هي الوحيدة الي تتحجب وده كان شرطها الوحيد لما انقبلت في الشركة
يقين معها شهادة من فرنسا بادارة الاعمال مع تقدير ممتاز بالاضافة انها الاولى على مستوى القاهره في الثانوية العامة وحاصلة على جائزة للتفوق
وصلت قاعة الاحتفال في الدور الخامس دخلت القاعة و بعيونها تقيم المكان عبارة عن تربيزات دائريه وفيها كراسي اما الوسط كان فية مجسم شلال ضخم واضائته رهيبة واستيج مربع ومثبت فية مكان للميكرفون للتحدث وعلى جنب تربيزه تحضيرية واللون الغالب للقاعة ازرق
انوار: اهلا انسة يقين ( انوار مهندسة ديكور بس لبسها محترمه وطويل)
يقين :اهلا انوار اكيد بتشيكي على القاعة
انوار : بصراحة انسة وصلتي في وقتك انا محتارة ونفسي اغير القاعة بشكل جذري
يقين : مروة قالتلي ان الاستاذ عبد الكريم طالب مني اهتم بالتنسيق بصراحة انا متفاجئة اول مرة يهتم بكدا
انوار: سمعت ان المالك لمجموعة الشركات يمكن يجي للحفلة الختامية المالية
يقين متفاجئة : ليه هو الاستاذ عبد العزيز مش صاحب الشركة
انوار: لا هو مدير بس الي سمعته انه صاحبها شخص غني عايش برى القاهره
يقين : ياشيخه احنا ايه دخلنا المهم الشغل عاجبنا ومناسب لينا
انوار : على قولك المهم عاجبك لون القاعة
يقين : بصراحة لا .. هفكر فيها واخليها حاجة جنان اطليها اورنج عن اذنك
راحت يقين ناحيه الاسانسير نزلت للاسفل ووقفت تستني العربيه ولما وقفت عند البوابه خرجت يقين: السلام عليكم
كومار: وعليكم السلام . هنروح مكان ولا البيت
يقين : البيت عشان مني وامال
كومار : خلاص
وصلت العربيه قدام البيت المكون من طابقين الدور الاول تامر اخو يقين عمرة 26 سنة طويل وسيم وعيونة عسليه وبشرته حنطاوية بيشتغل في المحل الي فتحته يقين يهتم بتنسيق الحفلات متجوز من بنت عمه ابرار بتحب تامر وهو ميت عليها
دخلت الدور الاول وهي تنادي
تامر ابرار : السلام عليكم ياقوم سلمت على اخوها ومراتة
تامر : اهلا يايقين وحشتنا جدا
أبرار : يا عمري عليك عامله ايه بعد التعب اتغدي معانا
يقين : ياااه تعبانه جدا جدا بس الليلة تتعشوا فوق عندنا
تامر: تامري امر يا حبيبتي
يقين : ما يأمر عليك ظالم
طلعت للدور التاني ولقت بنات عمها منى وامال كالعادة يتناقروا على النت
منى : والله انت 24 ساعه عالنت
امال: لا و الله انا مشتركة بدورة في النت بتابع مع المشرفة
منى: لا والله انا مش بشوفك غير قاعده علي لعبه و مضيعة وقتك ووقتي معاك ..
امال: بطلي هبل بقي قريتي عليا هجوم تعالي ساعديني ..
منى : يا سلام عالادب اللي جه فجأه مع المصلحه .. طلاما حضرتك مش بتستغني عن ذكائي ليه تقلي ادبك ..
امال بصوت شبة مسموع : لو ليك عند الكلب… حاجة قولو يا سيدي ..
منى : ايه مش سامعه >> دخلت يقين ..
يقين : السلام عليكم وهي ترمي الشنطه وتشيل الطرحة
و تحرر شعرها الاشقر الحريري اللي واصلل لاخر ظهرها وتفك حزام الجيبه وتنزل القميص الابيض وتقعد بالبدي الاسود مع الجيبه الرمادية
.منى وامال على طول هجموا عليها كل وحدة تحضنها من جههة ويبوسوا في خدودها وهما يضحكوا
يقين:بس بس كتكم الارف كاني جوزكم انتي و هي ههههههههههه
منى : حلوة جوزنا ههههههههههههه
امال: حبيبتي جوزي مش هستقبله كدا هههههههههههههه
منى: اكيد برومانسية يا حبي يا عمري انت نور حياتي
امال: انت الروح فداك والعين تسعد لما تشوفك
يقين : مطيرة عيونها بس عيب عليكم كل ده شحتفه علي العريس ههههههههه
امال: اااااااااااه يايقين بحبة
يقين : ايه
منى : اموت فيه
يقين : بعد الكلام ده المفروض اخاف على نفسي منكم ههههههههههه
امال : حبيبتي انا ماعنديش كلام على طول هسحبه من اول ما ندخل
يقين : تسحبيه والله عيب عليك الرجل كرسي ولا كنبه
منى : ياهبلك يا يقين قصدها تجره لــ …. هههههههههه ..
يقين: احمرت خدودها من الاحراج ياعيني مش هيطلع حي .
انا لو قعدت معاكم هتعب قلبي الاحسن اقوم اصلى العصر وجهزوا الغدا
بعد الغدا راحت كل وحدة لغرفتها . يقين لبست بجامتها ونامت على السرير وهي تحضن المخدة تتقلب وحست بخوف و مشاعر مختلطة وهي بتفكر ببيتهم القديم الي في القاهره ومش عارفه ليه بيجي على بالها كل ما قعدت لوحدها تحس ان جزء منها تخاف انها تفكر فيه .
هي بعد الحادثه عرفت الي الي حصل وهي في فرنسا من بنات عمها
سافرت في نفس اليوم الي اخدت السي دي حتى من غير ما تحضر فرح ابرار
مات مازن بجرعة زايده من المخدرات و اطلاق النار اتقيد ضد مجهول وفي التحقيق ذكر الشهود انه كان معاه بنت.
زين طلع متعاون مع الشرطة علشان يوقع بالعصابه المافيا مع الظابط احمد بحكم مركزة المالي و الاجتماعي
اما مازن اللي يبقي للاسف ابن اخت زين كان كمان متعاون مع الشرطة بعد مابلغ عن الناس الي يتعامل معاهم
هو صحيح حق بنات وسكر ومخدرات بس وعد زين انه يتوب و يتعاون مع الشرطة علشان يمسك العصابة الي تروج المخدرات .
يقين :ااااه يايقين روحتي بلاش اكيد زين بيحسبك انتي الي ضربت مازن بالنار حسبي الله ونعم الوكيل
نامت وهي تتامل صورته اللي فالجريده تحلم
انها بتقولو انها ما ضربت النار على مازن
و يمكن تساعدة برسم صورة الرجل الي شافته
بس ازي وهي اختفت من اربع سنين
ياترى فاكرها زين ولا بقت مجرد شئ عابر
ده الي هنعرفه البارت الجديد
لو في تفاعل ينزل اسرع

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يقين جريئه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى