روايات

رواية يقين جريئه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة محمد

رواية يقين جريئه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة محمد

رواية يقين جريئه الجزء الثاني والعشرون

رواية يقين جريئه البارت الثاني والعشرون

رواية يقين جريئه الحلقة الثانية والعشرون

يقين جريئه
يقين قاطعته : سرك محفوظ مش يقين الي تتكلم عن اسرار جوزها
جوزها…جوزها الكلمه علقت في قلب وعقل الاتنين..!!!!
زين بمدح: لو اقولك انك نادره في كل شي تصدقيني
يقين ضحكة ببحه عذبت زين ومن غير شعور لفها ناحيته وحضنها بين دراعاته ودفن وشه في كتفها
صحوا الاتنين على صوت صرخه ريهام الي نازلة من علي السلم جري
ريهام بنتهج: اقولكم انتم الاتنين ابعدوا عن بعض مش مكفيكم شهرين مع بعض
يقين انحرجت وقلبت فراوله وزين رفع راسه وهو بيضحك ويمد ايده لريهام الي نطت في حضنه
ريهام بصوت عالي تضحك : خالو زينو الحلو نورت القاهره كلها
زين لف بيها : اهلا يا حلوه القاهره منوره باهلها
ريهام بعد مانزلها زين حضنت يقين : وحشييييني موت يقين
يقين تضحك : هههههه وانت كمان كلكم وحشتوني موت
وعلى الاصوات العاليه نزلت ثريا ومريم
زين مشى لامه وحضنها وباس على راسها : اهلا يا امي وحشتيني كتير
ام زين حاضنه ابنها بشتياق: حبيبي حبيبي حمد لله على السلامة
زين حمد ربه ان مد في عمره ورجع يشوف امه واخته وبنت اخته الناس الي بيحبهم ويخاف عليهم هم تقيل وكبير على كتافه انه يسبهم ويحميهم في نفس الوقت
ثريا تحضن يقين وتسلم عليها : اهلا بمرة ابني حمد لله على السلامه
يقين تسلم عليها بشوق : اهلا بمامتي
مريم نزلت وسلمت عليهم
مريم : ايه المفاجأه الحلوة دي
زين ضحك وهو يضم يقين من كتافها : حلوة المفاجأة
ريهام: احلى مفاجأة
ثريا : طولتم الغيبة الله يهديكم
يقين بخجل متعمد : والله احنا كنا مبسوطين جددنا واتمنيناكم معانا
ريهام بشقاوه : هههههه معنا كتري منها والله لو انا معاكم ما خليتك مع زيني ساعة لوحدكم
مريم : ههههه يا بنت اعقلي
ريهام مسكت ايد يقين وتسحبها بعيد عن زين : اقولك انا بدأت اغير حرام عليكم
يقين : ههههه وليه الغيرة
ريهام : يسلام شهرين مبسوطين ومسافرين وانا قاعده اذاكر بعلة القلب ثالثه ثانوي
زين : ههه والله لو عطتينا خبر كنا اخدناك معانا بس لاحقين المرة الجايه ناخدك يا شطوره!!!!
ريهام بفرح : اشطا انا جاهزة لوتحبوا بكره اروح معاكم استبينا يا خالو
ثريا: ههههه البت دي هبله (وحضنتهم)اسم الله عليهم لسه راجعين وعاوزهم يسافروا تاني
مريم : ههههههه ده العادي مش اخدت وش تعمل اكتر من كدا
ريهام بدلال : طيب بالزمه مش يحق لي
يقين : الا يحق لك اصلا اذا لو مش ريهام الي تاخد وش مين الي نديلو وش
ريهام باست يقين على خدها : ربنا يخليك يا ام ذوق ورقه
زين بمزح يسحب يقين : بقولك ايه ابعدي عن مراتي
ثريا : اطلعوا ارتاحوا بالجناح وليكم عليا كل يوم اخلي الشغالات يرتبوهولكم
يقين : شكرا مامتي الغالية تعبناك معانا
ثريا : تعبكم راحة يا بنتي
زين ويقين مشوى وطلعوا للجناح زين دخل البطاقة وفتح الباب دخلوا الاتنين للجناح
زين الي كان تعبان من السفر وبدء يصدع : اااااااااه راسي
يقين بخوف : زين مالك ايه جالك الصداع
زين حط ايده على راسه : اذا ارتحت من البداية وما اجهدتش نفسي ما يجليش قوي
يقين سحبت زين وقعدته على السرير ونزلت جاكيته الجرافت ونزلت جزمته
يقين : هروح اجيب لك بيجامه علشان ترتاح في النوم
يقين اختارت بيجامه لزين وجابتهلو وساعدته في لبسها وهي محروجه منه بس هي عارفه انه تعبان ومحتاج حد يساعده
زين : شكرا يايقين طفي الانوار
يقين قفلت النور وشغلت التكيف بالريموت وشغلت الفواحة بزيت الافندر لانه مهدئ للاعصاب
يقين طلعت في الصاله وشافت الترتيب ودخلوا عليها العاملات بالعفش وطلبت منهم يرتبوه في غرفة اللبس وعزلت الهدايا على جنب ودخلت المكتب وشافته مرتب ونظيف اخدت شور ولبست بيجامه بمبي ناعمة واتعطرت بعطر pink من وقعدت على الكنبه ومن التعب نامت وهي تسحب اللحاف عليها
زين صحى من نومه وهو يدورعلي يقين على السرير ما لاقاها وخرج للصاله ولقاها نايمه علي الكنبه
وقف جنب الكنبه وانحنى وشالها بين ايديه وحطها على السرير وسحب اللحاف عليها ونزل باس راسها وخرج للكنبه الي يقين كانت نايمه عليها واتمدد ودفن راسه في المخده وهو يستنشق ريحة برفانها المذهل
( بحبها … بحبها … والمشكلة اني ابضعف قدامها ومش قادر اقسى عليها زي الاول بالعكس كل مادا احن عليها والمصيبة بقيت محتاجها ومعتمد عليها ….اااااه يا زين ابعد يقين عن طريقك …. الاعمار بايد الله وكل انسان بيجي يوم ويموت ..وانا حياتي مهددده ..بين لحظة والتانيه .. ومش عايز اظلم يقين معايا حتي في لاحظتي الاخيرة في اخر مرة حسيت اني بظلمها حتى لو كنت بحميها … ااااه يا يقين وااااه من حبك الي امتكلني من الوريد للوريد)
نام زين من التعب والتفكير الكتير
يقين صحت وهي تتقلب وانفجعت لما شافت نفسها على السرير وقامت تدور على زين واتفاجأت اول ما شافته نايم على الكنبه
يقين قعدت على الارض جنب الكنبه وبهدوء مسحت على راسه : زين زين
زين فتح عينه بهدوء : يقين
يقين : راسك عامله ايه دلوقت
زين : الحمد لله انا كويس تمام انت الي عامله ايه
يقين : انا بخير بس ليه نمت هنا مش مريحة الكنبه ليك
زين ( ياويلك يا بن الرفاعي شايله هم راحتك وناسيه نفسها .. انا غبي الي عذبتها معاي )
زين سحبها وقعدها جنبه ومسح على شعرها : انا مرتاح اهم شي انت نمت كويس
يقين ابتسمت ابتسامه حلوة سحرته : الحمد لله نمت كويس
زين : كل يوم هتنامي بغرفة النوم
يقين انفجعت من كلامه يعني ده اقصده قله ادب ورفعت نظرها له بضيق
زين فهمها : يقين انا عطيتك فرصة تفكري ومش هستعجلك اوكيه .. انا وانت ناضجين وكبار وكونك تنامي معاي في غرفه واحدة مش هيضرك
يقين انحرجت : بس انا مقدرش يعني انا اتكسف
زين : انا اوعدك اني عمري ما ارغمك على شي انت مش عاوزاه.. وانا ممكن افرش لك غرفه كامله بس انت عارفه امي يمكن تشك في حاجه … واوعدك اني مش هدخل الاوضه الا اذا انت نمت وروحتي في النوم
يقين قلبت احمر : زين باشا الكنبه مريحة ليا وانا اتعودت انام عليها
زين قاطعها : زين ناديني زين
وقرب منها اكتر وعيونه بعيونها
زين غير قصد: ولو تدلعيني زينو زي ريهام..احلى ..واحلى …
ومد ايده وحاوط كتافها وضمها له وجبينه علي جبينها
زين : ولو تقوليلي زيني زي حريمي انا راضي
يقين كلمته الاخيرة ولعت نار الغيرة في صدرها وعيونها دمعت على طول وبعدته عنها
يقين بعصبيه وغيرة : لا شكرا انا افضل اناديك زين باشا على زيني اصلا كلمة مش حلوة .. ولو حبيت ادلعك ،،ادلعك دلع يليق بيا مش زيني
زين حس بنفسه ( غبي في حد يقول الدبش ده .. تستاهل الي جالك طب ايه يرضيها دلوقت)
يقين وقفت : تامر بحاجه يا باشا انا هلبس ونازله اسلم على امي ( ال ادلعه زي حريمه ال صحيح دبش)
زين بصدق :والله ما كانش قصدي ازعلك بس كنت عاوزك تدلعيني ..
يقين لفت وبعدت بغرور عنه: ادلعك وولا ما ادلعكش ده رجعلي انا .. وبعدين انت الي قلت لا هتجبرني ولا تستعجلني
زين بضيق: انا اسف لا تدلعيني ولا تهببيني ناديني زي ما تحبي
يقين مشت بغرور : من حقي استاذ زين
زين بحنان : عيونه وروحه
يقين متماسكه ظاهريا : انا نازله اسلم على مامتي وبعدين عاوزه اروح لاهلي
زين : تامري امر وانا كمان رايح معاك اسلم على تامر
يقين مشت بغرور وهي مقهوره من حريم زين ودخلت الحمام تاخد شور وهي مغمومه من سيرة مرتاته ( اافففففففففففف مالك انا لو فضلت افكر في حريمه بنكد على نفسي منهم ومش هعرف اعيش… بس هو لي انا وحريمه مالهمش داعي .. بس هانت يا زين ان ما خليتك تندم على نسواينك بقي انا عاوزني اكون زيهم … مش ناقص انه يروح لهم كل االشهور الي فاتت ويسفرهم وانا يرميني …
وبحزن هههههه … انتي نسيتي يا يقين الماضي …)
خرجت من الحمام وراحت لغرفة اللبس لبست فستان باللون التركواز والصدر ماسك وتحته شريطة باللون الاورنجي ويوصل لحد فوق الركبه ولبست معاه صندل تركواز وفيه شريطة من قدام اورانجية وبحبال تركوازية تربط لحد نص الركبه
رولت شعرها ولمته من قدام بمشبك اورانجي ولبست عقد من اللماس على شكل تلات دواير وفي النصف حجر كريم تركوازي ولبست خاتم مناسب وساعة الماس مناسبه
خرجت تمشي بثقه قدام زين الي يادوب لسه خارج من الحمام وعيونه معلقة فيها
يقين : جهزت هدومك على الاستاند
ومشت للتسريحة وحطت شادو اورنجي ناعم وروج خوخي وبالاشر مناسب ورسمت تحت عينها بالكحل التركواز واتعطرت من عطر شانيل
زين لبس هدومه وقعد يستناها تخلص ..يقين اتفاجات انه اختار لبس غير الي طلعته
زين ابتسم : اشتقت للقميص والبنطلون
يقين لفت بعدم اهتمام : على راحتك
زين مشى ووقف قدامها : ممكن تركبي الدبوس
يقين محروجه من قربه وهي ترتجف من الداخل ودقات قلبها تزيد وصوابعها تلامس ايد زين وتركبلو الدبوس
زين دايب منها ونزل راسه وباس خدها : تسلمي ياعمري
يقين قلبت الوان :………….
زين مسك ايدها : عارف اني زعلتك بكلامي بس انا اسف مش هزعلك تاني
يقين بعصبيه : لو سمحت متبقاش تجيب سيره حريمك قدامي
زين : حاضر انت تامري يا غاليه انا عندي كام يقين هي واحدة بس وغاليه والله
يقين متماسكه عطته ضهرها : اه عاوزك كدا وبعدين بسرعة علشان نسلم على مامتي وبعدين نروح لاهلي
مشت قبله وهي تكلم امال بالموبيل وتسلم عليها وتقولها انها بتزوهم بعد العشاء
ومشت لحد الاسانسير الجانبي وضغطت عليه ولفت بصتلو بعصبيه يعني عيب
زين مش متعود حد يعاملة او يكلمه بالطريقة دي وخاصة من مرتاته بس هو ضعف قدام يقين ..
مشى جنبها وركبوا الاسانسير بعناد قرب يقين منه وحوطها بايده من وسطها بتملك
يقين بضيق : لو سمحت استاذ زين ابعد ايدك
زين نزل راسه ليها : احنا قدام اهلي يعني لازم نتصرف عادي وبعدين عاوز ادخل السعاده على امي
يقين وزين خرجوا من الاسانسير وراحوا لام زين الي قاعده في الجنينه
زين : مساء الخير لاحلى ام في الدنيا
يقين تسلم : مساء الخير مامتي
ثريا فرحانه من يقين وزين : مساء الورد بولادي الحلوين
قعدوا يشربوا الشاي معاها
ثريا : ايه الاناقه والشياكه يا يقين احلويتي كتير
يقين بخجل : عيونك الحلوة مامتي
ثريا : ههههه ما شاء الله عليك يا يقين ما اثرت فيك الشمس في الجزيرة
يقين ارتبكت
زين: يا امي انا مانعها تطلع في الشمس لاني بحب لون بشرتها ومش عاوزها تسمر
يقين تتصنع الضيق : ما طلعتش في النهار ابدا كل طلعاتي في الليل
ثريا : لا مالكش حق يا زين ليه يابني ما تخليها براحتها وبعدين فيها ايه لو اسمرت شوي يقين حلوة اسمرت وولا حتي اغبرت
زين وقف : والله يا امي انا بحب بياضها الصافي وخفت عليها من النمش
وبحركه جرئيه ما توقعتها يقين حط زين ايده على رقبتها وباسها
زين : بحب الناس البيضه انا
يقين احمرت من الخجل
ثريا : ههه خف على البنت شوي
زين : يا امي خلينا نجيب عيال لونهم فاتح شوي ونحسن النسل ولا عاوزهم زي سمر
يقين محروجه وبنفس الوقت منفجعة من تصريحات زين (عيال)
ثريا عقدت حواجبها : وانت ماله لونك يهبل
زين : ياللا بلاش تاخرييني يا يقين انا بستناك
ثريا : لسه بدري
يقين : عاوزه اسلم على اهلي
ثريا : سلميلي عليهم
رن موبيل زين واتضايقت يقين
زين : الو ايوه يا فهد
مشى يتكلم بعيد وشاور ليقين تستناه
ثريا : اخبارك بنات عمك ايه يا يقين
يقين: بخير الحمد لله
ثريا : والله انا محروجة منك عارفه ان الوقت مش مناسب بس اعمل ايه بقي
يقين باهتمام : خير مامتي فيه ايه
ثريا : ههه ما يروحش فكرك بعيد بس ام خالد صديقتي كلمتني تسأل عن بنت عمك الي كانت لابسه وردي
يقين : امال ؟؟
ثريا الي كانت عجبها امال : اه ماشاء الله عليها جذابه وجميله بصراحة حتى انا جذبتني
يقين : فيها ايه
ثريا : بتســأل عنها كام عمرها ,,اذا كانت مخطوبه او كدا .. يعني عاوزها لابنها خالد
يقين ابتسمت : لا مش مخطوبه وسنها 20
ثريا اضايقت : ربنا يكتب الي فيه الخير
يقين حست بثريا : امين
ثريا : يعني فيه مانع لو اتقدموا لها
يقين: الاول اكلمها واشوف رايها وبعدين عدنان مسافر في امريكا
ثريا افتكرت عز: اه راحوا و نسوا نفسهم
يقين حبت تهون على ثريا : ان شاء الله يفرحك عز ويفرحنا عدنان برجوعهم
ثريا : امييين
زين خلص المكالمه :يقين يلا بينا نمشي يا يقين
سلموا على ثريا ولبست يقين طرحتها الي اخدتها من الشغاله وطلعت مع زين وركبت العربيه المرسيدس
………………
زين: احمد جهزت الهدايا
احمد السواق : اه يا باشا
زين قفل الحاجز بينهم : خدي راحتك العربيه مضلله
يقين :…………..
زين فتح التلاجة وطلع عصير تفاح وصب لها بالكاس
زين : اتفضلي عصير تفاح
يقين اخدت الكاس : شكرا
ولفت للجهه التانية تعدل مكياجها
زين : حلوه وتهبلي والله
يقين لفت عليه وبنظره إغراء تتقنها سبلت عيونها : بجد انا حلوة
زين لاول مرة بحياته يرتبك قدام واحده بس مبين متماسك : وبقوة
يقين نزلت عيونها : شكرا دي المره التالتة الي تقول اني حلوة بصراحة بيمكلني الغرور
زين قرب منها :يحقلك الغرور مع اني متأكد انها ثقة بس
يقين احمرت من قرب زين : شكرا
وقفت العربيه وعدلت يقين الطرحة وفتح الحارس الشخصي الباب ليقين وزين
نزلت يقين وقلبها خفق بقوة انها بتشوف بنات عمها وحشوها جدا
فتح الحارس الباب ودخلوا في الفلة استقبلهم تامر
تامر: اهلا اهلا والله البيت نور
زين سلم على تامر : منور بوجودك
تامر حضن يقين بقوة : اهلا باختي الغاليه وحشتيني
يقين بفرحة : وحشتني يا تامر
هادي :عمتو يقين
يقين صرخة بفرحة وهي تشيل هادي وتحضنه بقوة وتبوس فيه : وحشتني ياروح عمتو فين مي
مي : عمتو
يقين حضنتها وتبوس فيها
زين يراقب يقين وهي تتعامل مع عيال اخوها وحز بنفسه انها تحب الاطفال واضايق من حياته معاها
دخل تامر وزين الصالون يتكلموا
ويقين طلعت فوق لبنات عمها الي استقبلوها بصريخ وهيصه وهبل كالعادة
اول ما دخلت يقين الصاله الي فوق سمعت صوت صريخ امال ومنى وابرار
امال وهي تنط وتحضتن يقين بقوة / وحشتيييني
منى تسحب يقين وتحضنها : وحشتيني موت
ابرار تحضنها : حبيبتي حبيبتي وحشتيني
يقين الي تتأمل بطن ابرار : واو عملتي الجريمه دي لتالت مره
ابرار محروجه : ههههههه
امال : ههههه وانت ما عندكش حاجه جايه في السكه
يقين انحرجت :لا لسه بدري
منى : وحشتيني موت والله ياقاطعه شهرين ما نعرف عنك الهوا
امال بحمقه : الزيني ده عاوزله جلسه تأديب بس يكون على ايدي
منى : لا والله وليه على ايدك على ايدي انا
ابرار: وليه ان شاء الله كل الحمله على زين
امال : طب دي عامله يعملها يدس يقين ويخبيها عننا
يقين : هههههه يدس انا طاجن رز يا بنات انا كنت في الجزيرة بتاعه زين
منى : لا اتشق نصين انا
امال : وليه ان شاء الله تنشقي
منى : هو انت مش سامعه انت وغبائك بتقول مع زين في جزيرته يعني عايشين رومانسية وانت ووشك عاوزها تكلمك
امال بصت في المرايه الي قدامها : ماله وشي يهبل كله ملح وفلفل اسمر
منى : مش قلت لك انك مش بتعرفي اي بطيخ في الرومانسية اسكتي انت الرومانسيه عندك بعافيه خالص
ابرار: ههههه والله انتو تحف
يقين : اشتقت لكم موت كل يوم اعد الايام الي هشوفكم فيها
استغربوا منها بس يقين حست بغلطتها
يقين : ههههه انتو فصلتوني انا قاعده بقول ايه
امال : يالا احكلنا عن الجزيرة وكانت حلوة
منى : اه اوصفي شكلها وعملتوا ايه وازاي كنتم تقضوا ايامكم
ابرار تعطيها القهوة : والله يايقين ما سمريتي من الشمس
امال : اه صح
منى : يعيني لو اسمرت كان يبقي تغيير
يقين : لا كدا لوني حلو وعاجب زين
امال بخبث : اهاها ههههه قولي من الاول كدا وتقلد بحة يقين (عاجب زين )
منى تنط جنب يقين : فين الصور
يقين اتورطت: هبقي اجيبها المرة الجايه
امال : ايه رايك في المفاجاة الي عملتهالك قبل شهرين ..ههههه
يقين افتكرت الانجري : ههههه حلوة جدا تجنن
منى : هههه قلنا لو استأذنك هتتكسفي وتقولي لا علشان كدا عملنها مفاجأه
ابرار: حبينا نعملك حركة حلوة وامال غيرت العنوان على عنوان زين الي طلعناه من النت
يقين ساكته ومبتسمه :….. ( عسسل انا اخدت تهزيئه معتبره عليه)
وقعدوا يرغوا دق زين على يقين بس يقين قالتلو قالت انها بتسهر عند بنات عمها وسابها وطلب منها تبعت الشالغه تطلع الهدايا وحارس شخصي مع السواق
الشغاله : سيدة يقين الصناديق الي تحت انزل اجيبها
يقين : انزلي
امال : واو يا يقين الحلوه دي بتروح معاك كل مكان
منى : ازاي تاخدي راحتك وهي معاك
ابرار: حرام عليكم واقفه بعيد وحالها حال نفسها
امال : ولو برضو احسها تكبت للحريه
يقين: اتعودت عليهم وبعدين هي بتئعد بعيد عني الا اذا طلبت منها حاجه
نزلت يقين وابرار عند تامر وقعوا يتكلموا وعطتهم هداياهم وهديا الاولاد وسلمت عليهم وطلعت فوق عند امال ومنى وطلعت معاها الشغاله بالهدايا
منى : ليه يا يقين تكلفي نفسك
امال : والله كلفتي نفسك كفايه مجيتك دي تسوي الدنيا وحضنوها
يقين بصدق : دي هدايا بسيطة بلاش تحسسوني اني غريبه عنكم
منى تفتح الصندوق : وااااو يا يقين يجنن الفستان فستان اسود
ومعاه صندل وشنطة
يقين : قلت انك بتحبي اللون الاسود وجبتهولك اتمنى انه يعجبك
منى تحضنها : شكرا لك يا احلى بنت عم في الدنيا
امال تفتح صندوقها : وااو يقين الله فستان من شانيل احمر يهبل ومعاه شنطة وصندل من نفس الماركه
يقين : عادي يا امال واللون الاحمر يجنن عليك يا بنت عمي الحلوة الجذابه
امال تحضنها : تسلمي يا حبيبتي
منى : لحظة لحظة حاسه ان فيه ان في الموضوع ..
يقين : ههههه على طول فاهمه الرومانسية
امال : وايه الي انا ما فهمته
يقين بدلع وببحه : اممم اقول ولا ما قولش …
منى : اهاها هههه لا لا لازم نعرف فيه ايه
امال بخوف : فيه ايه يا غجر
يقين مسكت امال : اممم انا باقولك على حاجه
امال : انت مالك يا يقين
يقين : ثريا هانم النهارده كلمتني تسأل اذا كنت مخطوبه وعندك كام سنه
منى : ليه عندها ولد بتجوزه امال
يقين : ههه البنت دي علي طول كدا متسرعه لا عنده اخ بس متجوز امريكيه وعايش هناك
امال : ليكون عدنان متجوز وعايش هناك
منى : هههه مش قلت لك ما عندهاش حكايه دلوقت تفكر في عدنان وتنسي ليه ام زين بتسأل عنها
امال : اه صح ليه
يقين : صديقتها ام خالد اعجبت بيك في الحفلة وعاوزاك لابنها خالد
امال منفجعه : ايييه تخطبني انا
منى : بصرخه اه يارب اوعدنا
امال : وجع كأني وافقت
منى : والله اذا كويس وانسان فيه مواصفات حلوة ليه مش توافقي
امال : اقولك يارومانسية انا ايه عرفني بيهم علشان اقبل وارفض وبعدين الناس ما تقدمواعلشان تقوليلي الكلام ده
امال مضايقة ومش عارفه ليه هي كانت دايما تمزح عن الجواز والارتباط بس لما جه وقت الجد خافت
منى :هههه اقولك حلي عني يمكن يجي دوري
يقين : انا قلت لها انك مش مخطوبه وسنك 20 وقلت ان عدنان في امريكا
امال : يوه خلينا ننبسط دلوقت ولاحقين على الجواز .. الناس سئلوا بس يعني يمكن ما يجوا .. وبعدين فيه فارق اجتماعي بينا
منى : انت ليه تفكيرك متخلف كدا… وبعدين يقين متجوزه زين وهما مش من نفس الطبقة الاجتماعيه وجوازهم ناجح زي ما شفت بعيونك
امال : ايوه بس مش كل الناس زي يقين او زي زين او زي امه
منى : انت ليه متشأمه كدا يااختي تفألي بالخير
يقين : اه والله في دي عندك حق
امال : اقولكم قوموا عني انت وهي مستعجلين علي انا لسه يادوب 20 سنه يعني العمر قدامي
منى : مش انت الي فضحتينا يوم الحفلة معازيم من هاي هاي ومش عارفه ايه
يقين : هههههه بلاش تضيقيها خليها على راحتها
امال بضيق : ربنا يكتب الي فيه خير
منى بسرحان : اميييين
امال : ههههه انت واحلامك الابقولك ايه يا يقين ما قلت لك اخر اخبار كيمو
يقين الي عارفه ان منى تابع المذيع كرم من زمان ومعجبه بيه : هههه اخر الاحلام
منى انحرجت : يقين
امال : و بعض الا حلام تتحقق ياعمري اسمعي يايقين اخر اخبار بنت عمك الرومانسية منى هي وكرم
يقين : اه قولي اصلي اتحمست
منى محروجه وقالبه الوان : امال قلت لك صدفة محرجة
امال : اسمعي يا يقين اختي الحلوة منى شافت فارس احلامها كرمله وكلمته كمان والاعظم الاخ عطاها ورده جوري
يقين فتحت عيونها : احلفي شافته فين وامتى وازاي الطار يا صميده يا ولدي
امال : هههه والله عندك حق اما فين عندك وامتى في حفلتك وازاي صدفة يوم توزيع الورد الهديه الي جبنهولك هديه
يقين: هههههه يعني اكيد انه من اصدقاء زين
منى : عمره قالك حاجه عن صديق اسمه كرم مذيع
امال : بدانا التحريات من دلوقت
يقين محروجه لانها فعلا ما تعرفش عن حياة زين كتير لان علاقتها معاها كانت متوترة
يقين : لا عمري ما سألته ولا قالي او يمكن قال بس انا نسيت ما ركزتش كتير
منى : يقين المفروض حبيبتي اذا قال حد عندك اسم كرم تعرفي على طول وتركزي وتفتكري بنت عمك الغلبانه الي تتابع المذيع كرم النجار
امال : وليه ان شاء الله
يقين : هههه والله انكم تحف
يرن موبيل يقين وتشوف رقم زين
يقين : الو
زين داب من البحة : احلى الو اسمعها بحياتي
يقين اتكسفت من كلامه الي كل مادا يحلو
زين : امتى راجعه حياتي الساعه 12 وانا خايف عليك
يقين بدلع وببحة : ربنا يخليك لسه ما شبعت منهم عاوزه اقعد شوي
زين راح فيها من الدلع : طيب خليك على راحتك ولما تقربي ترجعي قوليلي اجي اخدك مع السواق
يقين خافت عليه يتعب اذا ما ارتاح : لا بجد انت ارتاح وانا برجع اذا خلصت
زين ما حبش يجادلها لانه عارف انها بترفض
زين : اوك انتبهي لنفسك ياعمري
يقين : مع السلامه وانتبه لنفسك
زين بحنان دوبها : ما فيش ياعمري او حياتي حتي
يقين بمياعة : زيييييييين مش قلنا بلاش تستعجلني
زين اتنهد : يا رب وتقولي بلاش تستعجلني ازاي يعني مش استعجلك وانت بالنعومة والدلال بتتكلمي
يقين (طيب يازين بنشوف اخرتها معاك )………..
زين : عمري انا خارج دلوقت من القصر عندي مشوار اذا خلصتي اتصلي بيا يمكن اعدي بدل ما ترجعي مع السواق وبروحك
يقين كشرت من كلامه ( اوفففف اكيد رايح عند وحدة من حريمه تاخدهم العلة)
يقين بعصبيه : لا وليه اتعبك يمكن اخلص وانت مشغووووووول او يمكن اعطلك عن شي انا برجع لوحدي
زين ( لا حول الله مالها دي ) يقين عمري ليه العصبية
يقين بحدة وغيره : طبعا دلوقت مالي انا اتغيرت يعني الواحد يايمشي على هواك او ما ينفعش طبعا انت يهمك اولع انا روح ونس نفسك
زين فهم قصدها بتحسبه رايح لوحدة من حريمه : اروح اونس نفسي انت ليه مش بتحبي لي الخير
يقين بعصبية : خلاص يا باشا يا زعيم ياحريم السلطان روح ونس نفسك يا عيوني
زين :هههه ياربي اخيرا قلتيلي كلمة حلوة والله انت عيوني
يقين : تامر بحاجه تانيه زين باشا
زين يمتص غضبها : اه عاوز
يقين : خير
زين بهمس دوب يقين : الخير عندك يا وش الخير
يقين بدلع رباني :زين عاوز ايه
زين:عاوزك انت يا عمري
يقين انحرجت وقلبت طمام من الاحراج :……………
زين بهمس : عاوزك انت لوحدك عاوزك انت وبس
يقين ………..
زين بهمس وحنان : اموت انا في الي بيتكثفوا .. امووووة
يقين انحرجت من جراءة زين معاها :………..
زين :مع الف سلامة عمري
يقين بهمس : مع السلامة
……………………………
زين اتصل على السواق وقاله يعطيه خبر اذا كلمته السيدة يقين وخرج من القصر وراح عند كرم الي عزمة يجي يسهر عنده
رجعت يقين للغرفه عند بنات عمها ولقتهم قاعدين يتكلموا مع عدنان بالنت والكاميرا شغاله
امال : ههه ياحلوتك يا عدنانوه
يقين لبست ايشارب على راسها وقعدت بعيد شوي عن الكاميرا
منى : عدنانون امتى راجع بقي مش بتقول انك خلصت
عدنان : هههه اصغر عيالكم انا عدنانوه
امال تركز الكاميرا عليها : هههه ياعم بنهزرمعاك عدنون
عدنان : هههه ايوه كدا جينا للمصالح اكيد وري عدنون مصلحه
منى تلف الاب عليها : لا والله لا مصلحة ولا حاجه وبعدين احنا اخواتك الي مالناش غيرك
امال : يعني المفروض تدلعنا
عدنان : هههه والله لو ادلل فيكم سنه متبطلوا غلاسه
منى : عدنون يقين جنبي بتسلم عليك
عدنان : ازيك يا بنت عمي يا غاليه
امال ومنى : يا عم احنا الي بنكلمك من الاول ما قلتلنا يا غاليه ويقين على طول
يقين مشت لعندهم وكلمت عدنان : اهلا ابن عمي عامله ايه ان شاء الله بخير
عدنان : الحمد لله بخير وانت عامله ايه وجوزك تمام وبخير
يقين: بخير الحمد لله
عدنان : اول ما عرفت ان جوزك زين الرفاعي اطمنت عليك
يقين : هههه الله يجزاك خير بس علشانه زين الرفاعي
عدنان : بصراحة انا اعرف اخوه عز هنا في امريكا وماشاء الله عليه اخلاق عاليه
يقين متفاجأه : تعرف اخوه عز
عدنان : اه هو صديقي الروح بالروح اتعرفت عليه من تلات سنين وانا كنت عنده مرة وهو بيكلم زين وعرفني عليه وقلتلو اني ابن عمك
يقين مستغربه من ان زين ما قال لها : وامتى الكلام ده
عدنان : من تلاته شهور تقريبا
منى : ياعيني ياعيني بقيت انت ويقين تعرفوا العائلة كلها
امال : واو على اخوي عدنان مش سهل
منى : بس هرج وبصووت واطي بكرة يخطبك خلود بقيتي من الهاي هاي
امال : والنبي نقطيني بسكاتك
يقين : مع السلامة عدنان
عدنان : مع السلامة فين التؤام
امال : عدوني نحن هنا
منى : ونحن هنا هههه
عدنان : عاوزين مني اي حاجه ياخواتي الاعزاء
منى : لا تسلم ياعمري
امال : باااي ياقلبي وخالي بالك من نفسك واستغطي كويس
يقين سرحت تفكر في زين الي ما قالها على انه عرف ابن عمها من فترة بصراحة هي ما تعرفش الكتير عن حياه زين وحياته كلها غموض
……………………………………..
زين وكرم كانو قاعدين في جنينه في قصر كرم
زين: هههه والله انك خطير
كرم : لا ده انا اعجبك
زين : وبعدين ازاي طلعت من الموقف
كرم : المخرج حط فقرة اعلانية وقعد الضيف يعدل من الشعر المستعار الي لابسه
زين: وانت كمان يا اخي استقبلته اسئلة سقع
كرم : برنامج على الهواء يعني المفروض يتوقع أي سؤال محرج
زين : هههه اما مواقف تعدي عليك بس ما شاء الله قدها يا بو وائل
كرم سرح وبتنهيده : اه خلينا نقابل ام وائل وبعدين يجي وائل
زين : هو الاخ مستعجل على الجواز
كرم : ههههه مش بقولك حالتي مستعصيه
زين : ههههه علي فكره انا مش ناسيلك هيجي يوم وتغني صدفه
كرم قعد باهتمام : زين عاوزك بموضوع مهم
زين استغرب : خير يا كرم فيه ايه
كرم : فاكر يوم ما كنت عندك في الحفلة شفت وحدة بالصدفة وعرفت انها منى بنت عم مراتك
زين يتذكر : اه افتكرت ان عندها بنات عم تؤم واخوهم في امريكا
كرم : حلو عاوزك بطريقتك تسأل يقين اذا كانت مرتبطة او لا
زين : انت جاد يا كرم انك تخطب
كرم : انا اتعاملت مع ستات كتير بس زيها ما شفت مؤدبه وحساسه وخجولة
زين :طيب انا بحاول اسألك يقين وارد عليك
كرم : والله تبقي بتخدمني خدمه العمر
زين : الله الله خدمة العمر شكل مني هبلتك يا كرم
كرم : قلت لك مؤدبه حساسه وبريئه
زين بخبث بيغيظه : وحلوه كمان
كرم : هههه الحمد لله انها بنت عم مراتك
زين باستغراب : ليه
كرم : اخاف تضمها لعرفك
زين :هههههه تصدق الكلمة عجبت عز
كرم : ههههه الا ايه اخباره عز
زين : بخير الحمد لله
كرم حب يضايقه: الا ايه اخبار حريمك
زين اتنهد : هههه لا جديد غير اني طلقت رانيا وعندي دينا
كرم : وياتري بتدور علي غيرها
زين سرحان بيقين : ما فكرتش و شكلي بعقل
كرم : الله يهديك
زين : ايه الله يهديني شايفني ماشي في الشارع بقطع في شعري
كرم : ههه انا مشعارف ازاي يقين ساكته عليك
زين : كرم اقولك اتحنط مكانك وشوف مين بيساعدك
كرم : لا ورحمه ابوك ما تنساش موضوعي حتى لو تفضل علي ذمتك التلاته
زين : ههههه مصالح
دق موبيل زين كان السواق : زين باشا السيدة يقين راجعه دلوقت
زين: اوك ما تتحركش الا لما اجيلك
السواق : امرك
يقين ودعت بنات عمها ونزلت مع المرافقه لتحت
منى : ايه كنت قعدتي شوي عندنا
امال : بدري يايقين والله مشتاقين لك
يقين : والله القعدة معاكم ما تنمل بس انا تعبت امبارح يادوب راجعه من السفر والساعة دلوقت داخلة علي 3
طلعت يقين مع المرافقة واستغربت من وجود عربيتين واقفين
طلع زين من عربيته ومشى لحد يقين
زين : تعالي معاي يايقين وخلي الشغاله ترجع مع السواق للقصر
يقين محروجه وبنفس الوقت مرتاحة انه مش عند وحدة من مرتاته : زين ليه تتعب نفسك
زين مسك ايدها وفتح باب العربيه : تعبك راحة ياعمري
يقين محروجة : زين معاك حارس او اي حد
زين : دي اول مرة اسوق من فترة وحبيت ان انا وانتي ناخد جوله في شويه اماكن اذا ما عندكش مانع
يقين بدلع : لا ما عنديش والواحد يطول يسوق بيه زين الرفاعي ويرفض
زين لف لها وابتسم : هههه عليك افكار
يقين ابتسمت : شكرا يا زينو
زين فرح : يا قلبك على كلمه زينو احلى حتى من ريهام
يقين ببحة عذبت زين :ههههه انا افتن عليك واقولها
زين بخبث : تمام اتحملي العقاب
يقين بمياعه وببحه : عقاب فيه حد يعاقب واحدة اموره زي
زين مسك ايدها ورفعها لشفايفه : احلى واجمل وارق اموره شفتها بحياتي
يقين احمرت من الخجل :……………….
زين : اميرتي الغاليه الليلة ليلتك
يقين بحالميه : ياي مين قدي وزين يقولي يا اميرتي
زين: انت أأمري وانا انفذ
يقين بدلع رباني امر ..اها عاوزك تلف بيا في كل حته في القاهره لحد ما يأذن الفجر
زين : حاضر يا برنسيس يقين غاليه والطلب رخيص بس كدا عنوني
يقين : هههههه
زين : ياربي تسلم الضحكة وصحبتها
مشوا يقين وزين في شوارع القاهره وكل منهم سرحان ومرتاح بقرب التاني منه .. وصلوا الفجر وطلعوا لجناحهم وصلوا الفجر
يقين لبست بيجامه من باللون التفاحي وبرمودا وزين قعد على مكتبه دخلت عليه يقين
يقين بدلع : زينو عاوز حاجه
زين : اه تعالي
وقف زين ومسك ايد يقين ومشوا لحد جنب المكتب وشافت يقين صندوقين متوسطين الحجم باللون الاسود ومزخرفة باللون الذهبي
زين : يقين انا اخترتك وحبيتك بعيوبك وحسناتك .. انت روحي وعقلي وكلي .. انا ما اقدرش اعيش لحظة من غيرك .. وفي نفس الوقت وعدتك اني احترم رايك و لايمكن استعجلك …يقين انت ليك كامل الحرية في الاختيار من الصندوقين الي قدامك ..ومسك ايدها ورفعها وباسهم
وانا هتفهم اختيارك ..واوعدك اني اكون زوج واب واخ وام ليك ومستحيل اخذلك ابدا واي قرار تاخديه انا بتقبله وهقف جنبك مهما كان اختيارك
يقين وقفت بحيرة وهي شايفه زين الي طلع من المكتب وسابها لوحدها
مشت لحد الصندوق الاول وفتحته ولقت فيه بطاقة وفتحتها وقرات المكتوب فيها
( لك كامل الحريه اذا اخترتيني .. وانت ستبقين الانثى الوحيدة التي سأفتقدها .. اتمنى لك حياة سعيدة مع شخص اخر حبك ويقدرك ويعاملك كملكة لانك تستحقين ذلك )
وشافت صورة لعصفور طاير من باب القفص المفتوح ويحلق بحريه بعيد عن القفص
نزلت دمعه من عيونها لانها فهمت قصدة بحريتها بالانفصال
مسكت الصندوق التاني وارتجفت من الخوف ولقت بطاقه فيها صورة عيله على شاط بحر
( لن تندمي يوما ما انك اخترتيني …. املكيني بكل ما في … احتويني بحنانك .. واطلقي مشاعرك تجاهي .. ولا تخافي من الغد ………. احبك )
واحمر وشها من الخجل وهي ترفع فستان سهرة من الحرير الاحمر عاري الصدر والضهر وطويل بديل
ورفعت القطعة التانية وابتسمت ودموعها نزلت وهي شايفه قميص نوم من الدنتيل الابيض عاري الصدرمثير باللون الفوشي وشريطة تحت الصدرفوشية ومفتوح من اعلى الصدر لحد اسفل القدم وكلفه فوشيه من الاطراف
وافتكرت انه من تصميمها الاخير لدار الازياء الفرنسية الي تملك اسهم فيها
ورفعت علبه صغيرة من المخمل الاسود ولقت فيها عقد من الؤلؤ ويتوسطة زمرده على شكل قلب
يقين وقفت محتارة بين الامرين تاخد حريتها او تقبل الحياة مع زين
الحرية تعني الحفاظ على سر بنت عمها وموت الماضي الي يطاردها ونظرات الشك في عيون زين
العيشه مع زين يعني تتحمل حريمه وتتحمل كل الي يضايقها ويعني حبها لزين يعيش وينمو ويثمر عيله
يقين رفعت عيونها لفوق ومسحت دموعها ..ودعت ربنا انه يكتب لها الخير في الاختيار الي اختارته
ارتجفت صوابع ايدها وهي رافعه الصندوق الي يحدد مصيرها مع زين ومشت لحد غرفة النوم وفتحت الباب ولقت زين بصصلها وبعيونه خوف حقيقي
يقين ودموعها على خدها : انا اخترت واتمنى اني ما اكون اسئت الاختيار
زين مشى لحد عندها وايديه ترتعش من اختيار يقين …خاف يفتح الصندوق ويندم طول عمره انها سابتو لانه سهل لها طريق الحرية
يقين : انا اخترت ……………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يقين جريئه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى