رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الخامس عشر 15 بقلم شهد محمود
رواية وقعت في حب مجنونة الجزء الخامس عشر
رواية وقعت في حب مجنونة البارت الخامس عشر
رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة الخامسة عشر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«صباح يوم جديد تحديداً في مكتب زين»
زين: بصدمه قاسم انت بتعمل ايه هنا
قاسم: بستغراب هكون بعمل ايه يعني اكيد مش جاي الشركه علشان العب
زين: يا بني انت غبي منا عارف انك جاي تشتغل بس انا قصدي ان خطوبتك النهارده
قاسم: وهو علشان خطوبتي النهارده يبقي مشتغلش
يعني انت عاوز تقنعني ان انت اما تبقي تخطوب مش هتشتغل
زين بمرح: خلاص يعم انا غلطان خيراً تعمل شراً تلقي
قاسم بضحك: ماشي يا عم المهم بقا خد الورق ده وامضي عليه وحطو في الملف بتاع الصفقه الجديه
زين: استنه كده علشان انا شكلي مختش الملف من حور من يوم الاجتماع الي كان في المطعم
قاسم: طيب كلمها علي تلفون الشركه وخليها تجيبو
زين: ماشي اصبر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«عند حور»
ملك: يا بنتي ردي علي التلفون الي انق*طع نفسه من كتر الرن
حور : يا بنتي سيبك ده عيل من العيال الغلسه بتاعت اليومين دول
“ليقاطعها صوت دق التلفون مرا اخرا ”
حور وهي تجيب علي التلفون بعصبيه: انت يا حيوان ايه هو انا مش قولتك ما تتصلش هنا تاني… ليجيب عليها المتصل بحدا حووور تعالي علي مكتبي حالاً وهاتي معاكي ملف الصفه الي ادتهولك يوم الاجتماع
حور برتباك: حاضر
“بعد انتهاء المكلمه ”
ملك: في ايه يا بنتي مالك وشك اتقلب كده ليه
حور بخوف: الي كان علي التلفون كان زين كان عاوز ملف الصفقه
ملك بشهقه: يانهار اسود يعني انتي هزقتي زين بدل الواد الي بيديقق
حور وهي تندب حظها بطريقه مضحكه: مكنش يومك يا حور يصغيره علي الي هيجرالك من هولاكو ده واحد معندوش لا قلب ولا احساس
ملك بضحك: طب ادخلي قبل ما يتعصب اكتر
حور: ملك وحيات امك اشيخا لو اتأخرت جوا ابقي اطلبي الاسعاف
ملك: طيب يلا ادخلي
ـــ اوعي تنسي يا ملك الاسعاف
قالتها حور وهي تذهب بتجاه مكتب زين
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«صدح صوت دق الباب في المكتب زين»
زين بحدا: ادخل
حور وهي تدلف داخل المكتب بخوف وتقول: استنا وحيات مامتك ما تتعصب و انا هقولك علي كل حاجه ولما تسمعني وتعرف انا عملت كده ليه ابقا قول الي انت عاوزه
زين بحدا: ماشي اتفضلي وقوليلي ايه الطريقه الي كنتي بتتكلمي معايا بيها دي
قاسم: طيب هاتو ملف الصفقه و بعدين ابقو كملو التحقيق دا
زين: حور فين المف
حور بستغراب: ملف ايه
زين بحدا: هو مش انا قولتلك هاتي الملف بتاع الصفقه الجديده
حور برتباك: مهو مهو اصل كان…. هو الملف ده مهم اوي يعني
زين بعصبيه: صفقه بتنين مليون جنيه وتقوليلي مهم
“ليقطعهم صوت الباب ”
زين: ادخل
ملك: استاذ زين الملف الي طالبته من حور
زين بصدمه: ملك انتي كمان هنا
ملك بمرح سلامة الشوف يا استاذ زين انت بتتكلم
و مستغرب كده ليه كأن شوفت عفريت
قاسم بضحك: لاء عادي عمل معايا انا كمان كده
زين: يا بنتي هو مش النهارده خطوبتك
ملك بستغراب: اه
زين: يبقي يلا في خلال خمس دقائق مش عاوز اشوفك انتي وقاسم في الشركه النهارده.
قاسم: طب والملف
زين: سيب الملف وانا هخلص كل حاجه
ملك: بســـــ……
قطعها زين: مش عاوز اي كلمه
قاسم بمرح: يلا نمشي قبل ما يغير رايه
“بعد خروج ملك وقاسم من المكتب”
زين بحدا: اتفضلي انا سمعك
حور بغباء: ايو يعني بقول ايه
زين بحدا: حووور ماتتغابيش وانطقي ليه اتكلمتي بالطريقه دي في التلفون
حور برتباك: بصراحه كان في واحد عمال يرن علي تلفون الشركه وكل اما ارد عليه يقوم يتكلم بطريقه مستفزه لحد ام قولت لو التلفون رن تاني انا مش هرد واريح دماغي ولم زهقت من الرن الكتير قولت خلاص
انا هرد وههزقه علشان يحرم يدايق اي بنت تاني
زين بعصبيه: وطبعاً حضرتك مفكرتيش قبل ما تتكلمي بل طريقه دي لو كان عميل اوي حد مهم وسمعك وانتي بتتكلمي بل اسلوب ده
حور: اووف خلاص بقا محصلش حاجه للكلام ده كله
زين بيأس: حور روحي علي مكتبك علشان انا كل اما بشوفك بتعصب
حور: رايح نفسك انا اساساً كنت هرواح يعني مش هتشوف وشي النهارده
زين: وهو يرفع نظره من علي المكتب ويقول بصدمه
انتي هتستقيلي
حور بستغراب: لاء مين الي قال اني هستقيل
زين: مش انتي بتقولي انك هتمشي
حور: بمرح لاء انت فهمتني غلط انا كان قصدي اني
همشي النهارده وهاجي بكره عادي
زين: وهتمشي النهارده بدري ليه يا ست حور
حور: هو قاسم وملك مشيو ليه
زين بستغراب: علشان النهارده خطوبتهم انتي بقا ايه علاقتك بيهم
حور: بيقولو ان انا بنت عم قاسم
زين: يعني مش العروسه
حور: ايوا مش العروسه بس هاخد وقت علي ما اخلص لبس ومكياج
زين: حور لو رواحتي هخصم منك النهارده كله
ـــ طيب انا همشي ووريني هتخصم مني ازاي
قالتها حور وهي تتجه نحو باب المكتب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
داخل عرفة عاصم بعد ان انتها من ارتداء ملابسه ليخرج من غرفته متجهاً الي غرفة اختهو…. التي انتهات من ارتداء فستانها الابيض التي يصل الي ما بعد الركبه ذو رابطه حمراء بخصرها وحذائها ذو الون الابيض
ولج عاصم لداخل الغرفه صائحاً بمرح: خلصتي يختي ولا لسه
دارت ملاك حول نفسها وهي نقول بمرح: خلصت يختي
مد عاصم يده لملاك فتمسكت بها وهي تقول: رايحين لعمو قاسم
اوماء لها وهو يغلق باب المنزل: ايوا يله بقي اركبي العربيه علشان نروح بسرعه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«امام منزل قاسم»
عاصم: اهو يا ستي وصلنا يلا انزلي يقا علشان نطلع
ملك: هي العروسه هنا
عاصم: لاء ليه قاسم هيروح يجبها
ملك: اووف كنت متحمسه اوي علشان كنت عوزا اشوف العروسه حلوه ولا لاء
عاصم بضحك: يلا ياختي انزلي وبعدين متخافيش هتشوفيها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«داخل منزل قاسم»
ام حور: بت يا حور روحي افتحي الباب اكيد دي روفان
حور: حاضر يا ماما
ـــ ايه التأخير ده كله يا ست روفان
قالتها حور وهي تفتح الباب
عاصم: شكل كنتو مستنين حد تاني
حور ببتسامه: لاء اتفضل
واثناء دخوله للمنزل التقا بقاسم و قال بمرح فور رؤيته:
اخويا الي هيخطب ومش هيبقي سنجل بائس تاني
صرخ قاسم: اسكت يا معفن وبطل نق في الموضوع وخليه يكمال
تجمدت ملامح وجه عاصم بتذمر وهو يغمغم: ابو شكلك ياعم… احم طب يلا علشان ما تتأخرش علي ملك
قطب قاسم جبينه وهو يقول بتساؤل: و انا هعمل ايه
زفر عاصم ثم قال بهدواء: اومال انت هتروح تقعد عالكوشه تستنها
اجابه قاسم ببلاهة: اه
صرخ وهو يد فعه من زراعه: يختي بيضه..
يختي نوغه.. غور هاتها من ببتها يا حمار
ذهب قاسم ثم صاح بعد ان اصبح علي مسافه بعيدة: طب علفكره بقا انا مش حمار.. وعلفكره برضو انا احسن منك يا حثاله
زفرت حور وهي تتمتم ببعض الكلمات التي وصلت لمسمع عاصم: طلعت عاقله وللهي وانا الي مفكره نفسي حماره
ام قاسم: حور اتصلي بروفان وقولها تيجي علي القاعه
علشان احنا كده هنتأخر علي ملك
حور حاضر: يا مرات عمي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)