رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم شهد محمود
رواية وقعت في حب مجنونة الجزء الثاني والعشرون
رواية وقعت في حب مجنونة البارت الثاني والعشرون
رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة الثانية والعشرون
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل عاصم»
ام عاصم: هااا انت هتفضل قعد ساكت كده كتير
عاصم: بصي بصراحه كده يا ست الكل انا في ينت بحبها وعاوز اخطوبها
ام عاصم بفرحه: لولولولولولي واخيرا يا واد هتفراح قلبي وتتجوز… بس هي مين البنت الي انت بتحبها دي
عاصم: روفان مدارسة ملاك بنت كويسه اوي وطيبه
ملاك بفرحه: يعني ميس روفان هتعيش معانه علطول
عاصم: لسه لما اعرف ردها ايه الاول ولو وفقة ابقي
اخليها تاخد معاد من ابوها علشان نروح ونتقدملها
ام عاصم بفرحه: ربنا يكتبلك الي فيه الخير يابني
عاصم: يارب يا امي… انا هطلع انام علشان عندي شغل بكرا كتير
ام عاصم: ماشي يا حبيبي تصبح علي خير
عاصم: ونتي من اهله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل قاسم»
كان قاسم يستعد للنوم ولاكن تذكر انهو لم يتحدث مع ملك طوال اليوم…ليمسك هاتفه وبقوم بلاتصال علي ملك
قاسم: إزيك يا حب عامله ايه
ملك: كويسه يا قاسم انت عامل ايه
قاسم بحب: تمام ياقلب قاسم
ملك: محن محن مفيش كلام يعني
قاسم بضيق: ايه يا ملك هو في ايه يعني كل اما اقولك كلمه حلوه تتدخلي انتي بالدبش بتاعك ده
ملك: إذا كان عجبك
ليغلق قاسم الهاتف…ليسأل نفسه… اهي لا تحبه؟ هل معقول ان شعوره بل حب من طرف واحد وملك لا تبادله نفس المشاعر؟! هل تسرع فاختياره لملك؟!… اذا كانت الاجابه لا إذا لماذا تتعامل معه بهاذا الجفاء… لماذا تتصرف بهذه الطريقه الغريبه معه… حتي انها لا يستطيع التكلم معها لفتره طويله… اهاذا ذمبه انهو كان يتصل بها للاطمانان عليها فقت هكذا تكافؤ على حبو لها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل ملك»
ملك وهي تنظر لهاتفها بصدمه: ينهارك فحلقي يا قاسم ده بيقفل فوشي.. طب وللهي ميبقاش إسمي ملك لو ما نكدتش عليك
إسراء بسخريه: امال انتي عوزاه ياخدك بالاحضان ويقولك شكراً علي كلامك الي زي السم الي قولتهوله
ملك: قصدك ايه يا عقربه صدق الي قال ان موليد شهر 9 دول عقارب
إسراء: وصدق بردو الي قال انهم نكدين
ملك بصدمه: انتي قصدك ان انا نكديه
إسراء بتفجاء: لحظه لحظه هو مش انا ونتي مولودين في نفس الشهر
ملك بلامبالاه: اه
إسراء: يعني احني الاتنين موليد شهر 9
ملك بغباء: ايوا يعني ليه كل الاسأله دي
إسراء بستفزاز: يعني انتي كمان عقربه
ملك بسخريه: طب ما انتي كمان نكديه
إسراء: ماعلينا وبعدين تعالي هنا بقي
ملك: في ايه يا ست إسراء
إسراء بسخريه: في انك هتفسخي خطوبتك يأخت
ملك وهي تخمس في وجه إسراء: الله واكبر في عينك يا شيخه انتي بتفولي عليه يا إسراء الكلب انتي
إسراء بجديه: ملك انتي بتحبي قاسم بجد؟؟
ملك بستغراب: وليه بتسألي سؤال زي ده
إسراء: يعني منكن تكوني مش يتحبيه ووفقتيه انك تتخطبيله بس علشان ترضي امك وابوكي او يمكن وفقتي علشان تتسلي او تضيعي وقت… المهم الي عوزا اقولهولك قاسم بيحبك وبحبك اوي كما فماتضيعهوش من ايدك علشان انتي مش هتلاقي حد زي قاسم يحبك ويخاف عليكي… وبطلي الدبش الي بتحدفيه ده بلاش كل اما يكلمك تصديه يعني مثلا قالك يا قلبي
ملك: هو يستجري يقولي يا قالبي ليه هو فاكر نفسو مين أنشأ الله
إسراء بنفز صبر: انتي ايه يا شيخه ده خطيبك يا متخلفه يعني هيبقي جوزك… وبعدين تعالي هنا يا بت الواد الغلبان التص في نظره وخطبك ده لما بيقولك كده اي كلمه حلو انتي بتردي عليه كده
ملك: اه طبعا امال اعمل ايه اقوله ياقلبي والكلام الفاضي بتاع اليومين دول
إسراء بعصبيه من تصرفات ملك: انكسفي يا ختي انما انتي ايه مشألله عليكي نزله دبش دبش لحد اما الواد هيطفش منك
ملك: احم هو للدرجادي
إسراء: للدرجادي؟ انتي لسه هتسألي ده لدرجادي اوي اوي اوي… يا بنتي ده انتي المفرود تروحي تتأكدي ان هو عقله سليم علشان مفيش واحد طبيعي يستحمل الي انتي بتعمليه فيه ده
ملك بحزن: خلاص بقي يا ستي متحسسنيش بالذمب
إسراء: عالعموم انا نصحتك والباقي عليكي
“اخذت إسراء هاتفها وخرجت من الغرفه”
بينما ملك تفكر فيما فعلته هل طريقتها في الكلام قد تكون جارحه بعض الشئ لتجياب ملك علي نفسها بنعم
ملك في نفسها: بس انا دي شخصيتي ومش هغيرها علشان حد…. بس ده مش حد ده قاسم الي قعدتي تحبيه في السر من ساعت ما دخلتي الشركه… بس اكيد بتصرفاتي الغبيه ده انا هخصره لازم اغير من شخصيتي حتي ولو كان معاه هو بس… ايو هو ده الي لازم يحصل
لتقوم ملك بعد الانتهاء من صرعها مع نفسها بلطقاط هاتفها وتقوم بالاتصال بقاسم لتقوم بلاعتذار عن ما بدرا منها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل حور»
كانت حور تركض خلف روفان في ارجاء المنزل وهي تقول: تعالي هنا بس متخافيش مش هعملك حاجه
روفان بصرخ وهي تركض: كداااابه انتي عوزاني اقف علشان تضرابيني
حور: يا بت تعالي انا هشدلك شعرك واديكي قلمين علي وشك علشان افوقق بس.. بقي ترفضي عريس زي ده
لتخرج الاء من غرفتها علي صوت حور و روفان: في ايه يا بت منك ليه عملين دوشه ليه
روفان: شوفي بنتك يا خالتو عوزي تشدني من شعري وتضرابني
الاء بشهقه: بت يا حور انتي عوزي تضربي بنت خالتك ليه
حور: يا ماما انا بس بحول اشغلها عقلها الي باظ من الركنه
روفان بغباء: هو انا ليه حسه اني بتهزق
الاء بسخريه: لاء يا حبيبتي متحسيش علشان انتي فعلاً بتتهزقي
روفان: شكرا يا خالتو علي تأكيد المعلومه
الاء: لا شكر علي واجب ياختي… وبعدين اصبري بقي علشان افهم انتو بتتخنقو ليه… لتوجه تظرها الي حور وتقول ها يا ست حور بتجري وري روفان وعوزي تضرابيها ليه
حور بعصبيه: علشان غبيه انتي كمان لو عرفتي هي عامله ايه هتقومي تولعي فيها انتي كمان
الاء: طيب اقعدي واحكيلي كده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)