روايات

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الجزء الثامن عشر

رواية وقعت في حب مجنونة البارت الثامن عشر

رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة الثامنة عشر

عند حور و ملك في المكتب” الخاص بل سكرتيره ”
ملك: مالك يا ست حور بتفكري في ايه كده
حور: هم*وت وعرف يا بت يا ملك الي اسمها سرين دي تقرب لزين ايه..ده انتي لو شوفتي شكله لما سمع اسمها..وشه اتقلب واتعصب كده ولا كأن سرين دي قت*لاله قت*يل
ملك: وتم*وتي ليه ياحببتي انا هقولك تقرب ايه لاستاذ زين
حور بصدمه: هو انتي تعرفيها
ملك: مش انا بس الي اعرفها.. ده الشركه كلها تعرفها
حور: طيب احكيلي يلا ايه علاقتها بزين
ملك: بص يا ستي… سرين دي تبقا خطيبة زين القديمه
حور بصدمه: خطبته… هو كان خاطب
ملك: ايوا كان خاطب سرين دي وكان بيحبها اوي والمفرود يعني ان هي كمان بتحبه او ده الي زين كان فهمه
حور بستغراب: يعني ايه انا مش فهمه حاجه
ملك: هفهمك.. سرين كانت بتوهم زين ان هي بتحبه بس هي مش بتحبه هي كانت بتحب فلوسه واملاكه المهم عرفة تلعبها صح وتخلي زين يحبها وعلشان زين حبها بجد راح واتقدملها وخطبها وقعدو مخطوبين اكتر من خمس شهور وقبل فرحهم بشهر زين سمعها وهي بتكلم مع حد وبتتفق مع الشخص ده ان يعملها اوراق نقل ملكيه الشركه بأسمه وكانت هتمضي زين عليه علشان تاخد الشركه من زين وتبقي بأسمها
حور: يالهوي دي اكيد مش بني ادمه دي اكيد شطانه في صورة بشر
ملك: يارتها جت علي انها تاخد الشركه وبس
حور بصدمه: هو لسه في تاني
ملك: هكملك… هي ما كنش مكفيها انها تاخد الشركه وبس لاء ده كمان كانت بتتفق ان بعد اما زين يمضي علي اورق نقل ملكيه الشركه لأسمها .. تبوظ فرامل العربيه بتاعت زين علشان يعمل حاد*سه ويبقي م*وت زين قداء وقدر… وبكده تبقي استريحت من زين خالص واهله مش هيعرفو يعملولها حاجه لان كانت هتقولهم ان زين هو الي كاتب الشركه بأسمه.. وطبعاً كانو هيصدقوها لان هم عرفين زين كان بيحبها قد ايه
حور: طب وزين عمل ايه بعد اما سمع الكلام ده كله
ملك: طرادها من الشركه وفسخ الخطوبه
حور: بس كده هو ده كل الي عامله
ملك: زين كان بيحبها اوي لدرجت ان بعد كل الي عملته فيه هو مقدرش يأذيها رغم الاذاي الي هي اتسببت فيه
حور: طب هو لسه زين بيحبها
ملك: لاء طبعاً هو نسيها خالص
حور: طيب لو هو مش بيحبها فعلاً ونسيها زي ما بتقولي ليه بقي ما اتجوزش لحد دلوقتي
ملك: زين من بعد الي حصل جتله عقده وبقا خايف يفتح قلبه لبنت تاني ويحبها و ترجع تجرحه تاني… علشان كده هو بيتعامل مع البنات بقسوه
حور: زين بجد صعباً عليه… ابس غريبه ايه الي جاب البت الي عامله زي الشرشربه دي الشركه تاني هو مش المفروض كده ان كل حاجه خلصت ومبقاش ليه اي حاجه تربطها بزين
ملك: المفروض بس معني ان هيا ظهرت تاني يعني هي كده مش نويا علي خير خالص
حور: ربنا يستر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهت ساعلت عمل الروضه فعاد الجميع لبيوتهم الا بعض الاطفال الذين ينتظرون اهاليهم… كانت روفان تقف بجوار ملاك بانتظار عاصم.
ملاك ببراءه: ميس روفان انتي هتوفقي امتا ان عاصم يجي ويتقدملك
روفان بضحك: وانتي ايه الي عرفك بقا ان هو عاوز يتقدملي؟
ملاك بمشاكسه: مش عرفه بس قالبي حاسس ان هو معجب
وبالقرب منهم كان قد صف سيارتها ليقترب منهم فتخشب محله وهو يستمع الي كلام تلك الصغيره الذي لا تفوت اي فرصه لاقناع معلمتها ان توفق علي الزواج منهو
ليبتسم عاصم بمكر وهو يردد بداخله: متخفيش يا ملاك هتبقي مرات اخوكي قرايب اوي
اقترب منهم فلمحته ملاك التي تركت يد روفان لتركض نحوهه… فستقبلها داخل احضانه وهو يبتسم… تمسك بيدها يسير حتي توقف امام روفان ليقول مبتسماً: شكراً يا روفان
عقدت روفان حاجبيها تسأله عن سبب شكره: علي ايه
عاصم: علي اهتمامك بملاك الي ما فرقش عن زمان حاجه بل العكس انتي بتهتمي بيها اكتر
ققلبت روفان عينها من اسفل نظارتها الشمسيه وهي تغمغم بسخريه: قال زمان قال.. دول كلهم علي بعضهم اربع شهور الي عرفتكو فيها.
تحمحمت روفان وهي تجيبه ببتسامه: ولا يهمك
كانت روفان علي وشك الرحيل ليوقفها صوت عاصم وهو يقول: ايه رايك نتغدا سوي النهارده
خلعت روفان نظارتها وهي تجيبه في حدا: نعم!!
ابتسم عاصم برتباك: بهزر في ايه يعني مبتعرفيش تهزري
لتنظر لهو روفان من الاعلي الي الاسفل ثم تتركه وتزهب
بينما هتفت ملاك: يا كسفتك يا حازم… إخيه شكلك بقا وحش اوي
ليجذبها من عنقها نحو السياره بحده ممزوجه بمرح: انكتمي يا كلبه وامشي قدامي علي العربيه ومش عاوز اسمع صوتك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«عند قاسم و زين»
قاسم بقلق: ممكن تقول في ايه وليه سرين جتلك الشركه وايه علاقة حور بنت عمي بموضوعك انت وسرين
زين: ايه يا بني كله ورا بعضو كده اجوب علي ايه ولا ايه
دلوقتي
قاسم: هتجوب علي كله
زين: طيب… بص يا سيدي الموضوع من اوله هو اني لقيت حور دخله علي المكتب وبتقولي في وحده برا عوزاك واسمها سرين… انا اساسا اما سمعت اسمها حسيت ان فيه مصيبه حتحصل بسببها
قاسم: انا مش عاوز اعرف كل ده انا الي عاوز اعرفه ايه الي دخل حور بموضوع سرين الزفت دي
زين بتنهيد: سرين فكره ان انا وحور بنحب بعض وعلشان كده عوزي تنتقم مني بحور علشان توجع قلبي عليها
قاسم: واحنا هنعمل ايه دلوقتي
زين: احنا لازم نفكر بعقل شويه ومنتصرفش اي تصرف متهور ممكن يكون السبب في ان حور تتقزي بسببه
قاسم: اوووف احنا مش كنا خلصنا من سرين وشرها ايه بس الي رجعها تاني… مش كفايه الازي الي اتسببتلك فيه
زين: انا مش عارف هي عاوزي مني ايه تاني
قاسم: بس انا عاوز اعرف حاجه
زين: ايه
قاسم: زين انت فعلا: بتحب حور
زين: لاء طبعا وبعدين انا مش بفكر في الحب من الاساس
قاسم: بس افعالك بتقول عكس كده
زين وايه هي بقا افعالي ألي بتقول عكس كده
قاسم انت مش واخد بالك من تصرفتك الغريبه الي
انت بتعملها الفتره دي.. انت مش بتخلي حد من الشركه يتكلم مع حور بسبب ان هما خيفين انك تفصلهم من الشغل زي الموظف الي كان بيكلمه وانت شوفتو واتخانقت معا
زين: انت بتقول ايه وبعدين انا فصلته لسبب
قاسم بسخريه: وايه السبب ده انشاء الله
زين بعصبيه: كان بيديقها بل كلام
قاسم: ياسلام يعني اما واحد يقول لوحده انا عاوز رقم حد من اهلك علشان انا معجب بيكي وعاوز اتقدملك.. كده يبقي غلطان وبيديقها… يعني انا لما طلبت من ملك رقم ابوها كده انا كنت غلطان
زين: سيبك من الكلام ده دلوقتي علشان ملوش لزمه.. وتعالي نفكر هنعمل ايه علشان نحمي حور من شر سرين
قاسم: اتهرب من الكلام يا زين اتهرب بس مسيراك تُقع
زين: لاقتها.. احنا هنعين حراسه علي حور علشان يحموها لو اتعرضت لاي خطر
قاسم: وهنقول لحور ايه لما تسأل ان ليه في ناس بتحرسها
زين: ما احنا مش هنقولها ولا هنجبلها سيرة الموضوع ده
قدمها من الاساس
قاسم: ده الي هو ازي انشاء الله
زين: سهله احنا هنعين ناس يحموها بس من غير ما تاخود بلها ان في حد معاها من الاساس… يعني هخليهم يمشو وراها في كل مكان بتروحو بس من غير ما هي تشوفهم
قاسم: يعني هيرقبوها
زين: ايواا هيرقبوها وهخلي حد يراقب سرين علشان نعراف كل حاجه هي بتخططلها وبكده احنا هنكون سبق نها بخطوه.
قاسم: وانا عندي صاحب ليه شغال في الشرطه هيسعدنا اكتر ويقدر يجبلنا معلومات اكتر عن سرين علشان نقدر نوقعها ونحبسهها علطول ونخلص ونخالص الناس من ازاها
زين: يبقي اتفقنا
قاسم: اتفقنا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى