روايات

رواية وقعت اسير لقلبها الفصل الثالث 3 بقلم نشوة عادل

رواية وقعت اسير لقلبها الفصل الثالث 3 بقلم نشوة عادل

رواية وقعت اسير لقلبها البارت الثالث

رواية وقعت اسير لقلبها الجزء الثالث

رواية وقعت اسير لقلبها
رواية وقعت اسير لقلبها

رواية وقعت اسير لقلبها الحلقة الثالثة

– مسكت ايده وحطيتها ع بطنها وهى بتقول: عشان هنا فيه نونو حلو كده زيك هيشرف قريب ويقولك يا بابى
فارس بصدمة: ايه .. حامل …حامل ازاى يعنى اقصد امتى وعرفتى ازاى؟!
سيليا باستغراب: جيبت اختبار حمل واتأكدت انى حامل الكلام ده من اليوم اللى سافرت فيه ولما تعبت اوى اتصلت ع تيا صاحبتى وروحت كشفت والدكتور قالتلى انى حامل فى اسبوع هو انت مش مبسوط ولا ايه!
فارس: هه لا طبعا مبسوط ليه بتقولى كده؟
سيليا: رد فعلك غريب اوى انا فكرتك هتكون فرحان لكن انت اتصدمت وده ابدا مش مطابق لكلامك اللى قولته اول ما جيت انك عاوز نونة شكلى وانى اكون ام ولادك
فارس محاولا انه يلم الموقف: لا انا بس مستغرب انك عارفة من يومها ومقولتليش ايه كنتى مستنية تعرفينى لما تولدى مثلا وبعدين احنا مش كنا متفقين نأجل الحوار ده فترة
سيليا: احنا بقالنا سنتين متجوزين يا فارس هأجله لحد امتى وبعدين انا كنت محتاجة وجود البيبى ده عشان انت بتسيبنى كتير هو هيسلينى ويلهينى فى فترة غيابك
فارس: ايوة يا سيليا بس انتى عارفة انى هسافر المرة دى لفترة طويلة وغصب عنى عشان ابويا وكده تقدرى تقوليلى هسيبك ازاى لوحدك؟!
سيليا: متقلقش هجيب هوم سنتر تكون معايا بالبيت عشان لو حصل حاجة مش انت كنت بتتحايل عليا اعمل كده
فارس: ايوة بس برضه مش هكون مطمن
سيليا وهى تمسك بايده: متقلقش يا حبيبى انا كده كده معايا ربنا وكمان هجيب واحدة امينة مش اى واحدة والسلام وهتخلى بالها منى
فارس: مش عارف اعمل فيكى ايه!
سيليا: افرح وسيبها ع الله
فارس: ونعم بالله
سيليا: هو انت المفروض تسافر امتى ان شاء الله ؟
فارس: المفروض النهاردة بليل عشان الحق اوصل ع الصبح بدرى
سيليا: تمام توصل بالسلامة ابقى بس طمنى عليك
فارس: طيب انا هقوم اخد دش وانزل اجيب كام حاجة وارجع ع طول
دخل فارس ع الحمام وفى الوقت ده وصلت ماسدج ع فونه كان عندى سيليا فضول رهيب انها تشوف الماسدج ولما قرأنهة ابتسمت بدموع وحطت ايدها ع صدرها بوجع وفجأة نامت من غير ما تحس ولما خرج فارس ولقاها نايمة وغطاها ونزل ولما رجع نام جنبها لحد ما الدنيا ليلت
سيليا: فارس قوم يا حبيبى
فارس: ايه يا حبيبى انتى كويسه تعبانة ولا فيكى حاجة؟!
سيليا بضحك: اهدى انا زى القردة اهو
فارس: امال بتصحينى ليه؟!
سيليا: عشان لازم تسافر
فارس وهو بيبص فى ساعته: اه صحيح هقوم احضر شنطتى
سيليا: انا جهزتها
فارس: الله ده انتى عاوزة تخلصى منى بقا
سيليا بضحك: والله ابدا عشان متتاخرش بس واصلا انا بكره سفرك بليل كده
فارس وهو يقبل رأسها بحنان: معليش بحب الهدوء
سيليا: طيب خلى بالك من نفسك ومن الطريق عشان خاطرى
فارس: ع الله انا جيبتلك كل طلباتك وعندك فلوس ولو احتاجتى اى حاجة كلمينى اوك
سيليا : اكيد ….. فارس
فارس: قلبه
سيليا: انت بتحبنى صح ؟
فارس: لا
سيليا : نعم يا روح امك
فارس: انا فعلا مش بحبك انا بعشقك عشق
سيليا: وانا بعشقك اكتر
فارس: انا لازم انزل بسرعة بدل ما اغير رأيى واعمل حاجة مش هتعجبنا احنا الاثنين
مشى فارس وحطت سيليا ايدها ع بطنها بحب وهى بتقول: امتى هتيجى يا قلب مامى انت
تعدى الساعات ويوصل فارس ع سوهاج وكان البيت متزين وبيحتفلوا بفرحه بقالهم تلات ايام والمفروض النهاردة الحنة
جاد: حمدالله ع سلامتك يا عريسنا
فارس: الله يسلمك
البدرى: حمدالله ع سلامتك يا ولدى يلا روح غير خلاجتك وارتاح شويه يومك طويل الليلة يا عريس
فارس: حاضر يا بوى
دخل فارس ع البيت وجريت عليه امه: حمدالله ع سلامتك يا نضرى
فارس: الله يسلمك يا امى
فريال: انا روحت وشوفت مهرة بت جمر الصلاة ع النبى
فارس: عليه افضل الصلاة والسلام بس مين مهرة دى؟
فريال: يا حزنى انت متعرفش اسم مراتك يا ولدى كيف ده يعنى؟!
فارس بتذكر: اااه متأخذنيش يا اما نسيت
فرحة بغمزة: مش هلومك انت لو شوفتها هتنسيك اسمك حتى
فارس: فرحة اتلمى
فرحة: وه مش بجولك الحجيجة اباى عليك
فارس: انا هطلع ارتاح شوى عن اذنكم
طلع فارس ع اوضته ومسك فونه رن ع سيليا ولقاها ردت ع طول .. فارس: برضه لسه صاحية؟!
سيليا: ازاى هيجيلى نوم قبل ما اطمن عليك
فارس: طب خلاص نامى عشان خاطرى انا وصلت اهو
سيليا: حاضر سلام
اغلقت سيليا الهاتف ووجودت تيا صديقتها تتصل بها ..سيليا: ايه يا بنتى كلمتى الهوم سنتر
تيا: ايوة وهى موافقة تجيلك وتفضل معاكى طالما هتوفرى ليها غرفة المهم فارس عرف انك حامل!
سيليا: ايوة
تيا: عرف ان الحمل ده فيه خطر ع حياتك ووووووووو……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت اسير لقلبها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى