رواية وعد الفهد الفصل الثامن 8 بقلم سارة محمد
رواية وعد الفهد الجزء الثامن
رواية وعد الفهد البارت الثامن
رواية وعد الفهد الحلقة الثامنة
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
في منزل وعد
وعد: بقولكم ايه اقعدوا معايا اسبوع كمان مالحقتش اشبع منكم
يارا: طب والشغل احنا المفروض نكون هناك بكره بالكتير
وعد: مدوا الاجازه اسبوع كمان
مريم: طيب انا موافقه بصراحه مش عايزه ارجع القاهره دلوقتي
وعد: اشطا وانتي يا يارا
يارا : اشطا موافقه
في منزل فهد
الباب يدق
بدريه بفرحه :اهلا دامر ولدى حمدالله علي سلامتك كيفك يا ولدى
دامر بابتسامه :بخير يا حجه انتي كيفك وكيف صحتك
بدريه :بخير يا ولدى الحمدلله بقالك كتير غايب يا ولدى
دامر بحزن: البيت مابقاش ليه طعم من بعد رحمه يا حجه ماصدقت انى سافرت وبعدت عن البيت والبلد
بدريه بحزن: رحمه كانت زينه البنات ربنا يرحمها
دامر: يارب يا خاله فهد فين اتوحشته قوى
بدريه: في مكتبه مع فتحى يا ولدى استني هنادى عليه
دامر: لا خليكى يا حجه أنى هروحله
بدريه: زى ما تحب يا ولدى واعمل حسابك هتتغدى معانا النهاردة
دامر بمزاح :طبعا أنا جاي عشان أكده اصلى اتوحشت طبخك قوى
بدريه :ههههه عيوني يا ولدى
في مكتب فهد
الباب يدق
فهد :اتفضلي يا حجه
دامر بابتسامه :لا مش الحجه
فهد لا رد
فتحى بصدمه: دامر حمدالله علي سلامتك جيت امته
دامر بابتسامه: لسه واصل امبارح
فتحى :حمدالله علي السلامه
دامر: الله يسلمك ايه يا فهد مش عايز تسلم علي
فهد ببرود :حمدالله علي السلامه
دامر باستغراب: خبر ايه يا فهد دى مقابلتك ليا بعد السنين دى كلها
فهد ذهب إليه قائلا :حمدالله علي سلامتك يا صاحبى
فتحي :انا هروح اشوف شغلي ثم وجه كلامه ل دامر نورت البلد يا دامر
ثم خرج
دامر: كيفك يا فهد
فهد :بخير وانت
دامر :الحمدلله يعني مسألتش عني طول الفتره اللي فاتت اللي يشوفنا دلوقت ميقولش أننا كنا أصحاب واخوات
فهد :اهو انت قولت كنا دلوقت لاااا
دامر بصدمه :كيف يعني
فهد: لان اللي بينتنا بقي دم
دامر :دم دم مين
فهد بغضب: دم ابوى وعمى اللى أبوك وجدك كانوا السبب في موتهم
دامر :ابوى وجدى عمرهم ما يعملوا أكده واصل
فهد؛ هه لاع عملوا
دامر: عشان أكده سيبت رحمه
فهد: ايوا
دامر: لا يا فهد انت اكيد فاهم غلط الشيخ رفعت ميعملش أكده ولا ابوى انت عيشت بينتنا وكنت واحد منينا
فهد: لو مش مصدقني روح اسال أبوك وجدك واسالهم عمك حمدى مات كيف
دامر بصدمه: عمي وعمى الله يرحمه دخله ايه
فهد: باختصار ابوك كان السبب في موت عمي ومراته هو اللي دبرلهم حادثه موتهم ولما ابوى عرف راح عشان ياخد حق اخوه لكن عمك حمدى فدى ابوك بروحه قام جدك ضرب ابوى بالنار وماتوا التنين
دامر: وابوى هيعمل أكده ليه
فهد :السبب بقي اسال أبوك عليه والبيت ده متتدخلوش تاني ثم اكمل سبق وقولتلك اللي بينتنا دم
خرج دامر دون أن يقول شيئا
رأته بدريه
بدريه: دامر دامر دامر استني يا ولدى
ولكنه خرج مسرعا ولم يرد عليها
دخلت بدريه الي مكتب فهد
بدريه: كيف تسيب دامر يمشى أكده يا ولدى
فهد: دامر ماعيدخلش البيت ده مره تانيه يا حجه
بدريه بصدمه: كيف أكده
فهد :زى ما سمعتى يا حجه ماعيدخلش البيت ده واصل
بدريه بحزن: عشان رحمه الله يرحمها مش أكده
فهد :رحمه ملهاش دخل
بدريه بحزن: طب فهمني يا ولدى
فهد :مش دلوقت يا حجه
بدريه :طيب اجهزلك الوكل
فهد: لاع يا حجه مليش نفس في بنت هتيجي النهارده اسمها صباح هتقعد معاكى أهنه زى ما قولتلك هى بنت مقطوعه من شجره ملهاش حد وطيبه
بدريه: كيف ما تحب يا ولدى
خرجت بدريه
أخرج فهد هاتفه يهاتف فتحى
فهد: فتحى تعالي علي السرايا عايزك
فتحى :عشر دقائق واكون عندك
في مكتب فهد
فتحى: خير يا فهد
فهد :عايزك تروح توصل كلمتين للدكتوره وعد
فتحى: خير
فهد ؛قولها تخبر الدكتوره يارا والدكتوره مريم عن موضوع الحادثه وورده بنت عمي وتقولهم أنى عايزك اقابلهم واتحدت معاهم
فتحى: حوصل
فهد: يلا روح
فتحى :عملت ايه مع دامر
فهد :قولتله علي كل حاجه
فتحي: ما تاخدش دامر بذنبهم دامر ملوش دخل
فهد بعصبيه: ما اخدت رحمه بذنبهم وسيبتها
فتحى: هتاذى دامر
فهد بتنهيده: ماعرفش ياريته ماجه من غربته ثم أكمل روح انت اعمل اللي قولتلك عليه
فتحى: ماشى يا فهد
في الخارج
بابا البيت يدق
بدريه: انتي مين يا حلوة
صباح بابتسامه: انا صباح يا خاله
بدريه: ايوا انتي اللي قالي عليها فهد ولدى اتفضلى يا بتي اتفضلي اهلا اهلا
صباح: اهلا بيكى يا حجه
واثناء حديثهم يخرج فتحي
متجه للخارج أوقفته بدريه قائله: فتحى
فتحى :خير يا حجه
بدريه :متعرفش ايه اللي حوصل بين فهد ودامر يا ولدى
فتحى لا رد فقط ينظر لصباح التي تنظر إلي الارض
بدريه :فتحى فتحى
فتحى وهو ينظر لصباح: بتقولى حاجه يا حجه
بدريه وقد لاحظت نظراته ل صباح: هههههههه لا يا ولدى روح شوف حالك
فتحى وقد فاق اخيرا قائلا :هااااا
بدريه :هههههه بقولك روح شوف حالك يا ولدى
فتحى :حاضر يا حجه عن اذنكم
في منزل وعد
مريم :ما تيجوا نخرج شويه
يارا :انا مش عايزه أخرج شوفي وعد
وعد :ولا انا
مريم: كده طيب ماشى انا هخرج لوحدى سلام
يارا ووعد :سلام
خرجت مريم من البيت تتمشى قليلا
في طريقها اصطدمت بأحدهم
مريم: اه مش تفتح ايه دا انت تاني
دامر لا رد
مريم: يا استاذ انا بكلمك
دامر أيضا لا رد
مريم بقلق: انت كويس
دامر بحزن كبير :لااااا مش كويس
في منزل وعد
الباب يدق
وعد: اهلا فتحى اتفضل
فتحى :اهلا بيكى ياكتوره فهد بعتني اوصلك كلمتين وهمشى طوالى
وعد: خير
فتحى: بيقولك خبرى الدكتوره يارا والدكتوره مريم عن الحادثه والست ورده وكومان قالي إنه عايز يتحدت معاهم
وعد :تمام يا فتحى
في السرايا
بدريه: وانتي بت مين في البلد يا صباح
صباح: بت الشيخ بدران الله يرحمه يا حجه
بدريه: ايوا ايوا انتي صباح بت الشيخ بدران كبرتي يا صباح وبقيتى عروسه حلوه وكيف القمر
صباح بكسوف :عينيكى هي اللي حلوة يا حجه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد الفهد)