رواية وعد الفهد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم سارة محمد
رواية وعد الفهد الجزء التاسع والعشرون
رواية وعد الفهد البارت التاسع والعشرون
رواية وعد الفهد الحلقة التاسعة والعشرون
فهد بصراخ: وعددددددد
مريم: انا دورت في البيت كله مش لقيتها
دامر :هتكون راحت فين
فهد محدثا رجاله: تقلبوا البلد حته حته لحد ما تلقوها فاهمين
رجاله :فاهمين يا بيه
فهد فجاه تذكر شي ومحادثته مع شخص ما هذا الصباح
فلاش باك
استيقظ فهد من نومه علي صوت هاتفه يعلن وصول مكامله من شخص ما
فهد :السلام عليكم
مجهول ٢: صباح الخير يا ابن السيوفي
فهد: مين معايا
مجهول ٢: مش مهم تعرف الورق اللي معاك لو سلمته للبوليس ما تلومش غير نفسك
فهد :اممممممم قول اكده اسمع بقي فهد السيوفي مابيتهددش والورق هيتسلم للبوليس دا لو مكانش معاهم دلوقت واعمل اللي انت عايزه ثم اقفل الخط
قائلا بيعكروا مزاج الواحد افرح يا فهد افرح النهارده فرحك
باك
دامر :انت رايح فين يا فهد
فهد: رايح ادور علي وعد ثم ركب سياره دون ان ينتظر اجابه من احد
في مخزن مهجور مظلم تجلس وعد بفستان زفافها خايفه وتبكي
مجهول ١ بضحكه: تؤ تؤ بتعيطي ليه يا حلوه احنا لسه عملنا حاجه
وعد بصدمه: دكتور عزت
عزت :ايوا عزت
وعد :عايز مني ايه
عزت :مش عايز منك انتي انا عايز من فهد
وعد: فهد ؟!
عزت :ايوا فهد في ورق يخصني معاه ولازم يرجعه
وعد وعشان كده خطفتني
عزت: بالظبط ياما فهد يرجع الورق اللي اخده يا هبعتله راسك هديه
وعد :وانت فاكر أن فهد هيسيبك
عزت بسخريه: دى بقي ملكيش دعوه بيها
في القصر
بدريه بدموع :ها يا ولدى وصلتوا لحاجه
فهد بتعب: لا يا حجه
لحظات وإذا يهاتف فهد يرن
فهد: الو
محمود :مساء الخير يا فهد
فهد: مين معايا
محمود: ايه دا لحقت تنسي صوتي علي العموم مش مهم انا بس بعتلك هديه صغيره كده البيت قولي ايه رايك فيها ثم اقفل الخط
لحظات واتي الغفير بصندوق قائلا :في حد ساب الصندوق ده قدام القصر ومشي وجيت ادور عليه ملقتوش
اخذه فهد منه وفتحه وجد فستان وعد ملطخ بالدماء
فهد امسك الفستان قائلا بصدمه :لا لا لا وعد وبجانبه ورقه مكتوب فيها رجع الورق اللي اخدته والا اترحم علي حبيبه القلب
بمجرد رؤيه الجميع لما داخل الصندوق بدريه اغمي عليها وكذلك يارا مريم من الصدمه لم ترد وجلست في مكانها
رائد :انت عارف مين اللي عمل كده
فهد لا يرد
رائد: رد عليا يا فهد
فهد خرج ولم يرد علي أحد لحق به رائد ودامر
دامر: فهد استني
رائد :فهد يا فهد انت رايح فين
فهد بغضب :هقتلهم والله لاقتلهم
رائد: تقتل مين رد عليا
فهد حكى له كل ما حدث منذ حادثه وعد حتي الآن
دامر :طيب هنعمل ايه
رائد: لازم نفكر زين الورق ده معاك لسه
فهد :سلمته النهارده للبوليس والمفروض طلع أمر بالقبض عليهم
دامر: لازم نبلغ البوليس
رائد: صوح وانت كلمهم دلوقت قولهم إن الورق معاك وحدد معاهم المكان اللي هتتقابلوا فيه وانى جاي معاك
فهد أخرج هاتفه واتصل بمحمود
محمود بسخريه: اهلا يا ابن السيوفي اممم قررت ايه
فهد :الورق لسه معايا نتقابل فين
محمود :حلو الكلام معناها قابلني في العنوان ده ………….
فهد: زين
ثم اغلق الخط
فهد :المكان ……………
رائد :زين انا هروح معاك وانت يا دامر هتروح القسم تبلغ تمام
دامر :تمام
في ذلك المكان المهجور
عزت :خلاص يا دكتوره كلها شويه وتخرجي من هنا
وعد :ازاى
عزت: فهد هيسلم الورق
وعد بصدمه: ازاى مستحيل
عزت :شكله بيحبك قوى يا دكتوره ثم تركها وخرج
في الخارج
محمود :فهد مش مضمون ممكن يبلغ البوليس عايز رجاله مليا المكان وكلم رافت يجهز كل حاجه مجرد ما ناخد الورق نلخص علي فهد ووعد ونمشي من هنا فاهم
عزت :فاهم
فهد :الو انت فين
محمود :الورق معاك
فهد :معايا وعد فين
محمود: خليك عندك
دقائق مرت
محمود بابتسامه: اهلا بابن السيوفي الورق فين
فهد: الورق اهو فين وعد
أشار محمود لعزت كى يأتي بوعد
انزل عزت وعد من السياره
وعد بمجرد أن رأت فهد
وعد: فهد لا يا فهد اوى تعطيهم الورق يا فهد ارجوك لا يا فهد
محمود: أنجز هات الورق
فهد :سيبها الاول
محمود :هات الورق
حين علم فهد بوجود البوليس ذهب باتجاه محمود وسلمه الورق وأخذ وعد من يدها وأبعدها عنهم
لحظات مرت
محمود بغضب: ايه دا مش دا الورق ولم يكمل جملته حتي سمع اصوات سيارات الشرطه تقتحم المكان
تبادل الطرفين اطلاق النيران انتهت بالقبض علي جميع رجال محمود ومحمود و عزت ولكنهم لم يتبهوا لمحمود الذي أخذ سلاحه وأطلق الرصاصه باتجاه وعد
لاحظه فهد الذي وقف في وجهها فاستقرت الرصاصه في جسده
وعد بصراخ :فهددددددددددددد
في المستشفي
التوتر يسيطر علي الجميع فهد في غرفه العمليات منذ ساعات
خرج الدكتوره من غرفه العمليات قائلا: للاسف المريض دخل في غيبوبه
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد الفهد)