روايات

رواية وعد الفصل الأول 1 بقلم ميرفت السيد

رواية وعد الفصل الأول 1 بقلم ميرفت السيد

رواية وعد الجزء الأول

رواية وعد البارت الأول

رواية وعد الحلقة الأولى

حطت ايديها في ايديه وقالت :
اسفة ياحبيبي اتأخرت عليك
بصلها بذهول همست بسرعة: اعمل خطيبي بسرعة والنبي
زياد بصدمة:انتي مين اصلا
نظرت إليه برجاء: انا اسمي وعد وعمري مااترجيت حد جاريني وهافهمك
نظر اليها وهو يتأملها وقال بهدوء: معاكي دقيقة اقنعيني قللت بتوتر: حاضربص قدامك كدة هتلاقي شاب اسمر ومعاه بنت بلوند واقفين سوا دة خطيبي السابق وسابني ليلة فرحنا عشان صاحبتي الي معاه دي ولو قابلوني داخلة الحفلة لوحدي هايتعمل عليا حفلة انت لوحدك صح؟
فكر لثواني وقال بابتسامة :اه لوحدي وموافق بس بشرط
:ايه هاتستغل واحدة في موقف زي دة وتقولي قلة ادب لأ بناقص
بقلم مرفت السيد
ضحك وقال: لأ خالص بس تردي الخدمة وقت مااحتاجلك
نظرت له وقالت بريبة: قصدك ايه
:انا بنفس الوضع والي كانت خطيبتي اتخطبت وعزماني على عيد ميلادها بعد اسبوع وأنا عاوز اروح بخطيبة مزيفة تخلص المهمة ونفترق ولا ارتباط ولا وجع دماغ
لمحت سامح ومنار بيقربو عليها بعد ماشافوها
بسرعة ضحكت بصوت عالي وقالتله: بطل هزار بقى
نظر امامه فوجد خطيبها وصديقتها السابقان ففهم ماتفعله فجاراها وضحك وقال وهو يهمس لها: اعتبر دي موافقة
قالت وهي تضحك :اه طبعا
اقترب سامح منهما وهو ممسك بيد منار وقال : وعد عاملة إيه
وعد بعدم اهتمام:الحمد لله اخبارك ايه
زياد وهو يمسك بيد وعد’مش تعرفينا ياحبيبتي
وعد :دة سامح ودي منار
فقالت منار: وياترى مين دة ياوعد
زياد:مهندس زياد العزايزي خطيبها
سامح :حضرتك من عائلة العزايزي اصحاب شركة مقاولات العزايزي
زيادابتسم بغرور وقال:اها
منار:ماعزمتناش يعني
ضحكت وعد :اعزمك ليه كفاية عليكي واحد
قال زياد: ياريتك عزمتيهم ياروحي ماهو مش كل الرجالة اندال ومبيقدروش النعمة
احمر وجه سامح ومنار وقالت مناربحدة:انت بتقول إيه
فسحبها سامح من يدها وانصرف بهدوء مبتعدا عن زياد ووعد التي أطلقت ضحكة عالية
قالت منار لسامح وهي تشعر بالغضب:شدتني ليه كدة سيبني أرد عليهم طالما انت مانطقتش
سامح :اسكتي انتي متعرفيش مين دة عدي يومك
فصمتت وهي تشعر بالغيظ وهمست لنفسها:جبان
بقلم مرفت السيد
قالت وعد وهي تسحب يدها من يد زياد:أنا مش عارفة اشكرك إزاي غير إني ارد ليك كل الي عملته معايا بعيد ميلاد الاكس بتاعتك
ابتسم ونظر اليها وقال: انا نفذت اتفاقي الي اتجبرت عليه
واكمل قائلا: الحفلة هاتبدأ خليكي معايا عشان الاكس بتاعك داخل اهو
ضحكت وقالت: بصراحة انت حرقت دمهم
نظر اليها وهي تضحك وقال: دي حقيقة انتي جميلة ومتستاهليش الجبان دة
قطعت ضحكتها واحمر وجهها خجلا
سحبها من يدها ودخلا إلى حفلة تامر عاشور
وكان كلاهما يشعران بالتأثر من كلمات اغنياته التي يغلب عليها الفراق وبين الحين والحين ينظران لبعضهما ويتبادلا ابتسامة مؤلمة يحاولان بها اخفاء مشاعرهما
وبعدما انتهى الحفل اوصلها الى سيارتها بصمت يغلب على كليهماوانصرفا كلا منهما الى وجهته
بعدما وصلت الى منزلها تذكرت أنها متعرفش عنه غير اسمه ومفيش اي طريقة للتواصل عشان يتفقو على رد الجميل بتاعه
فقالت لنفسها: تامر عاشور خلانا ننسى كل حاجة الا الوجع
بقلم مرفت السيد
وحاولت الخلود للنوم ولكن ابى عقلها الا يكف عن التفكير
اما هو فوقف بشرفة فيللته الفاخرة يدخن ويتحدث بالهاتف قائلا:اسمها وعد معرفش اي حاجه تاني عنها غير انها حضرت معايا حفلة تامر عاشور عاوزك تعرف كل تفصيلة عنها
رد صوت رجل على الطرف الآخر:سهلة ياباشا من كاميرات المراقبه نجيب صورتها والباقي سهل
ابتسم زياد واغلق الهاتف واستلقى على فراشه وهو يتذكر ماحدث
وبعد قليل ارسل له مساعده صورة لوعد مرفقة بكل بياناتها على الواتس
بقلم مرفت السيد
قرأ البيانات بلهفة واخذ يتطلع الى صورتها حتى خلد الى النوم
وبالصباح كانت وعد تقود سيارتها بسرعة فهي متأخرة كعادتها وبمجرد دخولها الى الشركة التي تعمل بها ثم الى مكتبها فوجدت …….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!