روايات

رواية وريث الشيطان الفصل الأول 1 بقلم شيماء محمد

رواية وريث الشيطان الفصل الأول 1 بقلم شيماء محمد

رواية وريث الشيطان الجزء الأول

رواية وريث الشيطان البارت الأول

وريث الشيطان
وريث الشيطان

رواية وريث الشيطان الحلقة الأولى

بداية ف تلك الحياة نحن خلقنا بشر اولا لنسعي ف الارض لنعبد المولي عزوجل لنتبع اومره ونجتنب نواهيه ولكن عندما خلق الله الخلق لم يخلق البشر وحدهم ولكن خلق معنا الشيطان ليكون لنا غاويا اما نتبعه ضعفا او نجتنبه قوة وحبا بالله ولكن تشاء الارض ان تجسد الشياطين داخل البشر ليصبح هناك بشري حامل لقب الشيطان
ف صالات ممارسة الكارتيه حيث يقف الخصمان يتنازعا ع لقب بطل الجمورية ف الكارتيه ولكن العجيب انهن ليسوا رجالا ولكنهما فتاتان لم يتعدي عمرهم الثامنة عشر بعد اصوات من الهتافات داخل الصالة فمنهم من يشجع تلك النمرة الشرسه …رغد الصياد…. كما اطلقوا عليها وهناك من يشجع تلك الفتاة مجهولة الهوية
رغد :_
النزاع طال اوووي كدا وانا مليت ولازم ينتهي بس اكيد بفوز النمرة
جهاد المنافسة لرغد :_
صدقيني مش هسيبك تكسبي يا رغد
رغد لنفسها :_
انتهي وقت اللعب وجه وقت الجد وبحركة سريعه قد انهت ع خصمها لتكون هي الفائزة بتلك المسابقة وحاملة ميدالة بطل الجمهورية ف الكارتيه
مرت دقائق نصرها ف سعادة كبيرة لها وها هي حققت حلمها وحلم ابيها معها لتنتهي فقرة تكرميها وتبدل ملابسها سريعا وتتوجه للذهاب لرؤية ابيها فهو لم يحضر ولكن تلتقي بخصمها الذي ليس بالهين ابدا لتقترب منها وتحتضنها
لتقول جهاد ببسمة محبة وودودة :_
كان نفسي اهزمك يا رغد بس انت اللي هزمتيني يا صديقتي
رغد بنفس البسمة :_
بس خالفتي توقعاتي فكرت هتضعفي ومش هتقدري تكملي بس طلعتي قوية يا جهاد بس للاسف انت جاية المباراة دي وانت عايزة تهزمي رغد بس نصيحة من صديقتي يا جهاد اوعي لم تحطي هدف تحطي هدف ع اساس شخص لا حطي هدف ع اساس ذاتك يعني انت مثلا جاية عشان تهزمي رغد من غير ما تفكري ازاي تهزميها انت حطيتي هدف بس للاسف مفيش وسيلة لتحقيق هدفك وده اللي عماكي اثناء المباراة يا صديقتي ولو مشيتي طول حياتك ع كدا هتفضلي تخسري حطي هدف لنفسك وعشان خاطر نفسك مش عشان تثبتي انك اقوي من حد او احسن من حد يا جهاد
جهاد:_
شكرا لنصحيتك يا رغد واكيد مقبولة منك لكن صح واكيد هكون خصمك ف مرة وهتشوفي شئ مختلف
رغد :_
قولي ان شاء الله ومستنيه اشوف الجديد وسلمت عليها وتحركت تجاه سيارتها ركبتها وانطلق السائق تجاه قصر الصياد
…… ف السيارة…….
رغد:_
عمو محمد هو بابا وسفيان ليه مجوش
محمد :_
حسام بيه جاله تلفيون وهو جاي لحضرتك خلاه يرجع تاني وطلب ارجعك ع القصر بعد ما تخلص المباراة
اومات له رغد ومالت براسها ع زجاج السيارة فهي منهكة القوة
*****……********……*******……*****
يقولون انه لا يمكن ان تجتمع الملائكة والشياطين ف مكان واحد …. ولكن ماذا سيحدث اذا اجتمعا ؟؟؟ فالحكاية ستسطر ع يد من ؟؟؟ من سيكون الخاسر ومن سيكون الفريسه ؟؟ الخير ام الشر ؟؟؟؟
وبالفعل اجتمعت الملائكة والشياطين داخل مكان واحد فقط لتدور معركة للصراع بين الخير والشر
يقف ذلك الرجل الذي كسا الشيب راسه بكل برود وهو يقول :_
انت بتلف وتدور ع ايه يا حسام من الصبح وعايز تعرف ايه اظن انك عارف كل حاجه عننا من المعلومات اللي كلفت انها تتجمع عننا واظن عرفت كل حاجه فكرت انك لو عرفت هتكمل شغل معانا بس شكلك مش ناوي ع خير ابدا يا حسام قولي بقا كدا انت عايز ايه انا كنت عاوز ابعدك عشان مضحيش بيك لان اللي بيجي علينا ويفكر يأذينا للاسف بننهيه شغلنا ما يعرفش لا أب ولد بس شكلك اخترت اضحي بيك انا سيبتك تخرج عن طوعي بمزاجي وهرجعك تحت طوعي بمزاجي برضو
حسام وهو يقف بكل قوة “_
جاي اقولك اني انا اللي هنهي ع امبراطوريتك دي يا شيطان تصدق انا لسه فاهم دلوقتي ايه سر لقب الشيطان وصدقت فيه بقيت شيطان من وقت ما خليت مصدر رزقك مبني ع حياة الناس لما فكرت انك بتملك حياتهم لما بتمدهم بالسلاح وسموم بيهروا بيها جسمهم ومتعرفش ان فيه رب مطلع قادر ان يخسفك ف ثانية بس انا متأكد انه ع قد الظلم والجبروت ما طالوا ع قد ما النهاية بتكون اقوي واعنف الشيطان اتخلق من النار بس نفس النار اللي اتخلق منهاهي هي نفس النار اللي هتنهيه
صفوت :_
خلصت محاضرتك عن الاخلاق يا حسام باشا بس تصدق ان انااللي غلطان لما سيبنك تخرج عن طوعي ف الاول وقلت اسيبه ده ابني برضو وانااللي بيخرج عن طوعي بيرحوا ومبيرجعش ابدا يا حسام وبعدين انت متقدرش تعمل حاجه لان معايا السلطة والقوة والنفوذ متقدرش تعمل حاجه اما النار هتحرقني فالاسف انا النار قبل ما تقرب مني انا بكون نهيت عليها حتي ولو كنت انت وقبل ما عدوي يعرز الشوكة ف ضهري انا بكون عزرائيل له حتي ولو كنت انت يا حسام واخرج سلاحه ورصاصة خرجت لتستقر بين اضلعه
حسام وهو يتلفظ انفاسه التي ربما تكون الاخيرة :_
انت نهيت عليا ياصفوت بيه عشان تكون مطمئن ان السبب اللي هينهك معدش موجود بس صدقني هتنتهي ع يدي يا صفوت واعرف ان الشرمهما طال له نهاية وان كنت ظالم ففيه ربنا اسمه العدل وان كنت قوي ففيه الاقوي اعرف ان ربنا مبيظلمش ولا بيقبل ظلم انت اه نهيت عليا بس انا سايب اللي ينهي ظلمك ليتلفظ في ما بقي له من وقت الشهادتين وهو يدافع عن الحق
فالبرغم من موت ولده امام عينيه وبيديه ولكن مازال جبروته باقٍ ولكن قبل ذلك كانت تقف منذ وقت تسمع كل ما قال والصدمة الكبري اخوها يسمع ويري ولا يتحرك وابن عمها الذي رعاه والداها لا ينطق بتاتا فكيف تخلوا عنهم اما انهم اسري للشيطان
دخلت الي حيث ذاك التجمع وبركة الدماء غطت الارض لتقترب ومن اباها تحتضن راسه الي صدرها وتقبل جبينه وهبطت دمعه ساخنه منهت وابت ان تضعف امام وحوش ان رأت ضعفها فتعرز انيابها لتمسح دموعها بقوة وكأنها تزجرها ع فعلتها وتغمض عيناه وتقول جانب اذنه قائلة :_
دلوقت فهمت ليه كنت بتقول خليكي قوية يا رغد علمتني القوة وحب الناس والخوف من اللي خلقني بس وحياة دمك اللي سايح ع الارض ده لاجيب حقك يا قلبي وعد عيني متبكيش ابدا غير وانا مخسره كل جبروته ده لتقف بكل عظمة وجبروت مماثل له قائلة:_
انت مفكر نفسك مفيش اللي يقدر عليك بس اقولك حاجه واحدة زمان كان فيه حاكم طاغي اسمه طاغوت ربنا جعل موته ف دبانه وانا هكون زيها كدا انا اللي هرسم البداية والنهاية يا صفوت بيه
صفوت :_
وانت مفكرة انك ممكن تطلعي من هنا حية يا رغد بعد اللي شوفتيه وسمعتيه حتي وان طلعتي فاعتقد معندكيش قوة كافية عشان تقفي ف وش الشيطان
اقتربت منه بخطي ثابته وواثقه قوية وكأنها ليست فتاة ذات السابعة عشر عاما ولكن وقت بقوة تضاهي قوته لتلتفت الي ابيها تنظر له ومن ثم تعود النظر اليه مرة آخري قائلة :_
وحياة اللي سايح ده ف الارض وهو ابنك وسندي انا وحياة الامبراطورية اللي انت بتتباهي بيها لاكون انا السبب ف دمار امبراطوريتك يا شيطان انا هكون خليفتك بس مش ف الشر يا صفوت بيه لا انا هقف ف وشك بس مش بشرك ده لا انا هزم شرك بخيري يا صفوت بيه انا هكون السبب ف دمارك لتقول بصوت عال ارتجا له القصر
……انا هكون الوريث اللي هينهي ع امبراطوريتك……
صفوت ضحك بشدة :_
حد قالك انك ممكن تطلعي حية من هنا اساسا بس عجبني التحدي معاكي انت صغيرة بس محدش فكر يقف ف وشي كدا زي انت ما وقفتي ف وشي هسيبك تطلعي والشاطر اللي يضحك ف الاخر يا شاطرة واعرفي انك مش قد الشيطان ورحل من امامها بعد ان اعلن نار التحدي
اخرجت هاتفها واتصلت ع سيارة الإسعاف لتحمل والداها الي المستشفي هي متيقنه من وفاته ولكن يجب ذلك من أجل الاجراءت القانونية اغلقت الهاتف واقتربت من اخيه حتي وقفت أمامه وقالت :_
كنت مبسوطه اوووي وفخورة اني عند اخ زيك كدا يا سفيان وانا دلوقتي بلعن اليوم اللي فكرت اني اخدك مثل وقدوة ليا لانك للاسف متستحقش ومن النهاردة انا مليش اخوات لان اللي يشوف ابوه بيتصفي دمه قدامه ويفضل ساكت هيكون وصمة عار ليا انه يكون اخويا
وتقدمت خطوتين للامام حتي توقفت امام ذلك الادهم :_
وانت للاسف ناكر للجميل بس اقول ايه ما انت من دمه يا ادهم معملتش حساب للراجل اللي رباك وسبته بيموت قدامك كل ده ليه يا ادهم يا ترا عشان خاطر تورث الامبراطورية دي بصفتك الحفيد الأكبر بس صدقني يا ادهم باشا والله العظيم ما هتنولها يا ادهم هدمركم واحد واحد وهتشوف وانت اولهم
وتحركت من امامه حتي قرر قطع صمته قائلا :_
متحلميش يا رغد عشان اللي هيلعب معايا صدقيني يبقي بيقول للموت تعالي عشان تاخد روحي ومتنسيش اني فعلا اكتبت من زمن وريث للشيطان
التفت له ولم تقل سوي كلمة واحدة :_
الايام ما بينا وهتعرف منه هو الشيطان الحقيقي انتم بقوتكم ولا قوتي قوة الخير اللي هتنهي ع قوتكم
سمعت صوت صفير الاسعاف التي اتي وحمل والداها لتتوجه الي المستشفي بقوة لم يعلموا من اين لها بها
*****…..******…..*****……..*********
بعد مرور بعض الوقت داخل قصر ذلك الشيطان هناك صوت جلبة واضحة وضحكات كفيلة لان تشعرك بالسعادة ضحكات ليس لها علاقة بعالم الشياطين ولكنهن ذوات ارواح ملائكية
حمزة :_
والله العظيم انا اللي غلطان اني قولت لكم ان نيجي معاكم ايه كل ده مبتشبعوش شري والاهم رجلكم ما شاء ولا الصاروخ وكل ده لسه مخلصتوش خلصت روحكم
جوري :_
كده يا حمزة بقا مش كله يهون عشان خاطر اختك حبيبتك
حمزة بحنان محبب لها وهو يقبل جبينها :_
كله يهون عشان خاطرك يا قلب اخوكي حتي لو هتلفي وتلفيفني معاك العمر انت اللي باقية من بابا وماما
جوري وهو تحتضنه :_
ربنا يباركلي فيك يا قلب اختك
احمد :_
هو ايه ده هو انت مش كنت بتشتمها دلوقتي ولا انت بتجيب ورا ع طول اكمنها الدلوعة بتاعتك
حمزة :_
ايوه يا احمد هي دلوعتي واختي وحبيبتي كمان عشان انا لو محبتش اختي وعملتها اللي عايزه مدام مش غلط مين هيعمله ليها انا بابا مات وسبها امانة ف رقبتي وانا مبخلفش بامانتي يا احمد وبعدين لو متغاظ مننا عندك اختك اهي دلعها وحبها بدل ما انت جامد وقاسي عليها قرب منها قبل هي ما تبعد عنك لان لو بعدت مستحيل ترجعها منك ياريت تفوق وبلاش حجود الشياطين ده ورحل من امامه قائلا ربنا يهديك يا احمد ويحنن قلبك ع اختك بنت امك وابوك يا بن عمي
جوري كانت تقف حزينة ع اختها وابنة عمها بعد ان رأت لمعان الدموع باعينها خاصة بعد ان راتها ترحل بعيد صعدت تلك الملاك السلم لتخفي دموع اقسمت الا تظهر امام احد ذهبت لمكان واحد تجد فيه مسكنها الوحيد
احتضن حمزة جوري من كتفها وقال بمرح :_
يلا يا ختي ع الله يطمر فيكي اللي بعمله دي
جوري :_
ايه يا دوك ما احنا كنا ماشين عدل
حمزة :_
اجري من قدامي قبل ما علقك زي المروحة يا جوري
رحلت جوري من امامه وهي تضحك بينما هو ادار وجهه لينظر لصديقه ولكنه وجده مازال ع نفس الحال من القوة والجبروت ليقول :_
ربنا يهديك يا صاحبي وتعرف ان القسوة لو مشيت ع العالم كله مستحيل تمشي ع اهل بيتك لانهم لهم الحق ف حبك اللي مخبيه ورا قسوتك وجمودك
*****……*******……*******…….******
ف غرفة المكتب يجلس ادهم ومعه سفيان ليقول ادهم وهو ينظر ع صديقه ليري الجمود ليقول :_
انت مش زعلان ع اللي عمله صفوت ف عمي يا سفيان
سفيان :_
اكيد زعلان يا ادهم بس لازم تضحي بحاجة عشان تكسب حاجات تانية كتير وحق ابويا هجيبه يا ادهم انا دلوقتي ضعيف بس لازم تكون قوتي ضعف قوة الشيطان عشان نهزمه
ادهم :_
المشكلة ان شغلنا ميعرفش عواطف نهائى اظ تكون ذئب يفترس او تُفترس بس لازم نسيطر ع الامبراطورية دي اما بالنسبة لرغد
سفيان بحدة :_
اياك واختي يا ادهم اياك ورغد اقسم بالله ما تقرب ناحيتها هتخرج شيطاني
ادهم وهو يجلس بكل هدوء :_
انت اكتر واحد عارف يا سفيان اني مستحيل اقرب ناحيتها وان اكتر واحد بخاف عليها اكتر من روحي وتركه ورحل
********…….*******…..*****….*******
ف المستشفي تقف رغد ف الطرقة امام الثلاجة التي تحتوي ع جسد ابيها ليأتي ف تلك اللحظة خالها ليقترب منها وهو يراها واقفة راسخه كجبل يخشي الخضوع
إرسلان :_
ايه اللي حصل يا رغد
رغد :_
صفوت قتل بابا بكل برود
أرسلان بتفكير :_
عشان كدا حسام ادني الورق وقالي اعطيهولك بعد امتحانات الثانوية بتاعتك
رغد :_
ورق ايه ده وهو فين انا عايزاه
أرسلان:_
مش هقدر اديهولك دلوقتي يا رغد لان وعدت حسام
نظرت له رغد وسكتت ليخرج الطبيب قائلا :_
تمام كدا يا حضرة اللواء ارسلان تمام يا دكتور
رغد وكانت ع وشك ان تحكي شئ ليوقفها خالها قائلا :_
انا عارف كل حاجة يا رغد ابوكي كان حكيلي بس للاسف مفيش اي إثباتات ع جدك هو زكي اووووووي يا حبيبتي بس وعد هنجيب حق ابوكي
نظرت رغد امامها نظرة غامضة امتلأت بالتحدي
فهي معركة ستبدأ فمن سيكون الملاك ومن سيكون الشيطان
مستنيه اراكم كالعادة
خلص الفصل الاول
يا ترا قوة رغد دي من ايه ؟ هتقدر تقف ف وش الشيطان ولا لا ؟ الشيطان هيكون تحديه لها نزيه ؟ اما ان نوايا الشياطين دوما ما تتصف بالسوء ؟ وليه احمد بالقسوة دي ؟ ادهم وسفيان ايه وراهم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وريث الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى