روايات

رواية ورد المجهول الفصل الثامن عشر 18 بقلم رودينا محمد

رواية ورد المجهول الفصل الثامن عشر 18 بقلم رودينا محمد

رواية ورد المجهول الجزء الثامن عشر

رواية ورد المجهول البارت الثامن عشر

ورد المجهول
ورد المجهول

رواية ورد المجهول الحلقة الثامنة عشر

سما : كنت عايزة اسألك سؤال هو انت لي قولت ان انت اخويا في الرضاعة
آسر بتنهيدة: دي حكاية طويلة اوي يا سما
سما: احكي كلي اذان صاغية
آسر بابتسامة : ماشي يا ستي بصي كان فريد معجب بيكي و انا كان جوابا صراع ما بين قلبي و عقلي
سما: انا قرأت دي في المذكرة
آسرا بابتسامة: طيب انت عارفة الي هقوله من المذكرة صح
سما : اممم يعني مش اوي .
آسر : انا قولت كدة لأني أنا عقلي كان بيقولي خلاص هي مش ليك و لازم تنقذ نفسك من الموقف دا فقولت انك اختي بالرضاعة
سما: آسر هو انت كنت عارف اني مش بنت خالتك من الأساس
آسر: أيوة
سما: طب انت لي ما قولتليش
آسر : سما انا لو بكرهك كان زماني قولتلك
سما باستغراب: ليه
آسر: عشان انت لو كنت عرفتي كنت زمانك مصدومة مش دارية بالدنيا دي حاسة بحزن كبير و هم و حمل كبير جيه عليكي فجأة كدة . فهماني
سما : فهماك
آسر: الي بيحبك مش هيقولك حاجة انت ممكن تزعلي منها
سما : فهمت
آسر : طيب انا هطلب ايدك من عمو مجدي يوم الثلاثاء ماشي
سما : تمام مستنياك بفارغ الصبر انا هعرفهم ماشي
آسر: تمام
وتمت خطبة سما من آسر
سما : اليوم دا اجمل يوم في حياتي
آسر : أنا فرحان انك مبسوطة اوي
سما : حاسة اني هموت من الفرحة
آسر : بعد الشر
سندس و جيرانها : لولولولييي
و كانت الخطبة جميلة وكان فريد يتابع من بعيد بحزن و قال : ربنا يهنيهم مع بعض
بس خبطت فيه واحدة
البنت : أنا أعتذر
فريد: عادي مش مشكله
__________________________________________
صل على محمد ❤️
ام عند اسراء
كانت تكلم سما في التليفون بعد أن انتهت الخطوبة
اسراء: كانت الخطوبة حلوة اوي يا ورد ا اصدي سما
سما: يا بنتي انت هتفضلي تقوليلي ورد لحد امتى
اسراء: اصل انا اتعودت على اسم ورد
سما: يلا مش مشكلة الا صحيح اسد ما قالت ليكي حاجة
اسراء : لاء و شكله ما بيبادلنيش شعور من الأساس
سما : ط طب اقفلي دلوقتي كدة يا اسراء
اسراء: طيب بس في ايه
سما : هقولك بعدين
سما سمعت صوت الجرس بيرن
سما : مين
مفيش رد
راحت فتحت الباب. لقت صندوق
سما ابتسمت و راحت فتحت الصندوق لقت مكتوب فيه : كان اجمل يوم في حياتي دي كلها انا كمان يا سما
سما ابتسمت و قالت : ياااه بس الموضوع دا طريف اوي
و قالت : آه عايزة انام
وذهبت للنوم
__________________________________________
اذكروا الله ❤️
ام عند اسد
اسد كان قاعد و جات مامته
مروة : مالك يا اسد
اسد : مافيش يا امي
مروة : بتفكر في اي
اسد: انا خايف اسراء تضيع مني
مروة خلاص : روح اتقدم لها
اسد : خلاص انا قررت اعترف اني اعجبت بيها و عايز اتجوزها
مروة : اقدر ازغرك دلوقتي
اسد بضحك.: طب استني يا ماما لما الموضوع يعدي على خير
مروة : لولولولييي
اسد : بس يا ماما
مروة : اخيرا يا ابني هفرح بيك دانت عنست
اسد : الاه عنست لي يا ماما دانا عندي ٢٦ بس
مروة: يلا مش مشكلة اهم حاجة هفرح بيك يا ابني ربنا يجعلها نور عينك يا حبيبي
اسد : يا رب
__________________________________________
استغفر الله
ام عند اسراء
فكانت جالسة على هاتفها و جات امها
ام اسراء : اسراء
اسراء بابتسامة: نعم يا ماما
ام اسراء : ما فيش حد عينك واقعة عليه
اسراء بتوتر : ها مين انا !! لاء طبعا يا ماما اي الكلام دا
ام اسراء بمشاكسة : يا بييت
اسراء : الصراحة يا ماما آه
ام اسراء : ومين هو يا حبيبتي
اسراء :الدكتور الي بيشرح لينا في الكلية هوريكي صورته
ام اسراء : ما لقيتيش غير دا
اسراء : هو حضرتك عارفاه يا ماما عشان تقولي كدة
ام اسراء : مش هو اسد
اسراء بصدمة :و حضرتك عارفاه منين يا ماما
ام اسراء: مامته كانت صحبتي و جارتي وانت صغيرة بس انت الي مش فاكرة
اسراء : يمكن
ام اسراء: انا هروح اكلمها شوية
اسراء : بس يا ماما ما تفضحينيش
ام اسراء : عيب عليكي سرك في بير
اسراء : طيب
__________________________________________
اللهم اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات الى يوم الدين
ام عند عيسى
عيسى : انا جاي يا خالتي اطلب ايد بنتك حنان
ميساء : طيب مش نشوف رأيها الأول
حنان بتسرع : انا موافقة
ميساء : طيب يا ابني على بركة الله
و قرأوا سورة الفاتحة ❤️
عيسى : مبروك يا حنان
حنان بكسوف: الله يبارك فيك
مريم : لولولولييي لولولولييي
اصدقاء مريم و ميساء : مبروك يا ام عيسى مبروك يا ام حنان
ميساء و مريم : الله يبارك فيكم
وانتهت الخطوبة بسعادة
عيسى : الفرح أن شاء الله بعد شهر
حنان : و مستعجل لي يا عيسى
عيسى : انا كدة كدة جاهز واحنا عارفين بعض اوي صح
حنان : صح
عيسى: و لو اني شايف شهر كتير بس مش مشكلة الصبر حلو
وكان اليوم سعيد على كل ابطالنا (ما عدا فريد 🤓).
__________________________________________
صل على محمد
ام عند مروة
مروة : الووو ازيك يا ام اسراء عاملة اي وحشتيني اوي اوي ينفع ما تسأليش عليا كل دا طب و اسراء عاملة اي وحشتني البت دي اوي
ام اسراء:انت اكتر يا حبيبتي الا صحيح الواد الشبل كبر و اتجوز ولا اي
مروة : لاء شبل مين دا عاد راجل و كبير و كمان داكتور في الكلية
ام اسراء: مشاء الله ، دكتور في كلية اي يا ام اسد
مروة: في كلية صيدلة
ام اسراء: الاه دنا بنتي هناك يوه
مروة : ايه
ثم فكرت مروة قليلا وقالت : حبيبتي يا اسراء ما شوفتكش البت دي من زمان اوي اوي نفسي اشوفها
ام اسراء : أن شاء الله هتشوفيها قريب اوي
مروة : تمام
و أغلقت ام اسراء الهاتف
__________________________________________
اذكروا الله ❤️
فريد : بس انا مش حاسس اني زعلان خلاص
سناء : طيب يا ابني مش ناوي تخطب عايزة افرح بيك قبل ما اموت
فريد : بعد الشر يا ماما بس انا مش هتجوز دلوقتي
سناء: ليه يا ابني
فريد: عايز أصب حياتي على دراستي و شغلي و بس
سناء : ربنا يسعدك يا ابني
__________________________________________
استغفر الله العظيم
مر شهر على الحدث و قرر اسد أن يطلب يد اسراء من أجل أن يتزوجها
ام اسراء : لولولولييي
ابو اسراء : تعالي في حضن ابوكي يا حبيبتي الف مبروك
مروة : الف مبروك يا حبيبي يا اسد
اسد بفرحة : الله يبارك فيكي يا امي انا فرحان اوي
مروة : ربنا يستر من فرحتك يا ابني
اسد : الخطوبة هتبقى شهر واحد بس
ام اسراء : ليه يا ابني مستعجل
اسد : انا اصلا جاهز
ام اسراء: يبقى على بركة الله
ابو اسراء : والله يا ابني احنا ما لحقتاش نشبع من بنتنا بس يلا أمانة عليك يا اسد اوعى تجرحها في يوم من الأيام انت الي هتبقى سندها
اسد : عارف يا ابو اسراء ما تخافش الي بيحب حد عمره ما هيجرحه
ابو اسراء: ربنا يديمك يا ابني
__________________________________________
بعد شهر
كانت سما حاضرة فرح اسراء بفرحة وراحت سلمت عليها وقالت : الف مبروك يا روحي
اسراء بفرحة: الله يبارك فيكي
وكان الفرح جميل جدا بينما كان والدا اسراء يبكيان
__________________________________________
و بعد شهر آخر
سما :يا لهوي ما كنتش اعرف أن الموضوع بيبقى موتر اوي كدة
آسر جاء من وراء سما وقال : اي القمر دا
سما : بجد شكلي حلو
آسر : قمر يا سما قمر بسم الله ماشاء الله كدة هغير عليكي في يوم فرحي
سما اتكسفت اوي فقال آسر : لاء بقولك اي مش وقت كسوف احنا ورانا فرح
و اخذها آسر من يدها و ذهبوا إلى القاعة
دخل آسر و هو يمسم يد سما وكان جمالهما يخطف القلب ووصلوا إلى الكوشة
فجلست سما بسعادة و بجانبها آسر
و شغلت اغنية و كان هذا يوم افضل يوم على ابطالنا
__________________________________________
و حنان بردو فرحها اتعمل (انا لسة هعد اقول اي الي حصل الي حصل زي سما و آسر بالظبط 😅😎🤓)
__________________________________________
بعد ست سنين
سما : يا لااااهوي واااااد يا زييييد يااااا زيييد جننتنييي معاااك منك لله
زيد : خلاث يا ماما الاه
سما : ولا خد تعالا هنا
زيد : لاء
سما : يا لهوي آه ياني انا اي الي خلاني اتجوز يعني انا اتجوزت قرد و جبت شمبنزي
آسر جيه من وراها وقال : بتقولي حاجة يا سما
سما : مين انا ؟ لاء طبعا يا آسر يا حبيبي
آسر : آه بحسب اصل انا سمعت كدة اني بقيت قرد
سما : مين الي قال كدة
نظر لها آسر و ضحك فابتسمت سما و سمعت صوت تكسير
سما : عملت اي يا منيييل
زيد : والله انا آسف مكانش قصدي
سما : نهاااارك مش فااايت انت كسرت الأطباق
زيد : بابااااااااا
و ذهب و اختبأ وراء والده
آسر : أهدى يا عم الوحش أهدى
سما :دا كسر نص الأطباق تعال يلااا هنااااا
آسر : روح بسرعة عند عمو عيسى
زيد : حاضر سلام يا ماما
سما : زييييييد
فتح زيد الباب و اغلقه بسرعة
سما بغضب : عااااااا
وعضت دراع آسر
آسر : آه آه في ايييي الاه
__________________________________________
ام عند زيد
زيد خبط ع الباب
فتحت له حنان وقالت :زييد وحشتني
زيد : انت اكتر يا طنط حنان
حنان : خد يا ولا انت عملت اي مع امك صوتها جايب لآخر الشارع
زيد : متعصبة اوي عشان كسرت نص الأطباق الجديدة الي جايباها
حنان : ينهار ابيض و عملت معاك اي
زيد : بابا حماني منها و قالي آجي هنا
حنان بضحك : بقى كل دا يطلع منك يا صغنن
زيد: و اكتر كمان
جاءت سما من وراه وقالت : ازيك يا حنان عاملة اي
حنان : الحمد لله بخير انت عاملة اي
سما : الحمد لله كويسة ، معلش كنت عايزة زيد عشان خارجين
حنان : يلا يا زيد روح لماما
زيد : أمانة عليكي يا طنط حنان تقرإي عليا الفاتحة
سما بابتسامة : يلا يا حبيبي
زيد بيمسح وشه وقال : ربنا يستر
وذهب للشقة و اختبأ خلف والده
سما كانت عاملة حرب عالمية تالتة مع زيد و آسر
النهاية ❤️❤️❤️

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ورد المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى