روايات

رواية وردة في وسط الصعيد الفصل السادس 6 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية وردة في وسط الصعيد الفصل السادس 6 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية وردة في وسط الصعيد الجزء السادس

رواية وردة في وسط الصعيد البارت السادس

وردة في وسط الصعيد
وردة في وسط الصعيد

رواية وردة في وسط الصعيد الحلقة السادسة

حكتلها جميلة علي كل اللي حصل معاها وعلي كلام وردة اللي خلاها تتغاظ
فرح : انتي اللي غبية مكنش لازم انك تبيني لها نيتك الحقيقية بس استني عليا وانا هقولك هتعملي اي
جميلة : اعمل اي
فرح : ………
جميلة : بس هتكشفنا اكيد هي عارفة اللي احنا بنخططله
فرح : انها تصدق سيبي دي عليا
جميلة : انا خايفة اوي من الموضوع دا مش هيبقي بالساهل
فرح : انتي لو خايفة يبقي تنسي خالص عمر
جميلة : لا انا مش هقدر انا بحبه اوي ي ماما
فرح : يبقي تسمعي كلامي وتنفذيه بالحرف الواحد
جميلة : بس انتي عارفة ان عمر بيحبها اوي
فرح : وهو انتي مفكرة اني مش مخططة لدا انا عاملة حساب كل حاجة انا عاوزاكي تسمعي الكلام وخلاص
جميلة : حاضر
برة كان الكل قاعد في الحديقة وكانوا بيتكلموا وهما مبسوطين لحد ما دخل عليهم راجل وهو بيجري وبينادي علي الجد اول ما شافوا عمر راحله علي طول
عمر : في اي ي جدع انت بتجري كدة ليه
الراجل : في حريقة قامت في الارض بتاعة القمح بتاعتكم
عمر : انت بتقول ايه
الراجل : احنا منعرفش اللي حصل بس لقينا القمح كله بيولع وحاولنا اننا نطفي النار بس كانت كلت نص المحصول
عمر : تعالي معايا علي الارض وانت ي احمد انت وادهم ادخلوا وقولوا لجدي وعمي علي ما انا اروح اشوف في اي
مشي عمر مع الراجل وراح معاه الارض اللي كانت فيها دخلت كتير بعد ما طفوا الولعة قرب عمر منها وهو جواه غضب شديد وبيفكر في مين اللي عمل كدة لانه متاكد انه بفعل فاعل
كان الباقي جاي في الطريق له اول ما سمعوا الخبر
الجد : اي اللي حصل ي ابني
عمر : انا معرفش مين اللي عمل كدة
الجد : يعني انت شاكك ان في حد هو اللي عملها
عمر : لا انا متاكد لان مستحيل الارض تولع لوحدها كدة احنا مش بنتكلم في معجزات
سمعوا صوت من وراهم كانوا الرجالة ماسكين واحد وجايين بيه ناحيتهم
الجد : سيبوه اي اللي حصل
الراجل الاول : احنا لقيناه طالع يجري وبيهرب وبعدها الارض ولعت اكيد هو اللي عملها
الجد : انت اللي عملت كدة
سكت الشخص دا ومردش ودا اللي خلاهم يتاكدوا
عمر : هاتوه وتعالوا ورانا
مشيوا كلهم من عند الارض وكان وراهم الرجالة ماسكين الشخص اللي ولع في الارض
في القصر كان الكل قلقان من اللي سمعوه وقاعدين مستنيين اي خبر
الجدة : ياتري اي اللي حصل لهم وايه موضوع الارض دا
صفاء : خير بإذن الله اهدي ي جدتي
الجدة : بإذن الله
فرح : صحيح الخير علي قدوم الواردين
جميلة : كل واحد بيتعرف من وشه وهي مبقلهاش يوم هنا والمشاكل نازلة ترف علي دماغنا
الجدة : اسكتي ي جميلة
فرح : وهي غلطت في حاجة يما هي عندها حق دي مكملتش 24 ساعة والارض ولعت لو قعدت اكتر من كدة اي اللي هيحصل تاني
الجدة : انا قولت اسكتوا واللا هو كلامي مبيتسمعش
وردة : لو انتوا مفكرين ان من كلامكم دا انا هزعل تبقوا غلطانين واوي كمان لاني عارفة نفسي وحاطة نفسي في مكاني الصح ولو علي الارض فانا متاكدة ان عمر مش هيسكت وهيعرف مين عمل كدة ووقتها هنشوف مين اللي هيكون السبب
فرح : تقصدي ايه
وردة وهي بتقرب لها : انتي عارفة انا اقصد ايه
بصت فرح لجميلة بتوتر ورجعت بصت لوردة اللي كانت بتبتسم فرحت الجدة وصفاء من رد وردة عليهم وانها قدرت تقفلهم وتسكتهم
في الوقت دا دخل عمر للقصر قبل الكل عشان يعرفعم انهم وصلوا
الجدة : في اي ي ابني مين اللي عمل كدة
عمر : منعرفش لسة لحد دلوقتي بس احنا مسكنا الراجل اللي ولع في الارض وهو اكيد هيعترف باللي خلاه يعمل كدة المهم انتوا تدخلوا لانهم جايين ومعاهم الراجل دا عشان نقدر نعرف منه
الجدة : حاضر ي ابني
دخلوا كلهم جوة وطلع عمر لهم ودخلوا كلهم معاه قعدوا في الصالة ومعاهم الراجل دا
عمر : تقدر تقول دلوقتي انت عملت كدة ليه او مين وزك علي عمايل كدة
الراجل : مفيش حد قالي اعمل كدة
عمر : والله يعني طلعت في دماغك انك تولع في الارض فولعت فيها
الراجل : انا معملتش حاجة
الجد : اومال طلعت تجري ليه وقت الحريقة
الراجل : كنت بدور علي حاجة اطفي بيها الحريقة
الجد : ما كانت الماية جمبكم انا مش هأذيك متقلقش انا بس عاوز اعرف مين عمل كدة
الراجل : محدش قالي
عمر : انت اكيد عارف لو انا اجبرتك علي الكلام هيبقي اجباري عامل ازاي انت اكيد مش تايه انطق يلا بمزاجك قبل ما اجبرك علي الكلام بطريقتي
الراجل : هتكلم
الجد : قول وانا اللي هحميك
الراجل : حسين الصعيدي
عمر : انت بتقول اي ي جدع انت
الراجل : هو اللي قاللي اعمل كدة
الجد : انت عارف لو كنت بتكدب علينا اي هيكون مصيرك
الراجل : وانا هكدب ليه انا بقول الحقيقة هو اللي قالي اعمل كدة
الجد : ادهم انت واحمد خدوا الراجل دا بس اوعوا تخلوه يهرب
احمد : متقلقش ي جدي
ادهم : قوم ي راجل انت قدامي قوم
اخدوه هما الاتنين وطلعوا بيه علي برة اما الباقي فكانوا قاعدين مستغربين من اللي سمعوه
الجد : ممكن حسين هو اللي يكون عمل كدة فعلا
عمر : وانت هتصدق راجل كداب زي دا ي جدي
الجد : وهو هيستفاد اي لما يكدب كدبة زي دي
مصطفي : عمر عنده حق مستحيل حسين يعمل كدة انت عارف هو بيحبنا قد ايه
الجد : كل حاجة هتبان دلوقتي ابعتوا لحسين ييجي دلوقتي حالا
عمر : بس دا مش يعتبر اتهام
الجد : انا مبتهمش حد انا عاوز اعرف الحقيقة وبس يلا اعمل اللي قولتلك عليه
خرج عمر هو كمان ومفضلش غير الجد ومصطفي
مصطفي : انت ناوي علي اي يابا
الجد : هتعرفوا بعدين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة في وسط الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى