رواية وجع القلب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم شروق مصطفى
رواية وجع القلب الجزء الحادي والعشرون
رواية وجع القلب البارت الحادي والعشرون
رواية وجع القلب الحلقة الحادية والعشرون
انتهي الفرح وبدات بترتيات لمقابله ضيوفها
واستاذنت مامتها لتذهب للشغل الصبح
مديحه: انتي مش عارفه ان في ناس جيالنا بليل يخطبوكي !
مايا : عارفه يا ماما لكن لازم اروح الشغل وحستاذن اني امشي بدري وبعدين انتي عارفه انا كنت اخده اجازه لحد الفرح والفرح خلص خلاص
مديحه :متتاخريش طيب ورانا كذا حاجه لازم نعملها وشويه طلبات محتجاهم
مايا : مش حتاخر حمشي بدري وكمان انا سايبه العربيه هناك حخدها بلمره
وانا جايه حجيب الطلبات كلها !
مديحه : ماشي ياحبيبتي وانا حكلم اخوكي دلوقتي اشوفه حينزل امتي اتاخر اووي نزوله
مايا : سلام ياحبيبتي
ذهبت مايا للعمل
وقابلت حسام الذي تفاجأ بوجودها
حسام : مايا ايه جابك انهارده ! صقر وافق انك تيجي الشغل
مايا :ايه ده مش عاوزني اجي ولا ايه !
متقلقش قعده علي قلبك 😂
ومال صقر بشغلي !
حسام : يعني قولتيله انك جايه انهارده ولا لا !
مايا :الصراحه لا
حسام: طيب المفروض يا مايا تكوني قولتي ل صقر انك نزلتي الشغل برده عشان مايتفاجأش
مايا : ايوه ما انا مجتش فرصه اقوله صحيت ونزلت ع طول بس حطلع اكلمه دلوقتي
بس انا كنت حستاذنك اني امشي بدري اكون ظبط مواعيدك وكم حاجه
وكنت حخد العربيه معايا وان شاء الله حبدا انتظم من اول الاسبوع الجاي
يعني جايين انهارده يخطبوني وكده😊
حسام : ايووووه بقا مبرووووك ياستي لا خلاص تعالي من الاسبوع الجاي وتقدري تمشي دلوقتي لو تحبي انا حنظم مايهمكيش
مايا : لا لا انا حقعد ساعه بس وحمشي اكون نظمت الاوراق ومواعيدك خلال الاسبوع ده
،شكرا يا حسام بجد
حسام : العفو علي ايه ، طيب طالما قعده معانا ساعه في مندوب دعايه جاي اول مايجي دخلهولي ع طول
مايا : تمام
خرجت مايا لمكتبها ورتبت بعض الملفات وجمعت الاوراق وحفظتهم بفايلات ونظمت مواعيد الاسبوع القادم كله
ومسكت التليفون ولسه حتعمل مكالمه لقت مكالمه وارده ؟ من صقر ابتسمت وردت :الو
صقر : صباح الورد والفل علي اجمل ورده فحياتي
مايا اتكسفت من معاكسته: تصدق كنت لسه حكلمك لكن انت سبقتني
صباح الخير عليك😊
صقر : عامله ايه انهارده
مايا:الحمدلله وانت ع****
قطع كلامها دخول المندوب : السلام عليكم
مايا :وعليكم السلام اتفضل
مايا لصقر في تليفون: صقر خليك معايا ثواني
المندوب : عندي ميعاد مع أ/حسام هو موجود
مايا باعده فون📱 بصقر وبتكلم المندوب :ايوه يا فندم في انتظارك تقدر تدخله
المندوب ابتسم لها :شكرا ودخل
مايا رجعت لصقر : الو معاك
صقر:انتي بتتكلمي منين !
انتي فين يا مايا🤨
مايا : انا في الشغل
صقر في الشغل: اممممم ومقولتليش ليه
مايا : مش عارفه مجتش فرصه اقولك وكنت حكلمك دلوقتي لكن انت سبقتني اهه
صقر اخد نفس : انتي ناسيه اننا جاين بليل !
مايا: عارفه طبعا مانا حستاذن امشي بدري متقلقش ساعه وحمشي
صقر اخد نفس : مايا ماتمشيش لحد ما اجيلك ماشي
مايا : ماتتعبش نفسك انا حرجع بعربيتي محتجاها الايام دي
صقر : سامعتي يا مايا ماتمشيش لحد ما اوصل مفهوم
مايا :حاضر حستناك مع السلامه
ماله ده قلب مره واحده😑 ليه ؟.وكملت ال كانت بتعمله
عند صقر كان في الموقع من بدري بيتابع حركه العمال وسابهم ومش بعيد يصبح علي محبوبته***
(بعد ما قفل نفخ ماشي يا مايا اشوفك بس ونشوف موضوع الشغل ده كمان)
وتمم علي العمال ومشي ذهب اليها
عند مايا دخلت لحسام
انا خلصت كله تمام ورتبتلك مواعيدك خلال الاسبوع كله والملفات في رف الثاني من المكتبه
حسام : الله ينور عليكي بجد مش عارف من غيرك كنت حعمل ايه
مايا : عد جمايل بقا 😂
حسام :هههههه ماشي ياستي
مايا : طيب انا جهزت حاجتي وصقر حيجي يروحني كده مش حعرف اخد العربيه معايا.
حسام: مايهمكيش انا حجبهالك لحد البيت بكره الصبح
مايا : ياريت بجد مش عارفه اقولك ايه بجد 🙂
(رن تليفونها صقر وصل اتكلمت بسرعه)
طيب يلا يلا سلام سلام صقر بيتصل بيا اكيد وصل انا حنزله بقا سلام
حسام ضحك: سلام يا مجنونه دي حتجنه والله الله يكون فعونك ياصقر 🙂
نزلت مايا بسرعه
وشافت سياره صقر واقفه وهو منتظرها جنب السياره وابتسامته الجذابه لها : وابتسمت له : ايه المفاجئه الحلوه دي
صقر واقف وايديه علي السياره بيفتحها وبينظرلها: ايه واحشتيني بلاش اشوفك😉
وفتح لها الباب وركبت ولف ركب هو
مايا : اممممم لا انا كده حطمع اكتر وحخد علي كده توصلني كل يوم بقا وضحكت😂
صقر اجل الكلام في الموضوع الشغل ده لتاني يوم
لان الوقت ضيق انهارده وابتسم لها : مايهمكيش اطمعي انتي بس براحتك وانا سداد ياستي
بس انا زعلان منك شويه كده
مايا : ليه كده عملت ايه
صقر: نزلتي ورحتي الشغل ومقولتيليش وعرفت صدفه وانا بكلمك !؟
مايا: والله مجتش فرصه اقولك حتي كمان بليل انت معطتنيش وقت افكر في حاجه والصبح نزلت ع طول وكلمتك اول وصلت لكن انت سبقتني بقا اعمل ايه متزعلش بقا
صقر عمل نفسه زعلان :لا زعلان لسه صالحيني
مايا 🤨: ياسلام اممممم طيب اصالحك ازاي🤔 قول انت 😂
صقر: ال يجي منك
مايا: اممممم طيب بما ان ال يجي مني انا بعتذرلك وحاخد بالي المره الجايه يافندم وضحكت 😂
صقر : لا لا لا انا زعلت اكترررر كده ويافندم كمان لا لا وحط ايده علي وجهه ومثل انه زعلان
مايا فهمته : خلاص خلاص ياحبيبي متزعلش
صقر : حبيبي بس
مايا :لا مش بحب الطمع انا خلي بالك !
صقر بابتسامته الجذابه :
اعمل ايه طمعان فحبيبتي طيب اعمل ايه خلاص 🤨
بليل ايه رايك بقا حخطفك بعييييد ونشوف موضوع الطمع ده
مايا: ههههههه يبقا بتحلم وبليل انا مش فاضيه اصلا
صقر : ليه سياده الوزيره وراها ايه بليل
مايا : اممممم ورايا مواعيد وارتباطات كتشير جدا هههههه بص في ناس جايين بليل يكلمو عليا وكده يعني
صقر ضحك عليها : ههههههه طيب يلا يلا انزلي وصلنا المحل عشان نشتري الدبل
وصلو لمحل المجوهرات ال بيتعامل معاه عيله صقر
اختارو دبلتها وتوينز
وعجبه كوليه رقيق جدا
صقر : حلو اووي الكوليه ده ايه رايك
مايا بانبهار : تحفه رقيق اوي
تعرف ذوقك حلو اوي
يبقا مبروك عليكي
مايا : بس كده كتير
صقر :مفيش حاجه كتيره عليكي وقبل مقدمه راسها💋
مايا اتكسفت ونزلت رأسها وسكتت
واختارو دبلته ورجعو العربيه
مايا : ميرسي ياصقر علي كل حاجه😊 بجد
صقر ابتسم :يا حبيبتي قولتلك ماتشكرنيش علي حاجه بحبها وبحب اعملها وانا بحبك يا مايا ومستعد اجبلك العالم كلها
مايا : بجد ربنا بيحبني عشان رزقني بيك ربنا مايحرمني منك ابدا
(صقر طبطب علي خدها بكف ايده وهي مالت وجهه علي ايديه وابتسمت له)
اتحرك بالعربيه
ومايا اختارت اغنيه ودخلت ال سي دي ل اغنيه اليسيا انا مين عندي بعدك ولمين قلبي بيكون من هواك اه من هواك
وقعدت تدندن الاغنيه وهو سايق ومبسوط جدا
لحد ما وصلها البيت وقالها اننا جيين الساعه ٧ بليل
مايا : حاضر
ورمالها قبله💋 علي الهوا
ومسكتها مايا🤚🏻 لايديها ووضعتها ناحيه قلبها وطلعت لفوق
مديحه : ايه ده فين الحجات ال طلبتها جايه فاضيه
مايا🙈 نسيت اصلا: حجات !
مديحه : والله كنت عارفه قلبي حاسس امشي ابت من هنا حكلمهم في التليفون يبعتولي ال عاوزاه امشي وضحكت
مايا ضحكت: حاضر حاضر حمشي اجهز نفسي جايين ساعه سبعه
مديحه: يارب يتمملك علي خير يا حبيبتي يارب
دخلت مايا تجهز نفسها وتشوف حتلبس ايه👗
وصقر رجع البيت بيستعد لمقابله بليل وكلم باباه كان فالشغل اكد عليه الميعاد
وقابل مامته واكد عليها
ودخل يستعد ويشوف حيلبس ايه👔
والساعه دقت السابعه 🕰 بوصلوهم
صقر كان بدر منور وكان حامل معاه بوكيه ورد كبير وعلبه شوكليت وعلبه الدبل مع مامته
وفتحت مديحه ليهم والابتسامه علي وجههم والسلام والاحضان والترحاب لهم
ودخلو الصالون : اتفضلو اتفضلو نورتونا والله
كوثر (ماما صقر) :ده نورك انتي ياحبيبتي
الاب : امال فين عروستنا مكسوفه ولا ايه مننا
مديحه : انت عارف البنات😊 حقوم اجيبها 🙂
ودخلت لمايا : ماشاء الله طالعه قمر
مايا : بجد يا ماما طلعه حلوه
مديحه: قمر والله بس يلا ناس بتسال عليكي بره
تعالي ادخلي ب ده(صينيه فيها مشروب)
عشان متدخليش فاضيه
مايا😳 : حمسك كل ده يا ماما انا حدخلهم بالعافيه اصلا
مديحه : يلا امسكي اتاخرنا ورايا
مايا اصلا متوتره من اول ما وصلو ومسكت الصينيه وهي مسكه نفسها بالعافيه
ودخلتلهم ووقفت شويه تعدل نفسها
الاب: اهلا اهلا بعروستنا الجميله
كوثر :تعالي ياحبيبتي جانبي
مديحه : تعالي يا مايا سلمي عليهم ادخلي
صقر كان بينظر لها ومبتسم من خجلها وتوترها ال ظاهر
مايا دخلت سلمت علي الاب واخد مشروب : اهلا يا انكل اتفضل
اول ما سحب الكوب ارتعشت شويه الصينيه وعدلتها قبل ماتوقع ولحقها صقر ال اخد باله ومسك عنها الصينيه وغمز لها : خليها عليا المره دي
ووزع هو
مايا : شكرا
وراحت سلمت علي مامته وقعدت جانبها
وشكرته بعنيها وهو ابتسملها
وضحكو شويه علي الموقف
كوثر : توتر البنات في مواقف دي اعذروها
وجهت كلامها ل مديحه:
انتي عارفه بحب البنات اوي كان نفسي اجيب بنت بعد صقر وربنا مرزقنيش تاني الحمدلله
(وبتحضن مايا) واول ماشوفتها في الفرح قلبي اتفتحلها اوي
ربنا يباركلك فيها يارب ويجعلها من نصيب ابني
مديحه : امين يارب
الاب : هو ابن حضرتك مسافر فين ومبينزلش اجازات خالص
مديحه : السعوديه
وبينزل اجازات اجازته بعد 3شهور لسه
الاب: يجي بسلامه ان شاء الله
طيب احنا جايين انهارده نخطب ابننا لبنتك
وصقر شقته موجوده وشوفي ال انتي عاوزاه مش حنختلف
مديحه : صقر ده في معزه ابني بظبط مش حنختلف في حاجه لان انا شايفه راجل وأهم من ده كله الحب ال ظاهر فعينيه واهم حاجه بنتي تكون مرتاحه ومبسوطه ححتاج اكتر من كده ايه
وقعدو يتكلمو في تفاصيل تانيه
استقرو ان بعد 3 شهور فحضور اخوها يكتبو الكتاب والدخله
(كل ده ومايا محرجه اوي ومكسوفه وساكته مكلمتش في حاجه وكانت كل حين تنظر ل صقر تلاقيه بيعملها حركات(بحواجبه وبيبعتلها بوسه وبيغمز) مركز معايا اووي بتبقا عاوزه تضحك مش قادره)
كوثر :ها ياعروسه نقول مبروك
مايا وجهه احمر اوي بقا نفس لون الفستان ال لابساه 😊: ابتسمت ونزلت راسها
كوثر : ههههههه مكسوفه يا ناس (وحضنتها وقالتها مبروك ياعروسه)
الاب : علي بركه الله نقرو الفاتحه🙏🏻
وقرو جميعا الفاتحه
وقامت كوثر من جانبها :
تعالي ياعريس قعد جانبها واللبسو الدبل
قعد جانبها🙂(صقر حب يفكها شويه): ايه الفراولايه ال قاعد جنبها دي ياناس
(مايا مازالت مكسوفه جدا مرددش عليه بس): ضحكت
طيب هاتي ايديك عشان اللبسك الدبله ببتفرجو علينا
مدت له ايديها ومسكها
حست مايا” بقشعريه” جواها ولبسها الدبله وتوينز
والكوليه
ومد العلبه تانيه : دورك وابتسم
مايا طلعت دبلته وكان فيه حرب عيون ( نظرات ) ومد ايديه حاولت تلبسهاله ايديها بتترعش وقعت منها وجابها هو : ركزي ابوس ايديك
ومسك ايديها شويه طمنها بايديه وهي لابسته ومسك ايديها وقبله💋 وكان بينظر لعنيها ؛مبرووك يا حبيبتي
مايا :الله يبارك فيك
صقر: ياااه اخير سمعت صوتك واحشني صوتك اوي
وماسك ايديها مش عاوز يسيبها
مايا :سيب ايدي طيب
صقر :لا
مايا : ماما قامت سيب ايدي
مديحه قامت حضنتها : مبروك ياحبيبتي لو كنت اعرف ازغرط كنت زغرطلك
كوثر قامت وحضنتها : ازغرط انا
الاب : مبروك يا حبيبتي
وقام حضن ابنه : مبروك يا حبيبي
وحضنو بعض وباركو لهم
وقدمو حلويات وقعدو شويه كمان
الاب : نستاذن احنا بقا حتيجي معانا يا صقر وبيبتسم
صقر: لا انا حخطف عروستي انهارده شويه كده
ضحكو عليه واستاذنو ومشو
صقر ل مديحه: بعد اذنك يا امي حخطف مايا شويه وحنرجع مش حنغيب
مديحه : مش حوصيك
صقر شاور بايديه ف عنيه
:من العين دي قبل العين دي
ونزلو سوا
وركبها العربيه وركب وساق:ها تحبي تروحي فين ياعروستي
مايا: ماتكسفنيش بقا
صقر : الله وبتتكسفي كنتي قطعه فراوله انهارده
مايا: بايخ وايه ال كنت بتعمله ده ههههه
صقر: الله طلعلك صوت اهوو انا فكرت القطه اكلت لسانك فوق
مايا : مش حرد عليك
صقر: ههههههه ما انتي رديتي اهو يا حبيبتي ومسك ايديها وباسها تحبي نروح فين
مايا : اي مكان معاك مش حتفرق
صقر ضغط علي ايديها بحب :حبيبتي
ووصلو للمكان ودخلو وعمل اشاره بايده لحد ما النور ظلم فمكان كله فجاءه
مايا: صقر انت فين سبتني ليه انا مش شايفه حاجه
خطفها ومسك ايديها وجري بها ووقف شويه وهمس لها مش قولتلك حخطفك (كان بدا النور ينور اضاءات بسيطه وموسيقي اشتغلت )
نظر لعيونها ومسك ايديها وبدا الرقصه معاها وقرب لوجهها اوي وابتسم لها
مايا : مجنون
صقر:بيكي
مايا: بحبك
صقر مسك ايديها ورفعها لفوق ولفها بايديه ودارت معاه🕺🏼 ورجعها لحضنه تاني ومسك ظهرها ورجعه لورا نظرات العيون طويله بينهم ورجعها لحضنه تاني : وانا بموت فيكي
وخلصت الرقصه
نظرت حولها لاقت المكان هادي وراقي جدا
قعدو علي طاوله
صقر: مبسوطه
مايا: جدا جدا جدا
عارف انت عارف انا مكنتش شايفاك كده
صقر: امال كنتي شيفاني ازاي🤨
مايا: يعني كنت فكراك عصبي وبتزعق وتشخط و قافش كده ع طول اول ما عرفتك يعني
صقر وبيبتسم لها : ودلوقتي شايفاني ايه بعد ما حلينا سوء الفهم ال بينا
مايا اخدت نفس وخرجته:
شيفاك واحد تاني خالص واحد كنت بتمناه يكون من نصيبي ويكون امان ليا في الدنيا يحبني ويحتويني وحنين عليا ححتاج ايه اكتر من كده كنت مستنيه الوقت ال اخرج فيه مشاعري ليه هو وبس ال حيخطف قلبي بصفاته دي كلها
وجيت انت وخطفتني شوفت بقا
صقر : هههههه المهم يكون فيه خطف
انتي بقا خطفتيني من اول نظره حبيبتك من اول نظره
لولا الحاجز ال كان بينا مكنتش ضيعت الوقت ده كله بغبائي
يلا الحمدلله اننا دلوقتي مع بعض
مايا: الحمدلله
(مايا بتعدل فستانها من ناحيه الايد وربعت ايديها)
صقر فكرها سقعت ولسه حيقلع جاكت ويلبسهولها.
مايا : لا لا لا جاكت تاني لا ههههههه كفايه
صقر: ليه تقطعي رزقي
طب البسيه ومش حجي اخده متقلقيش
مايا : امان يعني
صقر😉 :عيييب
مايا لبسته: والله مش مطمنالك اما نشوف وضحكت😃
صقر: احنا الصبح كنا بنقول ايه فكريني كده عن الطمع
مايا : بص انت لو عاوز جاكت وطمعان فيه تاني خده اهه
صقر: بتهربي تاني يا مايا ماشي
مايا بتضحك مش هممها : هاه هاه هاه انا حسيبلك جاكت ف عربيه قبل ما انزل 🤨اصلا
صقر: طيب مفيش تصبيره حتي
مايا: نؤ نؤ
صقر : طيب كلمه ضحكه ابتسامه
مايا ضحكت :ههههههه حلوه دي
صقر :ايه حاجه منك حلوه
مايا حاسه ان قلبها طاير بجد ومرتاحه جدا ونفسها تقوله انها بتحبه لا بتعشقه بجد كانت فهماه غلط في الاول لاقيته حنين اوي وجميل اوي من جوه فعلا اد ايه اتسرعت فحكمها عليه: بتكسفني بكلامك ده😊 تعرف انا بحبك اوووي
ونزلت راسها لتحت وخبت بايديها وجهه 🙈
صقر قام واخد ايديها وشالها ولف بها وبيدورو سوا وبيهمس: بحبك بحبك بحبااااك
ونزلها داخت شويه ومسكت فيه كانو قريبين من بعض اوي وحاسين بنفس بعض
ادركت مدي القرب بينهم وباعدت
مايا بتوتر ظاهر : مش يلا بينا اتاخرنا وبتعدل شعرها
صقر ابتسم لها : حاضر
ركبو السياره وطول الطريق
بيلقي نظراته ليها وهي مبسوطه جدا ووصلها البيت ومشي بعدها
دخلت مايا البيت استقبلتها مامتها :مبروك ياحبيبتي
مايا :الله يبارك فيكي يا ماما
مديحه بتدمع: ابوكي لو كان عايش كان زمانه فرحان بيكي اوي
مايا : اكيد طبعا كان نفسه يفرح بيا اوي انا عاوزه ازوره يا ماما متيجي معايا نروح نزورو بقالنا كتير مرحناش
مديحه: ياريت بجد
مايا : سيبيني اشوف امتي قبل ما انزل الشغل
مديحه: انتي حتشتغلي لسه
مايا :اه طبعا حكمل شغل
مديحه: طيب وصقر موافق يعني
مايا: انتو مالكو انهارده انتي وحسام صقر موافق تشتغلي
هو ماتكلمش فحاجه انهارده لما جا وصلني
بس انتي عارفه اني مش حقدر اسيب الشغل مع حسام انتي ناسيه قسط العربيه حيتخصم من مرتبي كل شهر فمش حينفع اسيب الشغل وبعدين انا لاقيت نفسي في الشغل مصدقت لاقيت حاجه مناسبه ليا
ولو صقر كلمني حقوله مش حقدر اسيب الشغل واكيد حيحترم رغبتي طالما حقدر اوفق بين الشغل والجواز
مديحه: خلاص شوفي ال حتلاقيه مناسب اعمليه وربنا يهديكم لبعض
عارفه انا ارتحتلهم اوي ومامته دي زي العسل
مايا :وانا كمان يا ماما حبيتهم اووي كلهم
مديحه : ربنا يهنيكم يارب يلا ادخلي غيري هدومك ايه ده لابسه جاكت بتاعه تاني
مايا اتفاجأت 😳: ايه ده هو انا معطتهوش الجاكت🙈
مديحه ضحكت: ههههه يبقا حيجي ياخده عشان فلاشه
مايا ضحكت: لا انا حنام ادهوله انتي اهه وقوليله نامت🤨
مديحه 😂 ؛ماشي
يلا تصبحي علي خير
وانتي من اهله
دخلت وغيرت ومسكت التليفون :واحشتني اوي اوي عارف انا كان نفسي تكون موجود انهارده كنت اكيد حتفرح بيا ا (ومسكت دبلتها ) وتشوفه بنفسك وتقيمه كنت حتحبه اوي والله
طلعت ظلماه اوي عارف مطلعش خوف زي ما قولتلك في الاول
اول ماشوفته كنت كل ما اشوفه قلبي بيخاف مش عارف ليه ويدق جامد كنت فكراه خوف وببعد عارف
طلع الخوف ايه طلع حب مكنتش اعرف انه حب تخيل
انا نفسي مش مستوعبه
انا بحبه اوي يا بابا ونفسي اكمل باقي حياتي معاه حجيلك قريب انا وماما
تصبح ع خير ب حناااااام باي
وقفلت ولسه حتنام رن تليفون*****
صقر رجع البيت ولسه حيقلع هدومه افتكر الجاكت قعد يضحك 😂
ومسك التليفون وكلمها : ينفع كده اروح من غير الجاكت بتاعي
مايا: لا مش حينفع خالص تعالي خده مستنياك متتاخرش (وبتتاوب عشان تنام) 🥱
سيباه مع ماما ها😂 انا حنام بقا
صقر : امممم شايفه كده يعني
مايا: ايون
صقر : خلاص بكره الصبح لما اشوفك لينا كلام تاني
تصبحي علي خير يا قلبي
مايا: تلاقي الخير يا حبيبي
ونامت
وقفل معاها وسرح فيها شويه ونام هو كمان
صباح يوم جديد ملئ بالتغيرات
صقر فاق بدري وكلم ماما مايا
ولبس ونزل راح لهم
مديحه : صباح الفل يا حبيبي
صقر:صباح الورد عليكي يا حماتي
مديحه :طلعه حماتي منك جميله زيك تعالي اتفضل تعالي الجاكت هنا حجبهولك مايا سابتهولي بليل لوجيت عشان ادهولك
صقر : لا لا انا عاوز الجاكت وال كانت لابساه كمان وضحك حنفطرو بره انا وهي بعد اذنك طبعا ونقضو باقي يوم سوا
مديحه: طيب ماتقعدو تفطرو هنا يابني وبعدين تنزلو كملو يومكو
صقر : معلش يا امي حابب اتكلم معاها فموضوع كده ونقضو يوم سوا
مديحه مبتسمه له :طيب حروح اصحيها
اقعد استريح
مديحه دخلت لمايا تصحيها : مايا قومي ياحبيبتي يلا صقر بره
يا مايا ايه النوم التقيل ده
يابت قومي الراجل بره مستنيكي
مايا مفتحتش فمها اصلا :ممممممم شويه شويه
مديحه :شويه ايه اصحي انا بقالي نص ساعه من قبل مايجي بصحي فيكي
مايا: عاوزه ايه يا ماما سيبني انام انا اجازه
مديحه :صقر بره مستنيكي يلا قومي اغسلي وشك واللبسي عشان نازلين يعني مش عارفه
مايا😳: صقر مين😇 اخ صقر
مديحه : والله يختي لحقتي تنسيه والله ل قوله
مايا: لا لا لا ماتقولوش يا ماما انا منستش كنت فاكره اني بحلم بس😊 خلاص قمت اهه ماتقولوش حاجه ليزعل
(واتكلمت نفسها وده زعله صعب اوي😍)
مديحه نظرت لها وضحكت وراحت تقعد معاه بره
مديحه :معلش اتاخرت عليك بس خلاص صحيتها نومها تقيل شويه
صقر ابتسم : براحتها
مديحه : اسكت دي صحيت بقولها قومي صقر بره بتقولي صقر مين وبعدين افتكرت وقالتلي ماتقولوش ماتقولوش حيزعل ههههههه
(صقر سمع كده ماشي يا مايا تنسيني كده وبتقوليلها ماتقوليش
عاوزه تهربي ماشي اشوفك بس)
صقر ضحك معلقش: ههههه
(كان صقر قاعد علي كنبه الانتريه امامه يشوف باب اوضتها) لمحها فتحت الباب وطلعت تجري ناحيه الحمام (ابتسم) وشويه لمحها بتجري تاني رجعت الاوضه وغابت شويه وطلعت لهم مبتسمه :صباح الورد
ردو الصباح صقر ومديحه نفس الوقت
مايا :انا خلصت
صقر : يلا بينا
مديحه : خلو بالكو من نفسكو يا ولاد
صقر : متقلقيش يا امي مع السلامه
ونزلو سوا وشبكو ايديهم
صقر :واحشتيني
مايا : انت اكتر
رجع نظر لها :حنكدب
مايا مستغربه : حكدب ف ايه
صقر : يعني صحيتي نسياني وكده🤨
مايا لحقت تقولك ماشي يا ماما منبهها :سكتت
صقر فهمها:هههه حماتي حبيبتي
مايا: انا كنت فاكره اني فحلم لحد مافوقت ولقيت انه حقيقه مقدرش انساك طبعا
صقر: برده زعلت
يلا نركب ونحل الموضوع ده فطريق
وركبو فكري حتصالحيني ازاي لحد مانوصل
وساق لحد ما وصلو كافيه ع البحر
ها وصلنا حتصالحيني ازاي بقا يلا مستنيكي
مايا :حتستنا كتير كده يلا بقا عشان جعانه اوي هههههه
صقر : حتضحكي عليا زي المره ال فاتت يعني
طيب انا عاوز بوسه هنا (وشاور علي خده)
مايا برقت: انت بتحلم اكيد صح طيب احلم بقا براحتك انا حسبقك ع كافيه (ونزلت وسابته)
صقر :ماشي يا مايا يامغلباني بس بحبك برده
ونزل
وقعدو وطلبو فطار وخلصو
صقر : مايا
مايا: نعم
صقر: ممكن اطلب منك طلب
مايا: لو نفس الطلب ال طلبته واحنا فالعربيه ماتطلبوش احسن ومتتكلمش معايا فالموضوع ده تاني عشان مزعلش منك
صقر هههههه: لا لا كنت بهزر وقتها متافشيش كده
انا عاوز اتكلم معاكي في حاجه تانيه خالص بعيد عن الهزار
مايا : اكيد اتفضل
صقر :هو طلب الصراحه
مايا استغربته :سمعاك اتفضل
صقر اخد نفس :
مايا بصي انا كنت حابب ال حتكون شريكه حياتي ماتكونش بتشتغل لان انا ال حكون مكفي بيتي كله وحكون موفر لها كل ال تطلبه
فمفيش داعي انك تشتغلي وتتعبي نفسك وترهقي نفسك وتكوني تحت اماره حد انا عاوز راحتك فهماني . (لما لاقاها مفيش رد فعل وساكته قلق حب يطمنها وكمل) وياستي لو عاوزه تكملي شغل انا ممكن اوفرهولك انا بطريقتي
لكن سيبي عند حسام واشتغلي معايا في شركتي الخاصه مثلا علي الاقل تكوني جنب مني (سكت وبينظر لها مش قادر يفهم سكوتها ومنتظر ردها) ايه رايك ؟؟؟؟؟
سكوت مايا كانت بتتكلم نفسها ((مايا بتسمعه وساكته متخيلتش انه حيكلمها فموضوع الشغل مع انهم نبهوها حسام وماما طيب اجبهالو ازاي اني مش حينفع اسيب الشغل مع حسام مش حينفع اقوله اني بدفع بمرتبي قسط عربيتي طيب حسيب الشغل ازاي معاه مش حينفع خالص اسيبه ولو اشتغلت معاه حقوله ازاي هات مرتبي عشان ادفعه للعربيه اف بقا ايه حيره دي
اتنهدت))
مايا اتنهدت: انت فاجأتني باالموضوع ده بجد مكنتش عامله حسابه ليه
صقر: حساب ايه يا مايا ال موضوع سهل مفيهوش حساب وتفكير لكل ده و لو مصممه علي الشغل تعالي اشتغلي معايا بس كده
ولو محرجه تكلمي حسام انا ممكن اكلمه مفيش مشكله
مايا رددت بسرعه قلقت صقر من سرعتها: لا لا لا ماتتكلمش حسام فحاجه !!!!
بس انا اصلا مش عاوزه اسيب الشغل عند حسام افهمني انا مصدقت لاقيت نفسي وكياني في الشغل وهما ساعدوني بكده ومرتاحه للشغل هناك واخد علي مكان كمان والموظفين
انا مش عاوزه الصراحه اسيب الشغل معاه( مش عارفه اقول ايه يارب مايضغطش عليا اكتر من كده)
وطالما انت معندكش مانع اني اشتغل مش حتفرق بشتغل فين معاك او مع غيرك وحسام مش غريب طبعا
صقر ملاقاش سبب مقنع لكلامها كله ومرتحش لتمسكها لشغل مع حسام ورفضها الغير مقنع انه يكلمه هو ويقوله !!
اتنهد صقر لما حس ان في سبب اخر مش عاوزه تقوله
صقر : هو ده بس السبب ال مخليكي متمسكه بشغل معاه
مايا : اه ياصقر انا قولت كل حاجه انا مرتاحه للشغل عند حسام مش اكتر
صقر حاول يمسك نفسه ليتعصب مش قادر يقتنع بسببها : طيب يا مايا ده اول طلب طلب اطلبه منك انك تسيبي الشغل عنده وتشتغلي معايا علي الاقل نكون سوا وجنب بعض
ولو محرجه تكلميه اكلمه انا ونبعد اي احراج ليكي
مايا برده ردت بسرعه اول ما قال يكلم حسام خايفه يقوله علي قسط ومحرجه حتدفع القسط ازاي : قالت كلمه ( لا ) باندفاع واضح
من فضلك سيبني علي حريتي وماتضغطش عليا اكتر من كده
صقر جاب اخره خلاص
شاور للجارسون علي الشيك (قفش) مره واحده : يلا بينا
مايا حست انه اتضايق اوي واتضايقت من نفسها اوي: يلا
ومشو ركبو العربيه الهدوء سيد المكان محدش اتكلم كل واحد مع نفسه
عند صقر
بيسوق وماسك في الدريكسيون جامد بيطلع عصبيته فيه بدل ما يندم بعد كده
اظاهر اني عشمت نفسي زياده عن اللزوم وايه سبب رفضها اني اكلم حسام لا حكلمه وحعرف برده وليه هي ماتقوليش هي بنفسها في حاجه ناقصه فكلامها
عشمت نفسي اوي اظاهر باين عليا
عند مايا
طيب اقوله ايه طيب انا مش عاوزاه يضايق مني ولا يزعل اتكلمت : صقر
مردش
مايا : صقر
صقر : وصلنا انزلي
مايا عنيها دمعت من الموقف ال حطاه :صقرر اسمعني
صقر: انزلي يا مايا دلوقتي عشان انا ماسك نفسي بالعافيه
مايا: صقر طيب متزعلش **
صقر قطع كلامها مزعلش مزعلش ازاي مايا احنا كل مانقدم خطوه نرجع عشره ورا بنرجع لاول نقطه
انزلي يا مايا دلوقتي من فضلك
مايا مقدرتش تمسك نفسها من العياط : اسفه بجد انا انا
صقر قطعها تاني : احنا شكلنا اتسرعنا في الخطوه دي (ومسك وجهه) مش مصدق انه قالها كلمه دي
مايا اتصدمت من كلمته وهي بتعيط وبتقطع فالكلام: انت انت ق قصدك ايه ب بتسرعنا
صقر: مسك ايديه جامد انزلي قولتلك يا مايا دلوقتي عشان مانندمش بعد كده وزعق فيها عشان تنزل انززززلي يلا
مايا من كتر زعيق معرفتش نزلت ازاي نزلت جري وسابت باب العربيه مفتوح
ودخلت العماره بس مطلعتش فوق بصت عليه من ورا الباب لحد مامشي
وبتترعش جامد وانهارت من العياط
مقدرتش تطلع لمامتها وهي فحاله دي وخصوصا انهم رجعو بدري مكملوش يومهم وكمان حتتخض فضلت انها تتمشي شويه لحد ماتهدا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وجع القلب)