روايات

رواية وبرغم من قسوتها احببتها الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم اربسيما روبل

رواية وبرغم من قسوتها احببتها الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم اربسيما روبل

رواية وبرغم من قسوتها احببتها الجزء الثاني الجزء الأول

رواية وبرغم من قسوتها احببتها الجزء الثاني البارت الأول

رواية وبرغم من قسوتها احببتها
رواية وبرغم من قسوتها احببتها

رواية وبرغم من قسوتها احببتها الجزء الثاني الحلقة الأولى

ندلف الي قصر مكون من اربع طوابق كل طابق به ثلاث غرف وندلف لاول غرفه بلطابق الاول وهي غرفه ابطالنا غرام وريان
تفيق غرام من النوم وتفيق ريان ويبدلون ملابسهم وعندما كانت غرام تجلس علي الاريكه وتفكر في شيئ قام ريان باحتضانها من الخلف وقال
ريان بحب: حبيبتي بتفكر في ايه
غرام بحزن: في حجات كتير اوي ياريان
يذهب ريان ويجلس امامها ويقول
ريان باستغراب: ايه هما ياغرامي
غرام بحزن: احنا كبرنا وولدنا كبرو وخايفه عليهم اوي ريان انا مش قادره انسي ان كان لينا اعداء كتير وخايفه علي ولادي منهم
ريان بحب: خايفه من ايه ياحبيبتي حاتم واتحبس هدير وبردو اتحبست واسراء كذالك في ايه بقا
غرام بفرحه: يعني مش هيرجعو وياذو ولدنا
ريان: ايوا ياحبيبتي ولا ننزل تحت علشان رز ولم يكمل جملته وسمع صراخ من الخارج
_ باباااااااا مامااااااااا عمووووو خالتوووووو انا جعانههههههه

 

 

ريان بضحك: دا انا لسا هقولك رزان هتعملنا صداع يلا نطلع نشوفها
ويخرجون
ويخرج بيبرس وندي وياسين وتيا
ياسين: هو احنا كده لازم نصحي كل يوم علي صداع من رزان هانم
رزان تذهب اليه وتمسك خدوده وتقول
رزان بمرح: طبعا يابن خالتي ياابو عيون زرقا لو انا مصدعتكوش مين هيصدعكو
_لا عيب عليكي وانا روحت فين
رزان بحب: هو دا الي في القلب هو دا الاخ المثال ليث حبيبي صح النوم
ليث وهو يذهب نحيتهم: بصراحه ياواد ياياسين البت روزه عندها حق انا كمان جعان
تيا: وانا كمان
بيبرس: خلاص يولاد اعدو علي السفره يلا ياريان يلا ياغرام
ويجلس الجميع علي السفره وياتي الطعام وقبل ان ياكلو
غرام بسرعه: محدش ياكل
رزان بمرح: ليه امامتي انا كعانه
غرام: ولاهي طيب واخواتك
رزان: اخواتي ملهم ما ليث اهو و ثم تصمت
غرام: وايه فين زين ومليكه وكنان
مليكه من الخلف: انا اهو ياماما وكنان وزين نزلين ورايا
غرام: اقعدي ياحبيبتي
وينزل زين وكنان
زين: صباح الخير
الجميع: صباح النور
كنان: صباح الخير
الجميع: صباح النور
ويجلسون ويبداون في الاكل
ندي: صح ياغرام جنا كلمتني قلتلي ان في عريس جاي لزينه

 

 

ينظر لها زين بصدمه وغضب ثم يقوم من مكانه ويقول
زين بكذب: انا كلت هروح الشغل ياماما
غرام بحزن: انت لحقّت يازين
زين بكذب: ايوا شبعت
ويقبل راس والدته ويذهب
كنان: وانا كمان شبعت
ويذهب هو الاخر
غرام بحزن: مش عارفه اعمل ايه مع زين الي مش عايز يتغير دا وكنان كمان هما نسيين اني امهم وفهمه كل حاجه مش عارفه مش عايزين يعترفو ليه هيفضلو كدا لحد امتي
ليث بخبث: عايزاهم يعترفو بالحقيقه ياماما
غرام: ياريت ياليث نفسي افرح بيهم
ليث بخبث: خلاص سيبي الموضوع دا عليا
مليكه: اه يالئيم اهو دا ياماما هيجبلك النهايه بس ربنا يستر مش مرتحالك ياليث
ليث بمرح: ليه بس كدا
غرام: بس يامليكه ليث حبيبي واكيد هيعمل الي قال عليه
ليث: شايفه شايفه ياحقوده
مليكه بغضب: انا حقوده ياليث الكلب
ليث: ايوا
ويركد تركد وراءه مليكه
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

 

 

في بيت العمري
يستيقظ جميع العائله ويبدلون ملابسهم بنزلون ماعدا زينه ويجلسون علي طاوله الطعام ويتناولون
جنا: صباح الخير ياولاد
يامن وساره: صباح النور ياماما
ساره: صح يابابا هو مسيو احمد بتاع الفرنساوي جاي يديني الدرس
مازن: لا ياحبيبتي جاي هو وابنو يخطبو زينه
يامن بتذكر: هي زينه فين منزلتش ليه
جنا بغضب: قاعده في قوضتها لرديا تاكل ولا تروح الجامعه
يامن ياقف ويقول: انا رايح اشوفها
جنا: طيب كمل اكلك
يامن بغضب: اكل ازاي واختي مش موجوده
ويذهب الي غرفه زينه
مازن: في ايه ياجنا
جنا: بنتك مش راضيه تعقل كل مايجي عريس ترفضو
ساره: طيب متسبيها علي رحتها
جنا بحزن: واخرتها يابنتي اعمل ايه معاها
مازن: متقلقيش يامن رحلها وانتي عارفه انها حبيبت قلبو
ساره: وانا كمان هروحلها
~~~~~~~~~~~~~~~~~
في غرفه زينه
يامن يدخل وتكون هي تبكي يركد يامن نحيتها ويقول
يامن بخوف: زينه زينه مالك ياقلبي
زينه ببكاء: يامن وتحضنه
يامن يملس علي شعرها ويقول: مالك ياقلبي فيكي ايه
زينه تعتدل وتقول ببكاء: عايزين يجوزوني وانا مش عايزه اتجوز
يامن بحنان: ومحدش هيجبرك علي حاجه ياحبيبتي
زينه وهي تمسح دموعها: بجد بجد يا يامن

 

 

يامن: بجد ياقلب يامن
زينه بفرحه وهي تحضنو: بحبك يااحلي واحن اخ في الدنيا
يامن: بحبك اكتر
ساره من وراهم: وياتري ينفع ينوبني من الحب جانب
يامن: طبعا تعالي
تترك ساره الباب مفتوح وتذهب الي يامن وتحضنه وياتي مازن وجنا ويرهم ويبتسمون
مازن بإبتسامة: شوفتي ثمره حبنا
جنا: ربنا يخليهم لبعض ويخليهوملنا يارب
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في بيت الشرقاوي
يعيش شغف وصقر وفهد وعشق في نفس البيت
يستيقظ الجميع ويبدلون ملابسهم وينزلون يجلسون علي طاوله الطعام وتنزل ميرا وهي ترتدي فستان قصير فوق الركبه
ميرا: صباح الخير جميعا
الجميع: صباح النور
وتذهب ميرا وتقبل والدها ووالدتها وتقول: صباح الخير يا احلي بابا وماما
صقر: صباح النور ياقلب بابا
شغف: صباح النور ياحبيبتي
عمر: ايه الي انتي لبساه دا
ميرا: فستان
عمر: اطلعي غيري
ميرا: لا
عمر: اطلعي غيري يابنت عم صقر والا هضربك
ميرا بعند: لا لا لا وابقي وريني هتعمل ايه
عمر: ماشي
ويركد وراها
ميرا: يابابا ياعمتو حد يلحقني
والجميع يضحك ثم يقف يزن في وجه عمر وتختبا ميرا ورأه
يزن: مكانك
ليلي: سيبو والنبي يايزن دي بتصدعنا كل يوم
ميرا بتمثيل البرأه: انا ياليلو دا انا ملاك
ليلي: ملاك بقرنين وديل ياحبيبتي

 

 

عمر: اسمع كلام اختك يايزن
ميرا: لا والنبي يايزن مش انا مرمورا اختك حبيبتك
يزن: ايوا متخفيش
عشق: خلاص بقا يولاد
عمر: اضربها بس ياماما
فهد: خلاص ياعمر اقعد
عمر: يابابا اضربها
يزن ينظر له ويقول بغضب: اقعد ياعمر
عمر يجلس سريعا ويقول: قعدت يااستاذ يزن بيه ولا تزعل نفسك هدي اعضائك
ميرا بضحك: ياجبان
شغف: خلاص ياميرا اقعدي بدل مايقوملك
صقر: طب يبقا يعملها
ميرا ططلق صفيره وتقول بصوت مرتفع: الله عليك يابابتييييي
صقر بضحك: بس يامجنونه اقعدي كلي
وتجلس ميرا وتاكل
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في بيت الهلالي
غرام: بقلك ايه ياريان من ساعت ما بابا جاسر وبابا مهدي وماما اروي وماما رحمه وبابا مسيري وماما هدي ماتو ومتجمعناش ايه رايك نعزمهم كلهم اهو نقعد مع بعض شويه والولاد ينبسطو ايه رايكو ياندي وبيبرس
ندي: فكره كويسه
بيبرس: ايو لاننا بقلنا كتير مقعدناش مع بعض ها ياريان
ريان: اي حاجه تقولها غرامي موافق عليها
غرام: بحبك
ريان: بعشقك
بيبرس: احم احم نحن هنا
غرام: ا انا هروح اكلم الكل
وتذهب غرام وتكلم الجميع وتعزمهم
في المساء
ياتي الجميع يجلسون الكبار مع بعض داخل القصر والفتيات والشباب في الحديقه وكانو يلعبون لعبه الصراحه واتي الدور علي ليث وزين
ليث بخبث: قولي بقا حبيت
زين بجمود: لا

 

 

ليث: طيب ناوي
زين بجمود: بردو لا
كانت اجابته كلخنجر الذي اصاب قلبها يكاد ان يكسرو بل فعلا انكسر
ثم يلفون الزجاجه وتاتي علي زينه وميرا
ميرا: قوليلي بقا يازوزو بترفضي العرسان ليه بتحبي
زينه: لا بس كنت بدي فرصه لنفسي افكر بس اوعدك اول عريس يخبط علي بابي هتجوزو
ليث بخبث: وانا بخبط اهو يازينه
زينه بعدم فهم: يعني ايه ياليث
ليث يمسك يد زينه وياخذها للداخل ويدخل الجميع وراهم
ليث: بابا عمو مازن انا طالب ايد زينه
ينظر الجميع بصدمه ماعدا مليكه ورزان فهم يعرفون ماذا يفعل ليث ويقررو ان يدعمو
رزان: اه يابابا والنبي وافق
ريان: انا معنديش مشكله
مليكه: وانت يا انكل مازن
مازن: وانا معنديش مشكله
ليث: يبقا علي بركه الله نقرا الفتحه
يامن: لا استني مش لما نعرف رأي زينه
زينه بحزن: انا موافقه يايامن
الجميع: مبروك

 

 

وكانو سيقراون الفتحه ولاكن
زين بغضب: الي بتقولو ده ياليث مش هيحصل
وانتهي البارت
ماذا سيحدث ياتري؟
ولماذا غضب زين هكذا؟
وهل ستتزوج زينه ليث ام ان للقدر رأي اخر؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وبرغم من قسوتها احببتها الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى