روايات

رواية هوس اربعيني الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية هوس اربعيني الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية هوس اربعيني الجزء الحادي والعشرون

رواية هوس اربعيني البارت الحادي والعشرون

رواية هوس اربعيني
رواية هوس اربعيني

رواية هوس اربعيني الحلقة الحادية والعشرون

ادهم بتستغلي الراجل العجوز عشان يتنازل عن البيت ياشروق ضحكتي عليه وخدتي منه أيه تاني.
شروق بارتباك حاولت اخذ الهاتف لتقول هكلمك بعدين لكن عمر ابعد الهاتف عنها..
ادهم استنى متقفليش اقسم بالله لو مرجعتيش البيت لاعمل زي ماقلتلك هاخد بنتي واهج فيها ومش هتعرفي لينا طريق واما بالنسبه لل**** جوزك اللى متحاميه بيه ..هموته …. هموته واخلص منه لو معقلتيش وعملتي اللي اتفقنا عليه..
عمر بانفعال يا***** لو كنت راجل توريني نفسك ..
لكن الاخر اغلق الهاتف فور سماعه لصوت عمر..
نظر عمر لشروق بغضب..
شروق بخوف من نظراته عمر صد …
عمر بتحذيرر اشششش مش عاوز اسمع صوتك انتي فهمه..
شروق انا والل.

 

عمر بحده قلت اسكتي اسكتي متتكلميش لتصمت وهي ترلقبه بقلق…ليقود السياره حتى وصل الى المنزل.
عمر انزلي واطلعي اوضتك ومتتتكلميش مع حد لغايه ماارجع..
شروق بس انا…
عرم انتي تعملي زي مابقولك..
شروق…
عمر يلااا مستنيه ايه..
نزلت شروق من السياره وهي تشعر بالقلق على مريم ..اتجهت الى المنزل حتى سمعت صوته..
عمر استنى..
نظرت اليه شروق..
عمر متقلقيش على مريم انا رايح اجيبها..
شروق بابتسامه متشك…لكنه لم يستمع لها وغادر بسيارته مسرعا…راقبته بتشتت احيانا تشعر بانها تعرفه جيدا واحيانا اخرى لاتفهمه ابد…
وبالفعل أعاد عمر مريم للمنزل وابلغهم بانها لن تذهب للحضانه هذه الفترة…
*******

 

عند زين واسيل
زين انا شايف انك بقيتي كويسه وممكن نخرجك من المستشفى..
اسيل ياريت والله عشان حاسه بخنقه هنا.
زين طيب هخرجك النه. ليقاطعه رنين هاتفه وكان عمر..
ابتعد زين عن اسيل واجابه..
زين ايوا ياعمر كل حاجه بخير عندك..
عمر اه الحمدلله بس اسيل عامله ايه انا قلقان عليها اووي.
زين عيب عليك انت سايبها مع زين هي خفت اوووي .
عمر بسعادة بجد يازين ده الخبر اللي كنت محتاجه بعد اليوم الوحش ده..
زين في ايه ياعمر قلقتني..
عمر مفيش لما ترجع هنتكلم..
زين انت ومراتك كويسيين..
عمر اه ياعمر كويسين وابقى افهمك لما ترجع.
زين ماشي اساسا احنا بكرى هنرجع..

 

عمر بجد يعني اسيل خفت بجد.
زين اه قلتلك خفت انت مش مصدقني..
عمر طيب سيبني اكلمها..
زين طيب ياعم اهي اسيل ليعطي الهاتف لها ده عمر عايز يكلمك..
اسيل ايووا ياابيه..
عمر ايووا ياروح ابيه الصوت الجميل ده ردلي الروح..
اسيل سلامتك ياابيه صوتك ماله..
عمر مفيش ياحبيبتي بس انتي وحشتيني..ازيك عامله ايه..
اسيل الحمدلله كويسه.
عمر يارب دايما حقك عليا عشان سبتك لوحدك بس ظروفي كانت صعبة اوووي.
اسيل متقولش كده ياابيه انت تعبت معايا اوووي ربنا ميحرمنيش منك ويريح قلبك..
عمر ويخليكي ليا يااجمل اخت بالدنيا دي كلها..
ليخطف زين الهاتف منها هتفضلوا كتير كده اقفل عشان احنا ورانا شغل .. نشوفك بكرى ان شاء الله..سلام
عمر ان شاء الله سلام
*********

 

تأخر الوقت وعمر لم يعد بعد كانت شروق تنتظر عودته حتى غفت على الاريكه بتعب..
ليعود قبل الفجر بساعه…ووجدها غارقه بالنوم وهي جالسه ليحملها وضعها على الاريكه لتنام جيدا وغطاها انحنى وقبل رأسها هامسا..
عمر مش هسيبك لحد غير انتي خلاص دخلتي قلبي وملكتيه…ومش سهل اي وحده تدخل قلب عمر علام ياشروق وده غلطك الوحيد عشان كده متحاوليش تبعدي عني ابداً..ليدفن وجهه بعنقها يأخذ نفسا عميقا ويبتعد عنها بصعوبه حتى استطاع السيطره على نفسه ….ليذهب الى السرير وينام بتعب هو الاخر
حل الصباح لتستيقظ شروق ولم تجده بالغرفه لكنها علمت بانه عاد عندما وجدت نفسها تنام على الاريكه وقد غطاها..لتبتسم وتقول لسه زعلان مني سابني نايمه عالكنبه ومنيمنيش عالسرير ..
لتقف امام المرأه وتعدل شعرها بسرعه وتحاول رسم ابتسامه على وجهها حتى سمعت باب الحمام يفتح..لتتسمر مكانه فور رؤيته فهي لاول مرة تراه غاضبا منها هكذا
شروق بهدوء امبارح اتاخرت اووي..
عمر تجاهلها واتجه الى المرأة لتبتعد عنه..بارتباك
شروق امبارح رجعت امتى
عمر..
شروق انت لسه زعلان مني..

 

عمر …
شروق عمر انا اسفه والله..
عمر رمى المنشفه على الأرض ليقول بانفعال اسفه اسفه بالبساطة دي. انتي عارفه كم مره اعتذرتي من ساعة ماتجوزنا هاااا عارفه..
شروق بخوف من نبرته ونظراته طب عايزني اقولك ايه..عشان اراضيك..
عمر متقوليش ياشروق متقوليش بس حسي حسي بيا وباللي بمر بيه
شروق انا والله كنت خايفه خايفه من ادهم معرفتش اعمل ايه..
عمر تبقى مش متجوزه راجل لو بتفكري انك انتي اللي بتعملي. انا اتجوزتك ليه انا كجوزك لازمتي ايه اتكلمي اقف واتفرج عليكي وانتي بتحلي مشاكلك واالا احلهالك هااا اتكلمي ..
شروق اسفه والله بس انت عملت كتير عشاني ومحبتش اعملك مشاكل.اكتر..
عمر مشاكل وانت بكده متعمليش مشاكل..
نظرت اليه بصدمه..
عمر لما تطلبي الطلاق تبقى بتعمليلي مشاكل
لما تروحي تشتغلي من دماغك وتكلمي ادهم تبقى دي مشاكل..
لما تخافي وانتي مرات عمر علام دي تبقى من اكبر المشاكل..
لما تسترجلي وتفتكري نفسك راجل وهتعرفي تتعاملي مع الاشكال القذره دي تبقي بتعملي مشاكل..
امسكت يده لتقول بدموع انا اسفه واالله عارفه اني غلطت سامحني..

 

لم يستطيع رؤية دموعها ليحتضن وجنتيها دموعك دي غاليه عليا ياشروق مش عايز اشوفها ابدا ..متعيطيش لحد ماموت..
شروق بعد الشر عليك متقولش كده..
عمر مسح دموعها شروق …
نظرت اليه لتجد كميه كبيره من الحب داخل عينيه لاول مره تراها..
عمر متتصرفيش من دماغك تاني متقلقنيش عليكي انا امبارح كنت هموت من خوفي عليك اتجننت لما عرفت انك خدتي حاجتك ومشيت…فهماني ..
هزت رأسها وهي تنظر الى عينيه بانجذاب..لم يستطيع عمر مقاومه تلك النظرات ليقترب منها ويقبلها ووووو
********
اما منزل عمر علام في الحديقه.
زين وادي وصلنا البيت يااميره اسيل حمدالله عالسلامه يااجمل بنوته بالدنيا دي كلها.
اسيل بسعاده وهي تنظر اليه بحب الله يسلمك ..شكرا على كل حاجه..
زين مفيش شكرا بينا المهم انك اتبسطتي..بالشهرين اللي قضيناهم هناك
اسيل دول كانوا اجمل شهرين عشتهم بكل حياتي..
زين ابتسم لها طيب اطلعي انتي عشان الكل مستنيكي..
اسيل وانت مش هتطلع معايا..
زين لا انا تعبان مالسفر وعايز انام شهر بحاله..

 

لتضحك اسيل ..
زين اشوفك بعدين سلام..ليدير ظهره لها ويتجه الى سيارته حتى سمع صوتها تناديه استدار ليتفاجأ بها تقبله ووووو
في تلك اللحظة أتت راحاب لتطمئن على شروق لتنهمر دموعها فور رؤيتهما هكذا وووو
********
عمر انتي بكرى من الصبح تجهزي عشان هوديكي مكان ضروري جدا تروحيله. .
شروق مكان ايه..
عمر هتعرفي بوقتها…بس انتي مالك بتفكري بأيه.
شروق هقولك بس متزعلش
عمر ربنا يستر اتكلمي.
شروق عاوزه اتنازل عن البيت لادهم ياعمر مش عايزه مشاكل..
عنر تتنزلي ايه ده حقك وحق بنتك..
ياعمر افهمني..
عمر افهمي انتي مش هتتنزلي للزفت ده ..وبعدين لو خايفه منه …احب اطمنك ملفه الأسود كله بقى عندي ومش هيعرف يقربلك انتي او مريم تاني ..
شروق ملف ايه..

 

عمر حاجات كتير قذره عملها الزفت ادهم تدخله السجن بقيت عمره..
شروق حجات ايه اتكلم يا عمر ارجوك انت هتنقطهم..
عمر ادهم كان متجوز ست أكبر منه في لندن بس الست دي كان ليها نفوذ وعندها فلوس كتير هو مش مكفيه اللي بتديهوله لا بدأ يسرق فلوسها لحد ماكشفته وطردته بعد مااجبرته يطلقها…ورمته يالشارع..وهو اصلا كان بيصرف فلوسها على التعاطي..
شروق بصدمه يعني مدمن..
عمر ايواا مدمن ومره راح للست اللي كانت مراته وكان عاوز منها فلوس ولما رفضت تديله وطردته ضربها بالسكين ودخلها المستشفى ولولا ستر ربنا كانت ميته دلوقتي ..هو هرب ورجع مصر قبل ماتصحى وتشتكي عليه اما الست دي دلوقتي بتدور عليه عاوزه تاخد حقها واظن دي حاجه كفيله تخليه يبعد.عنك وعن مريم..
شروق بس حكاية انه مدمن خوفتني منه اكتر ياعمر..
عمر قلتلك متخفيش وانا معاكي….وبعدين حضانة مريم اصلا مش من حقه ..من حقك انتي عشان كده ارتاحي…
شروق بس ياعمر انا خايفه ياخذ البنت ويهرب بيها
عمر نهض ليجلس بجانبها ويجذبها اليه تخافي دي كلمه مش عاوز اسمعها من مراتي تاني ابدا ليحرك يده على كتفها ويقول بغمزه ايه متيجي اقولك كلمه سر مابينا..…

 

شروق انا بأيه انت بأيه..
عمر ضربها بكتفه على كتفها بخفه بقولك ايه مش عايزة تسمعي كلام مريم..
شروق كلام مريم..
عمر اه هي مش عاوزه اخ متجي نخلف..
شروق يوووه ياعمر والله انت رايق ..
ليحمله رايق جدا وهروقك معايا وووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هوس اربعيني)

‫6 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى