روايات

رواية عروس بجلباب صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم شيماء صلاح الدين

رواية عروس بجلباب صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم شيماء صلاح الدين

رواية عروس بجلباب صعيدي البارت الخامس

رواية عروس بجلباب صعيدي الجزء الخامس

رواية عروس بجلباب صعيدي
رواية عروس بجلباب صعيدي

رواية عروس بجلباب صعيدي الحلقة الخامسة

🎍( وقت العصر في منزل الهواري )
… شعر الأدهم ببعض الضوضاء والأنوار في وجهه شعر
ضهره يؤلمه بشده اتكأ بمرفقيه علي فخذيه وهو يفتح عينه بذهول ليجد نفسه في الحديقه والخدامين حوله مهرولين لتجهيز الفرح :
تنهد وهو ينظر لجانبه لم يجد عمار ؟
ولكنه وجد أخواته الإثنين جالسين أمامه مترقبين صحوته :
سليم : إيه اللي منيمك هنا ؟
يارا : أزاي تنام كده ؟
سليم : ضهرك موجعكش ؟
يارا : عمرك ما عملتها ؟
سليم : ده الدار كله مستغرب ؟
💞الأدهم : -بهدوء- عمار فين ؟
سليم : ياربي علي الزفت…
يارا : -وهي تمسك فكه ..ركز معايا كده
الأدهم : إيه عايزين إيه
يارا : إيه اللي نيمك هنا
الأدهم : – وهو يذهب ببرود- ملكوش دعوه وحضرو نفسكو عشان هنسافر بعد الفرح علي طول ؟
سليم : -بذعر- أنا دخلت أوضه جميله ملقتهاش….
يارا : ما هو ده اللي موترني
سليم : أخوكي لو عرف هيطير رقبتنا
يارا : أتصل بيها
سليم : موبيل رضوي مقفول ؟؟
يارا : طب مينفعش خااالص أننا نروحلها الدار بتاعها ؟؟!!
سليم : عندك حق الجو ملبش أصلاً
يارا : طب لو الأدهم سأل
سليم : إحنا نتهرب منه وعلي أخر النهار كده نظهر ، تمام
يارا : تمام
_____________
🌷( في دار رضوي وصباح )
… أنتفخت أعين جميله من البكاء وهي تجلس علي الأريكه بملابسها العاديه وشعرها المفرود علي ظهرها
تبكي بألم ودموعها لا تجف وكأن هناك خيط من خيوط المشاعر قطع ؟
أقتربت رضوي من مجلسها لتربط علي ظاهرها قائله :
رضوي : خلاص تمام متقلقيش الدكتور مشي وقال إن الضغط وطي بس مفيش حاجه
جميله : -ببكاء- هي تعبت بسببي صح
رضوي : لا طبعاً أكيد مش صح ، وبعدين هي بقت آحسن لما شافتك
جميله : -بحزن- أكيد الأدهم عرف أني مش موجوده وقلب الدنيا
رضوي : أعمل إيه كنت مضطره أكلمك ؟
… كرمشت جميله جفونها بشده وهي تتذكر ما حدث فجر اليوم الماضي .
💢فلاش باك
🌿… في الحديقه …
جميله : -بمرح- ألحق بص السحابه علي شكل قلب ❤،… الله أنت نمت ؟
… أبتسمت بهدوء وهي تنظر له وكأنه طفل لم يعرف بعد معني الزيف ؟؟
تنهدت بعمق وهي تحفظ تفاصيل وجهه تحفرها في قلبها ، الذي أصبح ساكر بكأس الهوا الفارغ ؟؟؟
نظرت حولها بحذر ولم تجد آحد
أبتسمت بخجل وهي تميل له قاصده غمازته ، أغمضت أعينها وهي تقبله برقه شعرت بقشعريره تسري في جسدها مما جعلها تبتعد ولكن أعينها لم تبتعد وكأنه يربطها به أو ما شابه ؟
شعرت برنين هاتفها وضعته علي فمها بأبتسامه وهي تقول :
جميله : ألو -ذعرت- إيه ماما تعبانه ؟ خ…خلاص مش هاجي بلبسي ده حاضر جايه أهو
… تركت الأدهم ونهضت سريعاً إلى غرفتها لتأخذ ملابسها بيد متوتره ومرتعشه ، أخذت فستانها الأسود بسرعه لتذهب إلى الخارج بالتأكيد لا يمكنها تبديل ملابسها في غرفتها فكيف ستمشي بالدار في وسط الرجال بملابس النساء تلك ؟؟؟
خرجت إلى الحديقه بحذر ، لتجد منزل البواب الصغير نظرت من النافذه لتجده خالي ، لتدخل بخطواط سريعه وتبدل ملابسها ولكنها لم تري ذلك الرجل الذي أختلس النظر لها بصدمه ؟؟؟؟
نفضت شعرها بتوتر وهي تفتح الباب وتخرج فتحت البوابه بهدوء لتخرج راكضه :
flash Back….
🌸… في المساء في منزل الهواري …🌸
… قطع الأدهم الطريق آمام الباب ذاهباً واياباً بقلق علي عمار :
الأدهم : طب هدومه لسه في الدولاب هيكون جراله إيه ؟
سليم : أهدي بس
الأدهم : أهدي إيه ونيله إيه خرج من غير خبر
يارا : أحم…جدو عايزكو جوا
الأدهم : -وهو يدلف بغضب- لما يجي خلوه يمشي تاني عشان إحنا مش تحت آمره نسنتاه ونقلق كده ؟؟؟
يارا : -بذعر- الحقني يا سليم في مصيبه ؟؟؟؟؟؟
سليم : في إيه تاني
يارا : بص أسمع مني………….
سليم : ينهار أسود ومنيل كده جميله هتتكشف
يارا : لو الأدهم دخل اوضته كل حاجه هتنكشف
سليم : أنا هتصل بـ رضوي
يارا : يارب ترد
…. أعصابهم مشدوده علي أعلى الدرجات ، ينتظرون الرد بلهفه وتوجس سرعان ما جائهم صوت رضوي :
سليم : رضوي بسرعه هاتي جميله
رضوي : حاضر ثواني ؟؟؟؟
جميله : الو
سليم : جميله لازم ترجعي فوراً
جميله : إيه اللي حصل ؟؟؟
يارا : ألو يا جميله بصي أسمعي كده وفتحي دماغك ، أمبارح وأنتي بتغيري هدومك حد شافك وعرف حقيقتك والحد ده واحد من رجاله الأدهم بس الراجل ده أخرس وهو لما شافك كتب اللي شافه في ورقه وكمان الراجل ده عارف أنتي بنت مين وكتب ده كمان وأنا شوفته بيحطها في أوضه الأدهم من شويه ومعرفش ليه مدهاش ليه في أيده يمكن كان خايف المهم لو الأدهم شاف الورقه هيعرف إنك بنت مش ولد
جميله : وأنتي عرفتي اللي مكتوب في الورقه أزاي
يارا : لأنها وقعت منه وهو ماشي قدامي أخذتها وفتحتها كنت لسه هقطعها هو أخدها مني ومشي يلا تعالي بسرعاا
جميله : خلي سليم يعطل الأدهم وأنتي خليكي برا عشان تدخلينا وأنا جايه حالاً
يارا : متتأخريش
🌹سليم : -وهو يركض- أنا هروح لأخوكي يارب ميكونش شافها
يارا : -بتوجس- يارب …
… في منزل رضوي و جميله …
جميله : ماما نايمه
رضوي : آه الحمد الله
جميله : طب تعالي معايا بسرعه علي بيت الهواري
رضوي : -بذعر- لييه
جميله : مش وقته أحكي المهم الطريق من هنا لهناك عشر دقائق لو جرينا هنخدها في خمسه بس يلا
رضوي : طب هدومك
جميله : مش مهم يلااااا -فتحت الباب ليخرجو بهدوء-
… آمسكت جميله يد رضوي وبدأت بالركض سرعان ما صرخت رضوي :
🌷رضوي : الموت عندي أرحم من العذاب ده ؟؟؟
جميله : بقالنا ربع ساعه بس بنجري
رضوي : مش 5 زي ما قولتي
جميله : -وهي تقف- وصلنا
رضوي : أنا خايفه
يارا : جميله ؟؟؟؟؟؟
🌿( في الداخل )🌿
الأدهم : أوعى بقا يا سليم ؟
سليم : يا جدع هتسيبني في الفرح ده كله لوحدي
الأدهم : مبحبش الدوشه هروح اوضتي
سليم : يلا نرقص
الأدهم : لا مليش مزاج
سليم : -وهو يرقص- يا جدع يلاااا ؟؟؟
… في الخارج …
يارا : سليم مش هيقدر علي الأدهم لوحده عشان كده جبتكو أنتو هتخشو تجيبو الورقه وأنا هعطل الأدهم مع سليم وأي حد يقولكو أنتو مين هتقولو صحاب يارا ؟؟؟
جميله : -بذعر- ده سليم
رضوي : يلا إحنا بسرعه
يارا : أنا هحاول أعطله روحو ؟؟
يارا : -ببكاء كاذب- اااه رجلي وقعت عليها
💢الأدهم : مالك حصل إيه
يارا : بتوجعني أوي
الأدهم : خدها علي اوضتها
يارا : ها ، متاخدني أنت
سليم : آه لحسن أنا ضهري قافش
الأدهم : -بحده- ولا أنت وهي مخبين عليا إيه ومش عايزني أعرفه
يارا : إح…إحناااا
الأدهم : -وهو يتركهم ويذهب- أغبياء
سليم : الفاتحه علي روح أختك جميله
رضوي : لا بعد الشر طبعاً.
سليم : الله فين جميله
رضوي : بتجيب الورقه
يارا : مروحتيش معاها ليه
رضوي : مارضيتش تاخدني جوا
سليم : الفاتحه علي روح أختكم جميله ؟؟
💞( في غرفه الأدهم )💞
… رفعت جميله خصلتها الأماميه بذعر وهي تدعبث بالأوراق أمامها ؟
تنفست بشده وهي تفتح ورقه ما كانت وحيده أعلى الفراش ، نظرت للكلام المكتوب سرعان ما تقطعها إلى نصفين من ثم تتوالي الأشلاء
ولكن ؟؟؟
قرعت طبول الرعب في قلبها 💗وذرعت آنصال الخوف وهي تجد الأدهم يقف أمام الباب صامتاً دون حركه ؟
… أعصاب مشدوده وهدوء مترقب أعين زائغه ورموش هائجه
فتح كف جميله من كثره الخوف ليقع الورق المقطع من يدها ، تنهدت بعمق وهي تستشعر بالرهبه تتملكها…
وجدته فجأه بخطواط مظلمه يذهب نحوها ، مدت يدها سريعاً لتغلق الستائر لينعدم ضوء القمر ويصبحو في متاهه الظلام منسيون …
شعر هو بأنفاس متلاحقه تهز كيانه أنفاس وكأنه تناديه لها ؟
بدأ يمشي ناحيه الأنفاس الاهثه!
شعر بطيف يمرء من جانبه مد يده ليمسك معصمها قائلاً :
الأدهم : أنتي مين ؟
جميله : -بصوت رقيق عكس صوت عمار- شكراً لأنك هنا يا أدهم ؟
… فكت معصمها لتذهب إلى الباب وسط ذهوله خرجت بخطواط راكضه ،
أما هو جلس علي حافه السرير محاول فهم نبره الصوت شعر بجانبها نفس الشعور الذي يشعره لجانب عمار ؟
… ولكن تلك الورقه المقطوعه إذا لم تختفي فوراً ستكون النهايه لكل شئ جميل … ولكن كل شئ أنتهي حينما أشعل الأدهم النور وأخذ أشلاء الورقه و وضعها في خزانته !!!!!!
… فتح الباب مسرعاً ليخرج بخطواط شبهه راكضه متلفت حوله ولكن فجأه وجد من يطرق علي كتفه ليلتفت بسرعه :
جميله : أذيك عامل إيه ؟
الأدهم : -بتنهيده- عمار أنت فين ياعم ؟؟
… ضحك بهدوء لينهال عليها بحضن جعلها تشهق بخفه أغمض أعينه رغماً عنه وهو ينحني بطوله الفارع لتسكن رأسه الصلبه علي كتفها المائل طوق خصرها بجذعيه وكأنه يخبرها ( لا تعاودي الذهاب )
😊آبتسم بحنان لأول مره يظهر علي وجهه القاسي ،
أما عنها فحالها كان كالمتشرد بلا مأوي تائهه في بحور دفئه ، أستنشقت عطره بنهم وكأنها تختزنه بداخلها ،…رفعت يداها الصغيره تطوق بهم عنقه ؟
لفهم شريط الأحلام الوردي كـ هديه غانمه تقدمها الحقيقه للقدر !
… أبتعد فجأه عنها ليقول :
الأدهم : رحت فين ياعمار؟
جميله : ك…كنت برا بجيب حاجه
الأدهم : حاجه إيه دي ؟؟
جميله : أصل شنطتي أتقطعت فـ جبت واحده جديده أصلي هسافر بعد الفرح
الأدهم : توصل بالسلامه
جميله : أمين
الأدهم : -بخبث- تعالي بقا ننزل تحت
جميله : لا ياعم كان في رقص وكانو عايزني أرقص وأنا بتكسف
🎍الأدهم : هههههه بتتكسف ياعم يلا
… أمسك يدها ليأخذها ورائه بمرح تنزل ورائه علي السلم وهي متعلقه به كالغريق المتعلق بقشه ، التصقت به بشده وهو يجتذبها من وسط الناس :
الأدهم : تعالي ندخل
جميله : لا ياعم أنا خايف ؟؟؟
الأدهم : ههههههههه يابني تعالي
… نظر لها بهدوء لتبتسم بخفه وبالأخير دخلو وسط الناس أما الأدهم نظر ل سالم نظره ثاقبه :
الأدهم : -بهدوء- قناع الوهم هيشيله الزيف يا…يا سالم ؟
جميله : بتقول حاجه
الأدهم : لا مبقولش ، خليك جمبي بس لحسن تتوه
جميله : حاضر …
الأدهم : -بخبث- تحب اعمل فيك جميله -نظر للرجال-
جميله : -بذعر- لا اياك تعملهاا ؟؟؟؟؟
الأدهم : يا رجاااله
الرجال : ايوا يا بيه ؟؟؟؟؟
الأدهم : ابو عمار عايز يرقص معااكو
جميله : بكرهك يا ادهم بكرهاااك
الأدهم : احسن عشان قولتلك الف مره اسمي الأدهم ؟؟؟
جميله : -بصراخ كي يسمعها- هقولها علي طوووول
الأدهم : ماااشي انت الوحيد الي ليك الحق تقولي يا ادهم ماشي ؟
جميله : -بسعاده- ماااشي بس بردو بكرهاااك
الأدهم : -بهدوء- بس انا العكس ؟
… في غرفه سليم …
يارا : خلاص اهدو أنا شفتها مع الادهم تحت…
رضوي : الحمد الله
سليم : -بهيام- يستاهل الحمد
يارا : -بغضب- يابني بطل الهيام بتاعك ده بقي وارحمني ؟؟؟
سليم : -وهو ينهض- انا نازل افرفش شويه خليكو….
يارا : وانا كمان لازم امشي
رضوي : خلاص تعالي اوصلك
سليم : -بذعر- ارجعووو بسرعه الادهم جااي
رضوي : -برعب- يالهوي اعمل اييه ؟؟
يارا : ادخلي الدولاب بسرعه
سليم : انجزووو
رضوي : -وهي تدلف الي الدولاب- اهوو
🌸سليم : احم احم اه صحيح يا يارا صحيح الكنز بقا بـ خمسه جنيه ؟
يارا : ها…اه
سليم : يا الأسعار ولعت
الأدهم : انتو يابو الكنز يلا ماشين انا قولت للكل بس الاب توب بتاعي هيفضل معاك
سليم : الله مش هروح بعربيتك
الأدهم : -بخبث- لاا روح بعربيتك انت يلا انزلو وخدو الشنط وانا هاجي
يارا : خلاص تمام
الأدهم : يلا انزلو
سليم : احم….طيب انت روح وانا هنروح
الأدهم : لا معلش انت قدامي
يارا : ط…طب هلف الطرحه وانزل
الأدهم : تمام يلا يا سليم
سليم : -بهمس وهو يحمل الحقائب- خلي بالك علي موزتي ها ؟
الأدهم : انجز ؟؟؟؟
يارا : رضوي انتي كويسه
رضوي : لازم اخرج من هناا
يارا : خلاص تعالي معايا من الباب الوراني
رضوي : يلا….
… في الأسفل …
… أنتشل الأدهم جميله من بين الرجال وهو يقول :
الأدهم : تعالي اوصلك للطريق العام مش كده كده هتمشي وانا كمان همشي يلا
جميله : -بتوتر- لا لا انا هروح لوحدي
الأدهم : يا جدع انت تعالي
جميله : ياعم انا كويس
الأدهم : متتعبنيش -قالها وهو يدفعها للمشي أمامه-
جميله : طب اخد شنطتي
الأدهم : في عربيتي متقلقش
جميله : الله بقا
الأدهم : الله منك يأخي ؟؟
… في الخارج …
… في سياره سليم …
يارا : خرجتها متقلقش
سليم : الحمد الله كانت ليله صعبه
يارا : -بتفكير- سليم
سليم : ها
🌿يارا : تفتكر ليه اخوك مخلناش نركب معاه
سليم : معرفش
يارا : وليه جميله عايزه تمشي
سليم : معرفش
يارا : وليه….
سليم : معرفش
يارا : الله هو انا لسه كملت الجمله
سليم : ايه دا هو في تكمله للجمله
يارا : تصدق أنك رخم ؟؟؟
سليم : لا بقولك ايه الطريق طويل وانا عايز هدوء
يارا : -بحده- خلاص انا غلطانه
سليم : -بذهول- بصي بصي
يارا : لا
سليم : يا بت بصي …. جميله واخوكي
يارا : -بصراخ- دي بتركب دي ركبت دي قعدت عااااا
سليم : بسسس ايييه
يارا : اطلع وراهم بسرعااااه
سليم : الله يخربيتك
يارا : بسرعاااه
سليم : -بصراخ- حاااضر حاااضر ؟؟
… في سياره الأدهم …
جميله : احم…احم
الأدهم : قول عايز ايه ؟
جميله : بس مش هتزعق
الأدهم : لو فتحت المرأة الي جامبك مش هزعق
جميله : اهوو كده حلو
الأدهم : جدا
جميله : المهم بقا….هو….هو انت ليه مش بتحب حد يقولك يا أدهم ؟
الأدهم : -بهدوء- عشان آمي كانت علي طول تقولي يا ادهم من بعدها محبتش حد يقولي كده بقيت اخليهم يقولو الأدهم محدش قدر يعوض نبره صوتها -ابتسم- غيرك
جميله : وهي فين دلوقتي ؟؟؟
الأدهم : ماتت
جميله : -بوجوم- اسف
الأدهم : ولا يهمك …..
جميله : -وهي تنظر امامها بذعر- ايه ده داحنا عدينا الطريق العام خالص احنا فين ؟
🌸الأدهم : -ببراءه- يا خبر ازاي مخدتش بالي ، احم اصل انا كنت رايح الساحل فـ شكلي كده مشيت في طريقه بالغلط وانا سرحان معاك فالكلام
جميله : لا ونبي ؟؟؟؟
الأدهم : …….
جميله : يلا طب رجعني
الأدهم : مهو مش هينفع
جميله : وليه بقي انشألله ؟؟؟
الأدهم : اصل….
جميله : هو انت لسه هتقولي اصل وفصل
الأدهم : اصل احنا مشينا كتير وانا مش عامل حسابي علي بنزين ذياده ؟؟؟
جميله : يعني ايه
الأدهم : -بخبث- يعني اجازه الساحل مستنياك يا جميل
جميله : -بصراخ- يارب انا عارف انك اما تحب عبد بـ تبتلايه بس مش بالطريقه دي يارب ارجوك ؟؟؟؟
الأدهم : المهم غير الجلابيه دي والبس الي موجود في الشنطه ورا….
جميله : وهغيرهم فين بقا ؟
الأدهم : هنا
جميله : -بنفاذ صبر- انت قليل الأدب ؟؟
الأدهم : -بغضب وهو يمسكها من ياقتها- لا بقولك متتشنجش عليا انت فاهم ؟؟
جميله : -بتوتر- حاضر بس سيب
الأدهم : مفيش اي استراحات هنا ، اتنيل بقا غير ورا
جميله : بس متبصش
الأدهم : يعني هبص علي جمالك مثلاً ما تخلص ؟؟
جميله : طب قول والله ما هبص ؟
الأدهم : يا ابني انجز انا روحي طلعت لـ مناخيري ؟؟؟
جميله : -بهدوء- طب ما تنزلها تاني عادي !
الأدهم : -وهو يفتح الباب- انزل يا عمار
جميله : لا والله خلاص
الأدهم : لا معلش انزل ، انزل بس
جميله : خلاص والله سكت -صمتت برهه- بس قول والله مش هتبص
🌹الأدهم : -بصراخ- يأخي ابو شكلك بجد والله ؟
جميله : طب خلاص هطلع ورا
… نظرت له نظره طويله ولكن قطعها وهو يقول :
الأدهم : آعتقد مفيش داعي في استراحه ممكن تدخل تغير هدومك سليم ويارا هنام أهم يلا أنزل
جميله : احم كان في شنطه سودا كده و…..
الأدهم : اخدتها افتحلك الشنطه وتاخدها
جميله : ياريت
الأدهم : طيب آنزل….
جميله : آدهم ؟؟
الأدهم : عايز ايه
جميله : مش هتيجي توديني الحمام ؟
الأدهم : هههههههه لا يا راجل ؟؟؟
… آبتسمت بصدق وهي تذهب لأخذ حقيبتها السواء الصغيره ، ….. تنحنت بحرج وهي تغمز الي يارا وسليم الذين ابتسمو بخفه …. جلست يارا تتجرع من كوب الشاي بنهم شديد …. ونظرات سليم الخبيثه الضاحكه لها لا تتوقف …
مما جعلها تفرط ضحكاً ،….
وجدو فجأه آدهم قادم اليهم ليتوقفو فجأه عن الضحك ليجلس بينهم مستغرباً ،…. سرعان ما تعاود يارا الضحك :…
… أما مع جميله فقد آخذت نفس عميق وهي تمد يدها لتضعها علي مقبض الباب ،… نظرت الي تلك العلامه التي تشير بأن هذا الحمام هو للرجال ،… ودت البكاء ولكن نفسها منعتها ، كرمش جفونها بسرعه وهي تفتحه وتدخل في اقل من ثانيه وكأنها تستعد لدخول الجحيم ،…
فتحت آعينها بتثاقل متسائله عن شكل المكان من الداخل ، كانت سعادتها لا توصف حينما وجدته فارغ ،…. فتحت ذلك الباب الصغير بسرعه ،…. لتفتح الحقيبه وتأخذ القميص والبنطال الذين وكأنهم مفصلان لها ؟
خلعت ذلك الجلباب بسرعه لترتديهم ،… فكت تلك العمه المحبطه لأنوثتها لينسدل شعرها الغجري خلفها ،….
تنهدت وهي تأخذ تلك الباروكه وتضعها علي شعرها بعدما ربطته جيداً ،…. فتحت علبه مكياچها لتضع بعض منها علي وجهها لينطفئ بياضها قليلاً لتظهر وكأنها شاب ؟
نعم فالنساء أجمل من الرجال ، نحن مخلوقين من الطين ولكننا عشنا في حلااه ، نجد الرجال اجمل من المرأه من حيث الشكل في مخلوقات واحده فقط وهم “الحيوانات”…..!؟
… توقفت وهي تنزع شنبها الضخم ، ارتسمت بسمه هائله علي شكلها المرضي ،….
لملمت مبعثراتها في حقائبها وهي تخرج ولكنها توقفت فجأه وهي تنظر للرجال ؟؟؟؟
جرت بسرعه نحوه الباب صارخه :
🌷جميله : يارتني ما خرجت ؟؟؟؟
… صفقت الباب خلفها بشده لتتنهد وهي تتذكر المنظر وكأنها تقول
( من الجيد أنني انثي ) ….
تنهدت بعدم أرتياح وهي تسند الحقيبه علي كتفها الأيمن لتخرج بخطواط شببهه جامده ؟
سرعان ما تسمعه يقول :
الأدهم : فين شنبك ؟
جميله : حلقته
الأدهم : آحسن ده كان واكل نص وشك
جميله : الله ، فين سليم
الأدهم : سبقنا ، تاكل حاجه بقالك يومين مأكلتش
جميله : لا لا شبعان
الأدهم : طب يلا
… وضع يده علي كتفها مستند :
جميله : أدهم
الأدهم : ايه
جميله : انت مرتبط ؟
الأدهم : ايه عندك عروسه
جميله : احم….يعني شاكك انها مش هتعجبك
الأدهم : اشمعني ؟
جميله : اصل انت بتاع بنات وهي طيبه مش هتسلك معاك
الأدهم : انا عمري ما قربت من واحده غير بمزاجها هما الي بيرمو نفسهم -تنهد- يعني راجل حلو ومتريش اتمايع قدامه فـ يضعف ويحصل فـ تيجي تحمل بقا وتقولي ابنك وانا بقا اتجوزها
جميله : وده حصل قبل كده ؟
الأدهم : انا بدي كل واحده الي تستاهله
جميله : بس….بس كده مينفعش
الأدهم : وانت فاكر انهم يستاهلو الأحسن ؟ مفيش واحده تستاهل مني المعامله الحلوه ، … مفيش اي واحده
… تنهد بضيق وهو يستقل سياره ،
اما جميله نظرت له غير مصدقه ما تفوه به فمه من قول ،… شعرت وكأن دلو ماءّ مثلج القي عليها ليجعلها تفيق ،…تفيق من نوبه عشقه ؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عروس بجلباب صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى