روايات

رواية نفوس مريضة الفصل الثاني 2 بقلم تسنيم حمدي

رواية نفوس مريضة الفصل الثاني 2 بقلم تسنيم حمدي

رواية نفوس مريضة الجزء الثاني

رواية نفوس مريضة البارت الثاني

رواية نفوس مريضة الحلقة الثانية

معتز شاف نورهان وشد كتف ياسين وهمس لي:واد يا ياسين هو عمك خلف واد أمته
ياسين خبطه في على ايده وبعدها عن كتفه بقرف: سيب القميص
وخلف واد ايه دي تبقي دكتوره نور بنتك عمك
معتز بصراخ :دكتورة المجانين
نور بصت ل معتز وشكله بقرف : نعم.. بتقول ايه يا محترم
معتز ضحك ببلاها: محترم.. انا محترم
الحق يا سينوا في حد شافني محترم.. شكلنا هنبقا اصحاب يا كابتن
نور: كابتن!!
ياسين جز علي سنانه بغضب وخبط معتز :أخرس بقا
ووقف قدام نور وابتسم :معلش يا دكتوره
.. اصل معتز اخويا بيحب يهزر ديما.. وبعدين هو مايعرفكيش
ادم:خلاص يا ياسين حصل خير..اتفضلي يا نور اقعدي مكانك يلا
وانت عامل ايه يا ياسين انت ومعتز ومراتك اخبارها ايه
ياسين ببتسامه : احنا كويسن الحمد لله يا عمي تسلم علي السؤال
نور راحت اقعدت مكانها مقابل لي معتز
وهي بتبصله بغضب وهو تقريبا نايم وعينه مستخبيه بالنظارة
وبجور نور اقعد ادم ابوها
وياسين رجع مكانه جانب معتز
ياسين بضيق :عجبك كده جيبلنا الكلام ديما
.. ماتعرفش تسكت
معتز بملل: ما انا كنت ساكت ونايم انت اللي صحتني.. مش كنت نايم انا
قالها وهو بيتاواب ورجع راسه علي ظهر الكرسي وريح تاني
ياسين خبط على دماغه بياس ورجع انتبه للمحامي اللي دخل مع صلاح
اقعد صلاح جانب ولاده
واستغرب شكل معتز وشك انه نايم
مكرم ابتسم لما شافهم متجمعين
و راح علي راس التربيزه
مكرم المحامي: اولا البقاء لله وربنا يرحم الاستاذ صادق
كلهم ردو :الله يرحمه
.مكرم :.و النهارده كده عدا أربعين يوم علي وفاة المرحوم
واول حاجه حبب اقولها ان صادق ابوكم
وهو اعز اصدقائي كان بجد بيحبكم جدا
وكان بيكره جدا بعدكم عن بعض
والمشاكل اللي بنكم
انت و اخوك يا استاذ صلاح
فا حب يجمعكم ويمكن تكون اخر فرصه تحققه امنيته
تقربوا من بعض
صلاح بملل:لو سمحت يا مكرم مالهاش لزمه المقدمه دي ..قول المهم علطول
مكرم :حاضر يا صلاح
استاذ صادق قرر
انه الورث بتاعه كله هيتقسم بس بعد سنه من دلوقتي
ودا لاسباب كتير اولها
لازم تنفذوا وصيته الاول
صرخ صلاح بغضب
: يعني ايه الورث يتوزع بعد سنه
دا فين الشرع مين دا
استيقظ معتز بفزع بعد صراخ صلاح وكان هيقع من علي الكرسي :ايه في ايه. ابوك ماله يا ياسين
ياسين : ‌ اشششش أخرس
معتز :طيب
ادم بهدوء : ما تهدا يا صلاح خلينا نفهم
بابا عمل كده ليه وايه هي الوصيه اللي المفروض تتنفذ الاول
صلاح بغضب : انا مش هفهم والوصيه دي ماتلزمنيش والورث هيتوزع حالا عشان كل و أحد يعرف حقه فين
.. ولا تلقيك انت اللي لعبت في دماغ ابويا يا آدم عشان تستولي على حقي قبل السنه
ادم بغضب مماثل وقف قصاد صلاح :وانا اعمل كده ليه.. ما تبطل بقى يا اخي حقدك وكرهك ليا وخليك مره واحده تفهم وتحس فيها اني اخوك الصغير
تافف معتز بضيق وحط راسه علي التربيزه بيأس.. في كل مره يجتمع فيها عمه وابوه لازم يتخانقوا بنفس الطريقه ..ويشوفه مين بيحقد علي التاني
صلاح وقف بغضب :انا اللي بحقد عليك ولا انت اللي بتحقد عليا اكمنك حاسس بالنقص مني عشان معرفتش تخلف غير حتت بت واحده و عمرها ما هتكون ليك سند
ادم: انت بتعيرني يا صلاح….
ازداد صوتهم العالي
وصرخ معتز فيهم : ما خلااااص يا جماعه ..انا اللي طمعان فيكم وبحقد عليكم انتم الاتنين.
.ممكن تهدوه شويه نفهم..
وانت ياعم مكرم اقراء ام الوصيه خلينا نخلص
ونروح ننام..
بصله له صلاح بغيظ معتز شال النظاره السوده من علي وشه واتحمحم وهو بيبص ل ابوه
معتز : احم احم.. قصدي نروح الشغل.. ورنا اشغال مش فاضين احنا.. اقرء يا عم مكرم بسرعه ربنا يسترك.. وانت يا عمي حقك عليا انا ما تزعلش
قعد ادم مكانه وصلاح بغضب
ورجع معتز مكانه واغمض عينيه تاني
مكرم : يا جماعه ممكن تدوني فرصه اشرح قبل ما تتخنقوه كده الوصيه دي واجبة التنفيذ
و استاذ صادق اعتبر اي واحد فيكم بيرفض تنفيذ الوصيه هو بكده يبقي بيتنازل عن حقه لاخوه
ياسين : وايه هي الوصيه دي يا استاذ مكرم
خرج المحامي ظرف : اهي الوصيه وعشان كل واحد ياخد حقه مش هينفع دلوقتي تتقسم الشركه عشان المشاكل اللي حصله فيها في الفتره الاخيره
لو الورث اتوزع دلوقتي الشركه هتقع مابينكم ..فا لازم تحفظوا عليها انتم الاتنين مع بعض وعشان دا يحصل
هبقي شرط الوصيه وهو بسيط جدا
..إن معتز ابنك يا استاذ صلاح يتجوز من الدكتوره نورهان بنت استاذ ادم بس و..
معتز فتح عينه بصدمه ووقف : نعم!! مين دا اللي يتجوز
نور وقفت قصاده وبغضب :انت بتقول ايه انا اتجوز البني ادم دا
معتز بصلها بقرف وزعق : تتجوزي مين يا جعفر انت
انتي تحلمي اني ابصلك اصلا.. دا انا اول ماشوفك اتخضيت ..دا انا فكرتك راجل
نور : لا اوع انت بجمالك اللي عمي عنينا ..
انا اصلا اقرف لو بصتلي ..
دا انا الدكتوره نور يا فاشل
اتجوزك انت
معتز :برحه علي نفسك يا دكتوره المجانين
..انتي فاخورة بنفسك كده ليه.
نور :والله مافي مجنون غيرك ..بمنظرك دا يا فاشل
معتز : هو انا بكلم مين اصلا
مانتي تلقى مخك لسع من اللي بتتعاملي معهم
نور بقرف : مش احسن من اللي ماسك كاميرا وماشي يصور البنات في الشارع ويقول انا فوتوغرافي
معتز : انا مش هرد عليكي
بص يا مكرم انا الوصيه دي ماتلزمنيش
ولا عايز ورث ولا زفت
قرب معتز من ادم عمه وسلم عليه وحضنه :
حلال عليك الورث يا عمي والشركه.. سلاموا عليكوا
قالها وخرج من المكتب بسرعه
صلاح بغضب : ياسين شوف المت،خلف دا وهاته بسرعه
قالها لياسين اللي جري وراه معتز
ياسين وهو بيجري :. معتز استني اسمعني
يا معتز.. معتز
معتز ماشي يبرطم : بلا معتز بلا نيلا انا ايه اللي جابني هنا اصلا..
هو الكل عايزني اتجوز ليه هو انا عانس
.. دا انا مستمحل نفسي جبر خواطر اجيب واحده كمان تقرفني
ومن مستشفي المجانين هو انا ناقص
معتز ماشي بيكلم نفسه وهو خارج من المكتب بسرعه وركب عربيته بدون مايهتم لابوه او ياسين اللي بيجري وراه عشان يرجع
شغل العربيه وجري بيها بسرعه وياسين بيبص عليه وهو بينهج
رجع ياسين للمكتب
ولقي صلاح قدام ادم
صلاح: لعبتها صح يا آدم كنت متاكده..
عرفت تضحك على ابوك عشان تاكل حقي لأنك عارف انه مستحيل ابني يبص لبنتك
بس ورحمه ابوك.. لا اخليه يتجوزها
ويحول حياتها ل جح. يم .. اصبر عليا يابن ابويا ..
وان ماقلبت اللعبه عليك وخليتك انت اللي تتنازل عن حقك عشان اخليه يرحم بنتك مابقاش انا
نور بغضب :انا ماسمحلكش يا عمي تغلط فيا وفي ابويا بالشكل دا .. وانا اصلا اللي مستحيل ابص لابنك و مش موافقه على الكلام دا
ادم : نور…
نور بغضب :انا مش هتجوز البني آدم دا ولو على جث،،تي
قالتها وخرجت هي كمان من المكتب بغضب
مكرم بصلهم هم الثلاثه : قدمك عشر ايام بس ويكونوا الاتنين دول كتبوا الكتاب
و الا الورث هيعتبر انكم اتنزلتم عنه سوا
بص ادم وصلاح ل بعض بتحدي وعند
وخرجوا من المكتب وياسين بيتفرج عليهم بعدم رضا
…….
دخلت نور المستشفى وهي حزينه وبتعيد كل اللي حصل قدمها وهي بتكلم نفسها.. ليه كده ياجدي تحطني في الموقف دا وابقى واقفه اسمع غلطهم فيا وانا بتفرج عليهم بسببك.. وليه البني آدم دا اللي اتجوزه وتفرضه عليا وتفرضني عليه.. ربنا يرحمك ويسامحك يا جدي
…..
.. اهلا وسهلا يادكتور جاسر نورت المستشفى.. مستعد تستلم شغلك النهارده
جاسر :ياريت بسرعه يا دكتور خالد .. انا حبب ابداء من دلوقتي
خالد : ياريت الحماس دا يفضل مستمر .. سناء هتوريك المستشفى وبعدين توصلك ل مكتبك وهبعتلك حالا نسخه من الملفات الحالات اللي هتابعها
جاسر : تمام يادكتور متشكر جدا
سناء :اتفضل معايا يادكتور جاسر
سناء خدت جاسر بجوله في المستشفى لحد ماوقفه قدام قسم العزل
سناء :ودا بقى قسم العزل بتتحول عليه الحالات الصعبه.. بس حاليا مافهوش غير حاله واحده
جاسر بستفسار : طيب افتحي
سناء بلعت ريقها بخوف : ماينفعش يا دكتور
جاسر : ليه؟؟
سناء : للاسف الحاله دي ممنوع الدخول ليها.. مافيش حد بيدخلها غير دكتوره نور .. وعايشه بس على المهدئات لأنها خ،طر جدا وحالتها بتتعب لما بتشوف قدمها اي راجل
جاسر : طيب فين الملف بتاعها
سناء : مع دكتوره نور … اهي وصلت صباح الخير يادكتورة
قربت عليهم نور وابتسمت : صباح الخير يا سناء.. مين الاستاذ
سناء : دا دكتور جاسر
الدكتور الجديد .. اللي هيستلم معاكي الشغل هنا
نور : اهلا يا دكتور نورتنا
انا دكتوره نور.. اتمنى الشغل معانا يعجبك
جاسر : اكيد هيعجبني لاني هتعامل مع دكتوره شاطره زيك.. شكل الكل هنا بيحبك
سناء : طبعا دكتور نور دي القمر بتاعتنا.. اسيبكم انا عشان عندي شغل
مشيت سناء واتكلم جاسر :
ايه حكايه الحاله اللي في قسم العزل هنا
نور بعمليه : اسمها حنين .. بقالها هنا سنه ونص وللاسف حالتها صعبه جدا مابتستجبش للعلاج..او بتستجيب وبعدها تنتكس فجاءه
وكل ماتسمح ليها الفرصه تحاول الانت، حار وبتته.جم علي كل اللي بيقرب منها
جاسر سرح اول منطقت اسم حنين
بس رجع انتبه للكلام
: طيب وايه وصلها للحالة دي وايه سبب الانتكاسه
نور بحزن :اللي وصلها للحالة دي
اتعرضت ل لحا دث اختطا ف
هي وطفلها واختفت اكتر من شهرين وبعدها ظهرت لوحدها من غير ابنها وحالتها كانت صعبه مش معرف حصل معاها ايه وزادت حالتها سوء لما زوجها طلقها واتحولت علي المستشفى هنا
سبب الانتكاس..مش عارفه دا حصل اكتر من مره
جاسر : طيب و العلاج
حنين : مجرد مهدئات لأنها بقت عن. يفه جدا مع أي حد بيتعامل معاها وخاصتا لو راجل
جاسر : طيب انا كنت عايز الملف بتاعها
نور : بلاش يادكتور ماصدقنا تهدي شويه
جاسر :بس هي هنا مش عشان تهدأ .. هي هنا عشان تتعالج ولا ايه
نور : تمام هبلغ دكتور خالد اني هبعتلك الملف بتاعها بعد اذنك
قالتها نور وبدأت تشوف شغلها وتلف على الحالات الخاصه بيها
………
عادل : مالك يا معتز قرفان ليه كده
معتز :بقولك ايه يا عادل هو انا شكلي في حاجه غلط
عادل :نعم!!
معتز :يعني اللي يشوفني يحس اني فاشل لوحده
عادل بستغرب بص على معتز من تحت لفوق
بنطلونه المقطع
وقميصه المفتوح نصه
والسلسله اللي لبسها
وشعره اللي كأنه مكهرب والكاميرا حولين رقبته.. بعيدا عن نظارة الشمس اللي ديما لبسها
.. لا يا حبيبي ابدا انت شكلك صا.يع
معتز بستغرب : الحمد لله يعني مش فاشل.. اومال ليه كل اللي يشوفني يقولي يا فاشل
عادل :سيبك منهم المهم انت ايه مزعلك
معتز : جدي عايزني اتجوز……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نفوس مريضة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى