روايات

رواية نظرة أمل الفصل السادس 6 بقلم هيام ختعن

رواية نظرة أمل الفصل السادس 6 بقلم هيام ختعن

رواية نظرة أمل الجزء السادس

رواية نظرة أمل البارت السادس

رواية نظرة أمل الحلقة السادسة

واتحرك علي بالعربيه من غير ما يعترض ولا يناقش ندي لانه كان مدايق منها أنها رافضت تحكي عن ياسين رغم الموضوع مش مستاهل لكل دا لأن دي حياتها الشخصيه ومن حقها أنها ماتحكيش بس هو كان حابب يعرف عنها كل حاجه
ووصل علي ونزل من العربيه وشال ندي وقعدها ع الكرسي المتحرك وبدأت تحركه اتجاه المشغل واتفجات بياسين وسلمي
سلمي. : عامله اي ي ندي
ندي. : الحمد لله تمام انتي عامله اي
سلمي. : الحمد لله تمام ومسكت ايد ياسين وابتسامه دا ياسين خطيبي ودي ندي شريكه علي ابن عمي
ياسن. : بيحاول يداري توتره اهلا بيكي
ندي. : بابتسامه بداري وجع قلبها اهلا بيك
وجاه علي وسلم ع ياسين وكانت عنيه كلها غضب
ندي. : وجهت نظرها لعلي ممكن ندخل المشغل
علي. : ممكن
وحرك علي الكرسي بندي ودخلها المشغل وسلمت ندي ع كل العاملين اللي هناك وطلب علي فظار لي هو وندي
علي. : تشربي حاجه
ندي. : ممكن نسكافيه
علي وجه نظره لواحده من اللي قاعدين ع ماكينه الخياطه
علي. : لو سمحتي مين اللي مسؤوله عن المطبخ
سمر. : سعديه استني هنادي عليها
ونادت سمر ع سعديه وفعلا جات
سعديه. : بصت لعلي اومر ي عسل
علي. : كان واقف مزهول نعم
سعديه. : اسم الجميل اي
علي. : بنفس الزهول بص لسمر مين دي
سمر. : دي سعديه اللي ماسكه المطبخ هو دا أسلوبها بنس هي بنت طيبه
سعديه. : هو انا قصرت معاك في حاجه لما تسال الست سمر عني ماتسالني مباشر كده وانا ارد عليك
علي. : لا ماقصرتيش كنت عايز اتنين نسكافيه
طلعت سعديه دفتر كبير وكانت بتكتب فيه وبصوت مسموع اتنين اسكافيه لاستاذ..
سعديه. : ما قولتليش اسم الجميل اي عشان اكتبه
علي. : بص الدفتر اللي في ايديها ووجه نظره ليها اسمي علي
سعديه. : عاشت الاسامي يا استاذ علي وكانت بتضحك
علي. : هو في اي انتي بتضحكي ع اي
سعديه. : دا انا بفخمك يا استاذ علي زي ما الاستاذه ياسمين عز ما قالت فخمي فرعونك
علي. : باعتراض انا مش فرعون حد
سعديه. : لي يا استاذ علي دا انا الف واحد يتمناني هو في فجمالي ولا رقيتي دا انا كتكوت
علي. : انتي اي
سعديه. : كتكوت يعني رقيقه كده في نفسي ركز معايا في اللغه
علي. : لا دا انتي بوظتي اللغه خالص روحي ي بنتي هاتي النسكافيه
سعديه. : من عيوني ي جميل
ندي كانت عماله تضحك ع طريقه سعديه وعلي
علي. : بص لها وبيضحك اضحكي اضحكي
ندي. : البت بتفخمك ي فرعون
علي. : لا انا مش عايز حد يفخمني انا حلو كده
وبعد وقت جات سعديه بالمشروبات
سعديه. : اتفضل ي سي الاستاذ الفرعون لولي
علي. : كان متنح من طريقتها انتي وبص للصنيه اي اللي انتي جيباه دا
سعديه. : دا نوعناع بالليمون بيهدي القولون يخليك هادي الأعصاب كده وكلاكس
علي. : بدأ يتعصب اي اللي انتي بتقولي دا و انا قولت نسكافيه
ندي. : وكانت بتضحك اهدي ي علي براحه خليك كلاكسي اقصد ريلاكس البت خايفه عليك وع قولونك
سعديه. : ايوه والله خايفه عليه دا فرعون قلبي
علي. : بص لها بعيون غاضبه انتي عجبك اللي بيحصل دا
سعديه. : انت وش فقر وهات النوعناع بالليمون انا هشربه واهدي قولوني خير تعمل شر تلقي منك لله ي شيخ زي ماكسرت بخاطري واللي بيجي ع سوسو عربيه بدوسه وبكره الايام تعدي ومش هتلاقي حد يحبك قدي
وسابته سعديه ومشت وكانت زعلانه وندي كانت هتمو ت من كتر الضحك وكان علي متعصب
علي. : انتي هتفضلي تضحكي كده كتير
ندي. : والله البت لذيذه حرام عليك كسرت بخاطرها
علي. : هو انا جيت جنبها هي اللي غريبه
ندي. : انا هدخلها وإصللحها.
وسالت ندي ع مكان المطبخ واتحركت بالكرسي اتجاه المطبخ عشان تصالح سعديه وكانت سعديه قاعده ع الأرض ورابطه دماغه باباشارب
سعديه. : ااه ي سوسو ااه كسر بخاطرك الفرعون اكمينه عنيه زرقا وابيض يستكبر ع خلق الله ماانا عنيه بونيه جميله وقمر
ندي. : سعديه.
سعديه. : نعم
ندي. : معلش ماتزعليش من علي
سعديه. : لا انا زعلانه من فرعوني
ندي. : بتحاول تمسك نفسها عشان ماتضحكش لا ماتزعليش هو طيب بس عصبي
سعديه. : طيب احكي لي عنه كده
ندي. : احكي لك اي
سعديه. : بيحب اي وبيكره اي ي ست… اومال انتي اسمك اي
ندي. : ندي
سعديه. : عاشت الاسامي ي ست ندي اصل بيني وبينك وقعت في حب فرعوني من اول نظره بس هو تقلان عليا بس انا عارفه اجيبه ازاي
وطلعت ازازه فيها برفان رحته شبه ريحه البصل وبدأت ترشها وطلعت روج احمر وحطيته
ندي. : بتكح اي الريحه دي ي سعديه
سعديه. : دي ميه بصل ي ست ندي قالوا الراجل ينجذب للست من ريحتها وانا مالاقتش ريحه نفاذه اكتر من ريحه البصل ريحه طبيعيه
ندي. : بصوت خافت ربنا معاك ي علي بالبلوه دي بس يلا خلينا نتسلي
سعديه. : بتقولي حاجه ي ست ندي
ندي. : لا مابقولش
سعديه : الكاركديه السخن خلص اخده لفرعوني يروق دمه
واخدت سعديه الكاركديه السخن وطلعت لعلي اللي اول ما شافها كان قرفان من منظرها بالروج اللي حاطه مبهدله بيه وشها واول ما قربت منه شم ريحه البصل
علي. : قام من ع الكرسي اي القرف دا انتي حاطه اي
سعديه. : بتضحك بركاتك ي ام سوسو الريحه لافتت نظره وبصت لعلي كنت متاكده أنها هتعجبك ي فرعون قلبي
علي. : دا قرف اللي انتي عاملاه دا
وبدأت سعديه تقرب منه عشان تحضنه وعلي بقي ييرجع لورا لحد ما وصل للمكتب فطلع واقف ع المكتبة
علي. : بتحذير. والله لو قربتي هقت لك
سعديه. : اهون عليك ي فرعوني
علي. : اه هتهوني بت اتظبطي وابعدي عني
سعديه. : بركاتك ي ام سوسو دا طلع حمش كمان
علي. : انت عايزه اي بس عشان ابقي عارف
سعديه. : بتغني له اديني قلبك وخد قلبي اديني قلبيك وخد قلبي
علي. : دا انا هديكي بالجزمه لو مامشتيش من قدامي
سعديه. : بركاتك يا ام سوسو حمش حمش ندخل في مرحله الرقص
وبدأت سعديه تغني احصمك اه واسيبك لا وجوه الروح هتفضل حبيبي اللي انا بهواه وترقص والكل كان بيتفرج وعلي كان مزهول من اللي هي بتعمله وندي كانت فاصله من كتر الضحك وأدخلت سمر عشان توقف اللي سعديه بتعمله
سمر. : قربت منها ومسكتها من دراعها بس ي بت ي سعديه كفايه هبل بقي انتي عارفه مين دا
علي. : واقف ع المكتب اللهي يسترك ي شيخه قوللها انا مين خليها تبعد عني.
سعديه. : ايوه عارفه دا فرعون قلبي رزقي من الدنيا
علي. : ي رب لو انا رزقها خدني مش عايز الرزق دا
سعديه. : بتف ع الأرض تف من بوقك ي فرعوني احنا لسه مادخلناش دنيا
علي. : انا معاكي هدخل اخره ع طول مشيها يا استاذه سمر عشان انا عايز امشي
سمر. : خلاص ي سعديه روحي شوفي شغلك دا استاذ علي ابن اخو مستر محمود
سعديه. : يالهووي يالهوةي ي سعديه عيشك انقطع خلاص لو مستر محمود عرف اني عشقانه الفرعون ابن اخوه
علي. : ابعدي عني وانا مش هقوله
سعديه. : للدرجه دي ي فرعوني بتخاف عليا
علي. : لا والله ما خايف عليكي انا خايف ع نفسي وبيشاور ع باب المشعل ونفسي اطلع من هنا
سعديه. : بابتسامه خلاص ي فرعوني اودعك امشي بس ملتتاخرش عليا ربنا يجمعنا ع خير في كشك واحد
علي. : بيبص ع السقف ي رب لا مش عايز اشوفها تاني
ومشيت سعديه من قدام علي ونزل علي من ع المكتب
علي. : بص لندي انا كفايه عليا لحد كده يلا بينا نمشي
ندي. : كانت بتضحك يلا
واحد علي ندي وركبها العربيه وراحوا قعدوا في كافيه ع البحر
علي. : تشربي اي
ندي. : نسكافيه
علي. : بيضحك خايف اطلب زيك يجيلي نوعناع بالليمون
ندي. : بتضحك لا اطلب ماتخافيش
بص علي لعيون ندي وكان اول مره يشوف عينيها بتلمع من يوم ما قابلها وفضل شرحان في عنيها
ندي. : هتفضل تبص لي كتير
علي. : انا بحبك
قال علي الكلمه وهو سرحان في عينيها وكان صوته مسموعه وكانت ندي مصدومه من الكلمه وهو فاق وانتبه بعد ما قال
علي. : انا فعلا بحبك عمري ما حسيت بالإحساس دا مع حد ببقي عايز اكون معاكي ع طول ولما بتروحي ببقي عايز اكلمك انا كنت متردد اني اقولك عشان خايف من رد فعلك بس انا والله ماعارف اداري احساسي اكتر من كده
ندي. : علي انت مستوعب اللي انت بتقوله
علي. : مستوعب
ندي. : علي انا لسه خارجه من تجربه صعبه جدا ومشاعري لسه معاه ومش عارفه أنساه وكمان ظروفي انت كده بتظلم نفسك معايا
علي. : انا مش طالب منك اي حاجه غير انك تسيبي فرصه وانا جنبك وهنسيكي اي حاجه حصلت وظروفك دي انا مش فارق معايا انتي زي الفل انا بحبك زي ماانتي ي ندي
ندي. : انا مش حمل وجع قلب ولا كسره تاني عشان خاطري ي علي خلينا صحاب
علي : انا مش عايزك تخافي مني لاني بحبك ومش عايز منك اي حاجه وانا هثيت للك اني بحبك أفعال وتصرفات مش كلام وبس
ندي. : سيبها بظروفها ي علي
وحل الصمت بينهم لفتره طويله وشربوا النسكافيه واخدها علي روحها البيت
منال. : اي ي حبيبتي هتاكلي
ندي. : لا انا عايزه انام
منال. : في حاجه ولا اي
ندي. : لا بعدين احكي للك
منال. : طيب
ونادت منال ع نانسي عشان تساعدها أنها تغير لندي هدومها وتنقلها ع السرير وخرجت منال ونانسي وسابوا ندي وفي الوقت دا رن هاتف ندي باسم ياسين
ندي. : الوو
ياسين. : عامله اي
ندي. : الحمد لله
ياسين. : انتي قولتي لعلي أننا كنا مخطوبين
ندي. : كانت مستغربه من سؤاله وردت السؤال بسؤال بتسال لي
ياسين. : لا عادي اصلا انا ماقولتش اني كنت خاطب
ندي. : هههه كداب يعني
ياسين. : عيب كده
ندي. : العيب انك متصل بيا بعد اللي انت عملته عارف انا فعلا بحمد ربنا أنه بعدك عني وكشفك ع حقيقتك انت فعلا ماكنتش تستاهل حبي ولا اي حاجه حلوه مني ولو سمحت ماتكلمنيش تاني
ياسين. : طيب جاوبيني ع السؤال
ندي. : اه علي عارف أننا كنا مخطوبين بس مايعرفش انك ندل ومادي وسيبتنس ومااعتقدش أنه هيقول لسامي حاجه بس هي كده كده هتعرف الحقيقه بتاعتك مع الوقت ولو كلمتني تاني ي ياسين هتزعل مني بجد
وانهت ندي المكالمه من غير ما تسمع اي كلمه منه وكانت بتقول لنفسها ياه للدرجه دي حبي لي كان عاميني عن حقيقته للدرجه دي كنت ساذجه كده الحمد لله أن ربنا بين لي الحقيقه وقطع تفكيرها صوت رساله من علي
علي. : وحشتيني
ندي. : 🥰🥰
علي. : بتعملي اي
ندي. : ولا حاجه بفكر انام عشان هروح المشغل الصبح
علي. : لا انا هوصلك وامشي كفايه عليا اللي حصل
ندي. : افتكرت اللي سعديه عملته لي مش عايز تشوف سوسو
علي. : لا مش عاوز
ندي. : لي دا انت فرعون قلبها حرام عليك ي علي البت بتحبك
علي. : لا مش عايز حد يحييني غيرك
ندي. : ممم طيب انت هتعمل اي
علي. : ههه الله ع اللي وشه احمر ومكسوف يا ناس
ندي. ‘ علي روح نام
علي. : قلب علي من جوه
ندي. : يلا وقتك خلص
علي. : خلاص خلاص هبطل ارخم
اعشق عيناكي التي تسحرني وتاخدني لعالم اخر فاريد البقاء معك لحين ينتهي عمري فكوني لي الحضن الأمن الذي يحتوي ضعفي وخوفي من الحياه

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نظرة أمل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى