روايات

رواية نظرة أمل الفصل السابع 7 بقلم هيام ختعن

رواية نظرة أمل الفصل السابع 7 بقلم هيام ختعن

رواية نظرة أمل الجزء السابع

رواية نظرة أمل البارت السابع

رواية نظرة أمل الحلقة السابعة

واني نهار مشرق ملئ بالأمل والتفاؤل قامت ندي ع صوت المنبه ونادت ع نانسي
نانسي. : ايوه
ندي. : نادي ماما عشان البس عشان عندنا يوم طويل النهارده
نانسي. : حاضر
ونادت ننلسي ع منال وجات وليسوا ندي ونزلوا وكانت متفقه مع نرمين وامل وسيف أنهم هيرحوا دار الايتام وكانت نرمين هي اللي مرتبه للخروجه
ندي. : عامله اي ي نرمين
نرمين. : الحمد لله تمام وانتي
ندي. : الحمد لله تمام هعرفك ع امل وسيف
نرمين. : ماشي انا هروح اشوف اي النظام جوه وارجع للك يكونوا جم
مشت نرمين وسابت ندي وفي الوقت دا جاه سيف وامل
ندي. : عاملين اي وحشتوني
الجميع. : انتي كمان وحشتينا
وطلعت أما دفتر الرسم بتاعها وكانت رسمه نفسها وندي وسيف
امل. : بصوا انا رسمت اي
ندي. : الله حلو اووي
امل. : احنا هنفضل طول العمر مع بعض صحاب واخوات
ندي. : طبعا عندي خبر حلو اووي ليكم
امل. : بحماس قولي
ندي. : انا بقيت مصممت ازياء وهفتح محل
سيف. : الله مبروك وانا كمان عندي حفله وهعزف بيانو وانتوا اكيد هتبقوا معايا
ندي. : الله ع الاخبار الحلوه
وجات نرمين وعرفتها ندي ع امل وسيف ودخلتهم دار الايتام وبدأت ندي تدي للاطفال الالعاب اللي جايباه ليهم وكانوا مبسوطين جدا وكانت ندي مبسوطه بالتغير اللي هي في لأنها قبل الحادثه عمرها مافكرت أنها تيجي هنا وكان تفكيرها تفكير بنت طايشه وكانت منال مبسوطين بوجود ندي واصحابها وهما كمان كانوا مبسوطين وبدأت امل ترسم والأطفال حواليها وكانوا بيساعدوها ويلونوا معاها وفي الوقت دا رن هاتف ندي وكان علي
ندي. : الوو
علي. : اي الدوشه اللي عندك دي انتي فين
ندي. : انا في دار ايتام انا وصحابي
علي. : ماقولتليش يعني كنت هاجي معاكي انا بحب كده جدا
ندي. : الصراحه نسيت يلا تتعوض مره تانيه انا هروح المشغل عشان ننجز مافيش وقت
علي. : انا خايف اروح عشان سعديه الصراحه
ندي. : ههه عيب والله اللي انت بتقوله دا
علي. : خلاص اسبقيني انتي وانا هخلص كام حاجه كده واجيللك واعملي حسابك هنتعشي مع بعض والاعتراض مرفوض
ندي. : حاضر
علي. : بقولك
ندي. : اي
علي. : بحبك
ندي. : ماشي يلا روح بقي انا مش فاضيه
علي. : قلبك قاسي اووي بس بحبك برضو
وانهي علي المكالمه وكان رايح يشوف العمال في المحل وصلوا لاي وراح واتفجات بشذي وسلمي
شذي. : لولي اي رايك في المفاجاه دي
علي. : شذي هو انتي مابتزهقيش
شذي. : لا انا بحبك
علي. : وانا مش بحبك وعلاقتنا خلصت افهمي دا بقي
شذي. : في غيري يعني
علي. : ايوه في وهخطبها قريب
شذي. : مين دي
علي. : انتي مالك ماتبعدي عني بقي
شذي. : انا اتغيرت ي علي سيب لي فرصه
علي. : طلع صوره ليها وهي كانت سهرانه مع واحد واضح التغير انتي عمرك ماهتتغيري ي شذي وانا مش عايزك احنا مش شبه بعض افهمي دا بقي
سلمي : انا الحمد لله ياسين حبيبي مش بتاع بنات وانا حبه الاول والاخير
علي. : انتي صعبانه عليا ي سلمي لأن ياسين كداب وكان خاطب
سلمي. : انا عارفه انك مابتحبهوش بس عيب اووي تكدب وتقول كلام عنه
علي. : انا مش بكدب ابقي واجهي وشوفي رد فعله
وسابهم علي ودخل المحل وكان المحل قرب يخلص وكان الديكور عاجب علي وطلع موبايله وصور المحل فيديو وبعته لندي اللي اول ما شفته كانت مبسوطه أنها خلاص واخيرا بتحقق حلمها
ماتياس لما تلاقي حلمك اتاخر تحقيقه لأن ربنا رايد كده كل حاجه بتيجي في وقتها بس انت اسعي وقول ي رب
ووصلت منال ونرمين ندي المشغل وسابوها ومشوا بعد ما ندي استأذنت من مامتها انها هتتعشي مع علي وكانت ندي بتابع الشغل بنفسها وكانت بتساعدهم في القص والطتريز وكانت مبسوطه بكل حاجه بتعملها وان كل حاجه ماشيه زي ما هي عايزه
سعديه. : عامله اي ي ست ندي
ندي. : الحمد لله تمام انتي عامله اي
سعديه. : الحمد لله اومال فين فرعون قلبي
ندي. : عنده شغل
سعديه. : دا انا مستنياه اصله وحشني اوي
ندي. ‘ هو ممكن يجي
سعديه. : هو اسمه اي ع البوك عشان أكلمه ع المسنجر
ندي. : بتحاول ماتضحكش لا مش عارفه هو مش عندي
سعديه. : طيب انا هروح اجهز بقي قبل ما يجي
ومشت سعديه وغيرت هدومها وكانت لابسه عبايه بتلمع وحاطه روج احمر ونكشه شعرها وبعد وقت جاه علي واول ماعرفت أنه بره طلعت
علي. : اول ما شافها اعوز بالله من الشيطان الرجيم
سعديه. : بدلع وحشتني ي فرعون قلبي
علي. : انتي اي اللي عملاه دا انا والله خوفت
سعديه. : بتمسك شعرها دا انا عملاه كورلي
علي. : دا انا فكرت حد كهربك فعمل كده
سعديه. : دمك خفيف ي فرعون قلبي
علي. : بص ي سعديه المهزله اللي حصلت المره اللي فاتت بلاش تحصل النهارده ياما هكلم عمي واشتكي منك
سعديه. : وبتتكلم بثقه مش ههون عليك ي فرعون قلبي
علي. : هو انتي جايبه الثقه دي منين
سعديه. : الحب ي فرعون قلبي بيعمل كل المعجزات بيخليك تضحي لأجل الغير وانت عنيك بتلمع بت ي سوسن الشبكه بتقطع مش سامعه باقي الكلام
علي. : انتي في حد بيكلمك
سعديه. : طلعت التليفون ايوه البت سوسن كانت بتقولي كلام حلو اقوله بس الشبكه قطعت
علي. : طيب الحمد لله روحي شوفي شغلك وخليني انا كمان اشوف شغلي
سعديه. : تشرب اي
علي. : لا مش عايز
سعديه. : هجبلك ع زوقي ي فرعون قلبي
ومشت سعديه وسابته وهو بص لندي
علي. : اضحكي اضحكي اي الاخبار الشغل خلص
ندي. : ايوه بنقفل خلاص
علي. : المحل بقي حلو اووي شوفتيه
ندي. : بفرحه ايوه تحفه
وجات سعديه وجايبه ازازه بيبسي وبتغني
سعديه. : ماشربتش الشاي اشرب ازوزه انا وبتشرب من الازازه وبتمد ايديها بالازازه لعلي اشرب ي فرعون قلبي
علي. : انتي اتجننتي عايزاني اشرب مكانك
سعديه. : ايوه وفيها اي عشان قلوبنا تبقي ع بعض
علي. : انا مش هتعصب امشي ربنا يهديك
طلعت سعديه الموبايل واختارت شكل البقر وقربت من علي
سعديه : اضحك ي فرعون قلبي
علي. : بيزقها ابعدي عني اي القرف دا
سعديه. : والنبي ما بعده غير لما اتصور معاك
ندي. : اتصور معاها واخلص
علي. : انتي اتجننتي دي جايبه شكل البقر
سعديه. : مااحنا بقرتين في زريبه واحده ي فرعون قلبي اصل انا بحب البقر اووي
علي. : قام وبتحذير ابعدي عني احسن ليكي
سعديه. : مايهونش عليا اسيبك ما يهونش عليا انساك ي فرعون قلبي
علي : لا خلي يهون وانسيني
سعديه. : انا مش هقول من كرامتي اكتر من كده بكره الايام تعرفك قيمه النعمه اللي كانت في ايدك وتقول ولا يوم من ايامك ي بت ي سوسو
ومشيت سعديه وسابته وهو حمد ربنا انها مشت وندي كانت عماله تضحك
وفي الوقت دا كان ياسين بيتواجه من سلمي
سلمي. : انت كنت خاطب
ياسين. : انتي مين قالك الكلام دا
سلمي. : مش مهم مين اللي قالي جاوب
ياسين. : اللي قالك كداب وقرب منها انتي حبي الاول والاخير ي سلمي انا ماعرفتش بنات قبلك ولا عايز اعرف بنات بعدك اللي قالك كده دا عايز يوقع بينا غيران من حبنا لبعض
سلمي. : يعني انت مش بتكدب عليا
ياسين. : انا عمري مااكدب عليكي
وحضنها ياسين وكان بيقول ماشي ي ندي انا هعرفك انتي عايزه تخربي حياتي انتي واللي اسمه علي
وساب ياسين سلمي ومشي راح المشغل لندي
ياسين. : انتي اتجنيتي ولا اي
ندي. : في اي
ياسين. : انتي قولتي لسلمي أننا كنا مخطوبين
ندي. : لا
ياسين : بلاش كدب انتي قولتي انتي عايزه تبوظي لي حياتي وتنتقمي بس انا ماظلمتكيش انا سبتك عشان مش هتحمل وضعك دا ولا حد هيتحمله اصلا انتي بقيتي واحده عاجزه مش هتنفعي في اي حاجه عايزه اللي يشيل ويحط فيكي وانا مش هستحمل دا انا عايز اعيش حياتي وأخرج واتفسح مش اخدم واحده زيك
ندي. : بتحاول تمسك دموعها انت انسان مريض بجد وانا بحمد ربنا أنه بين ليا الحقيقه وانا ماقولتش حاجه لسلمي شوف مين اللي قلها انا فوضت امري لربنا هو اللي هيجيب لي حقي منك
وهنا كان علي سمع كل الحوار واول ما لاقي ندي اتعصبت وان ياسين جرحها بالكلام ادخل قرب من ياسين وسحبه من هدومه
علي. : انت عايز تعرف مين اللي قال لسلمي
ياسين. : بيزق ايد علي بعيد عنه مين
علي. : انا بس ماقولتش مين بس انا بقي هقول لعمي عشان ينقذ بنته منك
ياسين. : انت هتستفاد اي
علي. : هحمي بنت عمي منك
ياسين. : انت اصلا صعبان عليا سلمي ديما بتقول أنهم بيعطفوا عليك عشان اهلك ميتين
علي. : مسك ياسين من رقبته انت عارف لو جبت سيره اهلي ع لسانك هعمل فيك اي همو. تك
ياسين. : بيشد ايد علي من ع رقبته وبيكح انت انجننت رسمي كل دا عشان ندي انت اكيد شفقان عليها
علي. : قرب منه مره تانيه وخنقه اوعي تجيب سيرتها ع لسانك سامع
ياسين. : ابعد عني انت بتحبها ولا اي
علي. : اه بحبها واللي هيفكر يتكلم معاها كلمه تدايقه هقت. له
وفي الوقت دا جاه محمود وسلمي
سلمي. : بخضه ع ياسين. في أي مالك مين اللي عمل فيك كده
ياسين. : بتوتر لا مافيش حاجه انا كويس
علي. : انا اللي عملت فيه كده
سلمي. : انت انجننت ي علي لي كده انت مش بتحب ياسين من يوم مااتخطبنا وكمان جاي تقول إنه كان خاطب وهو قال لا
ندي. : لا كان خاطبني وفرحنا كان الشهر اللي جاي بس طلع واطي وسأبني لما عملت الحادثه
سلمي. : بصت لها انتي كدابه
علي. : لا مش كدابه وطلع صوره ندي وياسين اهو بصي
محمود. : بص لياسين الكلام دا صح
ياسين. : بص لعلي وندي بغضب ووجه نظره لمحمود ايوه
محمود. : انت من النهارده مالكش دعوه ببنتي انا مستحيل أمن واحد كداب زيك ع ببنتي
سلمي. : بعياط بابي انا بحبه
محمود. : الكلام بالنسبه لي منتهي ومن النهارده انت مرفوض من الشركه
الكدب مش بينجي صاحبه مهما طالت المده بتنكشف مع الوقت والشخص اللمادي اللي بيستغل حياه ومشاعر الناس مش بيكسب دا بيخسر كل حاجه
واخد علي ندي ومشوا وكانت ندي مدايقه من كلام ياسين
علي. : مالك
ندي. : بصت لي وبدأت عينيها تدمع عارف انا نفسي صعبانه عليا اووي عشان ظلمتها مع شخص مايستهلش انا كنت واثقه فيه واديته الامان وقولت أنه هيبقي سندي وضهري بعد وفاه بابا بس هو كسرني والتخلي عني رغم اني عملت كل حاجه عشان يبقي مبسوط وراضي وضحيت كتير واتنازلت عن حقي عشانه وفي الاخر باعني
علي. ‘ مسك وشها بين أيديه وبكل حب وحنيه مسح دموعها ماتزعليش انا هعوضك عن كل حاجه وحشه شوفتها انا والله بحبك زي ماانتي
ندي. : علي انا مش حمل وجع ولا كسره قلب عشان خاطري بلاش خلينا صحاب احسن
علي. : سبي لي فرصه ومش هتندمي
بلاش تضحي من اجل الاخرين وتتنازل عن حقك مهما كانت غلاوه الشخص عندك لانك في الاخر مش هيتفالك شكرا ع التضحيات دي بالعكس انت هيتقال للك انت عملت اي يعني هو انت حد طلب منك حاجه انت اللي عملت من نفسك ووقتها هتلاقي نفسك صعبت عليك لانك ظلمتها
وفي الوقت دا روح ياسين البيت وكان زي المجنون لانه خسر كل حاجه وللمره التانيه وقرر أنه ينتقم من علي حتي لو هيقت له وقعد يفكر في طريقه يخلص بيها من علي ومسك هاتفه ورن ع شخص ما

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نظرة أمل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى