رواية نظرة أمل الفصل الثامن 8 بقلم هيام ختعن
رواية نظرة أمل الجزء الثامن
رواية نظرة أمل البارت الثامن
رواية نظرة أمل الحلقة الثامنة
وفي الوقت دا روح ياسين البيت وكان زي المجنون لانه خسر كل حاجه وللمره التانيه وقرر أنه ينتقم من علي حتي لو هيقت له وقعد يفكر في طريقه يخلص بيها من علي ومسك هاتفه ورن ع شخص ما
مرت الايام وجاه يوم تحقيق حلم ندي افتتاح المحل
ندي : اانا متوتره جدا ي نرمين
نرمين. : لي ي روحي كله حاجه تمام زي ماانتي عايزه
ندي. : قلبي مقبوض اووي مش عارفه لي
نرمين. : بطلي قلق بقي افرحي شويه بقي
وفي الوقت دا دخلت منال
منال. : مشاء الله ع حبيبت ماما قمر ي ناس
ندي. : تسلمي ي ماما
منال. : مالك متوتره لي
ندي. : مش عارفه حاسه ان في حاجه هتحصل
منال.: بطلي قلق ي ندي
ورن هاتفها باسم علي وردت عليه وقالت له انها خلصت لبس وهتنز ل من البيت وهو كان محضر لها مفجاه بالاتفاق مع منال ونرمين
علي. : عامله اي
ندي. : الحمد لله تمام مشاء الله المحل تحفه وكل حاجه في زي ما اتمنيت
علي. : تعالي بقي ناخد لفه كده
وحرك علي الكرسي المتحرك بندي وبدأ يفرجها غ تفاصيل المحل لانه كان رافض يفرجها ع اي حاجه قبل الافتتاح وكانت مبسوطه جدا بكل حاجه في المحل
شذي. : مبروك ي علي
علي. : شكر
شذي. : انت لسه زعلان مني ي لولي
علي. : انتي مش بتفهمي مااحنا اللي بينا خلص وقولت دا اكتر من مره
شذي. : بصت لندي لو ماكنتش أدخلت بينا كان زمانا مع بعض
علي. : مش هي السبب انا بعدت عنك من قبل ما قابلها اصلا ومسك ايد ندي اعرفك ندي حبيبتي وخطيبتي
شذي. : دي اللي انت فضلتها عليا
علي. : دي أغلي واحلي بنت في الدنيا وانا اخترتها من وسط الناس كلها تكون شريكة حياتي
شذي. : مش هتبقي مكسوف أنك هتكون مرتبط بواحده عاجزه
علي. : بص لندي جاهزه للمفجاه
ندي. : انت ماجوبتهاش لي
علي. : بابتسامه ما المفاجاه اللي هتشوفيها هترد ع كل الاسئله
وحرك الكرسي بندي وراح اتجاه منال وكان موجوده بسمه خالت ندي وفيروز بنتها ومازن واخيرا جاه من السفر
طلع علي علبه فيها خاتم رقيق جدا وبكل ابتسامه ونظره حب وجه نظره لندي
علي. : انا بعلن قدام الناس كلها اني بحبك واختارتك من وسط كل البنات انك تكوني شريكه حياتي تقبلي تتجوزيني ي احلي بنت في الدنيا كلها
ندي. : بابتسامه كلها كسوف بصت لمامتها اللي هزت لها رأسها بابتسامه أنها توافق
ندي. : وجهت نظرها لعلي موافقه
قرب علي منها ومسك ايديها ولابسها الخاتم وقبلها بكل حب
وكانت شذي ومازن عنيهم مليانه غضب لأن مازن كان نازل من السفر ع امل أنه هيتجوز ندي حب حياته بس انخطفت منه للمره التانيه
كل حاجه في حياتنا بتبقي نصيب وماحدش بياخد حاجه اكتر من نصيبه
مازن. : عامله اي
ندي. : الحمد لله ي مازن انت عامل اي حمد لله ع السلامه
مازن. : تمام الحمد لله الله يسلمك الف مبروك
ندي. : بابتسامه الله يبارك فيك
مازن. : وجه نظره لعلي وكانت عنيه كلها غضب مبروك
علي. : الله يبارك فيك عقبالك
مازن. : شكرا خلي بالك منها
علي. : في عنيا ماتقلقش
ومر اليوم بسلام والكل كان مبسوطين معدا مازن وشذي اللي كانوا مدايقين من ارتباط ندي وعلي أما سلمي كانت قاعده في البيت رافضه تخرج حزينه عشان بعدت عن ياسين وقلبها كان موجوع بس بدون اي تفكير منها طلعت هاتفها ورنت ع ياسين
سلمي. : ياسين انا مش عارفه اعيش من غيرك
ياسين. : ولا انا ي روحي بس هنعمل اي باباكي رافض دا والحل اللي عندي انتي مش هتوافقي عليه
سلمي. : اي هو الحل طيب
ياسين. : نتجوز ونحط باباكي قدام أمر واقع
سلمي. : بس كده بابي هيزعل مني اووي
ياسين. : هيزعل شويه بس هيسامحك وفي نفس الوقت هنكون مع بعض
سلمي. : طيب هنقعد فين
ياسين. : اي مكان بس المشكله اني مش معايا فلوس باباكي طردني من الشغل
سلمي. : انا معايا
ياسين. : كويس جدا انتي بتقولي لباباكي انك هتسافري مع صحابك كام يوم واتفقي مع صحبتك اللانتيم عشان لو حد كلمها تبقي عارفه تداري عليكي ونتقابل ونتجوز
سلمي. : مافيش غير شذي هي اللي هعرف اثق فيها
ياسين. : حلو اووي كده كلميها وابقي عرفيني عملتي اي
وانهي ياسين المكالمه مع سلمي وكان بيقول لنفسه ماشي ي محمود انت تطاردني من الشركه انا هخليك تيجي تترجاني عشان اتجوز بنتك وهخليك تديني الشركه وكل حاجه تملكه الموضوع عايز صبر وتخطيط وكويس أن البت بتحبيني وخاتم في صباعي وانت ي استاذ علي دورك جاي بس اصبر عليا
سلمي. : شذي كنت عايزاكي في موضوع
شذي. : بصوت مدايق مم قولي
سلمي. : بقلق مالك
شذي. : ابن عمك خطب الست ندي النهارده في الافتتاح قدام الناس كلها
سلمي. : اي بتهزري انا مجتش عشان مكتئبه بس بابي واخواتي راحوا بس انا ماطلعتش من اوضتي فمعرفتش حاجه
شذي. : علي اتجن خالص رايح يتجوز واحده عاجزه مش بتمشي محتاجه اللي يشيل ويحط فيها وسابني انا عشانها
سلمي. : طيب اهدي دي مجرد خطوبه اكيد في حل
شذي. : اكيد ماانا مش هسيبه ليها طبعا المهم انتي كنتي عايزه اي
سلمي. : انا قررت اني اتجوز ياسين وأحط بابي قدام أمر واقع
شذي. : انتي اتجننتي ي سلمي
سلمي. : انا بحبه ي شذي ودا الحل الوحيد وانتي عارفه بابي مش هيرجع في كلامه تاني ودي الطريقه الوحيده
شذي. : الصراحه ي سلمي انا مش مطمنه للحل دا
سلمي. : ماتقلقيش ياسين بيحبني زي ماانا بحبه وانا هخلي جوازنا ع الورق بس عشان نقنقع بابي بس طبعا مش هقول لبابي كده فا انا هقول لهم اني اسافر معاكي عشان لو بابي كلمك وسالك تبقي عارفه
شذي. : ماشي بس خلي بالك من نفسك
سلمي. : حاضر
وانهت سلمي المكالمه مع شذي وخرجت لباباها وقالت له انها هتسافر مع شذي وهو اقتنع بكلامها وقال أنها تغير جو عشان تنسي ياسين
مازن. : بعصبيه عجبك اللي حصل دا
فيروز. : اهدي ي مازن انا ماليش ذنب في حاجه
مازن. : بنفس العصبيه ماانتي اللي عرفتيهم ع بعض وانتي اكتر واحده عارفه انا قد اي بحبها وسافرت لما اتخطبت لياسين عشان انساها وماعرفتش وسيبت شغل هناك ونزلت اجي لاقيها بتنخطب لصاحبي
فيروز. : هي مش نصيبك لو كانت من نصيبك كان زمنها معاك
مازن. : ندي هتبقي ملكي انا وبس مش هتنجوز حد غيري
بسمه. : في اي صوتكم عالي لي
مازن. : مافيش
فيروز. : لا في ابنك رافض يفهم أن ندي مش من نصيبه
بسمه. : تاني ي مازن مااحنا اتفقنا انك تنساها انت لي بتعذيب نفسك ما البنات كتير
مازن. : وانا مش عايز غيرها وبيخبط ع صدره جامد دا رافض يدق لغيرها ندي حبها بالنسبه لي زي الإدمان بشوفها في كل بنت بعرفها مش عارف انساها
بسمه. : سافر تاني
مازن. : لا انا مش هسيب حبي يضيع مني انا هعمل المستحيل عشان تبقي معايا
وكانت ندي قاعده في اوضتها تنظر الخاتم وفي نفسها ي تري انت فعلا بتحبيني ي علي ولا حتطلع زي ياسين بتستغليني انا بجد خايفه اووي انا مش حمل وجع قلب ولا كسره ي ربي انا اتسرعت ولا كنت صح لما وافقت هو دا هيكون العوض ولا لا انا بقيت محتاره وخايف اثق في حد ي معقوله انا بقيت خايفه افرح كمان وقطع تفكيرها صوت نرمين
نرمين. : بركاتك ي استاذ علي اخدت عقل البنت
ندي. : عارفه ي نرمين انا خايفه اكون اتسرعت ويطلع زي ياسين
نرمين. : علي غير ياسين علي بيحبك بجد انا بشوف دا في عنيه لما بيكون معاكي اقفلي بقي صفحه ياسين ماتخلهاش تأثر عليكي وابدا من جديد مع علي هو فعلا يستاهل فرصه
ندي. : ماشي وبعدين تعالي هنا انتي كنتي عارفه أنه هيعمل كده
ودخلت منال
منال. : طبعا كنت عارفه هو يستجرا يعمل دا من غير اذني
ندي. : طيب ماقولتليش لي
منال. : هو كان عايز يعملها مفجاه ليكي
ندي. : لا انا بحب اعرف التفاصيل
منال. : بص ي سيتي هو كلمني وطلب يشوفني وانا قولتله ماشي وقالي أنه بيحبك وعايز يتجوزك طبعا انا سالته انت متاكد من دا وانت عارف حاله ندي لأن ندي مش حمل اي وجع تاني قالي ايوه انا والله بحبها وعمري ما هدايقه بوعدك بدأ وانا حابب اطلب ايديها يوم الافتتاح قدام الناس كلها بس هو دا اللي حصل
ندي. : ماشي ي رب يكون غير ياسين
نرمين. : بنت افرحي بقي بلاش كابه كل شويه تقول زي ياسين زي ياسين
وفي الوقت دا كان علي بيتلام عليه من عمه
محمود. : اي اللي انت عملته دا
علي. : عملت اي
محمود. : انت عاقل ي بني رايح تتجوز واحده عاجزه انت لي بتعمل في نفسك كده
علي. : لو سمحت ي عمي ماتتكلمش عنها كده وانا فعلا بحبها ومش فارق معايا اللي هي في انا هكون سندها في الحياه
محمود. ‘ الحب مش كل حاجه ي علي
علي. : هو انتوا اي مشكلتكم في اني اتجوزهااللي عندها دا حاجه بتاعه ربنا واحنا محدش ضامن نفسه ممكن في لحظه نبقي مكانها
محمود. : انت الكلام بقي معاك صعب انت حر ماتجيش تقول ي ريتنى ما عملت كده
علي. : عمري ما هقول كده لاني فعلا راضي من جوايا بكل حاجه هيا فيها
ونزل علي من عند محمود وطلع هاتفه ورن ع ندي
ندي. : الوو
علي : بيغني سجل ي تاريخ كده سجل وداعنا حياه السنجل
ندي. : غني غني
علي. : النهارده احلي يوم في حياتي لانك معايا وبوعدك اني عمري ماهزعلك ابدا
ندي. : وانا اتمني دا ي علي
علي. : عارفه ي ندي انا بعد ما اهلي توفوا في حادثه كان عمري ١٠ سنين وعمي اللي رباني بس عمري ما حسيت بالامان ولا كنت مبسوط من قلبي وعرفت بنات بس عمري ما حسيت بالإحساس اللي حسيته معاكي انا اول مره اكون مطمن وحاسس بأمان واكون مبسوط من قلبي بجد انتي احلي حاجه في حياتي ي ندي
ندي. : بس بقي بلاش درامه هعيط
علي. : بيضحك لا ماتعيطيش روحي نامي عشان ورانا يوم طويل بكره
وانهي علي المكالمه مع ندي وفتحت صورتها ع الموبايل
العين لا تري غيرك والروح لا تشتاق الا إليك والقلب لاينبض الا باسمك والعقل لا يفكر الا فيك فأصبحت انت لي الحياه التي تمنيت أن اعيشها يوما ما فشكرت ربي كثيرا لأنه استجاب لي فلا اريد شئا آخر سوي وجودك معي
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نظرة أمل)