روايات

رواية نصيب الورد الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد البارت السابع والثلاثون

رواية نصيب الورد الجزء السابع والثلاثون

رواية نصيب الورد
رواية نصيب الورد

رواية نصيب الورد الحلقة السابعة والثلاثون

37- المشاعر.

خرجت ‘نرجس’ مع والدتها ‘إيزابيل’ من الأسانسير ..
‘نرجس’ : -‘عبد الحميد’ طلع وراها أكيد !!
و هتشوفي بنفسك !!
‘إيزابيل’ : – قليل ذوق مش قادر يصبر لحد ما تخلص الحفلة !!
‘نرجس’ : – انا هحرق قلبهم و أقطع عليهم ..!!!

قطعت ‘نرجس’ كلامها لما شافت ‘توليب’ بتخرج من جناح ‘عبد الحميد’ و هي بتبكي ..

وقفت ‘نرجس’ قدامها و قطعت عليها الطريق..
‘نرجس’ : – إنتي يا ممرضة !!!
ليه بتعيطي !!

رفعت ‘توليب’ رأسها و شافت ‘نرجس’ و ‘إيزابيل’ و على وشهم إبتسامة سخرية ..
‘توليب’ : – و لا حاجة بعد إذنكم !!!
‘نرجس’ : – لا لا لا مش هتمشي غير بعد ما أعرف إيه اللي نزل دموعك من عيونك ال… الحلوة ههههههه !!

فهمت ‘توليب’ إنها بتعايرها على عمى عينها عارفه إنهم عارفين بحقيقتها ..

سمع ‘عبد الحميد’ صوت ‘نرجس’ و وقف وراء الباب يسمع كلامها ..
‘توليب’ : – لو سمحتي سيبيني أمشي أنا عايزه انام !!
‘نرجس’ : – ليه هتنامي و الوقت لسه بدري !!!
قولي لي يا ممرضة هو ‘عبد الحميد’ تحرش بيكي و خلاكي تعيطي !!

قربت ‘نرجس’ من ‘توليب’ و كملت ..
‘نرجس’ : – و لا هو شبع من مراته المشوهه هههههه !!

إنصدمت ‘توليب’ من شتم ‘نرجس’ ..
‘توليب’ : – من لما جيت هنا و أنا بحاول أبتعد عنكم على قد ما أقدر !!
فأرجوكي مش عايزه مشاكل معاكم و مش طايقه أشوفكم !!

إنفجرت ‘نرجس’ تضحك ..
‘نرجس’ : – هههههه إزاي بتشوفينا !!

بصت ‘نرجس’ ل ‘توليب’ بنظرات مليانه كره و كملت ..
‘نرجس’ : – و إنتي عميا !!!

مسكت ‘توليب’ نفسها و هي بتسمع كلام بيإلمها ..

‘توليب’ : – خلصتي !!!
أقدر أمشي دلوقتي !!
‘نرجس’ : – تمشي !!
ليه هي الساعة بقت واحدة و … نص هههه !!!

حس ‘عبد الحميد’ بحزن على معايره ‘نرجس’ ل ‘توليب’ ..
‘عبد الحميد’ : – يلا افتحي بقك و أضربيهم بكلامك و لا أنتي ماتقدريش غير عليا أنا بس !!!

إزداد وجع ‘توليب’ ..
‘توليب’ – لنفسها – … ” الله ينتقم لي منك ‘عبد الحميد’ !!
فضحتني عند كل واحد !!! ” …

زقتها ‘نرجس’ بقوة من كتفها ..
‘نرجس’ : – قولي لي لما بتخلعي جزمتك بتمشي إزاي !!
زي البطريق !!
و لا بترقصي على واحدة و نص زي ما بتقولوا !!
نفسي أشوف !!
‘توليب’ : – لا أنا بس لما أخلع جزمتي مابعرفش غير أدوس على اللي قدامي تحبي تشوفي !!

إبتعدت عنها ‘نرجس’ باشمئزاز و تكلمت مع والدتها باللغة الفرنسية ..
‘نرجس’ : – ماما دي طلعت مش مؤدبه !!
‘إيزابيل’ : – هي قالت لك إيه !!!

تجاهلت ‘نرجس’ ترد على والدتها ..
‘نرجس’ : – شفتي يا مشوهه ازاي بقت علبة مكياجك !!
أنا اللي كسرته علشان يبقى زيك مشوه !!!

بدأت الدموع تنزل من عيون ‘توليب’ على معايرتها طول الوقت لكن حاولت تفتح عنيها على قد ما تقدر علشان توقف نزولهم ..

خافت ‘نرجس’ من عيون ‘توليب’ و إبتعدت عنها و مسكت ذراع والدتها تستقوى بيها ..
‘نرجس’ : – ماما بصي بتهددني إزاي !!
‘إيزابيل’ – بإستهزاء – : – بتهددك بإيه و هي حتى مش هتقدر تجري وراكي !!

بلعت ‘توليب’ ريقها تضبط أعصابها و صوتها ..
و كلمتهم باللغة الفرنسية بطلاقة ..

‘توليب’ : – برافوا عليكو قدرتوا على العلبة و ماقدرتوش تواجهوني !!
و ده من ضعفكم و خوفكم مني !!

بصت ‘نرجس’ ل ‘إيزابيل’ مذهوله بمعرفة ‘توليب’ اللغة الفرنسية ..
‘توليب’ : – كسرتي علبة واحدة و أنا هقدر أجيب بداله ألف علبة !!
‘نرجس’ : – و انتي معاكي إيه علشان تشتري غيره !!!
‘توليب’ : – هههههه بسيطة !!!

أشرت ‘توليب’ برأسها مرة ناحية ‘نرجس’ و مرة ناحية ‘إيزابيل’ ..
‘توليب’ : – من فلوس جوزك !!
و بطيارة جوزك الخاصة !!
هقدر أسافر و الف على كل دول أروبا و اشتري من كل الماركات العالمية اللي أنا عايزاها !!
و علشانكم بس هروح ميلانو إشتري لكم من أشهر الماركات كعب رفيع قوي و هرجع هنا اخبط على دماغ كل واحدة فيكم بفردة من الكعب !!
و بكده تبقى نهايتكم بحاجة تليق بمقامكم !!!
حلو الكلام !!
‘إيزابيل’ : – إنتي وقحه !!
‘توليب’ : – ماتلخبطيش بيني و بينكم !!
‘نرجس’ : – يبقى إنتي فهمتي كلامنا و بكدا قدرتي تنقذ ..!!
‘إيزابيل’ – مقاطعة – : – أسكتي !!!
‘توليب’ : – خايفة حد غيري يسمع بنتك و يعرف جريمتكم !!
أنا لو مكانك هنكسف لو فكرت اذي حد بالغدر !!
إسلوب الجبناء !!!

‘نرجس’ : – إنتي مش هتلحقي تتهني بفلوس بابا !!
‘توليب’ : – أنا دلوقتي بتهنى بفلوس جوزي !!
‘نرجس’ : – ماهي فلوس ‘عبد الحميد’ تبقى فلوس بابا !!
‘توليب’ : – طيب خذي الفلوس مايهمنيش !!!
اللي يهمني بس ‘عبد الحميد’ إنه يبقى ليا أنا وحدي !!
‘نرجس’ : – أنتي و’عبد الحميد’ هتدخلوا نار واحدة !!
‘توليب’ : – المكان ده مكانك إنتي و والدتك بإذن الله !!
يلا وسعي من قدامي ضيعتي وقتي !!

مشيت ‘توليب’ و ‘نرجس’ علت صوتها وراها ..
‘نرجس’ : – هتنحرقي سامعه !!!
هتنحرقي قريب !!
‘إيزابيل’ : – إسكتي !!!

فتح ‘عبد الحميد’ الباب ..
‘عبد الحميد’ : – إنتي اللي انحرقتي فخليكي ساكته !!!

‘نرجس’ : – هنشوف مين اللي هينحرق !!!
‘عبد الحميد’ : – كان نفسي أخرج و أحذركم منها بس قولت ماينفعش أدخل بين نسوان !!
‘إيزابيل’ : – هههه هي خرجت من عندك و هي بتبكي و إحنا فرحنا قوي !!
قول لنا أنت عملتلها إيه !!!
‘عبد الحميد’ : – هي كانت بتبكي !!!
دلوعه قوي مش راضية نخرج من أوضتي و ننزل للمعازيم !!
أنا بعدين هصالحها بعدما هم يروحوا !!
‘نرجس’ : – هتصالحها بفلوس بابا !!
‘عبد الحميد’ : – هي مش زيك بتفرح بالفلوس !!
هي بتفرح بالمشاعر و الحب !!
‘نرجس’ : – يبقى إشتري لها المشاعر اللي أنت بتقوله عليه !!
‘عبد الحميد’ : – نعم !!!
أنا بجد هشتري لك عقل علشان تقدري تفهمي معنى كلمة المشاعر !!

أنا نازل دلوقتي و مش هسألكم إيه اللي جابكم هنا !!

مشي ‘عبد الحميد’ و هو بيفكر إزاي يعاقب عيلته من جهه ..
و ازاي يتخلص من ‘نرجس’ و والدتها من جهة ثانية ..

# * # * # * # * #

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب الورد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى