رواية نصيب الورد الفصل الخامس عشر 15 بقلم الكاتبة تانيا محسن
رواية نصيب الورد البارت الخامس عشر
رواية نصيب الورد الجزء الخامس عشر
رواية نصيب الورد الحلقة الخامسة عشر
15- إهتمام.
خرج ‘عبد الحميد’ من الأسانسير و قرب منهم ..
‘عبدالحميد’ – بإستهزاء – : – اللي يشوفكم كدا متعلقين في بعض هيقول إنكوا عرسان !!!
أحرجت ‘توليب’ من ‘عبد الحميد’ و سحبت إيدها بسرعة من ذراع ‘فادي’ ..
‘عبد الحميد’ – بتسأول – : – إنتم مستنين فرقة تجي تعمل لكم زفه علشان تمشوا !!
‘فادي’ – بجدية – : – إحنا كنا ماشيين و هي إتزحلقت و كانت هتوقع بس هي مسكت بذراعي !!!
‘عبد الحميد’ : – اااه كده طيب !!!
إسبقوني دلوقتي و أنا هحصلكم !!
مشي ‘عبدالحميد’ ناحية مكتب الاستقبال و وشه ناحيتهم يراقبهم ..
‘عبد الحميد’ – لنفسه – … ” و هو في حد كده كان هيوقع على الأرض و يكون وشه مبسوط أخر انبساط !!!
أنا لازم أحط ممرضة خالتي قدام عيني علشان أقدر أحافظ على بيت أختي !! ” …
‘توليب’ – بتوتر – : -‘فادي’ لو سمحت خلينا نمشي على مهل هو بيشوف ناحيتنا و خايفه اتزحلق قدامه بحق و حقيقي !!
‘فادي’ : – حاضر !!
مشت ‘توليب’ مع ‘فادي’ ببطء و بعدما خرجوا من البوابة سرعوا بمشيتهم في إتجاة طاولة ‘حنان’ ..
‘توليب’ – بخوف – : – ‘حنان’ !!!
إلحقينا وقعنا أنا و ‘فادي’ في ورطة قدام ‘عبد الحميد’ و دلوقتي لازم نمشي من هنا !!
‘حنان’ : – في إيه مالكم ؟!!
اقعدوا و إحكوا لي إيه اللي حصل !!
قعدت ‘توليب’ و ‘فادي’ و حكوا ل ‘حنان’ كل حاجة حصلت ..
‘زهراء’ : – قولت لكم سيبوني أنا إتفاهم معاه !!
كدا ‘عبد الحميد’ هيبعد عنك !!
‘حنان’ : – لا يا خالتي مش دلوقتي !!
‘فادي’ : – خلاص اسكتوا ‘عبدالحميد’ جاي ناحيتنا !!
خافت ‘توليب’ من ‘عبد الحميد’ لو يقوم يهزئها مرة ثانية فقربت عربية إبن ‘حنان’ من ناحيتها و راحت تلعب معاه ..
رفع ‘عبد الحميد’ بإيديه الثنتين بنت أخته ‘فرح’ من كرسيها و راح قعد مكانها و حملها فوق حضنه ..
إلتفت ‘عبدالحميد’ ل ‘حنان’ ..
‘عبدالحميد’ : – إيه رأيك بالحفلة يا ‘حنان’ ؟!!
مبسوطه !!
‘حنان’ : – قوي قوي مبسوطة بس أنا بشوف الوقت أتأخر و إحنا لازم …!!
‘عبدالحميد’ – مقاطع – : – و أنتوا يا بنات عجبكم الأكل !!
‘سارة’ : – ااه يا خال العشاء كان حلو قوي !!
‘عبد الحميد’ : – حلو جداً و أنتي يا ‘فرح’ ؟!!
‘فرح’ : – و أنا أكلت كثير لما شبعت !!
و عجبني طبق الجيلي !!
‘عبدالحميد’ – بهدوء – : – كويس قوي يا حبيبتي !!
حاولت ‘حنان’ تغير مزاج أخوها ..
‘حنان’ : – ‘عبد الحميد’ فين ولادك قصدي ليه ماشفناهمش في الحفلة ؟!!
‘عبدالحميد’ : – سبناهم في القاهرة !!
‘حنان’ : – ليه !!!
كان لازم تجيبهم مع ‘نرجس’ علشان ينبسطوا لهم في الفرح و يلعبوا مع بناتي !!
‘عبد الحميد’ : – صعب أجيبهم هنا مش هقدر أخذ بالي عليهم !!!
‘حنان’ : – لا يا أخويا ما ينفعش كده حرام عليك !!!
هم لازم ييجوا و يفرحوا بمناسبة زي دي و أطمن أنا هأخذ بالي عليهم و لو عايز كمان خليهم يقعدوا معايا !!
‘عبدالحميد’ : – مش هتزهقي منهم !!
‘حنان’ : – لا أبداً أنا و بناتي بنحب ولادك و هحطهم جوه عنيا !!
‘عبدالحميد’ : – خلاص بكرة لو لقيت وقت هسافر أجيبهم !!
بص ‘عبدالحميد’ ل ‘توليب’ و شافها بتلاعب إبن ‘حنان’ و قعد يبص ناحيتها و وجه كلامه ل لخالته ..
‘عبدالحميد’ : – خالتي !!!
‘زهراء’ : – و أنا عملت إيه !!!
انتبه ‘عبدالحميد’ إن عيونه على ‘توليب’ و إلتفت بسرعة ناحية خالته ..
‘عبدالحميد’ : – هاه و لا حاجة أنتي بس من بكرة هتيجي تقعدي جنبي !!
‘زهراء’ : – أقعد جنبك فين يعني !!!
‘عبد الحميد’ : – أنا حجزت جناح ليكي أنتي و الدكتورة جنب الجناح اللي أنا قاعد فيه !!
‘زهراء’ : – ليه يعني !!!
‘عبدالحميد’ : – فكرت إنك خالتي و لازم تكوني جنبي و الدكتورة يمكن نحتاجها علشان عمي !!
‘زهراء’ : – بس أنا مش عايزه أنا مرتاحة في البيت !!
‘عبد الحميد’ : – و هو في فرق تقعدي في بيت أو في فندق !!!
‘زهراء’ : – أه في فرق أنا بحب الأستقلال و مابحبش و الموظفين و هم داخلين خارجين لأوضتي ينظفوا !!
شافت ‘حنان’ إنها فرصة ل ‘توليب’ و ‘عبد الحميد’ يقربوا من بعض و هم قربيبن ..
‘حنان’ – بغمزه – : – لا يا خالتي ‘عبدالحميد’ عنده حق أنتي لازم تقعدي معاه في الفندق و كمان تسمحي ل ‘أمل’ تهتم بصحة عم أخويا و ده طبعاً بعد إذنك يا ‘أمل’ !!!
‘توليب’ : – أنا هقعد مع ‘زهراء’ فين ما هي عايزه تروح !!
‘زهراء’ : – أسمع أنا موافقة لو تقعدني في أقرب بيت من الفندق !!
‘عبدالحميد’ : – أنا خلاص حجزت و بكرة من الصبح تكونوا جاهزين مع شنطكم و أنا هبعث حد يجي يأخذكم !!!
‘زهراء’ : – خلاص سيبنا يوم في البيت و بعد بكرة ننتقل للفندق !!
‘عبد الحميد’ : – بكرة الاقيكم جاهزين !!!
قام ‘عبدالحميد’ من مكانه و التفتت ل ‘فادي’ ..
‘عبدالحميد’ : – و أنت يا ‘فادي’ عايزك في موضوع مهم بس بوقت ثاني !!
‘فادي’ – بهدوء – : – أي وقت تحب أنا تحت أمرك !!
‘عبد الحميد’ : – إستمتعوا بوقتكم !!
قام ‘عبدالحميد’ من مكانه و بص نظرة أخيرة ل ‘توليب’ قبل مايمشي لكن أستغرب و هو سامع أصوات عالية جايه من خلفه ..
و هم بيضحكوا بسعادة ..
# * # * # * # * #
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب الورد)