رواية نصيبي أنت الفصل الثاني 2 بقلم آية مصطفى
رواية نصيبي أنت الجزء الثاني
رواية نصيبي أنت البارت الثاني
رواية نصيبي أنت الحلقة الثانية
بسم الله الرحمن الرحيم
الام( جنة): حبيبتي قومي يلا عشان الكلية
آيات بنعاس: حاضر هي الساعة كام؟
جنة: ٨يلا بقا
آيات: ماشي هقوم ان شاء الله
(نور باباها كان خدها معاه عشان يوصلها للمدرسة)
آيات قامت جهزت نفسها وخرجت للصالون
ماما هو أحمد صحى
جنة: شوفي كدا صحى ولا لأ انا دخلتله قبلك
آيات: خبطت وندهت عليه
يا احمد ابو حميد
احمد: في ايه
آيات: يلا قوم عشان تروح الكلية
احمد: طيب روحي وانا جاي اهو
آيات: بقولك ايه اخلص بسرعة كفاية نوم هروح واسيبك
احمد فتح الباب قومت يا ختي
ايه دا انتي لبست ما شاء الله
آيات: ايوا انت فاكرني زيك يلا بلاش لكاعة
احمد: ثانية بس هو مين الكبير
جنة: يلا يا حبايبي الساعة بقت ٨ وتلت يلا بقا
احمد جهز ولبس وجنة كانت عملت لهم سندوتشات
احمد: يا ماما هو احنا صغيرين سندوتشات ايه بس 😂
جنة: اعملكم ايه ما انتم الي اتاخرتوا يعني اسيبكم تخرجوا من غير فطار على الاقل كلوا هنا
آيات: ما هو عشان ابو نوم تقيل دا الي دايما مأخرنا
الحمدلله انا اكلت عايزة حاجة يا ماما
جنة: سلامتك يا حبيبتي
احمد: اهو كلت عايزة حاجة
جنة: كمل السندوتش
احمد حاضر
الحمدلله يلا السلام عليكم
جنة وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مع السلامه يا حبايبي خد بالك من اختك يا ولد
احمد: ان شاء الله وصيها بس عليا آيات خبطته في كتفه
احمد ضحك هو وجنة
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه اجمعين 🌼
في بيت عمر
سوزان: ازيك يا وردة عامله ايه وحشاني
؟ وردة تبقى أخت سوزان عندها ثلاث بنات زوجها متوفي)
الحمدلله يا حبيبتي انت اكتر
امال عمر فين بقالي كتير مش شوفته
سوزان: في كليته زمانه جاي وانتي يا شهد عاملة ايه واخواتك كويسين
شهد: اه الحمدلله يا خالتو
انا تمام
حضرتك الي عاملة ايه
سوزان: الحمدلله بخير اقوم اعملكم حاجة بقا تشربوا ايه
شهد: متتعبيش نفسك يا خالتو
سوزان: لأ ازاي دا احنا هناكل سوا بس تشربوا ايه شاي ولا حاجه تانية
وردة: يا ختي اقعدي معانا شوية هو احنا جايين نتعبك ولو لازم يعني 😂يبقى اقوم معاكي
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
نروح لآيات
آيات كانت خلصت محاضرات ورنت على احمد
كان واقف مع عمر وباقي الشلة
طب ماشي يا شباب اشوفكم على خير ان شاء الله
واحد من زمايله (عماد): ايه يا عم ما تخليك شوية
واحد تاني (سامي): ما تسيه براحته اساساً احنا في عز الضهر انا هروح انا كمان
عمر: عندك حق الجو حر ايه الي يقعدنا
عماد: هنلف شوية امال نروح دلوقتى
احمد: طب عن اذنكم بقا انا
سامي: انت غاوي تعب ما تريح نفسك بقا وريحنا روح صلي لو مكنيش صليت ونام شوية في المروحة كدا ولا ساعد والدتك وهي بتحضر الاكل
عماد: مين دا انا
امشي يا سامي احسن 😂
سامي: ربنا يهديك وفيها ايه لما تساعد والدتك دا تحت من باب البر وكله بثوابه وبص لأحمد لقاه مشي
يا احمد يا احمد استنى اجي معاك
احمد لف وكان واقف مع اخته
سامي: مش انت مروح ولا ايه
احمد: رد عليه وحب يعرفه انها اخته (عشان مش يفتكر حاجه او ان الشيطان يقذففي قلبه شئ زي ما علمنا الرسول صلى الله عليه وسلّم اننا نعرف الي قدامنا ) ايوه هروح ان شاء الله مع اختي لو حابب ماشي
سامي باحراج: سكت طيب انا هسبقك
ومشي
لا حول ولاقوة الابالله 🌷
عمر كان وصل
السلام عليكم
الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
جنة: تعالى يا حبيبي سلم على خالتك وشهد
عمر: اهلا وسهلا ازيك يا خالتو
وردة: الحمدلله يا حبيبي
انت الي عامل ايه
عمر: الحمدلله
شهد: ايه ما فيش ازيك يا شهد
عمر: معلش كنت بسلم بقا على خالتي الاول ازيك يا ستي
شهد: ايه
وردة: 😂😂البنيه لسه صغيره يا عمور ايه ست دي
عمر: مقصدش هي جيت كدا بعفوية انا أسف
سوزان: اقعد بقا احضر لكم الاكل
وردة: لأ احنا هنروح بقا شهد نغزتها
اكملت اصل البنات في البيت لوحدهم واحنا قعدنا كتير
سوزان: ومالو البيت بيتكم ابقي خلي البنات يجوا يزروني
وردة: ان شاء الله يلا يا حبيبتي
شهد: اووف يلااا
وصلهم يا عمر
وردة: متتعبيش نفسك
عمر: لأ ما فيش تعب اتفضلوا
شهد: عامل ايه في الكلية
عمر: الحمدلله ماشي يعني
شهد: طب اجدعن بقا عايزينك تبقى اشطر واحسن مهندس في الدنيا انت كدا كدا احسن واحد بس نزود بقا في الهندسة
عمر ابتسم بضيق ان شاء الله
وصلهم و رجع البيت
استغفر الله العظيم واتوب اليه
آيات وأحمد كانوا وصلوا
جنة كانت بتحفظ في آل عمران
أحمد دخل ينام وآيات سمعت لماماتها شوية ونور جيت
ماما انت عارفة المعلمة النهاردة عملت لنا امتحان مفاجئ
جنة: وعملت ايه
نور: اتفجئنا طبعاً 😂
آيات: يعني معرفتيش تحلي
نور: عيب عليكي دا نور 😜
جنة: طب عملت ايه يا فالحة
نور: باسم الله انا مش هتكلم كراستي هي الي هتتكلم ها اتفضلوا شوفوا جبت كام
جنة: بسم الله ماشاء الله هاتي حضن 🫂بقا
آيات: اوعي تكوني غشيتي
نور: لأ يا حبيبتي الغش حرام وبعدين انتي بتستهيني بقدراتي مكنش العشم
جنة: 😂😂انت بتقعدي مع مين
آيات: كلامها متقوليش بنت صغيرة مع انه يضحك 😅
جنة: هتاكلي دلوقتي ولا تستنى بابا
نور: هستنى ان شاء الله
هو احمد فين
جنة: نايم
نور: طب انا هدخل انام زيه بس بإذن الله اما بابا يجي تصحيني
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيبي أنت)