روايات

رواية نبض قلبي لك الفصل السابع والعشرون 27 بقلم مارلي إيهاب

رواية نبض قلبي لك الفصل السابع والعشرون 27 بقلم مارلي إيهاب

رواية نبض قلبي لك البارت السابع والعشرون

رواية نبض قلبي لك الجزء السابع والعشرون

رواية نبض قلبي لك
رواية نبض قلبي لك

رواية نبض قلبي لك الحلقة السابعة والعشرون

لا شيء يسعف ويطيب الألم والانكسار مثل الأهل، فهي فطرة ربانية يمتلكونها.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
بعد اربع ايام كانت نور وافقت علي الخطوبة ووافقت تعيش مع حماتها في بيت واحد
وكان فاضل تلات ايام علي الخطوبة واحمد ونور نزلوا يشتروا الفستان والشبكة مع مامتها ومامته وعاصم كان في الشغل
دخلوا المحل الدهب واشتروا دهب قيمته سبع تلاف جنية وراحوا يشتروا الفستان
نور وقفت اهلها… ياجماعة انا عاوزة البس الفستان من الاتلية ده بجد الناس كلها بتتخانق علشان يرحوا يلبسوا من هناك وانا عاوزة البس من هناك
وفاء بهدوء… يا بنتي ده في اسكندرية هنروح اسكندرية علشان نجيب فستان
نور برجاء…. الله يخليكي ياماما متكسريش فرحتي
وفاء اتصلت بعاصم وحكتله علي اللي حصل وهو قال انه هيعدي عليهم وخلال نص ساعة عدي عليهم بعربيته الجديدة وركبوا
ام احمد…. انا مقدرش اسافر المسافة الطويلة دي هما شباب يروحوا مع بعض لكن انا مقدرش

 

عاصم… خلاص هروحوا وهنسافر انا وهما نجيب الفستان
نور كانت فرحانه اوي واحمد كان سعيد لسعادتها
وصلوا وفاء وام احمد البيت عند وفاء وراح هما علي طريقهم لسكندرية
وبعد مرور ساعتين ونصف وصلوا اسكندرية
عاصم… فين يابنتي الاتلية ولا اسمه ايه
نور بفرح… اسمه MH
عاصم باستغراب… اسمه MH
نور… ايوه يا بابا ده معروف اوي
عاصم سأل لغاية ما وصلوا ليه وكان كبير نزلوا من العربية ودخلوا وسلمي السكيرتيرة استقبلتهم
نور اتكلمت بحماس…. لو سمحتي عاوزة تشكيلة فساتين خطوبة
سلمي ابتسمت… حاضر اتفضلي معايا
نور ابتسمت وراحت معاها
عاصم ابتسم واتكلم…. البنات والستات دول عاوزين يوم لوحدها انا بزهق من المواضيع دي
احمد ابتسم…. يوم في العمر يا عمي نعملها اللي هي عايزه
عاصم…. ربنا يخليكوا لبعض
نور خرجت وهي ماسكة فستان في ايديها وفرحانة….. ده جميل اوي يا بابا
عاصم شاف الفستان هو واحمد وانبهاروا بل الفستان

 

عاصم…. تمنه كام ده
سلمي….. 7000 جنية بس
عاصم بصدمه. …. بس
سلمي….. ايوه يا فندم
عاصم شاف بنته استغلت السعر وكانت هتسيب الفستان…. تمام هناخده
نور قربت من ابوها وقالت بهمس…. بس ده غالي يا بابا
عاصم بحب……. مفيش حاجه تغلي عليكي يا. قلبي
سلمي…. هتدخله للمدام علشان تكتب الوصل اتفضلوا سلمي خبطت وريهام كانت لفه الكرسي وبصه للشباك يعني اللي داخل مايشفش غير ضهر الكرسي
سلمي….. الاستاذه اخده الفستان تمنه سبع تلاف يا فندم
كلهم دخلوا وقعدوا
ريهام لفت الكرسي بتاعها واتفأجات بعاصم ونور وكذلك عاصم اللي قام بصدمه…. ريهام
ونور كانت مصدومه واحمد وسلمي مش فاهمين حاجه
ريهام بهدوء…. اخرجي انتي يا سلمي

 

سلمي خرجت وريهام قعدت مكانها….. ايه اللي جابك يا عاصم
عاصم بدموع…. انتي كنتي فين انا دورات عليكي كتير
ريهام بسخرية…. بجد يعني متفقتش مع ابوك تعملوا مع انا وولادي كده.
احمد مكنش فاهم حاجه
عاصم بدموع…. اقسم بالله ما كنت اعرف حاجه انا اتفأجات زيك حتي ان ابويا طردني من البيت بعد ما اتفقت معاكي تاني يوم جه وقالي علي اللي عمله وطردني من البيت وقعدت عند حمايا صدقيني يا ريهام انا دوارت عليكي في بورسعيد يومين بحالهم
وملقتكيش صدقيني يا ريهام انا مليش دعوة باي حاجه ابويا عملها
ريهام صدقته لانه طول فترة جوازها من اخوه كان محترم مهذب معاها…. مصدقاك يا عاصم
عاصم بحزن…. ربنا انتقملك. واخد حقك منه ابويا جاله مرض السرطان في الد*م معدش ليه في الدنيا غير ايام معدوده يا ريهام وهو قالي ادور عليكم علشان تاخدوا حقكم
ريهام بهدوء… اللهم لا شامته ربنا يمهل ولا يهمل
وده حق ولادي اللي هو استابحه ليه
عاصم بحزن…. ريهام الله يخليكي سامحيه خلاص انسي اللي فات

 

ريهام ابتسمت…. هنسي يا عاصم بس مش علشان ابوك لا علشان لولا اللي ابوك عمله مكنتش اتقبلت انا وجوزي وربنا عوضني بيه بعد احمد الله يرحمه اللي يخليني اسامح ابوك علاقتي وحبي الشديد لجوزي واني اتقبلت بيه بسبب اللي هو عمله
عاصم بصدمه… انتي اتجوزتي
ريهام بهدوء ابتسمت… اه اتجوزت وهكلم جوزي يجي دلوقتي واعرفك عليه اقعدوا اقعدوا
عاصم…. انتي نسيتي احمد بسهوله دي
ريهام ابتسمت…. لا منستوش ومش هنسه لانه ابو ولادي لكن دلوقتي قلبي انشغل وبقي ملك لراجل تاني ومتهيقلي اني معملتش حاجه لا غلط ولا حرام في الوقت اللي ابوك رماني في الشارع ورماني لاكلاب السكك هو اللي لمني وخباني في شقة امه انا وولادي هو اللي شوفت منه كل الرجولة والشهامة اللي مشوفتهاش. في حد
ريهام بصت لاحمد ونور…. مبروك يا نور وربنا يتمم علي خير
لسه هترفع سماعة التليفون علشان تتصل بخالد لقيته داخل
خالد بإبتسامة…… صباح الخير
ريهام ابتسمت… صباح النور يا خالد تعالي
عاصم عرف ان ده جوزها
ريهام ابتسمت…. اعرفك عاصم عم ولادي
خالد الابتسامة اتشالت وبصله بهدوء قال…. اهلا
عاصم… اهلا بيك

 

ريهام ابتسمت… تعالي يا خالد عاوزة اتكلم معاك في موضوع واخدته في اوضة فيها مكان وحكتله اللي حصل
خالد بهدوء…. انتي عاوزة تروحي ليهم
ريهام ابتسمت…. لا يا حبيبي انا هروح اخد حق ولادي اللي ابوه كله
خالد… بس انتي مش محتاجة
ريهام بهدوء…. ايوه مش محتاجة بس ده حق عيالي منه ابوهم ليه اسيبوه يعني اخده مش كفاية البهدله اللي عاملها فينا ليه اسيب حق ولادي
خالد اتنهد… براحتك يا ريهام
ريهام قربت منه وحضنته وسندت راسها علي صدره وقالت…. انا عاوزك تكون راضي بس ياخالد
خالد… انتي عاوزة تسامحيه بعد اللي عمله فيكي
ريهام ابتسمت بحب….. يا حبيبي انا هسامحه بس علشان كان السبب اني اقبلك واشوفك يا حبيبي ده اللي هيخليني اسامحه مش اكتر
خالد قبل شفتيه قبله سريعة وقال… ربنا يخليكي ليا يارب
ريهام ابتسمت… تعالي نخرج بره
خالد.. يلا

 

خرجوا بره وريهام قالت…. الف مبروك ليكم يا جماعة والفستان ده هدية مني ليكي يا نور
نور بخجل… شكرا يا طنط ريهام بس مفيش دعي
ريهام ابتسمت…. ازاي ده هدية مني وفستان الفرح هدية مني كمان ربنا يتملكم علي خير
عاصم ابتسم…. شكرا يا ريهام قوليلي همس ومالك فين عاوز اشوفهم
ريهام ابتسمت….. هنروح البيت وتشوفهم ونتغداء مع بعض كلنا
عاصم بهدوء…. مش هتيجي عند بابا
ريهام بهدوء…. لا طبعا هاجي علشان اخد حق ولادي
عاصم… طيب ابقي تعالي وهاتي الولاد لان احناولازم نمشي علشان نوصل القاهرة لان احمد وره شغل
ريهام عرفت انه مش عاوز يدخل بيت خالد ابتسمت وقالت… تمام زي ما انت عاوز سيبي رقمك يانور علشان وانا جاية اتصل بيكي
نور… حاضر سابت رقمها
وسلموا علي بعض ومشي وعاصم كان مضايق انها اتجوزت بسرعة دي بعد اخوه
روح احمد البيت وروح بيته هو ونور وكانت ام احمد مشيت طلع ودخل اوضته….
وفاء… في ايه يا عاصم
عاصم حكلها كل اللي حصل
وفاء بحزن… وانت مضايق ليه يا عاصم علشان اتجوزت ولا علشان اتجوزت غيرك بعد ما ابوك كان عاوز تتجوزها
عاصم بصلها بحده…. بعد كل اللي عملته علشانك. بتقولي كده ما انا لو كنت عاوز اتجوزها كنت اتجوزتها وبلاها الفلم الهندي اللي كنت هعمله انا وهي في ايه وفاء دانا كنت بموت وانا حاسس انك ممكن تروحي مني وجاية دلوقتي تقولي كنت عاوز تتجوزها انا زعلان علشان نسيت احمد مش بقاله سنه ميت وتتجوز وهي كانت قالت هتربي العيال
وفاء قربت بحب وحضنته…. ياحبيبي انا مش بشك فيك انا بس بغير عليك من الهوي الطاير بس يا عاصم من حبي فيك وهي حبت يا حبيبي حبت الانسان اللي وقف جنبها وساعدها حبته وده مش غلط ابدا يا حبيبي اخوك ربنا يرحمه وهي كانت محتاجة حد يقف جنبها وهو كان السند من حقها تعيش. حياتها
عاصم ابتسم وقبل راسها….. ربنا يخليكي ياحبيبتي يارب معاكي حق هي من حقها تعيش حياتها
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

 

اما كارما ادت فرصة لهادي انهم يتعرفوا علي بعض
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
ملاحظة ممدوح عرض علي عاصم يرجع الشقة بتاعته لكن هو رفض وقال انه عاوز يفضل في الشقة تانية مرتاح فيها
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
بعد يومين ريهام وخالد وولادها شاقوا طريقهم للقاهرة علشان الحاجة ترجع للصحابها
وممدوح كان عنده خلفية انهم جايين وانها اتجوزت ومتكلمش علي جوازها نهائي وكلم محامي يكتب عقد التنازل
وصلوا بعد ساعتين ونزلوا لكن خالد مرضاش يطلع حاسس بل الاحراج…. لو حصل حاجه كلمني وانا هاجي ليكي
ريهام بهدوء….. انت مش طالع معايا
خالد…. هتكسف اطلع فوق يا ريهام انا بره الموضوع ده خدي العيال ولو فكر يتطول عليكي كلمني
ريهام ابتسمت… حاضر مش هتاخر عليكي
طلعت فوق عند شقة حماها وخبطت كانت وفاء وعايدة وعاصم وطبعا ممدوح موجودين ممدوح كان قاعد علي الكنبة
ريهام بهدوء… مساء الخير
كلهم ردوا… مساء النور
ريهام بهدوء… اتمني الورق يكون جاهز
ممدوح بتعب….. ايوه جاهز وانا مضيت الورق
ريهام بهدوء مسكت الورق من علي الترابيزة وقرات العقد ومضت وعايدة كانت بتسلم وبتحضن العيال
ريهام مضت والحق رجع لصحابه وقرات الشيك فيه الفلوس احمد اللي خادهم منها ابتسمت وقالت كده تمام بعد اذنكم
عايدة بضيق… انا لسه مشبعتش من العيال

 

ريهام بهدوء…. معلش انا مش هقدر استني اكتر من كده جوزي واقف تحت
عايدة بضيق…. انتي عاوزة تربي عيلنا مع راجل غريب ولاد ابني هيقعدوا معايا هنا
ريهام بصوت عالي خلاهم يتوتروا….. الراجل الغريب اللي انتي بتتكلمي عليه ده يا حبيبتي هو اللي لم مرات ابنك وولادها من الشارع وهو ما يعرفهاش هو اللي رحمانا من كلاب الشوارع انتوا رميتوا لحمكم وهو لموا ولادي هيجوا معايا يا حجة وابقوا اعترضوا بقي علشان ساعتها مش هسكت نهائي وانا مش ريهام بتاعة زمان لا انا واحده تانية
ممدوح ببكي…. سامحيني يا بنتي انا ربنا عقابني
ريهام بهدوء…. مسامحاك علشان بسبب اللي عملته اتقبلت مع جوزي احن راجل علي وجه الارض يلا يا ولاد
ولادها خرجوا وعايدة مقدرتش تتكلم
عاصم ووفاء خرجوا وراهم
وفاء…. متزعليش يا ريهام هي متقصدش
ريهام ابتسمت…. ولا يهمك يا حبيبتي والف مبروك لنور
وفاء ابتسمت….. انتي طبعا من اول المعازيم اوعي متجيش
ريهام بإسف…. بعتذر يا وفاء مش هقدر اجاي وانتي عارفة السبب مش عاوزة اتقابل مع حماتك وحماكي بس ان شاء الله يوم الفرح هاجي
وفاء… عارفة يا حبيبتي ربنا معاكي
ريهام ابتسمت…. مع الف سلامة
ونزلت لخالد وابتسمت وقالت… يالا يا قلبي نروح علي بتنا
خالد ابتسم وقبل ايديها بحب…… حاضر يا قلبي
وروحوا علي البيت
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

 

بعد مرور الثلاث ايام خطوبة احمد ونور وكان يوم يتحكي فيه كتير احمد وعاصم. عملوا في احسن القاعات والكل كان بيهني ويبارك
واحمد ونور كان بيرقصوا سلو
احمد ابتسم بحب…. ده احسن يوم في حياتي ومستني جوزنا بفارغ الصبر
نور بحب….. وانا كمان يا حبيبي مستنية اليوم اللي هيتقفل علينا باب واحد
احمد باس راسها… ان شاء الله
نور رقصت معه وكانت في قمة السعادة
وعاصم. كان ينظر لبنته بحب وفرح ووفاء كانت فرحانة جدا
وفاء نامت علي كتفه….. عقبال كارما يارب
عاصم…. يارب يا قلبي فرحتي مش سيعاني يا قلبي ونا شايف بنتي فرحانة
وفاء…. يا رب علي طول نكون سعاداء يا حبيبي وربنا ما يجيب حزن ابدا
عاصم بحب…. يارب يا قلبي
وبعد ساعتين خلص الخطوبة والناس مشيوا وكل واحد رجع علي بيته
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
بعد مرور عامان كانت ريهام وخالد يقفون في فرح نور واحمد وهما فرحانين وريهام كانت شايله ابنها انس وحامل في سيلا وهمس ومالك جنبهم.
ريهام كانت بترقص بفرح…
خالد مسك ايديها وقال…. اتهدي بقي يا ريهام انتي حامل في السادس يا حبيبتي اكيد مش عاوزة تولدي دلوقتي
ريهام بضيق… يا خالد عاوزة ارقص شوفت الفرح جميل ازاي.
خالد بحب……. ياقلبي انا خايف عليكي بعد ما تولدي ارقصي ليا زي ما انتي عاوزة
ريهام ابتسمت بحب….. حاضر يا قلبي زي ما انت عاوز

 

خالد…. يحضرلك الخير يا قلبي
خالد وريهام ريهام خلفت طفل اسمه انس عنده سنه وحامل في التانية
غير ان ريهام بقي عندها بدل الاتلية تلاته غير انها فتحت اتليه في امريكا وبقت معروفة جدا
اما خالد فتح وكالة كبيرة بيبع فيها جميع انواع الاكل والخضار كل شئ
وعايشين حياتهم في سعادة
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
اما ممدوح مات بعد شهر من التعب والعذاب من المرض وعايدة اتنقلت وعاشت مع وفاء وابنها
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
في الفرح كانت كارما واقفة مع هادي بعد ما اتقدم وخطبها
هادي بحب…. ها مقولتليش عاوزنا نعمل الفرح بتاعنا فين
كارما بدبش……. ياخويا بلاش محن واسترجل كده انشف انا مش بحب الرجالة الطرية دي انشف ده انت حتي في كلية الشرطة
هادي بصدمه….. يعني انا علشان بعملك حلو بقيت طري ايه يا بنتي هو انا بتعامل مع خطبتي وحبيبتي زي ما بتعامل مع المجرمين
كارما بدبش… ايوه انا مش بحب كلام الحب ده بيوجع معدتي وبيقرفني عاملني زي ما بتعامل المجرمين انا قابله يا سيدي ماشي
هادي بغيظ وبصوت خشن….. تصدقي انا غلطان انتي فعلا ما ينفعش التعامل معاكي بحنية عاوزه الدبش زيك بظبط
كارما ضحكت… ايوه خليك كده كده تعجبني وبعدين احنا مخطوبين مابقاش لينا اربع شهور مخطوبين بتفكر في الفرح.
هادي بغيظ…. اسكتي بقي يا كارما علشان انتي بتعصبيني يا ريت تسكتي
كارما بتكتم ضحكتها…. حاضر
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

 

بعد ساعتين الفرح انتهي ووفاء كانت تبكي وهي تحضن بنتها وبتقول لاحمد… خلي بالك منها يابني
أحمد ابتسم… في عنيا يا ماما متقلقيش
عاصم حضن بنته…. خلي بالك من جوزك واسمعي كلامه
نور بدموع…. حاضر يابابا هتوحشني
عاصم…. وانتي كمان يا قلبي خدي بالك من نفسك
يلا اركبوا العربيات يلا
احمد مع مامته بعد ما ساعد نور تركب….. يلا يا ماما مش هتيجي.
مامته… لا يا حبيبي انا هقعد اسبوع عند اختي خد راحتك انت ومراتك دي عروسة ولازم تاخد راحتها علي الاقل الاسبوع ده
احمد… بس يا ماما
مامته بحزم…. يلا روح لعروستك واسمع الكلام انا هقعد عند اختي الاسبوع ده هي كده كده جوزها متوفي ربنا يرحمه وعيالها متجوزين هقعد معها الاسبوع ده مش حاجه يابني يلا
روح اركب
احمد…. طب اوصلك
مامته بضيق… يا ولا اتحرك انا هروح معاها هنا يلا اخلص بقي
احمد…. حاضر وركب العربية

 

ووصلوا البيت واهلهم كانوا وراهم لغاية ما طلعوا
وبعدين مشيوا
في الشقة احمد بهدوء وحب…. يلا يا قلبي غيري هدومك علشان ناكل
نور بهدوء… امال ماما فين
احمد… رحت تبات عند خالتي علشان تسبنا علي راحتنا
نور بخجل… طيب هدخل اغير
احمد بحب… اوكي وانا هغير في الحمام
نور……. تمام
احمد دخل الاوضة واخد هدوم ودخل الحمام وهي دخلت الاوضة تغير هدومه ولكن سوسته الفستان مش عاوز يفتح اتاخرت حدا وقعدت علي السرير بتعب
احمد خلص وهي اتأخرت خبط علي الباب…. في حاجه يا حبيبتي
نور بخجل….. سوسته الفستان مش عاوزة تتفتح يا احمد
احمد ابتسم…طب افتحي الباب
نور قامت فتحت الباب وهو دخل وقفل الباب وقال… طب ما نادتيش عليا ليه
نور بخجل…. اتكسفت
احمد فتح سوسته الفستان وقال بحب…. مني انا يا قلبي لا اي حاجه عاوزها قوليها ليا علي طول
وقرب منها وقال بحب…. ما بلاش عشا وخلاص
نور اتكسفت ومردتش

 

احمد قرب بحب وقبلها بحب شديد واحمد فتح سوسته الفستان خالص ونزل الفستان
احمد بحب…. بحبك يا نور قلبي
نور بحب… وانا بعشقك. يا حبيبي
احمد قبلها بحب وهي اتجوبت معه
وهنا تسكت شهرزاد عن الكلام الغير مباح
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
وهنا تمت والحمدلله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نبض قلبي لك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى