روايات

رواية اعشقت صعيدي الفصل الأول 1 بقلم دنيا محمد

رواية اعشقت صعيدي الفصل الأول 1 بقلم دنيا محمد

رواية اعشقت صعيدي الجزء الأول

رواية اعشقت صعيدي البارت الأول

رواية اعشقت صعيدي الحلقة الأولى

يونس باقتضاب: انت بتجول اي يابوي ازاي اتجوز عيلة عندها ١٦ سنة
الاب (حمدان): انا جولت اللي عندي وكتب كتابك عليها الاربع اللي چاي
يونس بغضب: لا يا بوي انا مش موافق
الاب بضربة العصاية اللي ف ايده: وانا كلمتي مش هتنزل الارض ثم اكمل والله عاد بترفع صوتك علي ابوك ي يونس
يونس باحترام: انا اسف ي بوي بس حضرتك عارف. اني شايل الچواز من دماغي
حمدان: وانا جولت الي عندي وهتتجوزها
يونس بعصبية: واسمها اي بقا المحروسة دي
حمدان: اسمها زينب ي ولدي
يونس: وهي فين دلوقت
حمدان بتساؤول: ما تشوفها ليلة الدخلة ولا مش عايز تستني
يونس بضيق: خلاص ي بوي اللي تشوفه
ونزل يونس بس وهو نازل شاف بنت جميلة بتزقي الزرع ف الجنينة (لان ده قصر كبير)
يونس باعجاب راحلها وقالها: انتي مين واسمك اي
البنت برقة وبرائة: اسمي زينب ي آبيه
يونس بتفكير: هو انتي اللي هتچوزها؟
البنت ببرائة: ايوه امي قلتلي اني هتجوز واحد حلو واسمه يونس حمدان الرازق
يونس باعجاب من شكلها تعريف زينب (بنت رقيقة وجميلة وصغيرة وبريئة عيونها خضراء واسعة وشعرها اسود يصل لبعد الوسط بتاعها وبشرتها بيضاء البنت اتولدت في مصر واهلها صعدين)
تعريف يونس (يونس بشرته قمحاوي وليه هيبة في البلد والكل يخاف منه لانها كبير الصعيد بعد ابوه وعيونه بني فاتحه وشعره اسود ناعم وجسمه رياضي وذات عضلات عنده ٢٨ سنة)
يونس اعحب بيها وقالها: ايوة انا وفرحنا بعد بكره
زينب ببرائة: الله انت هتبقي جوزي دانت جميل اوي وعندك عضلات زي الافلام
يونس بضحكة: اه هبقي جوزك انت اجمل ع فكرة وغمزلها
زينب اتكسفت ويونس قالها: انتي قاعدة فين
زينب: هو في البيت ده وشاورت غلي القصر بتاعه
يونس بصدمة: انتي قعدة معانا وازاي انا مشوفتكيش
زينب: عشان كنت طول الوقت ف الاوضة
يونس: طيب تمام ابقي جهزي نفسك بقا عشان دخلتنا بعد بكره وغمزلها بخبث ومشا
زينب خلصت ودخلت القصر قابلت حمدان
حمدان بحب: عاملة اي ي بنتي
زينب: الحمد لله ي عمو
حمدان بحنان: لا انتي تقوليلي ي بابا
زينب بحب: حاضر ي بابا
وطلعت اوضتها وقعدت مع مامتها يتكلمو شوية
يونس خرج ورجع بليل اترمي ع سرير نام من التعب لانه كان عنده شغل كتير
تاني يوم الصبح كان الكل بيجهز القصر عشان الفرح والهيصة الكبيرة اللي هتحصل واهل البلد بيدبحو عشان الناس الغلابة
ملحوظة البلد دي( سوهاج)
تحت عند زينب
مامتها(سعاد): روحي صحي يونس ي زينب
زينب: بس انا معرفش اوضته فين
سعاد شاورت علي اوضته وزينب طلعت تصحية فتحت الباب براحة ودخلت بس وشها احمر لان كان نايم وصدرو عاري
دخلت شوية براحة وراحت عنده بس بمسافة
زينب برقة: يونس اصحي ماما قلتلي اصحيك
يونس:….
زينب هزت كتفو وكانت مكسوفة لانه عريا’ن
يونس صحي ومسكها من ايديها
زينب بخوف: اي في اي
يونس بضحك: معلش متعودتش حد بيصحيني بلرقة زينب بعدت شوية وقالت: اتفضل قوم عشان تفطر وتجهز نفسك
يونس قام وقالها متتكسفيش انك. شوفتيني كده مانتي هتبقي مراتي ياعني
زينب طلعت وهي مكسوفة جدا
زينب ف نفسها بطفولة: سافل اوي بس قمر
يونس لبس ونزل يجهز الدنيا وكلم اصحابة وقالهم. وكلهم مصدومين ان يونس هيتجوز اخيرا
جه الليل ويونس كان بيتمشي شوية ف الجنينة لقي زينب طلعتله وجيباله شاي
يونس: ااي اللي مطلعك دلوقت
زينب: شوفتك من اوضتي ف قولت مسبكش وحدك
يونس ابتسم ومسك يدها وقبلها
يونس اخد منها الشاي وشرب وقالها مبسوطة ان فرحك بكره
زينب بفرحة طفولية: ااوي اوي طان نفسي البس فستان ابيض والناس تسقفلي وارقص
يونس بغيرة: لا ي ماكا انتي مش هترقصي لحد غيري اناا
زينب بزعل: ليه كده كان نفسي ارقص وبعدين كلهم بنات زيي
يونس بحب: معلش ليكي اوضتك ترقصي فيها لاكن مترقصيش قدام حد تاني
زينب: خلاص ماشي
وخلصو كلام وطلعو ينامو في الصباح
كده البارت خلص وعملتلكم الرواية الجديدة اهي وان شاء الله هعمل اجزاء اطول من الرواية اللي فاتت
.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اعشقت صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى