رواية نبض سليم الفصل السابع عشر 17 بقلم نور أحمد
رواية نبض سليم الجزء السابع عشر
رواية نبض سليم البارت السابع عشر
رواية نبض سليم الحلقة السابعة عشر
الحلقه السابعه عشر….
عند الشباب*
احمد لسه واقف في البلكونه وزعلان علشان الي حصل لمنه بسببه
جاسر:احمد انت منمتش
احمد بيمسح دموعه:لا نمت شويه وصحيت
جاسر:ان شاء الله هتبقي كويسه يلا علشان نروح القسم
احمد:لا انا عايز اروح المستشفي اشوف منه
جاسر:احمد اديك شوفت ابوها وامها عاملين اذاي هنبقي نروح في وقت تاني
احمد:عايز اشوفها حسوا بيا شويه عايز اطمن عليها انا تعبان يجاسر منظرها قصاد عيني مش بيروح انا السبب انا السبب
جاسر:اهدي طيب اهدي خليك هنا انا هروح القسم اخلص الي هناك واجيلك
احمد:فين يوسف
جاسر:راح مأموريه ٣تيام وراجع
احمد:انا عايز اروح لمنه يجاسر وديني عندها
جاسر:حاضر حاضر بس فارس اتصل وقالي جايبلك حاجه بخصوص قضيه نبض وكدا فهروح اشوفها وكنت عايزك تيجي معايا
احمد:هتوديني لمنه
جاسر:هوديك تعالي بس نخلص الاول
احمد هز راسه ودخل وجاسر اتنهد بحُزن علي صحابه و……..
Flashback……..
امبارح وهوه يوسف بيدخل احمد المُنهار البيت
جاسر:اي دا في اي
يوسف:هفهمك بعدين ودخل احمد الاوضه
جاسر:يبني فهمني اي الي حصل
يوسف:حكاله كُل حاجه حصلت مع احمد
جاسر:لا حول ولا قوه الا بلله ربنا يقومها بسلامه
يوسف:يرب انا اول مرا اشوف احمد كدا
جاسر:حب لاول مرا في حياته
يوسف بحُزن ظاهر :ربنا معاه
جاسر:مالك انت كمان
يوسف:مفيش
جاسر:في اي ييوسف
يوسف:حبتها وهيا بتحبه
جاسر:دا لُغز يعني متنطق يبني
يوسف:حصل ….وحكاله من الكافيه وبيبو لحادثه سليم لحد مشفها في المستشفي تاني
جاسر:تصدق انا مشفتش منه دي قبل كدا الي تشقلب حياه احمد للدرجادي
يوسف :تصدق ان انا ****علشان بحكيلك وانت تقولي كدا
جاسر:يبني هقولك اي تمم اسمع لازم تبعد لو اتاكدت انها فعلا بتحب سليم
يوسف:اتاكد اكتر من كدا
جاسر:هيا علشان لحقته من الموت تقولي بتحبه اي واحد مكانه كانت هتعمل كدا وانت قولت انها مريحتوش ولا قالتله بحبك يعني كان هيموت قدمها وهيا مقالتش بحبك تفهم اي
يوسف:اي
جاسر:يرب افهم بقا افهم نها مبقتش تحبه يغبي
يوسف:يجاسر مشفتهاش امبارح
جاسر:اعمل الي تعمله ييوسف
يوسف:انا طالع مأموريه بكرا
جاسر:ايوا بس مش تبعك
يوسف:عايز ابعد شويه
جاسر :الي يريحك فونك بيرن بقاله ساعه
يوسف:مش عايز ارد
جاسر:هيا
يوسف:اه
جاسر:ضيعها من ايدك يا يوسف ضيعها اقولك انا قايم اطمن علي احمد
يوسف:لازم ابعد لازم
Back………
جاسر:ربنا يهديكم انتوا الاتنين
احمد:يلا يجاسر بس بس اوعدني نخلص بسرعه ونروح المستشفي
جاسر بشفقه علي حاله:احمد انا عمري مشفتك كدا
احمد:غيرت فيا حجات كتير اووووي وحشتني اوووووي يجاسر مش متعود اه دخلت حياتي يومين تلاته بس شقلبتهم وشقلبتني معاها بحبها يجاسر بحبها اوووي
جاسر حط ايدو علي كتفه:ربنا يقومهالك بسلامه تصدق عايز اشوف الي شقلبت دُنيتك كدا
احمد:لما تقوم بسلامه هبقا اوريهالك
جاسر:طب يلا علشان منتأخرش وفعلا نزلوا وركبوا عربيه جاسر واحمد شغل اغنيه *لمين هعيش* وكان حزين علي منه وجاسر كان صعبان عليه صاحبه جدا وعايز يعمل اي حاجه علشان يكون كويس
*عند نبض*
بعد ما كلهم مشيوا من المستشفي وسابوها هيا كمان خرجت ورجعت الفيلا
عبير:انتي اي الي جابك البيت تاني انتي اي معندكيش كرامه
نبض بدموع:هروح فين يطنط
عبير:في اي دهيه تاخدك روحي عند جوزك وكملت بسخريه دا لو كنت متجوزه يمدام نبض
نبض بوجع ودموع:والله يطنط مفي حاجه من دي حصلت انا مظلومه والله حد يصدقني يا ادم انت ساكت لي تصدق اني اعمل كدا تصدق ان نبض بنتك الي مربيها علي ايدك تعمل كدا
ادم:انتي كسرتيني يمدام نبض للاسف
نبض:متقولش كدا بقا يا ادم الكلمه بتموتني
ادم بزعيق:اقول اي يعني اقول اي وانا حد بيبعتلي صورك وانتي مع الواد الظابط وماسكه ايدوا وطالعين بيت مع بعض وبعدها يغمي عليكي واخدك المستشفي القيهم بيقولوا كُنا شاكين في حمل بس مطلعش كدا لي ينبض عملتي كدا لي
نبض بصدمه:ادم انت بجد مصدق
طب اتكلم انت يعمو
ابراهيم:اقول اي يبنت اخويا وطيتي راسي
نبض:وانتي يندي
ندي سكتت وعيطت وجريت علي اوضتها
نبض بوجع وسخريه:جوابكم وصلني هطلع الم حجتي وامشي
عبير:يلا في ستين دهيه
نبض طلعت وادم خرج الجنينه وعبير طلعت تراقبها بصمت وضحكت بخبث
Flashback……….
لما جابوا الدكتور
الدوك:لو سمحتوا اخرجوا وسيبوا معايا حد
ندي:انا معاك
عبير:لا لا يندي اخرجي يحببتي انا معاها
ندي:لا يماما مش هسبها
عبير:الله جري اي يندي هكلها اخرجي
ندي:حاضر
وفعلا مبقاش حد في الاوضه غير عبير والدوك
الدوك خلص كشف
الدوك:لا لا زي فل الضغط وطي بس وسبب لها اغماءه
عبير:عايزا اطلب منك طلب
الدوك:اؤمري
عبير:عايزاك تاخدها علي المستشفي وتقولهم انها مدام وانت كنت شاكك ان في حمل
الدوك:اي الي انتي بتقوليه دا يمدام
عبير:بقول الكلام الي انت هتنفذه والا قسما بلله لهدبسك في قضيه وهمسح اسمك من نقابه الاطباء وانا اقدر اعملها
الدوك:انتي بتقولي اي عايزاني اضيع مستقبل البنت
عبير:وانت مالك هيا تقربلك حاجه انا اهو امها وبقولك تعمل كدا
الدوك بصدمه:امها
عبير:اه امها وهتعمل الي انا عايزاه انت كدا بتنقذ حياتها اصلك متعرفش الي هيحصل وكملت ببكاء:انا بنتي هضيع مني لو معملتش كدا وحياه الغالين لتعمل الي بقولك عليه انت كدا بتنقذها صدقني
الدوك بقلق:ايوا بس
عبير:مبسش ولا حاجه مش انت بتشتغل في مستشفي
الدوك:اه
عبير:خلاص قولهم برا انك هتاخدها علشان تحاليل وفي المستشفي زور التحاليل دي وحياه مامتك وبباك عندك لتوافق انقذ حياه بنتي ورجعت عيطت
الدوك:ا طب طب خلاص
عبير:شكرا ليك وليك عندي هديه حلوه اوووي
الدوك:بسي هوه انا قلقان من الموضوع بس ممكن تدعي لابويا علشان تعبان
عبير بخبث:ربنا يشفيه ويزيح عنه ويفرحك بسلامته زي مهتفرحني بالي انت هتعمله وتنقذ بنتي
الدوك:يرب
عبير:يلا
وفعلا الدوك خرج وقالهم وخدوها المستشفي وعملوا التحاليل
عبير:طب انا هروح اعمل مكالمه واجي
وبعدت شويه
عبير:الو
M:الو يهانم انا بعتلك الصور
عبير:شوفتها تسلم ايدك انا بقا عايزاك تبعت الصور دي دلوقتي علي الرقم الي هبعته دلوقتي
M:انتِ تؤامري بس الفلوس
عبير:هتتحول بكرا خلاص
M:تمم يهانم ابعتي الرقم
وفعلا عبير قفلت وبعتت لي رقم ادم
عبير في سرها:وحياتك يبنت رؤف لهخليهم ميبصوش في وشك
ورجعت وبعدها فون ادم رن برساله
عبير بخبث:ادم شوف فونك يحبيبي لتكون حاجه مهمه
وفعلا ادم فتحه وشاف الصور واتصدم مع الدكتور وهوه خارج عبير بخبث علشان تزود علي ادم
عبير:خير يدكتور
الدوك بقلق وهوه بيبصلها:ااا ااا هوه انا كُنت شاكك ان مدام نبض حامل بس هيا مش حامل
ادم بصدمه مُضاعفه:مدام
ندي بصدمه:حامل
عبير بخبث:يالهوي
ادم:انت بتقول اي
الدوك بقلق:اا ا التحاليل بتقول كدا عن اذنكم
عبير:يالهوي يالهوي يفضحتنا
ادم:يوسف
عبير:يوسف مين يا ادم
ادم وراهم الصور
عبير بخبث:يالهوي يالهوي يفضحتنا يفضحتك يا ادم انت وابراهيم سمعت بنتي في الارض يالهوي يالهوي
وفضلت تسخنهم
Back………….
عبير:والله زي ماابوكي كسرني وسمعني كلام زي السم لهندمك انتي يلا في داهيه تاخدك ودخلت الاوضه و
Flashback…….
قبل 21سنه قبل ولاده نبض بسنه كانو ابراهيم بمراته وادم وامجد عايشين في نفس البيت ومعاهم رؤوف و ثُريه وكانت دايما عبير بتحاول تتقرب من رؤوف وكانت بتحبه ومستعده تسيب ابراهيم وتروح لرؤف وفي يوم بليل رؤف كان في الجنينه وبيشتغل وجت عليه عبير ومعاها قهوه
عبير:رؤف جبتلك قهوه
رؤف:متشكر يعبير
عبير قعدت جمبه:لا تشكرني لي انا معملتش حاجه انا اخدمك بعيني
ررف بعد شويه:طبعا منتي مرات اخويا وزي اختي
عبير:لامتي يرؤف هتفضل بعيد عني كدا انا بحبك ومستعده اطلق من ابراهيم علشانك
رؤف قام وبصوت عالي نسبيآ:انتي اتجننتي علي الاخر انا دايما بعمل نفسي عبيط ومش واخد بالي بس انتي كدا اتعديتي حدودك انا بحب مراتي ومُستحيل اعمل كدا فيها فاهمه انا لولا عارف ان ابراهيم بيحبك مكنتش صبرت ولا سكت علي الي انتي بتعمليه ومفيش واحده محترمه ومتربيه وبنت ناس زيك يمدام عبير تقول كدا لاخوا جوزها احترمي ولادك وجوزك شويه يمدام وقسما عظمآ لو اتقررت تاني لاهكون قايل لبراهيم والي يحصل يحصل ولحد كدا يحصل مش هقعد في البيت دا بعد كدا عارفه لي علشان احافظ علي اخويا وابعد عنك وعن دماغك الي صورتلك اني ممكن اخون مراتي واخويا عن اذنك
ولم الحاجه وطلع وتاني يوم اخد ثُريه ومشي من الفيلا وبعدها بسنه خلف نبض وسماها كدا لان نبضها كان ضعيف لما اتولدت وطبعا عبير كانت بتحاول تقرب منو بس هوه كان بيصُدها دايما لحد معملوا حادثه وماتوا وابراهيم اخد نبض تعيش عندهم ومن يومها وعبير بتقولها يبنت رؤف ومش بتحبها علشان من ثُريه ولسه فاكرا كلام رؤف ليها
Back………..
عبير بخبث:يفرحتك يرؤف لما تعرف الي بعمله في بنتك دا
وخرجت ونزلت من الاوضه
*في القسم*
جاسر:انت يعسكري فارس باشا قالي انو سايبلي حاجه بخصوص القضيه
العسكري:ايوا يباشا جاب اتنين واحد راجل وواحده ست وتحت في الحجز والورقه دي
احمد باستغراب:ودول مين دول كمان
جاسر:معرفش هاتهم يبني وهات الورقه اما نشوف
العسكري :حاضر يفندم
ونزل جابهم ودخلهم
جاسر:ها انتوا مين واي علاقتكم بنبض
احمد:اساميكوا اي الاول
مؤمن: انا مؤمن السويفي عارف مين مؤمن السويفي دانا هوديكوا في ستين دهيه
احمد وهوه بيقوم وبيقلع الساعه:دانا هوريك من هوه احمد الالفي الي انت بتهدده يروح امك وطوح الضرب في وكان بيضرب بغل
جاسر:خلاص يبني هيموت اقعد بقا
احمد فعلا قعد وجاسر قعد:انا مش مسؤل عن اي حاجه تحصل لو متكلمتوش اسمك اي يبت
منال:من منال جمال
جاسر:منال اااااااااااااااه هوه انتي ههههههه الله عليك بفارس والله دانا كُنت بدور عليكي
وفتح الظرف
*منال دي كانت متجوزه سليم وانا قفشتها في شقه دعا*ره هيا والاستاذ الي جمبها عاملين قوادين ومخ*درات المهم هما كدا كدا ضايعين بس قولت تقفل بيهم قضيتين اشتراك في خطف حاجه فُل كدا يلا مش هطول عليك فارس*
جاسر:دانا هشلوحكوا يعني خطف ومخدرا*ت
احمد تف عليهم :***********
جاسر:هههههه تعالي يبني خدهم دانتوا فُل اوووي كدا
احمد:****
جاسر:مخلاص يعمنا
احمد:طب يلا بقا نروح لمنه
جاسر :متصبر شويه
احمد:لا يلا
جاسر:طب يلا
وفعلا مشيوا وراحوا المستشفي
*عند نبض الي نزلت بشنطها*
عبير:اخدتي كُل حاجه
نبض بدموع:اه يطنط
عبير:طب يلا مستنيه اي
نبض:عايزا اقواكم اني مظلومه وهيجي اليوم الي تعرفوا في دا ولما اليوم دا يجي مش هتلاقوني ولا هسامحكم وشكرا علي الي عملتوه معايا من يوم مااهلي ماتو وخدت شنطها وخرجت وقابلت ادم وندي في الجنينه سابت الشنط وراحت عليهم
نبض:انا مش هقولكم اني مظلومه لاني انا فعلا مظلومه ومش بكدب وانتوا لو كنتوا تعرفوني شويه كنتوا عرفتوا اني معملش كدا ابدا بس عايزا اقولكم اني اتكسرت من كل الي حواليا انا بقيت لوحدي خلاص زي مااهلي سابوني وماتو وسابوني لوحدي ولا اخ ولا اي حد جمبي شكرا علي كل حاجه حلوه عشناها سوا بحبكوا جدا وكملت بدموع معلش هتقل عليكم بطلب اخير ممكن بس احضنكم واودعكم وبعدها حضنت ندي وفضلوا يعيطوا
ندي:وحياتي متمشيش انا بحبك اوي ينبض
نبض:وانا كمان بحبك اوي يحببتي بس للاسف لازم امشي
وخرجت من حضنها
ووقفت قدام ادم الي كان في حرب جواه مبين يصدقها ومبين كل الادله الي في ايدوا ونبض مدتوش ُفرصه وحضنته
نبض بعياط:انت كنت ليا اخ واب وصاحب وحبيب وكل حاجه في عمري شكرا علي كل موقف عدي عليا وانت كنت سندي وضهري يا ادم شكرا جدا جدا بجد
وخرجت من حضنوا وبعدها مسحت دموعها وكملت بس صدقوني انا لما اخرج من الفيلا دي مش هسامحكم بحق الكسره الي انا فيها دي مش هسامحكم وراحت اخدت الشنط وخرجت واخدت العربيه ومشيت
ومبقتش عارفه تروح فين لقت رجلها جبتها للمكان الي بترتاح في علي النيل
*في المستشفي*
جاسر:بص بقا مش عايز اي هبل انا هتكلم مع الدكتور شويه وخارج وهدخلك ليها
احمد بلهفه:حاضر حاضر
حاسر:تمم
وجاسر دخل للدكتور وعرف حاله منه وبعدها اتفق معاه انو يبعد اهل منه عن الاوضه وفهمه وضع احمد ومنه وان دا ممكن يكون في صالحهم
وفعلا الدكتور بعدهم وجاسر اخد احمد ودخل شافها علي السرير والاجهزه حواليها
احمد بعياط وقرب منها ومسك ايدها
احمد بعياط:منه منه حببتي فوقي انا انا انا احمد مش انا الي خطفتك وانا حبيبك فوقي يحببتي انا من يوم مشفتك وانا اتغيرت شقلبتي حالي يمنه مبقتش اتمني حاجه في الدنيا دي غيرك ولا اتمني غير قربك مني قومي يحببتي وانا هقولك اني بحبك ومش عايز غيرك قومي يحببتي وانا هخطبك واتجوزك واجيب منك عيال شبهك حلوين كدا بس انتي قوميلي منه انتي سمعاني يحببتي حاسه بيا حاسه بالي حصلي حاسه بلوجع الي جوايا وانا شايفك كدا قومي يحببتي بقا وحياه احمد عندك قومي قومي وبردي قلبي وخففي عني فوقي يالي من يومين خلتيني عااشق بيخاف وبيحبك انا عمري مخفت علي حاجه غير صحابي دلوقتي بقيت بخاف عليكي اكتر من نفسي يكل حاجه في عمري فوقي يقلبي يرب والنبي قومها ليا
الممرضه:يلا يا استاذ واللنبي علشان متحصلش مشكله
احمد بعياط:مش قادر اسبها
الممرضه:معلش النهاردا كفايا كدا وتعالي بكرا يلا بقا
احمد فعلا قام ومسح دموعه وباس ايدها وراسها براحه وخرج وجاسر اخده ومشي بعد مطمن من الدكتور انها كويسه وعدت مرحله الخطر بس الغيبوبه ميعرفوش هتفوق امتي منها
*اما عند النيل*
*نبض قاعده علي العربيه من برا ومشغله اغنيه *انا وحيده* *عكس الي شيفنها*
نبض:بابي ومامي اول مرا ازعل منكم واعاتبكم كدا كنتوا خدوني معاكو بدل مكله بيسبني كدا سليم وامجد وادم وندي وعمو وطنط عبير وبسنت ومنه واخرهم يوسف بجد انا محدش جمبي طب هوه انا مبصعبش عليهم لي بيعمله فيا كدا لي مكتوب عليا استحمل العذاب دا كله اديني اهو مش لقيه مكان انام فيه حتي اعمل اي بس يرب اعمل اي حتي انت يا ادم مش مصدقه اني هونت عليك مش مصدقه انك سبتني لوحدي مش مسمحاكم ولا هسامحكم كلكم محدش بيحبني
الشاب:اي موزه
واحد تاني:لو محتاجه حاجه احنا في الخدمه
نبض بخوف:لا لا شكرا ولسه هتدخل العربيه
شاب لسه هيمسكها
صوت من وراه ومسك ايدوا:ايدك يحلو علشان متوحشكش يا وحش ……..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نبض سليم)