روايات

رواية مين هيجنن مين الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هدى زايد

موقع كتابك في سطور

رواية مين هيجنن مين الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هدى زايد

رواية مين هيجنن مين البارت الثالث والعشرون

رواية مين هيجنن مين الجزء الثالث والعشرون

مين هيجنن مين
مين هيجنن مين

رواية مين هيجنن مين الحلقة الثالثة والعشرون

غسان بستغراب/ ليه بتقولي كده انتي زي الفل وبعدين انا مش مستعجل وخليها تيجي براحتها
ملك /لا بس انا بقيت بخاف من نظرات الناس كلها بحس انهم عايزين مني حاجه وكمان علي متوترة وعايشه علي اعصابي ارجوك ياغسان عايز اروح لدكتور نفسي
غسان / ملك حبيبي اسمعني كويس انتي مش هتروحي لدكاتر ة ماشي انتي زي فل وانا هفضل معاكي لحد ماهنعدي الازمه دي أن شاءالله
وياريت متفتحيش الموضوع ده تاني ماشي
ويالا بقي عشان ننام ونصحي بكره بدري عشان مريم يالا بقي اشربي اللبن
ملك/ لا مش بحب اللبن عشان خاطري ياغسان
غسان / مستحيل لازم تشربي كوبيه اللبن كلها يالا ياقلبي
ملك / حاضر
وجاء تاني يوم سريعا علي جميع الابطال كالعاده ووصلت ملك الي قصر الشامي مرة أخرى وكان الجميع في استقبالها ماعدا بكينام
وكانت مريم سعيده وكانت ملك تحاول الخروج من حالتها ولكن كانت تخاف من اقل شي
وطلبت من غسان أن تستريح في غرفته الخاصة
وذهبت ملك الي الغرفه وطلب غسان من داده مديحه أن تأتي له بعصير وكوب لبن
وفجأة دخلت من لايستطيع أن يتحدث معها كلمه واحدة وهنا قال
غسان / انا هطلع يامريومه فوق عند ملك وابقي خلي الداده تطلع العصير واللبن
ماشي
مريم / ماشي ياسوني
شاهيناز / ايه ياغسان انسه ملك عامله ايه دلوقتي سوري مدام والله الواحد مش عارف يقول مدام ولا انسه هههههههههههه صحيح ياغسان هي بقت ايه دلوقتي هههههههههههه
غسان بغيظ/ ملكيش دعوة علي الأقل هي بتحافظ علي نفسها عشان الانسان اللي يستحقها واحدة بتخاف من ربنا
مش واحدة متعرفش غير الخمرة والسهرات ومبيفرقش معاها غير الخروجات
شاهيناز يغيظ/ انت تقصد مين بالكلام ده
غسان / والله اللي علي رأسه بطحه يحسس عليها
شاهيناز/ انت بقيت بلدي اووووي من ماعرفت الجربوعه اللي اسمها ملك
وقبل أن تكمل حديثها قام غسان بغيظ شديد وامسكها من شعرها وقال لها
غسان / اقسم بالله العظيم لو جبتي اسمها علي لسانك النجس ده لااخليكي تقولي حقي
برقبتي
ملك دي ستك وتاج راسك واول واخر مرة تقولي كده علي ملك ولا اقسم بالله العظيم يا شاهيناز متلوميش الانفسك خلاص
شاهيناز بغيظ / اااه انت ايه خلاص مش قادره تميز بين اللي بيحبك وبين اللي هيموت علي فلوسك
غسان بسخرية / مين بقي اللي هيموت علي فلوسك انتي مش كده
شاهيناز بتكبر/ لا طبعا انت عارف انا مين وبنت مين
غسان بسخرية/ طبعا عارف بنت بسيوني الشناوي اكبر نصاب في مصر وياريت كفايه كده عشان ماتكسفيش نفسك معايا
وبعد أن ذهب غسان كانت شاهيناز تستشيط غاضبا واقسمت علي أن تجعل غسان يندم أشد الندم علي كل كلمه قالها
وفي مكان آخر وبالتحديد عند غسان وملك
غسان ذهب إلي ملك وكانت ملك واقفه أمام شرفه الغرفة وكانت حزينه جدا وكانت لاتشعر بدخول حبيبها وسندها نعم فهي اعترفت لنفسها أنه هو الذي تعشقه وكانت للتدريب ماهذا الحب اللذي يجعل المغرور يقع في غرام المجنونه ولكن عاهدت نفسها أن
تسترجع ملك القديمة
وفي هذا الوقت كان غسان يأخذ حمامه وخرج تفجاء بملك وهي تحاول أن تلعب الملاكمة ولكن تفشل
وكان شكلها يثير الضحك
وهنا تحدث معها غسان وقال
غسان بسخرية/ هههههههههههه لسه بدري عليكي روحي العبي شطرنج احسن شكلك بقي وحش اووووي
ملك بغيظ/ ليه بقي أن شاءالله وانت اتولد بتلعب ملاكمه وانا معرفش
غسان / لا بس في فرق كبير ياسكر
ملك بغيظ/ ههه خفه محدش شافك وانت جاي
غسان بستغراب/ شافوني كتير ليه
ملك بنفذصبر/ ياصبر ايوب خلاص مش عايزة اتعلم حاجه عن اذنك
غسان / خلاص تعالي انا هعلمك واكسب فيكي ثواب
ملك / هههههههههههه انت اتعلمت ده فين
غسان/ سمعتك بتقوليها لمريم
ملك / امممممم هههههههههههه ماشي بطل بقي تقلدني ماشي
غسان / مين ده انا خلاص
ملك بغرور/ طبعا انت علي طول بتتكلم زي مش عليك تبقي رجل كبير وتقلد واحدة بنت
غسان بغيظ ويجز على أسنانه تصدقي اني كنت ناوي اسامحك علي كلامك بس طالما وصلت لكده والله لتشربي اللبن كله وكمان هتنامي علي الكنبه قصيره دي ها
ملك / لالا كله الا اللبن والكنبه دي كمان شوف عقاب غيره بس مش اشرب اللبن
غسان بعند / ده اولهم اللبن وتأني حاجه هتنامي هنا علي الكنبه وانا هنام علي السرير لوحدي وتالت حاجه هتغني بصوتك الحلو ده
ها قولت ايه
ملك / مش عايز DvDبالمرة
غسان / هههههههههههه لا مش عايز
ملك / بس كده ظلم والله
غسان / مليش دعوه هو ده العقاب وبعد كده افكر ينفع اعلمك ولالا ويالا بقي اشربي اللبن
يالا يا بطل
ملك تتصنع البكاء وتقول
ملك / اهي اهي حرم والله اهو شربت اللبن
غسان / برافو عليكي يالا بقي العقاب التاني اغنيه حلوة زيك
ملك بغيظ/ عايز ايه بقي
غسان بتفكير / امممممممم مش عارف اختاري انتي
ملك بتفكير/ امممممم(شرين عبدالوهاب بطمنك)
غسان اتفجا من اغنيه ملك
امنتك عليا عشان لقيتني مصدقاك وعدتك في وقت الجد جنبك هتلاقيني
بسهر علي راحتك وراضيه اتعب معاك وان ماتشيلكش الارض انا اشيلك في عيني
بطمنك ياحبيبي من اولها سكتنا لو عدندتنا هنكملها
دنيتنا لو تعببتنا من عميلها بالصبر انا وأنت هنستحملها علي بدنا هنعيش مع بعضينا وحبنا من الدنيا دي مكفينا ده انت وانا ولاعمرنا اتمنينا غير بيت صغير وباب مقفول علينا
وانتهت ملك من الغناء وكان غسان لايري ولايسمع شئ سوى ملك واخيرا تكلم وقال
غسان / احم انا اسعد واحد في الدنيا كلها وربنا يقدرني واخليك اسعد واحده في الدنيا كلها
ملك بمزح/ ياخوفي
غسان بستغراب/ من ايه
ملك / يعني اسعد يموت بعد شهر جواز
وهنا انفجر غسان من الضحك وقال وهو ياخذ ها في أحضانه ويقول لها
غسان / هههههههههههه هههههههههههه لا والله مش هيموت أن شاءالله ربنا يبارك في عمره هههههههههههه
يالا بقي ننام عشان عندنا حاجات كتير عايزين نعملها ماشي ياقمر ثم أكمل بخبث صعبتي عليا تعالي نامي جنبي علي السرير
ملك / لا ياابوكف رقيق وصغير انت تروح تنام على الكنبة وانا علي السرير
غسان بطريقة كوميدية
غسان / وانا اللي قولت انتي اتغيرتي صحيح الستات دول مالهومش امان
ملك / اديك عرفت يالا بقي هوينا
غسان / ماشي بس احب اقولك حضري نفسك لاجمل واحلي مفاجاه في حياتك أن شاءالله
ملك بلهفة/ ايه هي ها ها قول بقي
غسان / انسي مستحيل اقول حاجه بكره كل حاجه هتعرف لوحدها بس ساعتها
ممنوع رافض اي طلب ليا موافقة
ملك / متعودتش أوفق علي حاجه مش عارفها
غسان بمزح وهو يغطي وجه بالغطاء وقبل أن يرفع الغطاء قال
غسان بمزح / لا متخفيش مش هديكي حاجه اصفرة هههههههههههه
ملك بكسوف ألقت عليه الوسادة وتقول له
ملك بخجل شديد/ انت قليل الادب علي فكرة
غسان بفخر/ اااه وده شئ يشرفني ويسعدني يالوكا ياحبيتي هههههههههههه تصبح علي خير ياجميل
وذهبوا غسان وملك في ثبات عميق وبعد مرور وقت قصير قام غسان من نومه وظل يتأمل ملك وهي نائمه ويحسس شعرها الطويل الناعم ويقول لها
بكل حب وحنان
غسان بحب / ملاكي النائمه عهد عليا طول مانا عايش هفضل طول عمري اسعدك وممنوع اي حاجه ولو صغيره تزعلك حتي لو علي حساب نفسي
وعد مني أن مفيش حد يقربلك ولايزعلك انتي حبيبتي وروحي وعمري وامي واختي
بحبك بموت فيكي ربنا يخليكي ليا وتفضلي مبسوطه دائما
ودلوقتي تعالي بقي عشان تاني مكاني
انا ميهونش عليا تنامي علي الكنبه
وقام غسان بحمل ملك أو ملائكه النائمه كما يلقبها
وهنا قالت ملك بصوت شبه نائم
وهي معلقه يدها في راقبته وتقول له
ملك / ربنا يخليك ليا
غسان بابتسامة/ ويخليكي ليا ياقلبي
ثم وضعها علي السرير وطبع قبله علي جبينها
وجاء تاني يوم علي الابطال كالعاده ولكن بالنسبة لمريم كان مختلف وكانت سعيده للغاية
وكان جميع ابطالنا مشغولون وكان غسان بالتحديد كان لا احد يعرف عنه شئ وكانت ملك
متوترة جدا بسببه وكانت تتحدث معه علي الهاتف ولكن لا يجيب عليها
وبعد مرور ساعات طويلة من التحضيرات الخاصة للحفله
وتم خطوبه مريم وكريم
ولكن لحد هذة اللحظه لايظهر غسان
وكانت ملك حزينه جدا ولكن بالنسبة لشاهيناز وسالي كان الموضوع مختلف تماما
وكان هذا الحوار
سالي / انتي مش ملاحظة أن غسان مش موجود
شاهيناز/ فعلا بس الغريبه أن ملك بس متوترة ومريم عادي
سالي / انتي هتعملي ايه في خطتك كده باظت ولاايه
شاهيناز/ لا طبعا بس يظهر غسان وكل شيء يتحل
سالي / هههههههههههه ملك هتعيش ولا ألف ليلة وليلة
شاهيناز/ هههههههههههه مسكينه ياملك هتعرضي لتاني مرة لحدث اغتصاب ومن مين من اقرب حد ليكي
سالي وشاهيناز/ هههههههههههه هههههههههههه
وهنا جاءت بكينام وقالت
بكينام/ ماتضحكوني معاكوا اصل انا خلاص هموت من الناس البلدي ولاالست اللي اسمها سوسن صعب اووووي
شاهيناز بتردد/ ها لا ابدا ياطنط صحيح هو غسان فين انا مش شايفه من بدري
بكينام/ ابدا ياستي خرج وقال إنه عايز يعمل للهانم بتاعته مفاجاه حلوة
شاهيناز بستغراب/ مفاجاه ايه
بكينام / مش عارفه بس انا سمعته بيكلم مريم قبل ماينزل
وفي مكان آخر وبالتحديد عند ملك دق هاتفها وجاءتها رساله من حبيبها وكانت الرسالة
(لو عايزة تعرفي انا فين اطلعي اوضتنا وافتحي الصندوق الكبير والبسي الفستان
وبعدها بشويه هتجيلك رساله تانيه
بحبك يا عمري)
وبعد مرور وقت قصير وصلت ملك الي الي غرفتها وفتحت الصندوق الكبير وكان فيه فستان مرسع بالماس
وكان هذا الفستان من تصميم غسان وكان يضع لمسته علي الفستان وهي اسمه بالحجم الصغير ولكن ليس بذيل الفستان لا بل يوجد علي قلبها
وبعد أن انتهت من ارتداء فستان زفافها وكانت في غايه السعاده وكانت ملكه جمال في هذا الفستان
وهنا جاءتها رساله أخري وكانت تقرائها وهي تمسح دموعها وقالت
ملك / اما نشوف الرساله ايه هي
الرساله ( شكلك كده احلي بكتير المهم بقي ياقمر انتي انزلي تحت هتلاقي نفسك قدم باب كبير اووووي اقفي عنده واستني الرساله التالته
بعشقك يامجنونه)
ملك بمزح / هههههههههههه والله انت اللي مجنونه
وبعد مرور وقت قصير وصلت ملك الي هذا الباب الكبير وقالت
ملك بنفذصبر/ أما نشوف اخرتها ايه
وهنا جاءتها رساله أخري وكانت
( اخرتها خير ان شاءالله اتمني امينه بس بسرعه وبعدها هتجيلك اخر رساله )
ملك تفكر في المواقف التي جمعتها بغسان وقالت لنفسها اتمنى اروح شرم الشيخ انهاردة
وهنا جاءتها رساله أخري وتفجائت ملك من هذه الرساله
الرساله (وانا كمان نفسي اروح هناك ودلوقتي غمضي عيونك الحلوه دي واستعدي الاحلي مفاجاه)
ملك / هو شايفني ازاي ده يالا اغمض عيني أما نشوف ايه اللي هيحصل
وهنا قاطعها صوت غسان ولكن لأول مرة يرائه أحد يغني وكان الجميع في حاله انبهار شديدة
وهنا اتفجت ملك من كل شيء فهي كانت مستغربه من كل شيء حولها فكانت تري الورود الحمراء تسقط عليها وأخذها من يدها ورقص معها وهنا غني لها اغنيه صابر الرباعي ( اجمل نساء الدنيا )
اجمل نساء الدنيا جو عيونك انتي اجمل نساء الدنيا انتي ياحبتيبي
خدني الغرام خدني لحكايه حب حلو عشت بيها شوفت فيها اجمل حياة
انا مش مصدقه نفسي انك بين ايديا من يوم خدني مش بتنام عنيا جويا شوق قد الحنان اللي في عينكي روحي فيكي هي الحياه
اجمل نساء الدنيا في عنيا انا قدرت تاخدني من روحي انا وعدني ماحب غيرك في الوجود
احساس جميل جوايا اكبر من الغرام واللي مابيني وبينك اكبر من الكلام احساس جديد خدنا لبعيد ملوش حدود
اجمل من كل النساء
وبعد انتهاء الاغنيه حمل غسان ولف بيها جامد اوووووووووي
وهنا تحدث ملك وتقول له
ملك / بحبك اووووي
غسان بفرحه انزلها وقال لها
غسان بفرحه/ بتقولي ايه
ملك / بقول بحبك وبموت فيك وربنا يقدرني واسعدك ولو شويه صغيرة قدكده
غسان بسعادة وامسكها من خصرها ورفعها من علي الارض وتحدث معها وهي تنظر إليها بفرحه كبيره
غسان/ ده انا اسعد واحد علي وجه الارض عشان يجلس انتي جنبي ويكفيني انك بس تحبني
ملك بمزح / هههههههههههه مجنون علي فكرة كده ضهرك ينكسر
انزلها غسان وقالها لها
غسان / انا ضهري هيتكسر في حاله واحده عارفه ايه هي
ملك بستغراب/ ايه هي
غسان / بعدك عني مش هتسحمل ياملك فاهمه اوعي تبعدي عني
ملك بحب / عمري مابعد عنك انت حبيبي انا وبس
غسان بخبث/ افهم من كده أن انهاردة هقضي ليله دخله بدل اللي باظت
ملك بكسوف/ امممممم ماشي بس مش هنا
غسان بفرحه / لا ونبي
ملك / اه ونبي ههههههههههههه
غسان غمز بطرف عينه وقال لها طب هاتي اي حاجه تحت الحساب
ملك بخجل شديد/ لا وبعدين انت مش ملاحظ أن احنا حولينا ناس كتير
غسان / في داهيه المهم انتي وبس
ملك / خلاص استحمل بقي كمان شهر
غسان بستغراب/نعم ياختي شهر ليه بقي أن شاءالله
ملك/ بدلع أخص عليك ياسوني هو انت عايز كل حاجه في يوم واحد
غسان/ يعني انتي عايزه تتدلعني وكمان تقولي بحبك وبعدها تقولي تصبح علي خير
والمصحف ده انا اروح فيكي في داهيه
ملك / هههههههههههه اهدي بس انا قصدي أن احنا نعمل دخله مع كريم ومريم يعني كلها شهر
بس ده كل الموضوع
غسان بتفكير/امممممممم ماشي بس بشرط
ملك بستغراب/ ايه هو
غسان / تعالي جوه وانا اقولك ولو موفقتيش يبقي انا كمان مش موافق علي الشهر ده وعد
ملك / ربنا يسترها وعد ياسيدي
وأخذها غسان وطلب منها أن تعطي له قبله حتى يوافق علي تاجيل فرحهم للشهر المقبل ولكن ملك كانت تحاول التهرب منه وقالت له انها تريد بعض من العصير ولكن هو لاينفذ لها طلبها وبعد إصرار كبيرة من ملك هبط غسان ليجلب لها كوب من اللبن واهو كوب من العصير
وتفجاء بشاهيناز وكان يتجاهلها ولكن هي كانت تحاول الاعتذار منه وهو تقبل الاعتذار واعطت له كوبا من العصير لكي يشربه
فأخذ بيده وايضا معه اللبن
وذهب إلى الغرفه
وطلب من ملك أن تشرب اللبن وقام هو الي الحمام وبعد مرور خمس دقائق خرج غسان وكانت اكبر مفاجاه في انتظاره
وهنا قالت ملك
ملك بدلع / سوووووووووووني انا جيييييييت هههههههههههه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين هيجنن مين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى