روايات

رواية مواجهه القدر الفصل الأول 1 بقلم نور أحمد

موقع كتابك في سطور

رواية مواجهه القدر الفصل الأول 1 بقلم نور أحمد

رواية مواجهه القدر الجزء الأول

رواية مواجهه القدر البارت الأول

مواجهه القدر
مواجهه القدر

رواية مواجهه القدر الحلقة الأولى

“وأن كان قدرك ضددك وبأتجاهه مُعاكس معك..أذهب معه وحاربه في أتجااهه..لا تيأس..لا تفشل..مُجرد وقت وسينتهي الامر”
مجرد وقت وستتفاجئ في النهايه
مهما كانت الظروف قاسيه.. العبره ف النهايات ..
…………….
صباحآ في حاره شعبيه تنبع اصواات البشر منهم من يوقظ ابنه للذهاب الي المدرسه ومنهم من يتشااجر من اجل طابور الخبز وعربه الفول ومنهم مثل
*بيت الحاج ابراهيم*
كل يوم في مثل ذالك الوقت هُنااك
سحر بصرااخ:سليييييييين سيبي الزفت الي في ايدك وتعالي صحي اخواتك هيتأخره علي المدرسه كدا
سلين:يووووه سلين سليين سلييين انا زهقت
سحر :بتقولي اي ياام نص لساان قايمه من الصبح وماسكه الزفت وعماله تتصوري ولا كأنك ملكه جمال العشوئياات يا بنت ابراهيم
سلين:انتي بتتريقي عليا يا ماما مااشي بس بكرا افكرك لما ابقي بلوجر ومشهوره وهشتري فيله واعيش فيها بدل الحاره دي ومش هاخدك معاياا
عمر مقاطعآ ايااها:ااه حوار كلم حد يكلمني داا صح
سلين:انت اول واحد مش داخلها يا عمر
سحر:صحي اخواتك يا سلين واصطبحي وقولي يا صبح وانت يا عمر سيب الزفت الي في ايدك وانزل هات فول وطعميه للفطار
عمر وهوه منشغل بلفون:هاا حاضر حاضر سيكا ونازل
سحر بصراخ مكرر:احماااااااد محماااااااد يلا بقا
سلين:علي فكره كانو اون لاين وصااحين
ابراهيم:في اي يا سحر مش عارف اناام
سحر:شوف ولادك يا ابراهيم اقولك اقطعهم عليهم الزفت الي اسمه واي فاي دا
عمروسلين واحمد ومحمد :لاااااااااااااااااا
ابتسمت سحر بأنتصار واكملت وجبه الافطار
هاا نحن يا سااده في منطقه مختلفه تمامآ عن التي تحدثنا عنها من قبل في منطقه راقيه يعم الهدوء الجو فقط صوت ارتطام الهواء ونغمات الطيور الجميله ورائحه الازهار تعلو المكاان وبلتحديد في فيلا شريف الهاشمي
رانيا:صباح الخير يا امينه
امينه:صباح النور يا رانيا هانم الفطار جااهز
رانيا:صحيتي الاولاد
امينه:ايوا يا هانم ونازلين
شريف:صباح الخير
رانيا :صباح النور
شريف:امينه القهوه لو سمحتي
امينه:تحت امرك ياشريف بيه
ليله: جوود مورنيج دادي
شريف:حبييه بابي صباحك عثل
ليله:مورنيج مامي
رانيا:صباح النور
شريف:حبيبه بابي عامله اي في دروسها
ليله:متفكرنيش يا بابي انا بجد مسحوله
شريف:شدي حيلك يا قلبي وانتي قدها وبابي دايما في ضهرك
ليله:حبييي انت
شريف:اومال فين كريم
كريم:صباح الخير يا عم الناااس
شريف:صباح الفل يا حبيبي
كريم:صباح الخير يا ماما
رانيا:صباح النور
ليله:مامي كنت عوزاكي النهاردا بعد الدرس بتاعي عاوزه اتكلم معاكي شويه
رانيا:مش فاضيه يا ليله عندي غداا مع اصحابي في النادي
ليله بخيبه امل متكرره:اوكي يا مامي
شريف:حبيبه بابي عدي عليا في الشركه بعد متخلصي اتفقنا
ليله بفرحه:اتفقنا
رانيا:دا اي دا بتحاول تبين للبنت اني مش مهتمه بيها
شريف بملل:انا ماشي لاني مش حابب افتح معاكي اي نقااش باي يا ولاد كريم متتاخرش بعد الجامعه
كريم هز راسه بمعنى تمم وليله راحت للدرس
رانيا:عاجبك الي بيعمله ابوك
كريم:ااه بس الي مش عجبني الي حضرتك بتعمليه
رانيا:انا عندي حاجات اهم
كريم وهوه قايم :ايوا صح رانيا هانم النادي عندها اهم من ولادها سلااام
رانيا بغضب:امينه امينه
امينه:نعم يا هانم
رانيا:شيلي الفطار وقوللهم يجهزوا هطلع
امينه:تمم يا هانم
في منزل ابراهيم
سلين:ماماانا نازله
سحر:علي مهلك يا سلين وابقي طمنيني انك وصلتي
سلين:حااضر يلا باااي
ونزلت راحت ركبت مكروبااص وراحت الجامعه
في عربيه كريم
كريم:يا مااااازن
مازن:كيمو ياصااحبي عامل اي
كريم:رايح الجامعه
مازن:تمم وانا في الطريق اشوفك
كريم:اشوفك
اي داا في اي
وركن علي جنب
كريم:يوووه يادي اليوم الي مش باين من اوله دا وقته العجله تنام
واتصل بمازن ومردش عليه
كريم:اعمل اي بقا انا دلوقتي والاستبن كمان نايمه والمحاضره هتروح عليا احسن حل اقفل العربيه واخد تااكسي
وفعلا قفلهاا ووقف جمبها بشويه
سواق المكروباص :*** ****(بينادي علي المنطقه الي رايح ليها)
كريم :مبدهااش مغامره حلوه وركب فعلا
كريم:احم هوه هدفع كام ولا في عداد
راكبه:هههه عداد
والبنت الي جنبه ضحكت وبصتله
البنت:انت اول مرا تركب مكروباص
كريم:لا طبعا بركب كتير مبركبش غيرهم بس قولت اهزر
البنت:مم دمك خفيف
كريم:اا
البنت:خلاص انت هتصاحبني
كريم بصلها بصدمه وغضب
البنت طلعت الفون وبتصور الطريق وفجأه جي مطب والفون وقع
البنت بصراخ افزع الجميع:وقف وقف وقف العربيه
ونزلت جري وكريم جري وراها
البنت مسكت الفون وحمدت ربها ولفت وراجعه قابلت كريم في وشها
البنت:علي فكره انت السبب
كريم:نعم انا السبب ازاي بقا
البنت:انت الي وقعتوا من ايدي
كريم:ياشيييييخ انا الحق عليا نازل اسااعدك
ورجع ركب تاني وهيا طلعت وراه وحست انها اتسرعت
المحطه جت ونزلوا
البنت:يا كاابتن
كريم:نعم خير في اي اهاانات تاني
البنت:انااسفه انا اتسرعت وغلط
كريم:كويس انك عاارفه
البنت:سامحتني
كريم:خلاص حصل خير
البنت ببتسامه جميله:انا سلين ابراهيم بلوجر
كريم بابتسامه:وانا كريم شريف تالته اثاار
سلين:بجد وانا سنه تانيه
كريم:فرصه سعيده
سلين :انااسعد عن اذنك
*في شركه الهاشمي جروب*
رضوي السكرتيره وهيا تلحق بشريف:صباح الخير يا شريف باشا
شريف : صباح النور يا رضوي هاا اي الدنيا النهاردة
رضوي:عندنا غدا الساعه تلاته واجتماع مع شركه الخولي بعد نص سااعه
شريف:تمم هاتي الاوراق وابعتي القهوه وعاوزك تترجميلي ايميل مارلينا وتجبهولي
رضوي:حااضر يا شريف بيه
شريف:لو ماجد الخولي جي دخليه
رضوي:تمم عن اذن حضرتك
شريف هز راسه وكمل شغل
*في الجامعه*
مازن:هههههه مكروباص ههه
كريم:هاها سخيف يلا منا اتصلت بيك ولا انت هنا
مازن:منتا عارف يا بيبي مبردش علي رجاله وانا بسوق
كريم:اتظبط يلا
مازن:ههه تمم تمم المهم قولتلي المزه اسمها اي
كريم:سلين ابراهيم وبلوجر
مازن وهوه بيطلع الفون:سلين سلين هيا دي
كريم:ااه فعلا هيا
مازن:اي خدمه ابعتلها فولو بقا
كريم:فكرك كدا
مازن:ايوا طبعا
كريم سمع منو وبعتلها فولو
*عند سلين*
رقيه:هاا وبعدين
سلين:وبس يا ستي دا كل الي حصل
مريم:دا جينتل مان يا بنتي
سلين:هوه فعلا كدا بس انا كنت خايفه انتوا عارفين الفون دا حياااتي كلها
مريم:سلييين هان الي هدوس علينا قريب هههههه
سلين:هاهاها ضحكت يلا بقا المحاضره هتروح علينا
مريم ورقيه:يلا
*في الشركه*
ماجد الخولي:رضوي شريف جوا
رضوي:ايوا يا ماجد بيه مستني حضرتك
ماجد:تمم
حبيب قلبي الغااااالي
شريف ببتسامه:ميجو اي يا راجل الغيبه دي
ماجد:دول كلهم تلت ايام بس
شريف:منتا عارف يا صاحبي مبقدرش ابعد عنك
ماجد:ااه طلاما قولت كدا يبقا اكيد في خناقه جديده مع المدام
شريف:كلعااده يعني اي الجديد
ماجد وهوه بياخد القهوه بتاعته:احكي يلا
شريف اتنهد:تخيل ليله العيله تقولها عاوزه اتكلم معاكي يا ماما تقولها عندي غدا عمل ومش فضيالك
ماجد:بجد
شريف:ولله زي مبقولك
ماجد:وليله عملت اي
شريف:ولا حااجه زعلت قولتلها تجيلي بعد الدرس بتاعها
ماجد:متتجوز يا شريف هتفضل مضيع شبابك لحد امتي
شريف:ههههه شباب اي بس الي بضيعه انا عديت الاربعين يا عم
ماجد:وماله يا عم لسه صغير اتجوزلك بنوته تدلعك كدا وتحب يا صااحبي تحب لازم تحب
شريف:اتجوز لا لا يا ماجد طب قول اجوز كريم وليله
مازن مقاطعآ اياهم:ومازن والنبي لله يكرمك
شريف:اهو الاهبل جي فين الاهبل التاني
كريم وهوه يأكل:تسلم يا حااج
ماجد:ههه بقول لبوك يتجوز يا كريم ويعيش شويه
كريم:ايدي علي كتفك يا عمي
مازن بصله بستغراب ومعلقش
شريف:قفله السيره دي بقا خلينا نتكلم في الشغل
ماجد:بلنسبه للفنادق فهيا
……
نسبهم في الميتنج ونروح الجامعه عند سلين
سلين وهيا ماسكه الفون صرخت فاجئه
رقيه:كح كح اي في اي يخربيتك خضتيني
سلين بفرحه:كريم بعتلي فولو
مريم:كريم مين
رقيه:ذاكره سمكه ولله العظيم
سلين:كريم بتاع المكروباص
مريم:اااه علي لله حكايتك يا ست وريهوني بقا
سلين بخيبه امل:قافل الاكونت للاسف بس حاولي تشوفي من هنا
رقيه:دي عامشه يا بنتي وريني اناا
سلين:لا انتي ولا هيا انا مش هعمل باك
رقيه ومريم:نااااااااعم
سلين ببرائه:علشان ابقي تقيله قدامه
*في المستشفي*
الدكتور:وبعدين يا حاج ابراهيم لازم نعمل العمليه انت حياتك في خطر وقلبك خلاص معدش يستحمل
ابرهيم:اديني بس الدوا انا مش معايا مصاريف العمليه
الدكتور:طب علي الاقل عرف اهلك او ابنك الكبير
ابراهيم:لا يا دكتور مش عايز اعتل حد همي
الدوكتور:براحتك يا حااج ادي الدوا وخلي بالك من صحتك ولو حسيت بأي حااجه تعالي علي طول هنا او كلمني هكون عندك
ابراهيم:كتر خيرك يا ابني سلامو عليكو
الدوك:مع السلامه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مواجهه القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى