رواية مهرة العز الفصل السابع والعشرون 27 بقلم مريم
رواية مهرة العز الجزء السابع والعشرون
رواية مهرة العز البارت السابع والعشرون
رواية مهرة العز الحلقة السابعة والعشرون
مهرة باستغراب:مين
شمس بفرحه وهي بتجري عليها وراحت حضنتها وقالتلها انتي وحشتينيييييييييييييييييي اوووووي يامهرة وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني
مهرة حست براحه وحضنتها وفضلوا حاضنين بعض شويه ومهرة مبتسمه وبعدين شمس خدت بالها انها قالتلها انتي مين….
شمس بعدت عن حضنها وقالت باستغراب:مهرة هو انتي بتقولي انتي مين ليه؟؟
مهرة بحزن:عشان انا فاقدة الذاكرة ومعرفش اي حد
شمس بصدمه:ااييي……..ازاي……اه من الحادثه؟؟
مهرة باستغراب:هو انتي عرفتي منين اني عملت حادثه؟
شمس بحزن:ساعه ما اختفيتي قلقنا جامد عليكي وبقينا ندور في كل مكان وفي الأقسام والمستشفيات وكل حاجه…..وبعدين في واحد قالنا انو شافك على الشارع العمومي نزلنا انا ورفيف وروحنا هناك وفضلنا نسأل عليكي محدش شافك وبعدين افتكرنا الكاميرات وروحنا وفضلنا نتحايل على الراجل لحد ما جاب اليوم اللي اختفيتي فيه….وشوفنا انك كنتي بتجري وفجأه عربيه جت وخبطتك ونزل شاب بس ملامحه مكنتش باينه اوي ولا حتى رقم العربيه لأننا كنا بليل….وبعدين
الشاب ده شالك ومشى…..ومعرفش بقى اخدك على فين
دورنا في أقرب المستشفيات محدش شافك……بس هو ده اللي حصل….
مهرة:طب هو انا كنت خرجت بليل ليه؟؟
شمس بحزن:عشان اتخانقتي مع بابا وماما ونزلتي تجري احنا قولنا انك هتتمشي وترجعي تاني بس لقيناكي اتاخرتي وقلقنا جامد عليكي…..
مهرة بفضول:طب انا اتخانقت معاهم ليه
شمس بحزن:عشان بابا اتعصب عليكي عشان مش وافقتي على العريس اللي متقدم ليكي….وو….و.
مهرة:و ايه….انجزي
شمس بحزن وندم:وبصراحه كده انا وماما مش كنا بنحبك وماما خلت بابا يتعصب عليكي….وبعدها انتي زعلتي جامد ومشيتي…..انا اه وقت ساعتها مكنش فارق معايا حاجه……كملت بدموع……بس والله العظيم بعد ما اختفيتي أكتشفت اني بحبك اوووي….بحبك والله….ياريت تسامحيني يامهرة
مهرة ابتسمت وحضنتها وقالتلها:مسامحاكي ياقلب مهرة
شمس:طب مش هتحكيلي بقى كنتي فين…
مهؤة بتنهيدة:دي حكايه طويله اوي….هرتاح ولما اقوم هحكيلكم كل حاجه…..اتفقنا
شمس بطفوله:اتفقنا….وباست*ها…وقامت وقفلت الباب
مهرة لنفسها:يااااه….للدرجه دي عندي عيله بتحبني وكانت خايفه عليا…..حتى لو كنا متخانقين….بس بجد احساس العيله حلو اوي…..يعني انا كنت مبسوطه وفرحانه وانا مع عز وهما هنا قلقانين وخايفين عليا
انا اه صحيح كنت بفكر كل يوم و ادعي ان ربنا يجمعني بيهم…..بس مكنتش وقت ساعتها اعرف ان احساس العيله حلو كده…..حتى لو هما مقصروش معايا
في اي حاجه……بس الاحساس ده مختلف خالص🤍
ابتسمت وبعدها استسلمت للنوم من التعب …….
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند لؤي رجع الفيلا ودخل وهو بيصفر ومبسوط اويي
من تقربه من شمس دخل الفيلا وقال بصوت عاالي
لؤي:انا جييييييييييت…….انتوا ياقوم ياللي هنا لؤي رجع…….يا نبع الحنان وينك….
منى نزلت جري وهي بتضحك وقالت بفرحه
منى:لوليييي……..وحشتنييييي اووووي
لؤي حضنها وقال:وانتي كمان يامنمن…..وبعدين فتح شنطته وقال اتفضلي ياستي
منى باستغراب:ده اي ده؟؟
لؤي بابتسامه:عشان تعرفي اني منستكيش…..دي هديه لعيد ميلادك…..كل سنه وانتي طيبه ياعمري…
منى بفرحه:هيييي…..راحت حضنته تاني وقالتله
متى بفرحه:وانت طيب يا احسن اخ في الدنيا….
نجوى جت بفرحه وقالت:كل ده يالؤي…..وحشتني اووي
لؤي حضنها وقالها:وانتي وحشتيني يانبع الحنان…ووحشني كل حاجه في البيت….يااه لسه زي منا سايبه مفيش حاجه اتغيرت فيه
منى:ههه ظريف…..انت ليه محسسني انك مسافر بقالك عشر سنين مش يومين….
لؤي:الحق عليا اني بهزر….
نجوى بضحك:طب يلا ياخويا اطلع غير وارتاح فاتك تعبان……
لؤي:امممم تعبان اووووي…..وكمان عايز اهرب من عز قبل مايجي…..عشان دي اكيد اخر مرة هينفع ليا طلب
منى:اكيد…..
لؤي:اومال فين البت هديه؟؟
نجوى بأن على ملامحها الحزن وسكتت…
لؤي:في اي ياماما؟؟……مالك يامني؟؟….حد يتكلم هديه فين؟؟
سلوى قالت وهي نازله من على السلم بتكابر:قصدك مهرة….مش هديه
لؤي باستغراب:مهرة…….ازاي يعني……هي رجعتلها الذاكرة ولا ايه….
سلوي بضحكه سخريه:هه….لا ….بس رجعت بيتها
لؤي بصدمه:ازاي يعني….
سلوى:واحدة صحبتها شافتها هنا في عيد الميلاد وخدتها ومشت…..بس…نجوى بصتلها بضيق وراحت على اوضتها…….بينما كملت سلوى وقالت ومعدتش هتيجي هنا تاني….
لؤي بحزن:طب وعز……هيعمل اي
سلوى:هيعمل ايه في ايه…….اها هو انت متعرفش؟؟
لؤي بقله صبر:اخلصيي
سلوى بابتسامه مستفزة:مش عز قرر يخطبني….وخلاص
خطوبتنا بكرة مش صح ولا ايه…يا……منمن
منى بصتلها بغيظ ومشت…ولؤي بقى واقف مش فاهم حاجة….قربت منه سلوى وقالت بخبث:عارفه انك زعلان عشان عز كان بيرضي يوافق على طلباتك من مهرة…….بس دلوقتي متخافش لو عوزت حاجه قولي وانا هخليه يوافق…..لؤي بصله بصه استحقار ومشى
وسلوى فضلت تضحك على منظرهم…..وبعدين خرجت عشان تكمل حاجات خطوبتها……..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند رفيف كانت رجعت البيت وحكت لأمها كل حاجه ودخلت تقعد في اوضتها عشان ترتاح……….
شويه والفون رن عليها وكان أسر…..
أسر بابتسامه:ها عامله ايه
رفيف بابتسامه:الحمدلله وانت عامل اي
اسر:بخير طول ما انتي بخير ياقلبي….
رفيف:ايه
أسر استوعب اللي قاله وبعدين قال:احم احم مش قصدي…..اصل انا متعود لما ماما تسألني عامل ايه اقولها كده…..عشان كده بس خاني التعبير
رفيف بابتسامه:امممممم طب…ها بتعمل اي؟؟
أسر بزهق:مفيش قاعد في المكتب مش بعمل حاجه..
رفيف:شوفت عز…حكالك على حاجه
أسر وهو بيلعب بالقلم:لا عز عنده مأمورية مع مافيا دوليه وكان خلاص هيمسكهم بس خلعوا منه…..مع انها اول مرة تحصل مع عز ان عصابه تهرب منه….خصوصا عصابه خطيرة زي….وبالذات بعد ما عرفوا شكلوا اكيد مش هيسيبوه في حاله……بس انا عارف هو اكيد متشوش بسبب اللي حصل ومركزش معاهم…
رفيف بخوف:بجد………طب افرض دلوقتي مسكوه او عرفوا عنو حاجه….اكيد هيموتوه صح
اسر:تؤ متخافيش…..عز بيعرف يهرب من الأمور دي كويس ومتأكد انه هيمسكهم…..ده سافر ليهم مخصوص
رفيف:امتى
اسر:الصبح…
رفيف:ازاي؟؟
اسر:حاكم بقولك ايه دي اسرار شغل مينفعش احكيها على الفون…….
رفيف:خلاص خلاص…..بس انت ليه مش خايف على صاحبك….حساك عادي…كده
اسر:عشان عز دلوقتي في الهليكوبتر وراجع مصر يعني في امان……ثانيا بقى دي طبيعه شغلنا….. حياتنا بتبقى على كف عفريت
رفيف بخوف:انت بتعمل مهمات من دي
أسر بابتسامه:اكيد….مش ظابط في المخابرات..طبيعي
رفيف:طب تبقى خلي بالك من نفسك
أسر بابتسامه:بتخفي عليا…
رفيف بتوتر:ها…..اه …لا…قصدي يعني….
أسر بضحك ولسه هيتكلم دخل عليه عز وقاله تعلى ورايا…..
رفيف باستغراب:مش ده صوت عز؟؟
اسر:ايوة….لسه راجع…ووشه ميبشرش بالخير…سلام دلوقتي
رفيف:ابقى احكيلي
أسر وهو بيقوم:حاضر ……سلام بقى
رفيف بابتسامه:باي…..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
أسر خرج لقى عز بيستناه في العربيه
عز بعصبيه:ما يلا يابارد……
أسر بيجري:حاضر ياعم متعصب ليه……ايه اللي حصل احكيلي…….عملوا حاجه
عز متعصب:ممكن تخرس لحد ما نوصل
أسر سكت …….
شويه ووصلوا عند المكان اللي عز بيروح في على النيل لما يكون مخنوق….
وبعدين نزلوا من العربيه……
بعد ما قعدوا عز قال لاسر:مهرة كويسه
اسر:نعم……يعني انت جايبني كل المشوار ده وانا مفكر في مصيبه في الشغل بسبب عصبيتك وفي الاخر تقولي مهرة كويسه؟؟
عز بعصبيه:اسرررر….انا مش فايقلك خالص….انا معرفتش اركز النهاردة بسبب اللي حصل وانها مشت
كنت هموت النهاردة بسبب عدم التركيز والتفكير فيها
أسر:يعني انت عايز اي دلوقتي؟؟
عز بجمود:عايز اعرف بيت مهرة فين؟؟
أسر باستغراب:ليه
عز:عشان بحبها
اسر:طب ليه قولت كده امبارح…..ماكنت تقول بتحبها ولا انت لازم تتأكد يعني…….المهم هتطلب ايدها يعني؟
عز:لا طبعا…..انا هتجوز سلوى
أسر بصدمه:نعم…بتحب مهرة وهتتجوز سلوى
عز ببرود:ايوة……يلا اخلص
أسى بغضب……..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مهرة العز)