روايات

رواية مهرة العز الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مريم

رواية مهرة العز الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مريم

رواية مهرة العز الجزء الثامن والعشرون

رواية مهرة العز البارت الثامن والعشرون

رواية مهرة العز الحلقة الثامنة والعشرون

أسر بغضب:عززز………متعصبنيش ايه اللي انت بتقوله ده…….انت شكلك اتجننت رسمي ولا ايه؟؟
عز بغضب مكتوم:أسر لآخر مرة هقولك فين بيت مهرة؟
أسر ببرود:هه….مش انت ظابط مخابرات….اكيد مش هتفوتك يعني….وتقدر تعرف بيتها في خمس دقايق جاي ليا لي…..
عز ببرود مماثل:اهو انت قولت ظابط مخابرات….بس انا قولت اسأل القريب مني احسن………بس شكلي كده
هعرف لوحدي ومش هحتاج منك حاجه….
اسر:عز……..انت عايز مهرة في اي…….انت مفكر ان مهرة لعبه ولا اي…..انا عايز اعرف ايه اللي غيرك يا صاحبي؟؟
عز بغموض:بكرة تعرف كل حاجه……قولي بس بيت مهرة فين؟؟؟
أسر بتنهيدة لانوا عارف ان عز عنيد:هاااا……العنوان****
عز قام من على الترابيزة وقاله:تمام……ومشى…وسابه
أسر بيجري وراه:استنى ياعز….يعني انت جايبني بعربيتك وفي الاخر تخلى بيا…..مكنتش العشرة ياصاحبي….طب اروح ازاي انا دلوقت……ربنا ياخدك ياعز….لا لا….بهزر…..ربنا يخليك ليا….وقرر انو هيقضيها مشي…….
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند عز في العربيه كان سايق وسرحان طول الطريق وبيفكر هيقدر يخلص من المشاكل دي امتى….وبعدين افتكر العصابه اللي بتلاحقه….
عز بتنهيدة:اووووف……هتلاقيها من مين ولا من مين
وفضل ماشي بالعربيه لحد ما وصل لبيت مهرة…..
ووقف تحت البيت وفضل يبص عليه ومتردد يطلع وبشوفها بالذات بحالتها دي ….ممكن يضعف ويحكيلها كل حاجه……اتنهد تنهيدة طويله وبعدين طلع…..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند مهرة كانت نامت وصحت من النوم……
وسندت ضهرها على السرير…..وفضلت تفتكر كل لحظه بينها وبين عز….وتبتسم…..
افتكرت لما اول مرة شافته….وكان عصبي…..وخلقه ضيق…وافتكرت لما اخدها على بيته…قد ايه هو حنين وبيحب يساعد الغير……افتكرت موقفها مع الشباب اللي عاكسوها…..وهو جه في الوقت المناسب….
ابتسمت لما افتكرت غيرته عليها بسبب لبسها….
وقد بيتضايق لما بتضحك مع لؤي…..
افتكرت لما خرجوا سوا وراحوا المول…..
وبعدين اتغدوا…..وراحوا يتمشوا على الكورنيش….
فضلت تضحك لما افتكرت سباق العجل….وهو اخر نفسه عشان هي تكسب…….
فضلت تفتكر كل لحظه وتبتسم وتعيط في نفس الوقت
مهرة بعياط:مستحيييل……مستحيل يكون كل ده مجرد خدعه او كذبه منه………ده غيرته كانت باينه في عيونه
معقول…….معقول كل ده يكون بيتسلى بيا بجد……طب ليه…..ليه عملتله ايه انا عشان يعمل معايا كده…..اااه…حرام عليك بجد ياعز…..بجد حرام…وبعدين مسحت دموعها لما باب الاوضه خبط…..
مهرة بعد ما مسحت دموعها:ادخل
شمس دخلت وقالتلها:مهرة…..في واحد برا بيقول عاوزك
مهرة باستغراب:واحد مين ده؟؟؟
شمس رفعت كتافها وقالت:معرفش…..هو قالي مهرة موجودة قولتله اه…….قالي طب ممكن تنادي عليها
مهرة وهي بتقوم:طب وبابا فين…..
شمس:بيصلي…..وماما زي عادتها راحت السوق….
مهرة هزت راسها وخرجت….بس اتصدمت لما شافت
عز قدامها…….
مهرة بصدمه:عز
شمس باستغراب:انتي تعرفيه؟؟
مهرة وهي عيونها لسه على عز:ادخلي انتي ياشمس اوضتك دلوقتي….
شمس هزت راسها ودخلت الاوضه…..
مهرة بصوت مهزوز:جاي ليه؟؟؟
عز بتصنع الجمود:عرفت بالصدفه انك هتبقى لسه على علاقه مع اهلي………..انا جاي النهاردة بقولك اقطعي علاقتك ب منى اختي وماما…….لو تكرمتي؟
مهرة بزهول والدموع في عيونها:انت ازاي بالجبروت ده
…..هااا…ازااااي……
عز كان نفسه ياخدها في حضنه بس اتماسك واتكلم بصوت متصنع الجمود:زي ما سمعتي……انا مش عايزك
في حياتي تاني……..
مهرة بضحك هستيري:لا بجد وانا الغبيه اللي ساعه ما شافتك دلوقتي…قالت انك جاي تقولها وحشتيني وتحضني…..وهتقولي كل حاجه……وتقولي انك مغصوب على اللي بتعمله……بس للأسف انا اللي طلعت غبيه ومش فاهمه حاجه من الاول……اتفضل يا حضرة المقدم و أوعدك مش هتشوف وشي تاني طول ما انت عايش……
غز كان بيسمع كل كلمه وقلبه بيتقطع ونفسه يقولها ان كل كلامها صح….بس مش هيقدر…….عز اتماسك وخرج
وهو خارج قابل باباها….على الباب…
رؤوف باستغراب:مين حضرتك؟؟
عز :اسأل بنت حضرتك وهي هتقولك كل حاجه…..وسابه ومشى……
رؤوف دخل وقفل الباب وقالها ده مين ده يامهرة…
مهرة كانت بتعيط وبعدين مسحت دموعها وقالت
ده عز يا بابا اللي كان خبطني بالعربيه وعالجني في بيته وكان جاي يعطي ليا علاج اللي انا نسيتوا هناك….
رؤوف:طب مقعدش ليه عشان اشكره
شمس خرجت من الاوضه وقالت:مهؤة مش هتقولي بقى اي اللي حصل معاكي من ساعه الحادثه
مهرة اتنهدت وقالت:انا طبعا مش فاكرة انا اتخبط ازاي عشان جالي فقدان ذاكرة…..بس انا هحكيلكوا على كل حاجه من ساعه ما صحيت في المستشفى…..
وحكت لهم مهرة على كل حاجه حصلت معاها….طبعا بدون موضوعها مع عز……محكتش اي حاجه من دي…لأمها حست انو كلو كان كذب…….
مهرة:وبس…..هي دي الحكايه…..
شمس:طب وهو عرفنا منين وعرف رفيف منين؟؟
مهرة:قولتلك انو ظابط…….طب فاكرة لما كنتي بتدوري عليا انتي ورفيف…وبعدين عربيه كانت هتخبطكوا….
شمس:ايوة فاكرة…..هو انا انسى اليوم ده
(قصدها على لؤي يا جماعه😂😂)
مهرة:الشاب اللي نزل ده…..هو أسر صاحب عز….وكان شاف رفيف تاني………وتكلموا مع بعض وعرف كل حاجه…..بس…..
رؤوف:المهم انك بخير ياعمري…….دي احلى حاجه…
وعمري ما هنسى جميلهم ده……..هيفضل فوق راسي..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند عز في العربيه كان ركب وساق بأقصى سرعه وكلام مهرة بتردد في ودانه……بعدين وقف فجأه
وقال:ااااه……لو تعرفي يامهرة انا بتعذب قد ايه….صدقيني انا نفسي اخدك في حضني واحكيلك كل حاجه……..بس انا بخاف عليكي ومش عايز يحصلك حاجه……..خصوصا بعد العصابه اللي عرفتني دي…ممكن يأذوكي بسببي…عشان كده ببعدك عني ب اي طريقه…….ااااه لو تعرفي انا بحبك قد ايه….طب تعرفي ان انا النهاردة كنت بخترع اي كذبه عشان اشوف عيونك بس……عشان وحشوني اوووي…متعود اشوفهم كل يوم……بس للأسف شكلي كده مش هشوفهم تاني…….
شويه وهو قاعد سرحان فجأه اتلموا حواليه خمس عربيات وحاوطوه من كل الجهات…..
عز بصدمه نزل من العربيه وقال بصوت عالي:انتوا مين
نزل رجل في أواخر الخمسينات وقاله:نهايتك قربت ياعز
عز بصدمه:هو انتوا؟؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مهرة العز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى