روايات

رواية مهرة العز الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مريم

رواية مهرة العز الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مريم

رواية مهرة العز الجزء الثاني والعشرون

رواية مهرة العز البارت الثاني والعشرون

رواية مهرة العز الحلقة الثانية والعشرون

شدوى بحقد:طب احنا بقى هنوريكي الملزقين دول هيعملوا فيكي اي….
وفجأه كلهم اتلموا عليها ونزلوا فيها ضرب وشمس فضلت تصوت وياسمين صحبتها مش عارفه تبعدهم عنها…ف افتكرت لؤي ف جرت عليه بسرعه عشان تستنجد بيه….
ياسمين وهي بتنهج:لؤي….الحقها بسرعه…..هيموتوها…بسرعه…
لؤي باستغراب:اهدي شويه وكلميني كويس….هي مين دي اللي هتموت…
ياسمين بعياط:شمس….البنات اتلموا عليها ونازلين ضرب فيها وانا مش عارفه أبعدهم…
لؤي بخوف:هما فين
ياسمين:هناك عند البحر…لؤي مستنش انها تكمل كلامها وجرى ب أقصي سرعه عشان يلحق شمس….وبالفعل لؤي وصل وهما لسه بيضربوا فيها…
لؤي بصوت مليان غضب:ابعدوووووواااا عنهااااااا
البنات اتفزعت منه وطلعوا يجروا لأنهم اول يشوفوا لؤي كده….لؤي بدموع قرب من شمس وقالها بصوت مبحوح…:شمس….ردي عليا عشان خاطري ردى ياشمس
شمس بوجع:اه….لؤي انا مش قادرة….مش قادرة
لؤي بدموع:متخافيش……هوديكي المستشفى و هتبقي تمام….شمس غمضت عيونها وهو شالها بدموع….
المدرسين راحوا عندهم واتفاجأو ب اللي حصل…
المدرس:لؤي…..مين اللي عمل في شمس كده
لؤي بعيون حمرا :مش وقته الكلام ده….بس وحياة امي ل هندمهم كلهم….كلهم…..
المس:فعلا مش وقته…..يلا تعالى نوديها المستشفى نشوف مالها او حصلها اي….
(طبعا المدرسين فاهمين انها بنت خالته..عشان كده ساكتين انهم مع بعض)………
في المستشفى•°•°•°•
لؤي وصل بشمس المستشفى واخدوها ودخلوا جوة وهو فضل واقف برة في الاستقبال هو وياسمين والمدرسين……
بعد حوالي ساعه•○•○•○
الدكتور خرج….ولؤي جرى عليه بسرعه
لؤي بلهفه:مالها يادكتور……هي كويسه صح؟؟
الدكتور:ايوة الحمد الله انها جت على قد كده…
المس:طب حصلها حاجه
الدكتور:لا شويه كدمات بسيطه بس….نتيجه عنف شديد
بس الحمدلله عدت على خير…..هي لازم دلوقتي ترتاح
ومتعملش اي حركه….على الاقل لمدة ٤٨ ساعه…والعلاج ده تاخده ب انتظام…
ياسمين بحزن:شكرا يادكتور تعبناك معانا
الدكتور:لا…تعب ولا حاجه
لؤي بخوف:طب ممكن ادخل اشوفها؟؟
الدكتور:والله هي نايمه دلوقتي….بس لو انت مُصِر ممكن تدخل ٥ دقايق وتخرج تاني…..ولما تفوق ادخلوا لها براحتكم………..وسابهم ومشى…
لؤي وهو بيمسح دموعه….انا هدخل اشوفها وأخرج بسرعه….وياسمين اومأت براسها
لؤي دخل لقاها نايمه على السرير ووشها مليان علامات الكدمات….قلبه وجعه عليها وبعدين دخل قعد جنبها
ومسك ايدها وقالها…
لؤي بدموع:انا اسف……لو كنت موجود معاكي مكنش ده حصل…..ياريت تسامحيني وفضل يتكلم معاها شويه وبعدين كمل بحقد وقال….
لؤي بحقد:بس وحياه امي ما هعديها….والله ما هعديها عليهم ولاد ال***…….وحياتك عندي ل هجيب لك حقك تالت ومتلت ….بس فوقي انتي بس…وقوليلي مين اللي عمل فيكي كده…..لاني مخدتش بالي منهم وقت ساعتها…..وبعدها بأس ايديها وخرج…
لؤي بجمود:ياسمين…..مين اللي عمل كده في شمس
ياسمين بخوف من منظره….
د……دول…..وبعدها كملت بسرعه وقالت….
ياسمين بسرعه:دول شدوى و نرمين…وشويه بنات تانيه
لؤي بعيون بتطق شرار:ليه عملوا…
ياسمين بتردد:عشان…عشان يعني….
لؤي بصوت عالى:هتفضلي تقولي عشان…..يلاااااا
ياسمين بخوف:عشان هما غيرانين منها….عشان يعني هما مفكرين انها بنت خالتك….وانت بتخرج معاها وهي بتبقى معاك على طول…..ف عملوا فيها كده….بس انا والله مقدرتش امنعهم لأنهم كانوا اكتر مني ومعرفتش
عشان كده ناديت عليك….
لؤي بشر هز راسه وقال:تمام…..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند هديه كانت قاعده في اوضتها ماسكه الفستان الجميل اللي اشترته وقاعده تلف بيه….وبعدين الباب خبط ….هديه فكرته عز ف خبت الفستان بسرعه وراحت فتحت وتفاجأت انها سلوى…..
هديه بجفاء:همممم…..عايزة اي
سلوى بحقد:هه….واحدة غريبه قاعده هنا في البيت ليها كل طلباتها وبتروح وبتيجي وبتشتري فساتين لا وكمان بكل بجاحه مفكراه بيتها عشان تمنعني ادخل وتقولي عايزة اي…..هه انتي نسيتي نفسك ولا اي ياقطه….ده احنا جايبينك من الشارع ونضفناكي….هتعملي فيها صاحبه البيت وتأمري وتنهي
هديه بغضب بس مش بينت ليها وكملت ببرود وقالت
هديه ببرود:امممم….كل كلامك صح….بس في حاجه غلط صغننه قد كده 🤏…….
سلوى بسخريهوايه هي بقى الحاجه الغلط اللي قد 🤏
هديه باستفزاز:هي انك قولتي هتعملي فيها صاحبه بيت
بس انا مش بعمل صاحبه بيت….عارفه ليه
سلوى:اممم ليه
هديه بضحكه مستفزة:عشان انا اصلا صاحبه البيت وانتي جايه هنا ضيفه زيك زي الشبشب اللي لابساه في رجلك ده….يعني قعادك هنا مؤقت وبعدين هتغوري في ستين داهيه…..
سلوى بغيظ:انتي ناسيه نفسك ولا اي..ده انتي….قاطعتها هديه بجمود….وقالت
هديه بجمود:انا اي……..انا هديه حبيبه عز….وقريبا هبقى مراته لانه وعدني ب كده وبما اني هبقى مرات عز
ف هبقى صاحبه البيت…وبما اني صاحبه البيت ف هيبقى ليا الحق اني امشيكي من هنا…زي الكلاب…
ضحكت سلوى بسخريه وقالت:اممممم…..ده انتي عشمك كبير اويييي…..طيب هنشوف مين فينا اللي هتبقى مرات عز….اه….واحب اقولك ان عز بيتسلى بيكي صدقيني….عمره ما هيحبك….هو بيقولك اي كلام وخلاص زي اللي قاله لقبلك….وهتيجي وهتشوفي
في الاخر ان عز هيطلب مني انا الجواز…
هديه بنار جواها منها:تمام هنشوف…وقفلت الباب في وشها…..
وسلوى ضحكت عليها وقالت لما نشوف يا هديه…يانا يا انتي……..وبعدها دخلت اوضتها….
عند هديه كانت بتولع من الكلام اللي سلوى قالته…وبعدها قالت لنفسها معقوله يكون كلامها صح وعز بيتسلى بيا……لا لا مستحيل عز يعمل فيا كده…انا عرفاه وهو بيحبني مستحيل يعمل كده…هي اكيد غيرانه عشان بتقول كده…..
الباب خبط تاني….
هديه قامت بغضب وقالت
هو انتي مش هتت……
هديه بحرج:انا اسفه….فكرتك سلوى…..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
رفيف واقفه في اوضتها وقاعده بتدور على فستان حلو عشان تروح بكرة بيه حفله عيد الميلاد….
وبعدها دخلت عليها مامتها…
مامت رفيف باستغراب:مالك يارفيف قالبه الدنيا كده ليه
هو انتي راحه في حته ولا اي…
رفيف:ايوة ياماما عندي بكرة حفله عيد ميلاد وبدور على فستان حلو عشان اروح بيه…
امها باستغراب:حفله عيد ميلاد مين….وكمان انتي من امتى وانتي بتروحي أعياد الميلاد بفساتين؟؟؟؟
رفيف بتوتر:اه…..ماهو اصل هي حفله عيد ميلاد واحدة بسم الله ماشاء الله غنيه وهيبقى في الفيلا بتاعتها بقى وكده واكيد كل المعزومين هيبقوا جاين بفساتين وبراندات…… ف لازم يكون عليا القيمه….
امها:بنت غنيه……دي مين دي….وكمان ايه اللي يوديكي حفلات زي دي
رفيف بتوتر:زميلتي ياماما في الجامعه واكيد يعني مش هقولها لا…
امها:خلاص يبقى متروحيش…وابقى اعتذري ليها وقوليلها اي حاجه وخلاص….واكيد يعني مش هتقف عليكي
رفيف:ياماما منا لازم اروح….مينفعش مروحش
امها بشك:ليه يعني مينفعش…
رفيف بتوتر:يعني عشان…..هو..
امها بمقاطعه لكلامها:رفيف بطلي لف ودوران…قوليلي يلا الحقيقه في اي
رفيف بتوتر:هو يعني ….ياماما….لازم اروح عشان مهرة
امها بصدمه:مهرة…..
رفيف خدت نفس وقالتلها:انا هحكيلك كل حاجه….
وحكت رفيف كل حاجه لمامتها من ساعه الحادثه لحد ما شافت مهرة الصبح…
مامتها بفرحه:بجد…..يعني اخيراااا لقيتوها….الحمد والشكر ليك يارب…..انا كان قلبي واجعني عليها اويي
الحمدلله….بس هو انتوا ليه مش عايزين تعرفوها الحقيقه وترجع بقى لابوها اللي هيموت عليها…
رفيف:منا قولتلك يا ماما….عشان عبير متعملش حاجه فيها….خصوصا بعد ما شافتها وعملت نفسها متعرفهاش
وعز ظابط في المخابرات….وانتي عارفه طبعا الظباط
بيشكوا في كل حاجه….وقال مش هيرجعها الا اما يطمن عليها الاول….
مامتها:ايوة…..بس هو خايف عليها ليه يعني
رفيف بابتسامه:بصراحه كده…انا حاسه انو بيحبها كان باين عليه الصبح من طريقه كلامه معاها ومش عايزها تلبس ضيق او قصير…
مامتها بفرحه:ربنا يخليهم لبعض يارب..
رفيف بابتسامه:يارب…..بس اوعك تقولي لحد ولا لسانك يفلت مع العقربه اللي اسمها عبير دي
مامتها:لا متخافيش …. ده انا طول عمري بكرهها ومستحيل اتكلم معاها في حاجه زي دي…بس رؤوف
رفيف بحزن:شويه وقت بس….وكلوا هيتحل….
مامتها بحزن:يارب
رفيف:ها مش هتقوليلي بقى البس انهي فستان
مامتها:طب وانتي ايه يخليكي تلبسي فساتين ما تخليكي بطبيعتك…رفيف العسل…
رفيف بضحك:ياماما….عشان مش ابقى اقل من حد..
مامتها بابتسامه:لو على كده يبقى ننزل نشتري فستان احسن عشان تبقى مش اقل من حد…
رفيف بحماس:بجد………ربنا يخليكي ليا يا ست الكل…
انا عندي احساس ان انل ومهرة هنبقى احلى اتنين هناك
مامتها بابتسامه:طبعا ياعمري…انتوا اصلا حلوين من غير حاجه…….يلا بقى عشان منتاخرش…
رفيف:ثواني هجهز وننزل….
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
قبلها بشويه…..
هديه:هتفضلي ساكته كده…من ساعه ما جيتي وانتي مش بتتكلمي في اي…
منى بحزن:ياهديه منا قولتلك واحنا خارجين…انو هيجيبها بكرة….
(طبعا فكرتها عز اللي خبط صح😂)
هديه:ياحبيبتي يامنمن منا قولتلك اهتمامك الزايد ده هو اللي هيخليه يعجب بيكي…خصوصا انها مش بتهتم بيه زي ما انتي بتقولي…..ساعه ما يشوف اهتمامك الزايد ده واهمالها غصب عنه هيفكر فيكي…انا دلوقتي عايزاكي تقومي ترني عليه وتقوليلوا انا بطمن عليك وكده يعني بقى وافتحي مواضيع وطول ما انتي بتتكلمي افضلي بيني اهتمامك….ومن بكرة تكنسلي خلاص…تبطلي تهتمي بيه وتتشيكي وهتبقى أميرة بكرة
هو غصب عنه هيتشد ليكي وبكرة تحاولي تتجاهليه تماما وتحاولي ترقصي مع أسر مثلا لو مفيش مانع
منى:لا طبعا مفيش مانع….اكيد هيوافق…..بس مش انتي قولتي اهتم بيه اسبوعين وبعدها اتجاهله ليه خلتيها بسرعه كده….
هديه:عشان ياذكيه انتي اهتميتي بيه زيادة عن اللزوم ده غير أن بكرة عيد ميلادك لما تتجاهليه هيعرف قيمتك
عشان منه دي مش بتهتم بيه صح
منى:امممم صح
هديه:خلاص يبقى كلوا تمام…..يلا بقى روحي عشان تنامي وتصحي لان اليون بكرة طويل…
منى بابتسامه:تصبحي على خير يا احلى هديه في العالم
والله اسم على مسمى البركه فيا
هديه بضحك:وانتي من اهله ياقلبي…
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عز كان قاعد في اوضته بيشوف قضيه …….بعدها
جاتله مكالمه من رقم مجهول…
عز باستغراب:ده مين ده
وبعدها رد…..
عز:الو…..
الشخص المجهول:………………………….
عز ملامحه اتحولت للغرب وقال:انت بتقول اي
الشخص:…………….
عز بصدمه الفون وقع من ايده وقال:مستحييييل….
يتبع……..
احم احم…..طبعا انا كنت وعدتكوا ب بارتين امبارح بس لما شوفت التفاعل بتاع البارت اللي قبله غيرت رأيي وبعدين قولت لا عشان انا وعدتهم بس بصراحه نمت ومقدرتش اكتب😂😂😂
واصلا كنت ناويه منزلش ده النهاردة وهقف فترة بس رجعت في كلامي عشانكوا ❤️
اه وممكن منزلش الفترة الجايه عشان الامتحانات ❤️
https://m.facebook.com/groups/330054948365209/permalink/1653570799346944/?mibextid=Nif5oz
شدى بحقد:طب احنا بقى هنوريكي الملزقين دول هيعملوا فيكي اي….
وفجأه كلهم اتلموا عليها ونزلوا فيها ضرب وشمس فضلت تصوت وياسمين صحبتها مش عارفه تبعدهم عنها…ف افتكرت لؤي ف جرت عليه بسرعه عشان تستنجد بيه….
ياسمين وهي بتنهج:لؤي….الحقها بسرعه…..هيموتوها…بسرعه…
لؤي باستغراب:اهدي شويه وكلميني كويس….هي مين دي اللي هتموت…
ياسمين بعياط:شمس….البنات اتلموا عليها ونازلين ضرب فيها وانا مش عارفه أبعدهم…
لؤي بخوف:هما فين
ياسمين:هناك عند البحر…لؤي مستنش انها تكمل كلامها وجرى ب أقصي سرعه عشان يلحق شمس….وبالفعل لؤي وصل وهما لسه بيضربوا فيها…
لؤي بصوت مليان غضب:ابعدوووووواااا عنهااااااا
البنات اتفزعت منه وطلعوا يجروا لأنهم اول يشوفوا لؤي كده….لؤي بدموع قرب من شمس وقالها بصوت مبحوح…:شمس….ردي عليا عشان خاطري ردى ياشمس
شمس بوجع:اه….لؤي انا مش قادرة….مش قادرة
لؤي بدموع:متخافيش……هوديكي المستشفى و هتبقي تمام….شمس غمضت عيونها وهو شالها بدموع….
المدرسين راحوا عندهم واتفاجأو ب اللي حصل…
المدرس:لؤي…..مين اللي عمل في شمس كده
لؤي بعيون حمرا :مش وقته الكلام ده….بس وحياة امي ل هندمهم كلهم….كلهم…..
المس:فعلا مش وقته…..يلا تعالى نوديها المستشفى نشوف مالها او حصلها اي….
(طبعا المدرسين فاهمين انها بنت خالته..عشان كده ساكتين انهم مع بعض)………
في المستشفى•°•°•°•
لؤي وصل بشمس المستشفى واخدوها ودخلوا جوة وهو فضل واقف برة في الاستقبال هو وياسمين والمدرسين……
بعد حوالي ساعه•○•○•○
الدكتور خرج….ولؤي جرى عليه بسرعه
لؤي بلهفه:مالها يادكتور……هي كويسه صح؟؟
الدكتور:ايوة الحمد الله انها جت على قد كده…
المس:طب حصلها حاجه
الدكتور:لا شويه كدمات بسيطه بس….نتيجه عنف شديد
بس الحمدلله عدت على خير…..هي لازم دلوقتي ترتاح
ومتعملش اي حركه….على الاقل لمدة ٤٨ ساعه…والعلاج ده تاخده ب انتظام…
ياسمين بحزن:شكرا يادكتور تعبناك معانا
الدكتور:لا…تعب ولا حاجه
لؤي بخوف:طب ممكن ادخل اشوفها؟؟
الدكتور:والله هي نايمه دلوقتي….بس لو انت مُصِر ممكن تدخل ٥ دقايق وتخرج تاني…..ولما تفوق ادخلوا لها براحتكم………..وسابهم ومشى…
لؤي وهو بيمسح دموعه….انا هدخل اشوفها وأخرج بسرعه….وياسمين اومأت براسها
لؤي دخل لقاها نايمه على السرير ووشها مليان علامات الكدمات….قلبه وجعه عليها وبعدين دخل قعد جنبها
ومسك ايدها وقالها…
لؤي بدموع:انا اسف……لو كنت موجود معاكي مكنش ده حصل…..ياريت تسامحيني وفضل يتكلم معاها شويه وبعدين كمل بحقد وقال….
لؤي بحقد:بس وحياه امي ما هعديها….والله ما هعديها عليهم ولاد ال***…….وحياتك عندي ل هجيب لك حقك تالت ومتلت ….بس فوقي انتي بس…وقوليلي مين اللي عمل فيكي كده…..لاني مخدتش بالي منهم وقت ساعتها…..وبعدها بأس ايديها وخرج…
لؤي بجمود:ياسمين…..مين اللي عمل كده في شمس
ياسمين بخوف من منظره….
د……دول…..وبعدها كملت بسرعه وقالت….
ياسمين بسرعه:دول شدوى و نرمين…وشويه بنات تانيه
لؤي بعيون بتطق شرار:ليه عملوا…
ياسمين بتردد:عشان…عشان يعني….
لؤي بصوت عالى:هتفضلي تقولي عشان…..يلاااااا
ياسمين بخوف:عشان هما غيرانين منها….عشان يعني هما مفكرين انها بنت خالتك….وانت بتخرج معاها وهي بتبقى معاك على طول…..ف عملوا فيها كده….بس انا والله مقدرتش امنعهم لأنهم كانوا اكتر مني ومعرفتش
عشان كده ناديت عليك….
لؤي بشر هز راسه وقال:تمام…..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند هديه كانت قاعده في اوضتها ماسكه الفستان الجميل اللي اشترته وقاعده تلف بيه….وبعدين الباب خبط ….هديه فكرته عز ف خبت الفستان بسرعه وراحت فتحت وتفاجأت انها سلوى…..
هديه بجفاء:همممم…..عايزة اي
سلوى بحقد:هه….واحدة غريبه قاعده هنا في البيت ليها كل طلباتها وبتروح وبتيجي وبتشتري فساتين لا وكمان بكل بجاحه مفكراه بيتها عشان تمنعني ادخل وتقولي عايزة اي…..هه انتي نسيتي نفسك ولا اي ياقطه….ده احنا جايبينك من الشارع ونضفناكي….هتعملي فيها صاحبه البيت وتأمري وتنهي
هديه بغضب بس مش بينت ليها وكملت ببرود وقالت
هديه ببرود:امممم….كل كلامك صح….بس في حاجه غلط صغننه قد كده 🤏…….
سلوى بسخريهوايه هي بقى الحاجه الغلط اللي قد 🤏
هديه باستفزاز:هي انك قولتي هتعملي فيها صاحبه بيت
بس انا مش بعمل صاحبه بيت….عارفه ليه
سلوى:اممم ليه
هديه بضحكه مستفزة:عشان انا اصلا صاحبه البيت وانتي جايه هنا ضيفه زيك زي الشبشب اللي لابساه في رجلك ده….يعني قعادك هنا مؤقت وبعدين هتغوري في ستين داهيه…..
سلوى بغيظ:انتي ناسيه نفسك ولا اي..ده انتي….قاطعتها هديه بجمود….وقالت
هديه بجمود:انا اي……..انا هديه حبيبه عز….وقريبا هبقى مراته لانه وعدني ب كده وبما اني هبقى مرات عز
ف هبقى صاحبه البيت…وبما اني صاحبه البيت ف هيبقى ليا الحق اني امشيكي من هنا…زي الكلاب…
ضحكت سلوى بسخريه وقالت:اممممم…..ده انتي عشمك كبير اويييي…..طيب هنشوف مين فينا اللي هتبقى مرات عز….اه….واحب اقولك ان عز بيتسلى بيكي صدقيني….عمره ما هيحبك….هو بيقولك اي كلام وخلاص زي اللي قاله لقبلك….وهتيجي وهتشوفي
في الاخر ان عز هيطلب مني انا الجواز…
هديه بنار جواها منها:تمام هنشوف…وقفلت الباب في وشها…..
وسلوى ضحكت عليها وقالت لما نشوف يا هديه…يانا يا انتي……..وبعدها دخلت اوضتها….
عند هديه كانت بتولع من الكلام اللي سلوى قالته…وبعدها قالت لنفسها معقوله يكون كلامها صح وعز بيتسلى بيا……لا لا مستحيل عز يعمل فيا كده…انا عرفاه وهو بيحبني مستحيل يعمل كده…هي اكيد غيرانه عشان بتقول كده…..
الباب خبط تاني….
هديه قامت بغضب وقالت
هو انتي مش هتت……
هديه بحرج:انا اسفه….فكرتك سلوى…..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
رفيف واقفه في اوضتها وقاعده بتدور على فستان حلو عشان تروح بكرة بيه حفله عيد الميلاد….
وبعدها دخلت عليها مامتها…
مامت رفيف باستغراب:مالك يارفيف قالبه الدنيا كده ليه
هو انتي راحه في حته ولا اي…
رفيف:ايوة ياماما عندي بكرة حفله عيد ميلاد وبدور على فستان حلو عشان اروح بيه…
امها باستغراب:حفله عيد ميلاد مين….وكمان انتي من امتى وانتي بتروحي أعياد الميلاد بفساتين؟؟؟؟
رفيف بتوتر:اه…..ماهو اصل هي حفله عيد ميلاد واحدة بسم الله ماشاء الله غنيه وهيبقى في الفيلا بتاعتها بقى وكده واكيد كل المعزومين هيبقوا جاين بفساتين وبراندات…… ف لازم يكون عليا القيمه….
امها:بنت غنيه……دي مين دي….وكمان ايه اللي يوديكي حفلات زي دي
رفيف بتوتر:زميلتي ياماما في الجامعه واكيد يعني مش هقولها لا…
امها:خلاص يبقى متروحيش…وابقى اعتذري ليها وقوليلها اي حاجه وخلاص….واكيد يعني مش هتقف عليكي
رفيف:ياماما منا لازم اروح….مينفعش مروحش
امها بشك:ليه يعني مينفعش…
رفيف بتوتر:يعني عشان…..هو..
امها بمقاطعه لكلامها:رفيف بطلي لف ودوران…قوليلي يلا الحقيقه في اي
رفيف بتوتر:هو يعني ….ياماما….لازم اروح عشان مهرة
امها بصدمه:مهرة…..
رفيف خدت نفس وقالتلها:انا هحكيلك كل حاجه….
وحكت رفيف كل حاجه لمامتها من ساعه الحادثه لحد ما شافت مهرة الصبح…
مامتها بفرحه:بجد…..يعني اخيراااا لقيتوها….الحمد والشكر ليك يارب…..انا كان قلبي واجعني عليها اويي
الحمدلله….بس هو انتوا ليه مش عايزين تعرفوها الحقيقه وترجع بقى لابوها اللي هيموت عليها…
رفيف:منا قولتلك يا ماما….عشان عبير متعملش حاجه فيها….خصوصا بعد ما شافتها وعملت نفسها متعرفهاش
وعز ظابط في المخابرات….وانتي عارفه طبعا الظباط
بيشكوا في كل حاجه….وقال مش هيرجعها الا اما يطمن عليها الاول….
مامتها:ايوة…..بس هو خايف عليها ليه يعني
رفيف بابتسامه:بصراحه كده…انا حاسه انو بيحبها كان باين عليه الصبح من طريقه كلامه معاها ومش عايزها تلبس ضيق او قصير…
مامتها بفرحه:ربنا يخليهم لبعض يارب..
رفيف بابتسامه:يارب…..بس اوعك تقولي لحد ولا لسانك يفلت مع العقربه اللي اسمها عبير دي
مامتها:لا متخافيش …. ده انا طول عمري بكرهها ومستحيل اتكلم معاها في حاجه زي دي…بس رؤوف
رفيف بحزن:شويه وقت بس….وكلوا هيتحل….
مامتها بحزن:يارب
رفيف:ها مش هتقوليلي بقى البس انهي فستان
مامتها:طب وانتي ايه يخليكي تلبسي فساتين ما تخليكي بطبيعتك…رفيف العسل…
رفيف بضحك:ياماما….عشان مش ابقى اقل من حد..
مامتها بابتسامه:لو على كده يبقى ننزل نشتري فستان احسن عشان تبقى مش اقل من حد…
رفيف بحماس:بجد………ربنا يخليكي ليا يا ست الكل…
انا عندي احساس ان انل ومهرة هنبقى احلى اتنين هناك
مامتها بابتسامه:طبعا ياعمري…انتوا اصلا حلوين من غير حاجه…….يلا بقى عشان منتاخرش…
رفيف:ثواني هجهز وننزل….
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
قبلها بشويه…..
هديه:هتفضلي ساكته كده…من ساعه ما جيتي وانتي مش بتتكلمي في اي…
منى بحزن:ياهديه منا قولتلك واحنا خارجين…انو هيجيبها بكرة….
(طبعا فكرتها عز اللي خبط صح😂)
هديه:ياحبيبتي يامنمن منا قولتلك اهتمامك الزايد ده هو اللي هيخليه يعجب بيكي…خصوصا انها مش بتهتم بيه زي ما انتي بتقولي…..ساعه ما يشوف اهتمامك الزايد ده واهمالها غصب عنه هيفكر فيكي…انا دلوقتي عايزاكي تقومي ترني عليه وتقوليلوا انا بطمن عليك وكده يعني بقى وافتحي مواضيع وطول ما انتي بتتكلمي افضلي بيني اهتمامك….ومن بكرة تكنسلي خلاص…تبطلي تهتمي بيه وتتشيكي وهتبقى أميرة بكرة
هو غصب عنه هيتشد ليكي وبكرة تحاولي تتجاهليه تماما وتحاولي ترقصي مع أسر مثلا لو مفيش مانع
منى:لا طبعا مفيش مانع….اكيد هيوافق…..بس مش انتي قولتي اهتم بيه اسبوعين وبعدها اتجاهله ليه خلتيها بسرعه كده….
هديه:عشان ياذكيه انتي اهتميتي بيه زيادة عن اللزوم ده غير أن بكرة عيد ميلادك لما تتجاهليه هيعرف قيمتك
عشان منه دي مش بتهتم بيه صح
منى:امممم صح
هديه:خلاص يبقى كلوا تمام…..يلا بقى روحي عشان تنامي وتصحي لان اليون بكرة طويل…
منى بابتسامه:تصبحي على خير يا احلى هديه في العالم
والله اسم على مسمى البركه فيا
هديه بضحك:وانتي من اهله ياقلبي…
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عز كان قاعد في اوضته بيشوف قضيه …….بعدها
جاتله مكالمه من رقم مجهول…
عز باستغراب:ده مين ده
وبعدها رد…..
عز:الو…..
الشخص المجهول:………………………….
عز ملامحه اتحولت للغرب وقال:انت بتقول اي
الشخص:…………….
عز بصدمه الفون وقع من ايده وقال:مستحييييل….
يتبع……..
احم احم…..طبعا انا كنت وعدتكوا ب بارتين امبارح بس لما شوفت التفاعل بتاع البارت اللي قبله غيرت رأيي وبعدين قولت لا عشان انا وعدتهم بس بصراحه نمت ومقدرتش اكتب😂😂😂
واصلا كنت ناويه منزلش ده النهاردة وهقف فترة بس رجعت في كلامي عشانكوا ❤️
اه وممكن منزلش الفترة الجايه عشان الامتحانات ❤️
https://m.facebook.com/groups/330054948365209/permalink/1653570799346944/?mibextid=Nif5oz
شدى بحقد:طب احنا بقى هنوريكي الملزقين دول هيعملوا فيكي اي….
وفجأه كلهم اتلموا عليها ونزلوا فيها ضرب وشمس فضلت تصوت وياسمين صحبتها مش عارفه تبعدهم عنها…ف افتكرت لؤي ف جرت عليه بسرعه عشان تستنجد بيه….
ياسمين وهي بتنهج:لؤي….الحقها بسرعه…..هيموتوها…بسرعه…
لؤي باستغراب:اهدي شويه وكلميني كويس….هي مين دي اللي هتموت…
ياسمين بعياط:شمس….البنات اتلموا عليها ونازلين ضرب فيها وانا مش عارفه أبعدهم…
لؤي بخوف:هما فين
ياسمين:هناك عند البحر…لؤي مستنش انها تكمل كلامها وجرى ب أقصي سرعه عشان يلحق شمس….وبالفعل لؤي وصل وهما لسه بيضربوا فيها…
لؤي بصوت مليان غضب:ابعدوووووواااا عنهااااااا
البنات اتفزعت منه وطلعوا يجروا لأنهم اول يشوفوا لؤي كده….لؤي بدموع قرب من شمس وقالها بصوت مبحوح…:شمس….ردي عليا عشان خاطري ردى ياشمس
شمس بوجع:اه….لؤي انا مش قادرة….مش قادرة
لؤي بدموع:متخافيش……هوديكي المستشفى و هتبقي تمام….شمس غمضت عيونها وهو شالها بدموع….
المدرسين راحوا عندهم واتفاجأو ب اللي حصل…
المدرس:لؤي…..مين اللي عمل في شمس كده
لؤي بعيون حمرا :مش وقته الكلام ده….بس وحياة امي ل هندمهم كلهم….كلهم…..
المس:فعلا مش وقته…..يلا تعالى نوديها المستشفى نشوف مالها او حصلها اي….
(طبعا المدرسين فاهمين انها بنت خالته..عشان كده ساكتين انهم مع بعض)………
في المستشفى•°•°•°•
لؤي وصل بشمس المستشفى واخدوها ودخلوا جوة وهو فضل واقف برة في الاستقبال هو وياسمين والمدرسين……
بعد حوالي ساعه•○•○•○
الدكتور خرج….ولؤي جرى عليه بسرعه
لؤي بلهفه:مالها يادكتور……هي كويسه صح؟؟
الدكتور:ايوة الحمد الله انها جت على قد كده…
المس:طب حصلها حاجه
الدكتور:لا شويه كدمات بسيطه بس….نتيجه عنف شديد
بس الحمدلله عدت على خير…..هي لازم دلوقتي ترتاح
ومتعملش اي حركه….على الاقل لمدة ٤٨ ساعه…والعلاج ده تاخده ب انتظام…
ياسمين بحزن:شكرا يادكتور تعبناك معانا
الدكتور:لا…تعب ولا حاجه
لؤي بخوف:طب ممكن ادخل اشوفها؟؟
الدكتور:والله هي نايمه دلوقتي….بس لو انت مُصِر ممكن تدخل ٥ دقايق وتخرج تاني…..ولما تفوق ادخلوا لها براحتكم………..وسابهم ومشى…
لؤي وهو بيمسح دموعه….انا هدخل اشوفها وأخرج بسرعه….وياسمين اومأت براسها
لؤي دخل لقاها نايمه على السرير ووشها مليان علامات الكدمات….قلبه وجعه عليها وبعدين دخل قعد جنبها
ومسك ايدها وقالها…
لؤي بدموع:انا اسف……لو كنت موجود معاكي مكنش ده حصل…..ياريت تسامحيني وفضل يتكلم معاها شويه وبعدين كمل بحقد وقال….
لؤي بحقد:بس وحياه امي ما هعديها….والله ما هعديها عليهم ولاد ال***…….وحياتك عندي ل هجيب لك حقك تالت ومتلت ….بس فوقي انتي بس…وقوليلي مين اللي عمل فيكي كده…..لاني مخدتش بالي منهم وقت ساعتها…..وبعدها بأس ايديها وخرج…
لؤي بجمود:ياسمين…..مين اللي عمل كده في شمس
ياسمين بخوف من منظره….
د……دول…..وبعدها كملت بسرعه وقالت….
ياسمين بسرعه:دول شدوى و نرمين…وشويه بنات تانيه
لؤي بعيون بتطق شرار:ليه عملوا…
ياسمين بتردد:عشان…عشان يعني….
لؤي بصوت عالى:هتفضلي تقولي عشان…..يلاااااا
ياسمين بخوف:عشان هما غيرانين منها….عشان يعني هما مفكرين انها بنت خالتك….وانت بتخرج معاها وهي بتبقى معاك على طول…..ف عملوا فيها كده….بس انا والله مقدرتش امنعهم لأنهم كانوا اكتر مني ومعرفتش
عشان كده ناديت عليك….
لؤي بشر هز راسه وقال:تمام…..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند هديه كانت قاعده في اوضتها ماسكه الفستان الجميل اللي اشترته وقاعده تلف بيه….وبعدين الباب خبط ….هديه فكرته عز ف خبت الفستان بسرعه وراحت فتحت وتفاجأت انها سلوى…..
هديه بجفاء:همممم…..عايزة اي
سلوى بحقد:هه….واحدة غريبه قاعده هنا في البيت ليها كل طلباتها وبتروح وبتيجي وبتشتري فساتين لا وكمان بكل بجاحه مفكراه بيتها عشان تمنعني ادخل وتقولي عايزة اي…..هه انتي نسيتي نفسك ولا اي ياقطه….ده احنا جايبينك من الشارع ونضفناكي….هتعملي فيها صاحبه البيت وتأمري وتنهي
هديه بغضب بس مش بينت ليها وكملت ببرود وقالت
هديه ببرود:امممم….كل كلامك صح….بس في حاجه غلط صغننه قد كده 🤏…….
سلوى بسخريهوايه هي بقى الحاجه الغلط اللي قد 🤏
هديه باستفزاز:هي انك قولتي هتعملي فيها صاحبه بيت
بس انا مش بعمل صاحبه بيت….عارفه ليه
سلوى:اممم ليه
هديه بضحكه مستفزة:عشان انا اصلا صاحبه البيت وانتي جايه هنا ضيفه زيك زي الشبشب اللي لابساه في رجلك ده….يعني قعادك هنا مؤقت وبعدين هتغوري في ستين داهيه…..
سلوى بغيظ:انتي ناسيه نفسك ولا اي..ده انتي….قاطعتها هديه بجمود….وقالت
هديه بجمود:انا اي……..انا هديه حبيبه عز….وقريبا هبقى مراته لانه وعدني ب كده وبما اني هبقى مرات عز
ف هبقى صاحبه البيت…وبما اني صاحبه البيت ف هيبقى ليا الحق اني امشيكي من هنا…زي الكلاب…
ضحكت سلوى بسخريه وقالت:اممممم…..ده انتي عشمك كبير اويييي…..طيب هنشوف مين فينا اللي هتبقى مرات عز….اه….واحب اقولك ان عز بيتسلى بيكي صدقيني….عمره ما هيحبك….هو بيقولك اي كلام وخلاص زي اللي قاله لقبلك….وهتيجي وهتشوفي
في الاخر ان عز هيطلب مني انا الجواز…
هديه بنار جواها منها:تمام هنشوف…وقفلت الباب في وشها…..
وسلوى ضحكت عليها وقالت لما نشوف يا هديه…يانا يا انتي……..وبعدها دخلت اوضتها….
عند هديه كانت بتولع من الكلام اللي سلوى قالته…وبعدها قالت لنفسها معقوله يكون كلامها صح وعز بيتسلى بيا……لا لا مستحيل عز يعمل فيا كده…انا عرفاه وهو بيحبني مستحيل يعمل كده…هي اكيد غيرانه عشان بتقول كده…..
الباب خبط تاني….
هديه قامت بغضب وقالت
هو انتي مش هتت……
هديه بحرج:انا اسفه….فكرتك سلوى…..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
رفيف واقفه في اوضتها وقاعده بتدور على فستان حلو عشان تروح بكرة بيه حفله عيد الميلاد….
وبعدها دخلت عليها مامتها…
مامت رفيف باستغراب:مالك يارفيف قالبه الدنيا كده ليه
هو انتي راحه في حته ولا اي…
رفيف:ايوة ياماما عندي بكرة حفله عيد ميلاد وبدور على فستان حلو عشان اروح بيه…
امها باستغراب:حفله عيد ميلاد مين….وكمان انتي من امتى وانتي بتروحي أعياد الميلاد بفساتين؟؟؟؟
رفيف بتوتر:اه…..ماهو اصل هي حفله عيد ميلاد واحدة بسم الله ماشاء الله غنيه وهيبقى في الفيلا بتاعتها بقى وكده واكيد كل المعزومين هيبقوا جاين بفساتين وبراندات…… ف لازم يكون عليا القيمه….
امها:بنت غنيه……دي مين دي….وكمان ايه اللي يوديكي حفلات زي دي
رفيف بتوتر:زميلتي ياماما في الجامعه واكيد يعني مش هقولها لا…
امها:خلاص يبقى متروحيش…وابقى اعتذري ليها وقوليلها اي حاجه وخلاص….واكيد يعني مش هتقف عليكي
رفيف:ياماما منا لازم اروح….مينفعش مروحش
امها بشك:ليه يعني مينفعش…
رفيف بتوتر:يعني عشان…..هو..
امها بمقاطعه لكلامها:رفيف بطلي لف ودوران…قوليلي يلا الحقيقه في اي
رفيف بتوتر:هو يعني ….ياماما….لازم اروح عشان مهرة
امها بصدمه:مهرة…..
رفيف خدت نفس وقالتلها:انا هحكيلك كل حاجه….
وحكت رفيف كل حاجه لمامتها من ساعه الحادثه لحد ما شافت مهرة الصبح…
مامتها بفرحه:بجد…..يعني اخيراااا لقيتوها….الحمد والشكر ليك يارب…..انا كان قلبي واجعني عليها اويي
الحمدلله….بس هو انتوا ليه مش عايزين تعرفوها الحقيقه وترجع بقى لابوها اللي هيموت عليها…
رفيف:منا قولتلك يا ماما….عشان عبير متعملش حاجه فيها….خصوصا بعد ما شافتها وعملت نفسها متعرفهاش
وعز ظابط في المخابرات….وانتي عارفه طبعا الظباط
بيشكوا في كل حاجه….وقال مش هيرجعها الا اما يطمن عليها الاول….
مامتها:ايوة…..بس هو خايف عليها ليه يعني
رفيف بابتسامه:بصراحه كده…انا حاسه انو بيحبها كان باين عليه الصبح من طريقه كلامه معاها ومش عايزها تلبس ضيق او قصير…
مامتها بفرحه:ربنا يخليهم لبعض يارب..
رفيف بابتسامه:يارب…..بس اوعك تقولي لحد ولا لسانك يفلت مع العقربه اللي اسمها عبير دي
مامتها:لا متخافيش …. ده انا طول عمري بكرهها ومستحيل اتكلم معاها في حاجه زي دي…بس رؤوف
رفيف بحزن:شويه وقت بس….وكلوا هيتحل….
مامتها بحزن:يارب
رفيف:ها مش هتقوليلي بقى البس انهي فستان
مامتها:طب وانتي ايه يخليكي تلبسي فساتين ما تخليكي بطبيعتك…رفيف العسل…
رفيف بضحك:ياماما….عشان مش ابقى اقل من حد..
مامتها بابتسامه:لو على كده يبقى ننزل نشتري فستان احسن عشان تبقى مش اقل من حد…
رفيف بحماس:بجد………ربنا يخليكي ليا يا ست الكل…
انا عندي احساس ان انل ومهرة هنبقى احلى اتنين هناك
مامتها بابتسامه:طبعا ياعمري…انتوا اصلا حلوين من غير حاجه…….يلا بقى عشان منتاخرش…
رفيف:ثواني هجهز وننزل….
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
قبلها بشويه…..
هديه:هتفضلي ساكته كده…من ساعه ما جيتي وانتي مش بتتكلمي في اي…
منى بحزن:ياهديه منا قولتلك واحنا خارجين…انو هيجيبها بكرة….
(طبعا فكرتها عز اللي خبط صح😂)
هديه:ياحبيبتي يامنمن منا قولتلك اهتمامك الزايد ده هو اللي هيخليه يعجب بيكي…خصوصا انها مش بتهتم بيه زي ما انتي بتقولي…..ساعه ما يشوف اهتمامك الزايد ده واهمالها غصب عنه هيفكر فيكي…انا دلوقتي عايزاكي تقومي ترني عليه وتقوليلوا انا بطمن عليك وكده يعني بقى وافتحي مواضيع وطول ما انتي بتتكلمي افضلي بيني اهتمامك….ومن بكرة تكنسلي خلاص…تبطلي تهتمي بيه وتتشيكي وهتبقى أميرة بكرة
هو غصب عنه هيتشد ليكي وبكرة تحاولي تتجاهليه تماما وتحاولي ترقصي مع أسر مثلا لو مفيش مانع
منى:لا طبعا مفيش مانع….اكيد هيوافق…..بس مش انتي قولتي اهتم بيه اسبوعين وبعدها اتجاهله ليه خلتيها بسرعه كده….
هديه:عشان ياذكيه انتي اهتميتي بيه زيادة عن اللزوم ده غير أن بكرة عيد ميلادك لما تتجاهليه هيعرف قيمتك
عشان منه دي مش بتهتم بيه صح
منى:امممم صح
هديه:خلاص يبقى كلوا تمام…..يلا بقى روحي عشان تنامي وتصحي لان اليون بكرة طويل…
منى بابتسامه:تصبحي على خير يا احلى هديه في العالم
والله اسم على مسمى البركه فيا
هديه بضحك:وانتي من اهله ياقلبي…
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عز كان قاعد في اوضته بيشوف قضيه …….بعدها
جاتله مكالمه من رقم مجهول…
عز باستغراب:ده مين ده
وبعدها رد…..
عز:الو…..
الشخص المجهول:………………………….
عز ملامحه اتحولت للغرب وقال:انت بتقول اي
الشخص:…………….
عز بصدمه الفون وقع من ايده وقال:مستحييييل….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مهرة العز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى