روايات

رواية مهرة العز الفصل التاسع 9 بقلم مريم

رواية مهرة العز الفصل التاسع 9 بقلم مريم

رواية مهرة العز الجزء التاسع

رواية مهرة العز البارت التاسع

رواية مهرة العز الحلقة التاسعة

نزلته بدري شويه…
شويه وعز دخل عليهم هو وهديه وهو طبعا عاري الصدر وهي لابسه التيشيرت بتاعه ….هو داخل وبيلعب بمفاتيح العربيه وهي داخله وراه وحاطه راسها في الأرض……
نجوى واحمد….ومني ولؤي ….كلهم بصدمه ايه ده….
عز ببرود:ايه……….
احمد:انت عامل كده ليه؟؟ومين اللي معاك دي؟؟
عز ببرود:عامل ايه….منا حلو اهو……اهه قصدك على التي شيرت…..مفيش انا قلعته عشان الجو حر بس….
احمد بغيظ:يخربيت برودك ياشيخ …..طب ومين دي
عز ببرود اكتر:فكرتهم حكوا ليك عن هديه…بس شكلك لسه متعرفش حاجه…
احمد بابتسامه:اهه….هي دي بقى هديه
عز:يعني عارف اهو….
احمد وهو بيبص على هديه:ايوة…..بس مجاش في بالي انها تكون قمرر كده….
عز بغيظ:اممممم…..بس هي مش قمر ولا حاجه
هديه رفعت راسها وبصت لعز…..وقالتله….والله مين دي اللي مش قمر انشاء الله
احمد ضحك عليها وقال:متخديش في بالك…..اكيد بيهزر…
عز ببرود:مين قال اني بهزر……يعني ده شكل واحد بيهزر
هديه بغيظ:تصدق اني غلطانه عشان رجعت معاك….والله انت واحد وحش اويييي….هه
كلهم ضحكوا عليها واحمد قالها اتفضلي ياحبيبتي ارتاحي…قاطعه عز
عز:حبيبتك؟؟
احمد باستفزاز:ايوة حبيبتي عندك مانع…..وكمان نجوى مش معترضه ولا حاجه…..مش صح يانوجه
نجوى بضحك:ايوة مش معترضه
هديه بضحك:ولا انا كمان معترضه….
عز في اللحظه دي لو كنتوا موجودين كنتوا شميتوا ريحه حريق😂😂
منى:مالك ياهديه….لابسه تيشيرت عز ليه…..وكنتي فين
هديه بحرج ووشها بقى طماطم….ها…اه اصل يعني
عز:مفيش كانت قاعده في حته مقطوعه وطلع عليها شابين وقطعوا هدومها…..وانا انقدتها وخليتها تلبس التيشيرت بتاعي….عشان مينفعش تمشي كده
احمد بخبث:امممممم….مش كان الجو حر…عشان كده قلعت التيشيرت…..
عز مردش وقال:احم احم…..تصبحوا على خير انا طالع انام عشان عندي مهمه الصبح بدري….
الكل:وانت من اهله…
عز طلع اوضته وخد دش وراح عشان ينام…..ومسك صورة سلمى وقعد يعيط شويه….وقالها قربت اجيبلك حقك….سامحيني لو كنت اتاخرت….وقالها متزعليش مني أن انا بعمل كده مع هديه…..انتي عرفاني كويس ان انا مش بحب اشوف حد محتاج ومش اساعده….وكمان انا بعتبرها زي اختي بالظبط وعارفه كمان ان انا قلبي عمره ما هيحب غيرك…..عمرررره….ونام وهو حاضن صورتها…..
(طبعا انتوا عايزين تعرفوا حكايه سلمى..لو عاوزين اقولها البارت الجاي قولوا ولو مش عاوزين دلوقتي هستني شويه….)
هديه طلعت اوضتها:وغيرت هدومها ومسكت التيشيرت بتاع عز…وابتسمت شويه ..وبعدها افتكرت انو بيقول عليها انها مش قمر….اتغاظت ورمت التيشيرت على الأرض…وقالت انت اصلا واحد غيور وبتغير مني واكيد بتحسدني عشان كده قولت اني مش حلوة…..رخممم
وراحت قعدت على السرير وفضلت تفكر شويه….ياترى انا مين وأهلي مين وايه اللي حصل يخليني اكون بجري كده زي ما عز قال….ياترى لو عندي أهل اكيد زعلانين دلوقتي صح وفضلت تعيط شويه وتدعي ربنا انها ترجعلها الذاكرة عشان عايزة ترجع لأهلها ومش عايزة تتقل على عز وأهله…..فضلت كده طول الليل لحد مانامت من التعب بعد الفجر……
🦋♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎🦋
رؤوف قاعد بيعيط ويدعي ربنا انو يرجعله مهرة بنته وفضل يصلي ويدعي ويقول يارررب بقالها يومين مختفيه رجعهالي بالسلامه ياررررب ….انت عارف اني ماليش غيرك استعين بيه……رجعهالي يارررب…..وفضل شويه يدعي ويصلي ويقرا قرآن…..وفي الاخر راح نام
عند شمس….
شمس قاعده في اوضتها بتعيط وتقول يارب انت عارفني كويس أنا اه مكنتش بحبها عشان مش بتحب ماما بس…..بس هي اختي ووحشتني والله….والله العظيم وحشتني…..طيب يارب خليها ترجع وانا هقولها اني …..اني بحبها ….بحبها اووووي والله….انا حاسه اني ماليش لازمه من غيرها….حتى لما كانت موجودة وعارفه ان انا مش بحبها….بس لما كنت بطلب منها حاجه كانت بتساعدني….ولما طلبوا ولي أمري في المدرسه جت معايا….عشان محدش يعرف من بابا وماما
انا عارفه انها بتحبني بس كانت بتكابر وتعاند ومش بتبين انها بتحبني…زيي بالظبط…والنبي يارب رجعها…وبعدها نامت على طول…..
عند رفيف…
رفيف قاعده منهارة من العياط وماسكه صور مهرة وقاعدة تفتكر ذكرياتها مع مهرة….وهما في الجامعه وتفتكر لما حد يزعل رفيف مهرة تموته وتخليه مش عارف يرد من لسانها….وبعدها ضحكت لما افتكرت مهرة بتعمل ايه مع عبير وتخليها تولع ….رفيف دعت ربها وقالت انا أملي فيك كبيررر اوويي يارب وعندي احساس انك هترجعها لينا بالسلامه…ونامت…
🦋♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎🦋
في صباح يوم جديد على أبطالنا…..
عند لؤي صحى من النوم وخد شاور ولبس هدومه اللي كانت عبارة عن قميص ابيض وبنطلون اسود وصفف شعره ونزل عشان يفطر…
نزا تحت لقى مامته وباباه بيفطروا…..
لؤي بمشاغبه:العرسان لسه مصحوش
نجوى واحمد باستغراب:عرسان مين….
لؤي بضحك:عز وهديه…لسه نايمين
نجوى:وطي صوتك يازفت الطين وبعدين ايه اللي انت بتقوله ده….وكمان انت عارف ان اخوك عمره ما هيحب حد بعد سلمى الله يرحمها
لؤي:الله يرحمها….بس انا بقولك اهو….إن هديه هتاخد قلب عز وانا اهو وانتي اهو….
احمد:انا عندي احساس بردوا ان عز هيحب هديه….وبعدين هديه بنت طيبه وغلبانه واكيد مش هنلاقي احسن منها لعز ابننا….ولا اي رأيك
نجوى بحزن:ايوة مش هنلاقي احسن منها….بس انت عارف عز…عمره ما هينسى سلمى…
لؤي:احنا هنقلبها حزن وغم….يلا بقى مع السلامه عشان عندي درس….مش عايز اتأخر….اه بالحق اومال منمن فين
نجوي:في الكليه عندها محاضرات النهاردة
لؤي:طيب……سلام بقى….
لؤي وهو خارج خبط في أسر
اسر:مالك بتجري ليه
لؤي:عندي درس ولازم الحقه….
اسر:طب ما تركب عربيتك وروح….
لؤي بضحك:عربيتي….انت مش عارف عز صاحبك…اخدها مني وقالي مش هركبها تاني الا اما اخلص ثانوي….
اسر بضحك:ايوة عارفه….انت هتعرفني عليه…اومال هو فين….
لؤي:عز لسه نايم
اسر باستغراب:لسه نايم…ده وراه مهمه الساعه ٩
لؤي:طيب فيها اي….لسه ساعتين
اسر:ما انت واحد فاشل…..وكمان عز لما بيكون عنده مهمه بيصحى من الفجر….أصلها اي نايم
لؤي بغمزة:اصل السنارة غمزت 😂😂
اسر ضحك:هي بصراحه لازم تغمز
لؤي:لو عز سمعك هتبقى نهايتك النهاردة
اسر بضحك:منا عارف….بقولك ايه تعالى يلا اوصلك قبل ما تتأخر….
ومشوا بالعربيه……
عند رفيف…..
رفيف رنت على شمس وقالتلها:بقولك اي البسي بسرعه وانزل انا بستناكي تحت
شمس باستغراب:انا….وكملت بغرور وبعدين الناس بتقول صباح الخير….وكمان عايزاني ليه
رفيف بقله صبر:مش ناقصاكي….يلا البسي…
شمس:ليييييه
رفيف بعصبيه:عشان في واحد قالي انو شاف مهرة اول امبارح على الطريق العمومي تعالي يلا عشان نروح ونسأل هناك
شمس ساعه ما سمعت كده نطت من على السرير وقالتلها ثواني واكون عندك …….سلام
رفيف باستغراب..هي مالها ملهوفه كده ليه….اللي يشوفها دلوقتي ميشوفهاش لما كانت بتتكبر على مهرة
وشويه وشمس لبست ونزلت وقالت لرفيف يلا عشان مش نتأخر…..
وهما ماشين كانوا بيجروا وهووووب جت عربيه وفرملت على اخر لحظه طبعا رفيف لسانها طلع أطول من لسان مهرة 😂😂
رفيف:انت يا انسان يا زباله يا متخلف ياللي مش بتشوف ومش بتعرف تسوق….لما مش بتعرف تتزفت ليه تسوق وكنت هتموتنا يا متخلف
فجأه نزل أسر من العربيه وقالها:الكلام ده ليا
رفيف برفعه حاجب:اوووومال ل اميي
أسر بغضب:انتي ازاي تسمحي لنفسك انك تكلميني كده…انتي مش عارفه انا ابقى مين
رفيف حطت ايديها في وسطها وقالت:هتكون مين يعني حنفي البواب…..ولا عبد الصمد الخدام
أسر بغضب:انا بواب
رفيف:وخدام كمان
أسر بتكبر:تمام بما انك متعرفيش لنا ابقى مين احبك اقولك انا الرائد اسر المصري…..وهقبض عليكي حالا
رفيف بلعت ريقها وقالت:انت قولت انت اي
أسر بابتسامه خبيثه:قولت رائد في المخابرات المصريه
شمس بخوف:لا لا احنا اسفين اكيد رفيف مكنتش تقصد
هي بس عشان اعصابها بايظه اليومين دول ف قالت كده…والنبي متاخدش على كلامها ياحضرة الظابط
وبعدها نزل لؤي من العربيه وبص عليهم بقرف وقال…هما الجرابيع وولاد الحارات ده اسلوبهم ومش هيتغيروا ابدا….
شمس اتغاظت منه وبعدها وجهت كلامها ل أسر وقالت..وده ظابط هو كمان
اسر:قالها لا
شمس بابتسامه صفرة:تمام….بما انك بقى مش ظابط ف انا بقى هوريك ولاد الحارات يقدروا يعملوا اي وبعدها نزلت جابت طوبه ولقتها على لؤي وقالتله بغضب:حسك عينك تقول كده على ولاد الحارات تاني…انت فاهم….على الاقل متربين احسن تربيه مش تربيه وس***زيك….لؤي وقتها اتعصب ولسه هيمد ايده على شمس أسر مسك ايده وقاله بغضب:انت اتجننت انت هتمد ايدك على بنت…..
شمس باستفزاز:سيبه…..مهو البنت هي اللي بتضرب بنت زهو كان عايز يضربني مسكته ليه….اه قصدي هي مش هو….لؤي بقى بيطق شرار وراح ركب العربيه وقال لأسر يلا عشان ما ارتكبش جريمه وأسر بص بغضب لرفيف وقالها حسابنا لسه مخلصش…وركب العربيه ومشي….
رفيف كانت واقفه مرعوبه واتنهدت لما اسر مشى…وبعدها قالت لشمس جدعه يابت يستاهل اللي عملتيه ده
شمس بتفاخر:طبعا…..ده لو مكانش مشى كنت وريته
رفيف اتنهدت وقالت طب يلا تعالي عشان نلحق نوصل
عند منى كانت خارجه من الجامعه وراحت عشان تقعد في كافي جمب الجامعه وهي ماشيه خبطت في واحد
منى:انا اسفه
الشخص:وانا مش قابل اعتذارك
منى باستغراب:نعم…..يعني اعملك اي
الشخص:متعمليش انا اللي هعمل….ومسك ايديها وقالها ايه رايك….نقعد شويه مع بعضينا….انا عندي شقه في الزمالك….ممكن نقعد فيها
منى سحبت ايديها منه واتكلمت بعصبيه:انت مجنون ايه اللي انت بتقوله ده
الشخص قرب اكتر….منى اتعصبت اكتر ومدت ايديها عليه….وادتله قلم على خلقته😂
احم احم المهم يعني الشخص اتعصب اكتر…ولسه هيمد ايده عليها لقى ايد بتمسك ايده وادتله بوكس في وشه..وقضل ينزل في البوكسات في وشه لحد ما جاب دم….(حاسه اني ببالغ اووي😂😂)
بعد ما خلص عليه مسك ايد منى وشدها ومشوا
بعد شويه…..
منى بابتسامه:شكرا يا ياسر
ياسر:ولا يهمك يامنى بس معنتيش تمشي لوحدك تاني بعد كده فاهمه….المرة دي انا كنت موجود المرة الجايه ممكن مكنش موجود
منى:طب انت ضربته جامد اوييي
ياسر بتعصب:خايفه عليه
منى: لا طبعا…بس يعني عملت كده ليه
ياسر:عشان انتي اخت صاحبي…..وزي اختي بالظبط
منى ابتسامتها راحت وقالت:اختك….اممم..طيب مع السلامه
ياسر :استني اوصلك
منى:لا تسلم…..هعرف لوحدي
عند هديه قامت من النوم…وغسلت وشها وصلت فرضها وكانت لسه هتخرج من الاوضه شافت تيشيرت عز مرمي على الأرض…قامت ماسكاه وخرجت عشان تعطيه لعز…..في نفس الوقت كان عز صحى من النوم وخد شاور وكان لابس بنطلونه بس من غير حاجه من فوق وواقف قدام البلكونه وبيفكر قطع تفكيره خبط هديه على الباب…
عز:مين
هديه:انا …..هديه
عز ولسه زي ما هو:اتفضلي
هديه دخلت وشافت عز واقف وعاطي ليها ضهره
هديه في بالها:مغرور ومتكبر ….مش هاين عليه حتى يبص في وشي….او يقول صباح الخير…..رخم
عز وهو على وضعه:عايزة اي
هديه: مفيش كنت جايه اعطيك التيشيرت بتاعك
عز:حطيه على السرير واخرجي
هديه راحت ناحيه السرير وحطت التيشيرت ولسه هتمشي لمحت صورة في واحدة جميله….
هديه بابتسامه مسكتها وقالت:الله….دي حلوة اوي…مين دي
عز لفو وشه ولقاها ماسكه صورة سلمى …..
عز بغضب……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مهرة العز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى