روايات

رواية من قال أنتي عانس الفصل الرابع 4 بقلم أسو أحمد

رواية من قال أنتي عانس الفصل الرابع 4 بقلم أسو أحمد

رواية من قال أنتي عانس الجزء الرابع

رواية من قال أنتي عانس البارت الرابع

رواية من قال أنتي عانس الحلقة الرابعة

اردفت صديقتها قائله بمكر : طبعا مش هوصيكى ياوعد ، اول وحده اشوفها اول ما دخل القاعه فاهمه
تبسمت وقالت..
اكيد ياقلبي ، وربنا يسعدكم ويكملكم فرحتكم على خير يارب
– الله يخليكى ياقلبي ونفرح بيكى بعدى يارب
لا تعلم لماذا نغزها قلبها حين القت هذه الجمله عليها ، هل لانها تعلم أن هذا اليوم لم ياتى ابدا ؟ ام لانها تعلم أن هذه الجمله لا تقال لوحده مثلها ..
مين ياوعد .. كان صوت والدتها من الداخل
وعد ..
دى ساره ياماما جايه تعزمنا على فرحها الاسبوع الجاي
خرجت مبتسمه..
يا الف نهار ابيض يا الف نهار مبروك ، واخيرا هنفرح بيكى يابت يا ساره وتنظر ل وعد بتهكم شايفه البنات اللي تشرح القلب مش زيك ياخايبه
عبس وجه وعد فلم تستطع أن تتبسم لكي لا تظهر حزنها أمام جارتها ..
ساره ..
ليه بتقولى كده يا طنط ، بكره يجيلها اللي يستهلها ونفرح بيها قريب كمان ، ايه رايك
لتتبسم وعد لمجاملتها لتستاذن ساره وهى تأكد لهم الميعاد وتذهب ..
وعد ..
مكنش لازم الكلمتين اللي قولتيهم ليا قدامها دول ياماما ، ماقدرتيش يعنى تمسكى نفسك شويه لحد ما تمشي اووووف
امها..
مش انتى اللي اختارتي كده يبقي ماتزعليش من كلامى ، على الأقل انا امك عايزه مصلحتك وبعدين جات على كلمتى يعنى كنتى اتشطرتي على الناس اللي قطعت فروتنا بسببك
اوعى كده من وشي خلينى اشوف ال على النار مع ان الواحد نفسه اتسدت خلاص ..
ذهبت لتتنهد بحزن..
الهمنى الصبر يا الهى ..
اتت لتذهب لغرفتها لتلاحظ هاتف ساره فقد نسيته هنا..
ايه ده ؟ مش ده تلفون البت ساره
تبسمت وقالت .. اللي يعرف امى ينسي نفسه مش تلفونه والله ، اما اروح ادهولها واجى
رفعت صوتها وهى تقول ..
ماما ساره نسيت تلفونها هنا هروح ادهولها واجى ..
سمعتها تتمتم عليها لتاخذ شال وتضعه على رأسها وتذهب لها
وصلت للشقه واتت لتقرع الجرس لتتوقف عند سماع ..
فى الداخل ..
انتى ازاى تعزمى وعد العانس دى ، انتى مش عارفه انها لو جات هتجيب النحس ليكى
ساره ..
ليه بس بتقولى كده بس يا ماما ؟ مالها وعد هااا
هى يعنى زنبها ايه ؟ ايه يعنى عنست مش وحده بنى ادمه زينا برضه هتضرنا فى ايه هاا؟
امها ..
لا مش زينا ياست ساره وممكن لو جات الفرح تنحسكم بعنوستها وسعتها يبقي تعالى عيطيلي وقولى ياريتنى مكنت عزمتها ..
انتى ماشوفتيش لما راحت خطوبت البت مي ماكملتش البت ياحبت عينى اسبوع وفشكلت مع انه يوم الخطوبه كان طاير بيها طير ، خليها تجيلك وتجيلي بعدها مطلقه ..
ساره ..
ياخبر، انا مكنتش اعرف انها نحس للدرجادى
طب العمل ايه دلوقتى ياماما ؟ ده انا اكدت عليها تيجى ولما امها قالت لا اصريت برضه ..
امها..
فالحه ياختى ، فالحه ..
نزلت دوع وعد لا ارادى الهذه الدرجه هى بهذا السوء ، لما كل هذا الحقد تجهها ؟ احقاً اجلب الشوم فقد لأنى عانس ؟ احقاً انا سيئه لاجعل الناس لا تتزوج وتصبح مثلي ..
مسحت دموعها وقرعت الجرس لتفتح لها ساره ..
ساره بدهشة
وعد ؟ عايزه حاجه ياحبيبتى ..
تبسمت بدهشه وعد
سلامتك ياقلبي ، انتى بس نسيتى تلفونك عندنا فقلت اجبهولك وبالمره اعتزرلك علشان خالو تعبان شويه وهضر اسافرله ومش هقدر احضر الفرح ..
ساره ..
سلامته ياقلبي ، ربنا يشفيه ..
مع انى كنت عايزاكى معايا فى اليوم ده بس يلا الجيات كتير ولا ايه هههه
وعد ..
اكيد طبعا ، يلا سلام بقي علشان الحق الم حاجتى ..
بمجرد أن تقدمت وعد نحو السلالم لتنزل لتسمع صوت صريخ مى وهى تقول ..
هااااااااااااااي خلاص النحس مش هتحضر ياست الكل هااااااى
تبسمت بحزن على الحاله التى وقعت بها فقد لانها لم تتزوج صغيرت السن مثل هذه الفتيات …
دخلت غرفتها بعد ان توضات لتصلي وتتكلم مع الله قليلا لتزيح الحمل عن قلبها ، فقد الحديث مع الله يريح قلبها ويجعلها تبتسم للحياه مره اخره وكأنها طفل ولد من جديد ..
يا الله انا النهارده و لاول مره كلام الناس ياثر فيا بالشكل ده ، مش عارفه ..
هو انا فعلا علشان متجوزتش بجيب النحس ؟ هو انا حشه للدرجادى يارب ، طب انا ليه محدش بيبصلي ولا بيعجب بيا بشكلي وسنى الكبير ..
نزلت دموعها وهى تقول
للدرجه دى انا مش زي باقي البنات ؟ طب هو انا فعلا السبب انى فركشت خطوبة مي جارتنا وغيرها كتير ؟ انااا..
انا بقيت اخاف اخطلت بالناس ليبقو زيي ، يارب ماتخليش اي بنت تمر بال مريت به، خليهم كلهم يارب يتجوزو فى سن صغير علشان مايبقوش زيي ..
يارب انت ساعدتنى كتير اوي وطلبت منك حاجات كتير ، انا عارفه بس…. بس يارب انت اسمك الكريم ، يارب الهمنى الصبر من عندك ..
يارب ماليش غيرك
يارب ساعدنى زي ما بتساعدنى دايماً
يارب ابعد عنى شرهم
سجدت وقالت ببكاء يقطع القلب..
يارب خليك جنبي ماتسبنيش ، انا مش وحشه يارب ولو كنت حشه يارب جملنى فى اعين المجتمع يارب يااارب ياااااارب..
ظلت على هذه الحاله كثيراً اهى تبكى تاره وترجو الله تاره اخره ..
انتى لستى قبيحه كما يقول الناس لكى ، فلكل منا جماله الخاص وهو لا يدري أين هو لكنه موجود ” فخلق الله جميل ، لا بل اجمل بكثير ممن نظن ” تبسمى ولا تلتفتى لما يقولون فانتى خلقتى جميله عزيزتى ..
بعد الانتهاء من الحديث مع الله جلست وعد على سريرها وفتحت حاسوبها لتشغل عقلها قليلا ..
حتى وقع نظرها على شيئ لم تتوقعه هى لتفتح فمها فى دهشه وعندما دخلت على الموقع وضعت يدها فى صدمه ..
ايعقل كل هذا ولم انتبه لهو ؟ ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من قال أنتي عانس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى