روايات

رواية من قال أنتي عانس الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسو أحمد

رواية من قال أنتي عانس الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسو أحمد

رواية من قال أنتي عانس الجزء الثاني عشر

رواية من قال أنتي عانس البارت الثاني عشر

رواية من قال أنتي عانس الحلقة الثانية عشر

رن الهاتف كثير لتتافئف بانزعاج وتمد يدها وتجيب دون النظر إلى اسم المتصل حتى وتجيب بصوت نائم
تعرفي يا ساره لو مكنش موضوع مهم بعد الزن ده كله هتبقي ليلتك مش فايته ياحيوانه صحتينى من احلى نومه ، حتى الاحلام الحلوه مستكترينها عليا
حرام عليكم اووووف يااااي
المتصل
لا انتى تفوقيلي كده بدل ما ابدء بيكى انتى والست ساره هانم دى ، طب حتى كنتي قولتى الزفته لكن توصل للخيانه ياست وعد هتبقي ليلتك انتى إللى مش فايته
عرفتهاوعد فور سماع صوتها لتقول بتافف
اخلصي يا زفتت الطين إللى اسمك موكو
حلو كده ؟
موكو
ياظريفه، محدش شافك انهارده ولا ايه
وعد
لا بس شكل امت لا إله الا الله كلها هتشوفنى وانا بقتل وحده حيوانه كده صحتنى من احلى نومه نمتها فى حياتى
صرخت
اخلصي ياعره عايزه ايه على الصبح كده ، وتعرفي لو كان موضوع تافه زيك هجيبك من شعرك
موكو
انا غلطانه انى بكلم حلوفه زيك اصحى علشان تلحق تاخد الدور الاول فى $$$$$$$ علشان تدخل بسرعه قبل الزحمه ، فعلا وحده مش بيطمر فيها معروف
غوري اتخمدى انا غلطانه انى عايزاكى تخلصي اجرئات البطاقه بسرعه ، اتفووو
وعد دون وعى
ايوه غلطانه وبت غوري اقفلي و مش عايزه اعمل بطاقه ولا غير… لم تكمل الكلمه لتعود الأرض الواقع لتجلس فى صدمه وهى تتذكر ماهو اليوم لتقول فى صدمه البطاقه..
اغلقت فى وجهها ونهضت بسرعه لتذهب للحمام الملحق بغرفتها ثم ترجع مره اخره لتأخذ منشفتها وتدخل مره ثانيه وتبداء فى فرش اسنانها وتخرج وهى تفرش اسنانها وتفتح الدولاب وتختار بلوز واسعه أسود الون على بنطلون و بوي فرند بلون الغامق وطرحه سوداء وبونيه تركى اسود وكوتش أسود وشنطه صغيره أسود منقوش ” إللى بتتربط على الوسط دى ” انتهت من ملابسها لتضعهم على السرير وتذهب لتغسل فمها بالماء وتأخذ دوش سريع وترتدي ملابسها وتضع زبدت كاكاو على شفافها فقط وتذهب دون النظر إلى المرايه كما عهدت هى ، فمنذ أن تمت عامها الحادى عشر وهى لا تنظر إليها ابدا..
خرجت بسرعه واخبرت والدها انها سوف تتأخر لانها سوف تتناول الطعام مع صديقتها خارجاً بعد مشورها التى ستقوم به وطلبت منه أن لا يخبر امها بذالك لكى لا تسمعها كلاماً كما كل مره كما عهدت هى منها
ذهبت بسرعه إلى المكان المتفق عليه لترا موكو جالسه فى مكانها ناظره إليها والدخان يتطاير من وجهها
ابتسمت لها بشده وذهبت لكى تصالحها بطريقتها ، أو بطريقه موكو المفضله فى ارضئها
وصلت إليها لتخرج يدها التى تحمل سندوتش من الكريب من خلف ظهرها وهى تلوحها وتقول سماح المرادى والنبي ياحزومبل
موكو
موووووووووستحيل ياوعد مش كل مره هسامحك علشان سندوتش كريب بالفرخ
نظرت لها وعد
مش اي سندوتش ده فيه فراخ وتوميه وفلفل زى ما انتى بتحبيه
موكو
فيه خيار مخلل ؟
وعد
طبعا
موكو
ممممممم بس برضه لا مش هسامحك ياوعد
اخرجت وعد يدها الاخره من خلف ظهرها وهى تلوحها بالكانز وتقول
طب لو كده
موكو
لا كده مش هقدر ، هاتى بسرعه انا مكلتش حاجه من الصبح وهموت من الجوع
مدت وعد يدها لتعطيها لها ولكن سحبتها قبل أن تأخذهم منها موكو لتضيف
لا ياماما قولى انك مسمحانى يا جميل وانا اديكى المعلوم
سلم تستلم ، ده انا وقفتلك طابور ساعه علشان اجيبهم
اخذتهم منها موكو لتقول
ساعه برضه يعنى مارحتيش عند عم عبدو وهو ادهملك بسرعه زي كل مره
وعد
بس ماتنكريش تعبي فى مجيبته يا استاذه موكو
موكو
ياشيخه اتلهى انتى هتعمليهم عليا امال لو مكناش دفنينه سوا ، بس سيبك من كل ده احكيلى عملتى ايه فى موضوع العريس اياه
طفش ولا لزق فى جمال امك ده إللى جيبنا ورا
وعد
انا مش عارفه مستحملاكى ليه لحد دلوقتى بطولت لسانك ده ومقطعتش علاقتى بيكى؟
موكو
تدري ليش ؟
لانكم تمو*تى عليا ، اخلصي يلا احكى حصل ايه؟
جلست وعد وقصت عليها كل ما حدث وكيف أن والدتها فعلت المستحيل لكي لا تخبر والدها برفضها لهذا العريس وكيف سوف تتخلص من هذه الزيجه
موكو
وعد اقولك وماتزعليش منى ، امك زودتها اوى بصراحه انا ماما زي امك بس عمرها ما اجبرتنى اتجوز واحد الآن بتحاول تقنعنى بكافت الطرق بس عمرها ما عملت إللى امك عملته ده
ايه الشر إللى فيها ده ؟ دى اكيد ابوكى اتجوزها تكفير زنب ولا حاجه
انفجرت وعد من الضحك على جملت صديقتها لتكمل موكو
ابصم بالعشره انها كانت جوازه طار بين العيلتين والا كان ابوكى ماتجوزهاش وحياتك
استوووووب
خلينى اعرفكم على ” موكو ”
” موكو هى صديقة وعد لم يتعدا اشهر على معرفتهم ببعض الا انهم اصبحو كأنهم يعرفون بعض من سنين ، وعد تعرفت على موكو فى جروبات البنات وزادت معرفتهم أكثر فور معرفتها انها فى جروب العوانس وانها مثلها ايضاً
الاسم مقدس وموكو اسم اطلقته وعد عليها ولا احد يجرء أن يقوله لها غيرها ف وعد غيروه عليها جدا وتحبها كثيرا وتعتبرها اختها وأكثر ومقدس كذالك الامر فقد من بعد معرفتهم ببعض اصبحو بئر اسرار لبعضهم البعض
مقدس هى الابنه الأكبر فى العائله ووالدها متوفي وتسكن مع والدتها لوحدهم ليس لها اخوه ولكن اتت وعد وملئت هذا الفراغ ، والدتها لا تختلف عن ام وعد ترير أن تزوجها لكى لا تبقي وحيده بعد فراقها وان تذهب من الدنيا وهى مطمئنه على ابنتها ولكن موكو لم تجد شخص مناسب لها حتى الآن رغم أنها لازالت فى الرابعه عشر الا انها لم ترا فى الذينا تقدمو احد مناسب لها ولديها رهبه شديده من أن تخطو خطوه مثل هذه ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من قال أنتي عانس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى