روايات

رواية من أنا الفصل الثاني 2 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل الثاني 2 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء الثاني

رواية من أنا البارت الثاني

من أنا
من أنا

رواية من أنا الحلقة الثانية

عند الاء
رجعت من الجريده وعدت على عم مباارك
خبطت مفيش رد قلقت حاااولت تفتح البااب ولحظها اتفتح معاااها خاافت يكوون عم مبااارك حصله حااااجه
دخلت وهي بتنده عليه كااان قيس خد شاااور ولابس شووورت وعضلاته باااارزه جدددا لدرجة ملفته للنظر
كان بيلعب ضغط

الاء دخلت وهي بتنده على عم مباااارك

الاء بصدمة :يا لهههههههوي الحقووووني حرررامي
Help me thief
Help me thief
قيس فتح عينيه :بتعمل ايه المجنووونه دي

قيس كااان هيتكلم فضلت تصرخ

قيس ملقيش حل غيررر انه يكتم صوووتها لا هتفضحه

قيس :بس اسكتي

الاء بصووت عاالي :انت حررامي حرررامي Help me thief

قيس حشررها عند الحيييطه وطبق شفااايفه على شفاااايفها

الاء زقته عنها بالعااافيه وكااانت هتضرربه

قيس مسك ايدها ولفها ورا ظهرها بغضب وايده التااانيه على بوووقها :صووتك ما يعلااااش فاااهمه يا اوووزعه انتي

الاء فتحت عينيها

قيس بهمس جنب وداانها :باااين بتتكلمي عرربي كوويس انتي الي داخله بيتي هنا تقوولي عااايزه ايه من غييير صررريخ فااااهمه

الاء حااولت تنززع نفسها منه ما قدرتش

قيس :هشيل ايدي عن بوووقك لكن لو صررختي اقسم بالله لتشووفي النجووم في عز الظهر

الاء هززت دماااغها باااه

قيس سااابها

الاء بغضب :انت يا متخلف انت مين وازاي تتجرا وتلمسني

قيس قعد ببروود مستفز :واللهي واحده داخله بيتي وبتصرخ وبتقوولي حررامي وهتلم العاالم كله عليا عاايزاني اعمل ايه اسقفلها ولا ايه

الاء بغضب :عم مبااارك فين ده بيته وانت بتعمل ايه عنده

قيس حاااول يتمااالك اعصااابه :وطي صوووتك مش عااايز اتغااابى عليكي انا خااارج من مشفى ومصدع

هنا دخل عم مباااارك ولما شااف الاء ابتسم

مباارك :اهلا يا بنتي عاامله ايه

الاء بصت لقيس بغضب :كوويسه يا عمي كنت فين بقاالي يوومين بحااول اوصلك

مباارك :معلش يا بنتي كااان عندي ضروف وروحت بيتي التاااني انتي عااامله ايه

قيس كااان متااابع الحووار بصمت

الاء :الحمدلله وبصت على قيس بغييظ اومااال مين الاستاذ يا عم مباارك

مباارك بابتسااامة :انتو اتعرفتوا على بعض ده قيس يا بنتي

الاء :قيس مين

مبارك :قيس الراجل الي كاان بالمشفى

الاء 😳:بتااع الغااابه

مباارك :ايووووه وبص على قيس
بص يا قيس الاء دي زي ما تقووول بنتي الي ما خلفتهاااش خدت باالها مني طوول السنين الي فاتت كانت قبل ما تروح جااامعتها تعدي عليا وتشووف طلباااتي ربنا يجزيها كل خير هي وعيلتها

قيس باستفزاز :ليه هي السنفوورة تدي كااام سنة ده انا افتكررتها اعداادي

الاء بصتله بغضب :ما تحترم نفسك يا راجل انت الي مش عاجباك دي خريجة صحاافه واعلام وبتشتغل بااكبر جرريدة هنا

قيس بسخررية :كوويس

مباارك :اتفضلي يا حبيبتي اتغدي معاااانا

الاء بغييظ :لا يا عمي انا كنت بس عاايزه اطمن عليك اشووفك في وقت تاااني

مباارك :اقفل البااب وراها يا قيس

قيس قااام وراها وكاان هيقفل

الاء بغضب :هندمك على الي عملته من شوووية ده وساابته ومشيت

قيس 🤨 وقفل البااب ودخل

مباارك :اتعررفت عليها

قيس :دي مجنوونه شاافتني في بيتك قعدت تصرخ وتقوول حررامي

مباارك :ههههههه يا حبيبتي وانت عملت ايه

قيس افتكر الي عمله وظهر شبح ابتسااامه على شفاايفه وخفااها بسررعه :ولا حااجه فهمتها انا مين وانت جيت واحنا بنتكلم

مباارك :الاء دي من انظف البناات الي صاادفتها في حياااتي تحسها كدده نقيه جااايه من كووكب تاااني

قيس :اهااا كويس

مباارك :يالله سمي قبل ما الاكل يبررد

قيس :بسم الله

…………………………………………
عند مسك (اخت قيس )
كاانت دمووعها بتنززل جاااامد وهي بتتفررج على واحده من بطوولات قيس على الTV

خبط مالك ودخل :بتعملي ايه

مالك بص للTV :ربنا يررحمه

مسك بدمووع :انا مش عاارفه ليه مش قاادرة اصدق انه مااات في حاااجه جووايه بتقووول انه عااايش

مالك :يا حبيبتي لو كان عااايش كاان ظهر والجثه الي لقووها شبه قيس تمااما

مسك :الجثه الي استلمنااها معاالمها مش ظااهرره ابدا وانتو اولتوا انه مااات قيس ما مامتش ما تررجع تدور عليه يا ماالك

مالك بنفااذ صبر :انت كل ما تشوفيني او تكلميني تقوليلي قيس ودور عليه انا عملت الي عليا خلاص انسيه بقى

مسك اتنهدت :مش هترووح لماااما يمكن تتحسن لما تشووفك

ماالك :هروحلها بكرره عاايزه حاااجه انا هطلع اناام

مسك:لا سلامتك

خررج مالك
ومسك مسكت تلفوونها وضرربت على عمااااد (صااحب قيس ):اهلا يا مسك عااامله ايه

مسك:الحمدلله عمااد في حاااجه حصلت ولازم تعررفها

عمااد :في ايه

مسك :مالك رجع القااهرة هو ومرراته

عماد اتنهد :واكيييد عاايز يستلم كل حاااجه كااانت خاااصه بقيس

مسك :ده اكيييد ما العقرربة رانيا وراااه

عماااد :والعمل ايه

مسك :تنقل كل حاااجه باسم ابنه

عمااد :مسك انتي بتقووولي ايه

مسك مسحت دمووعها :عمااد انا عندي احسااس كبير ان قيس عااايش ما مامتش لو كتبنا كل حاااجه بااسم ابنه صدقني كدده هنحفظ حقه لكن لو مالك ورانيا استلموا كل حااجته هيضيعوا كل تعبه وشقااه واسمه الي كااان بيبنيه

عماد :مسك الووولد ده مش ابنه قيس ما دخلش عليها وانتي تصدقي كلام خطيبته دي
دي كااانت واخدااه سلمه ترفع نفسها بأسمه بس

مسك بأحراج :مش يمكن دخل عليها احنا ما نعرفش وبعدين التحااليل اكدت انه ابنه

عماد بغضب :بصي بقى لو هنقل حاااجه هنقلها لاسمك انتي بالوكااله الي كاان قيس مديهاالي لكن تقوليلي لجمانه خطيبته مستحيييييل دي حيه من تحت تبن

مسك :انا ده ماالك لو عرف ان في حاااجه بأسمي هيغصبني من ورا مراته انقله كل حاااجه

عماااد :والحل

مسك بتفكييير :انا هقووولك الحل الووحيد الي يخررجنا من المشكله دي بص بقى ……………..

عماااد :يا بنت الايه برافو

مسك بدموع :هيررجع يا عمااد صدقني هيرجع

عمااد :مسك انتي عاارفه معزتك عندي انتي زي اختي بالززبط اي حاااجه تعووزيها تكلميني على طوول انتي اختي بعهد ربنا قيس طوول عمره بيووصيني عليكي

مسك :عاارفه يا عمااد وشكررا جددا لوقفتك جنبي

عمااد :طيب اسيبك انا دلووقت على شااان ارتب كل حاااجه

………………………………….

عند الاء
روحت البيت متغاااضه جددا

سهيير :في ايه ماالك وشك جااايب ميت لوون في بعض

الاء :مفيش يااا ماما

سهيير:عديتي على عم مباارك

الاء حااولت تضبط انفعالاتها :ايووه عديت عليه وكاان عنده الرااجل ده الي لاقااه في الغاابه

سهير :بجد

الاء :ايوووه لما رحتله كان عنده بااين عيل غتت وشاايف نفسه

سهير :هو صغييير في العمر

الاء :في التلاتين بااين

سهيير :اهاا طيب يا بنتي خدي باالك من هنا وجي مفيش مروواح لعم مباارك ابدا عاايززه تتطمني عليه على التلفوون

الاء :ما انتي عاارفه انه عم مباارك ما بحبش يشيل التلفون

سهيير :بصي دلووقت في رااجل تاني في بيته يعني اكبر غلط تدخليه فااهمه هيقوول عنك شماال زمان كنتي بتدخليه لراجل قد جدك تشووفي طلبااته لكن دلووقت في شب في بيته لو عاايزه تطمني عليه هوه يجيلك او كلميه في الفوون فاااهمه لا انا ولا اخوووكي هنسمح بده وانتي عااارفه عقل علاء وغيرته عليكي

الاء :ما تخاافيش يا ماااما

الاء ساابتها ودخلت خدت شااور ولبست بجاامه بيتي بسمايلات وطلعت البلكوونه وما خدتش باالها من الي قدامها وعااامل مش شاايفها

واول ما جت عينها في عينه دخل وما عبرهاااش

الاء :صحيح رزل وقليل الذووق

الاء دخلت وهي متجننه منه

عند قيس كااان حاسس رووحه بدنيا تااانيه خاالص غير دنيته
مبارك حط ايده على كتفه :بأذن الله كل حاااجه هترجع زي ما كااانت صدقني يا ابني

قيس مسح على وشه بيأس :ترجع ايه اذا كان انا مش فاااكر حااااجه خااالص عني

مباارك :سيبها على ربنا وكمل علاجك وتعااايش مع وضعك واشتغل وعيش على ما ربنا يحلها
المشكله انا ما اعرفش انت بتفهم في ايه على شاان اشغلك

قيس فضل ساااكت

مباارك خررج فيزا من محفظته :خد دي

قيس :ايه دي

مباارك :دي الفيزا بتااعي اسحب منها الي عااايزه ومن بكرره هتنززل معاايا النادي

قيس باستغرراب :نادي ايه

مباارك :انا عندي نادي رياااضي هنا اهو تسااعدني بتحصيل المال بالاشراف على المدربين وكده

قيس :انا مش عااارف اودي جمااايلك دي كلها فين يا راجل يا طيب وصدقني كل حاااجه عملتها ليه هرجعهاالك اضعااف باذن الله

مباارك ربت على كتفه :انا قوولتلك انت ابني

قيس بااس دمااغه ودخل

…………………………………………….
عند راانيا
كان ماالك بيشتغل على اللاب قرربت منه بدلع

مااالك
ماالك

مالك 😏:عاايزه ايه انجزززي

راانيا :احبك وانت فاااهمني
مالك :رانيا صدقيني انا مش فااايقلك انجزززي عااايززه ايه

راانيا :عااايزه عربية جدديدة بلييييز

ماالك :رانيا انتي عااارفه وضعي دلووقت عااامل اززاي والشركة فلست وبحاااول اقوومها من جددديد مش وقت عربيات دلوووقت

رانيا :فلست ايه بس والفلوووس بتااعت قيس دي لمين مهو انت الوريث الووووحيد هنا

مالك :فكررت بالحووار ده قبلك لكن طلعتلي الززفته الي اسمها جمانه خطيبته وبتقوول ان الوواد ابنه وانتي عاارفه موقفنا بالحاالة دي ضعييف

راانيا :لااا بقوولك ايه مهو مش في الاخر ورثته ترووح لغييره انت اخوووه وانت اولى من اي حد تاااني

مالك :سيبيني ارووح الشرركة واشوووف عماااد وبعدين نتكلم

رانيا بعدم رضا :طيب ما تتأخرش حااول تستعجل بالموضوع

مالك 🙄

………………………………………
عدت ايااام نززل فيها قيس الشغل مع مباارك وكااان بيحااول يريحه
كان ماااسك كل حااااجه وكاانه بيفهم جدا في مووضوع النوادي والاجهزة الرياضية والاجسااام

عند الاء

الاء :ماااما لو سمحتي انا بعد ما اخلص من الجريده هعدي على عم مبارك في الناادي

سهيير :اذا كان كدده عاادي

الاء :وحشني جددا يا ماااما والرزل الي عنده ده حررمني منه

سهير :ههههه حررام عليكي ربنا يعينه على مصيبته ده مباارك قاالي انه مش فااكر حاااجه خالص عن حياااته

الاء :😕احسن ده مش فاااكر حاااجه ومناااخيره هتوصل السما ما باالك لو افتكر

يالله سلام

الاء عدت عالجريده

واحده زميلتها اسمها ضحى:الحقي المدير عااايزك بسررعه اوول ما توصلي

الاء :ربنا يستر مقاالش عااايزني في ايه

ضحى :لا قاال اول ما توصل تجيني على طوول

الاء :يا مسهل يا رب
الاء خبطت عليه ودخلت بمناااغشه :احسن واطيب مدير في العاالم ازيك يا فندم عااامل ايه

المدير بغضب :ما تفتكرريش انك هتااكلي دماااغي زي كل مرره

الاء :ليه بس ده انا بعمل شغلي بالحذافير زي ما بتعلمني سيااادتك

المدير :الاء بقوولك ايه ما تجننيش المقاال الي نشرناااه جااالنا مصااايب من وراه وبيتحلفوا انهم ينتقموا مننا خدي بااالك

الاء :ما تخااافش محسوووبتك قدها

المدير :ما تعيشيش في دوور الراجل ده خدي باالك على نفسك دووول مجرمين وما تعررفيش ناووين على ايه ويمكن مراقبينا دلوووقت

الاء :يااااه خيااالك واسع جدددا حضررتك

المدير بغييظ :انا نبهتك

الاء :طيب عن اذنك

المدير :اتفضلي بلماضتك دي

الاء خلصت ورااحت لمباارك الناادي سألت عنه وقالولها في مكتبه

الاء خبطت

اتفضل

الاء دخلت :وحشتن ولسه هتكمل شاافت قيس قااعد عالمكتب وعينه في الورق

الاء :انت ايه الي جاابك هنا انت ورايا وراايا

قيس بلا اهتماام :عم مباارك جووه الناادي بيشرف عالمدربين

الاء فضلت شاارده فيه اوول مرره تاااخد بالها من وسااامته

قيس التززم الصمت

الاء خدت بالها من نفسها :ط طب انت بتعمل ايه هنا

قيس:وانتي ماالك

الاء خررجت وهي بتسبه في نفسها :قليل الذووق
وراحت النااادي
واول ما شاافت عم مبااارك جرريت عليه وحضنته :وحشتني وحشتني جددا جدا

مباارك :وانتي كمااان يا حبيبتي ما بقيتيش تيجي عندي ليه

الاء :انت عاارف الرزل الي عندك مااما وعلاء مش بيسمحوولي

مباارك :هههه معاااهم حق قمر زيك لازم يخاافوا عليها من كل حااااجه

هنا جه قيس وطنشها :عم مباارك انا هرووح اشووف الاجهززه الجديده بتااعت النااادي

مباارك :تمااام يا ابني لكن انت ما سلمتش على الاء

قيس بصلها بطررف عينه :جت المكتب الاوول قبل ما تعدي عليك
عن اذنكم

الاء بغيييظ :يبااااااي مين يطوولني زمااارة رقبته

مبااارك :ههههههه

الاء :انا هروووح اشوووفك بعدين

مبارك :ربنا معااااكي

نززلت الاء ولسه هتمشي في الشااارع لاحضت اتنين بيمشووا وراااها

جرريت جريوا ورااها بسررعه

للحظة لمحت قيس طاالع من كرراج النادي اشررتله جااامد ما شافهااش ندهت باااسمه بعلووو صووتها قيييييييس

قيس خد بااله منها وركن جنبها وشاف الي لاحقينها :في ايه

الاء ركبت عربيته وهي بتتنفس جااامد :امشي بسرررعه

قيس باستغرراب :في ايه

الاء بصرااخ :بسسسسرعه ارجوووك

هنا في ناااس كانوا ورااهم وشاافهم قيس وداس بنززين جااامد ومشي وهما ركبوا عربياااتهم وحصلوووه

قيس بغضب :مين دووول

الاء بعياااط :دوول اكيييد تجاار المخدرات الي عملت عنهم مقاال ده لسه المدير منبهني منهم

قيس بغضب :وبنت زيك ايه الي يدخلها بحاجات زي دي

الاء بغضب اكبر :وقته ده ما تمشي وانت سااااكت

قيس ضررب بريك جاااامد :انزززززلي

الاء :نععععععم

قيس بلا مباالاة :انزززززززلي مليش دعووه فيكي

وووووووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!