روايات

رواية من أنا الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء الثاني والعشرون

رواية من أنا البارت الثاني والعشرون

من أنا

رواية من أنا الحلقة الثانية والعشرون

عند مسك
ضرب جرس الباب راحت تفتح واتصدمت
علاء بصلها ببرود طاغي وعنين متعصبة :ازيك يا مسك
مسك لساانها تربط ما كانتش مصدقة انه قدامها
علاء اتنهد برضه ما كانش عارف يقوول ايه بعد السنين دي كلها وما كانش وقت لا عتاب ولا كلام هو دلوقت في المصيبة الي جابتهاله الاء
علاء :مسك الاء فين
مسك مش مصدقة البرود الي هوه فيه معقول خلاص نسي اي حاجة عملها فيها
علاء بصووت عالي نسبيا :مسك مش وقت صدمة دلوقت الاء والزفت قيس فين
مسك مسحت دمعه نزلت منها عصبت علاء اكتر :ادخل وانا هطلع اناديهم من اوضتهم
علاء بغضب :تناديهم ليه هما قاعدين في اوضة وحده كمان
مسك ما عرفتش تقوول ايه وطلعت لقيس وخبطت عليه
قيس فتح كانت مسك :صباح الخير
مسك :قيس علاء تحت
طلعت شهقة خوف وفزع من الاء
قيس بسخرية :كنت متوقع ده لكن مش بالسرعة دي
مسك بخوف على الاء :قيس اوعى تتصرف بجنان ده ممكن يدبحها وقتي علاء عصبي جدا
قيس شد مسك من شعرها :اوعي يا مسك اوعي تخوني ثقتي مرة تانية سيرت الكلب ده مش عايزك تجبيها على لسانك فااهمه
مسك بدموع :قيس شعري ارجووك
قيس سابها تحت نظرات الاء المفزوعة وكان هينززل
الاء مسكت ايده :ابووس ايدك تكلمه بالراحة علاء عصبي جدا وممكن يدبحنا لاتنين ارجوك
قيس رفع حاجبه وبسخرية :هههه يدبحنا مره وحده طب كويس انا مستني اموت على ايده
وبغضب زق مسك لاوضته مع الاء
بصي منك ليه اقسم بالله لو شفت وش وحده فيكم تحت لادبحكم لاتنين واخلص من قرفكم
وسابهم ونزل
الاء بدمووع :انا خاايفة انا مش لازم اسيبهم لوحدهم دول ممكن يقطعوا بعض
مسك كانت في دنيا تانية خالص
الاء :مسك ساعديني ارجووكي
مسك قعدت وانهااارت من العياااط
الاء بخووف :مسك فيكي ايه انتي كويسة بتعيطي ليه دلووقت
1
مسك بدمووع وقهر :اخوكي عاامل ما يعرفنيش بعد المصايب الي وقعني فيها وهرب عاامل ما يعرفنيش بيكلمني بمنتهى البرود
الاء بدموع :انا ما اعرفش قصتكم ايه لكن اقدر اقولك ان علاء مستحيل ينسى ويسيب حاجة بيحبها طول فترة شغله بايطاليا كانت ماما كتير بتزن عليه يتجوز لكن هو كان رافض فكرة دخول ست لحياته

…………………………………………….
عند قيس
نززل كاان علاء قااعد على نار تقريبا واول ما نزل قيس مسكه من قميصه بغضب
انت اوسخ انسان شفته بحياتي اختي ملهااش ذنب بلي حصل زمان
قيس بص لايده الي ماسكه قميصه بسخرية ونزلها عنه بقرف وقعد بكل بروود :اولا توطي صوتك وانت في بيتي
وثانيا اختك دي انت الي سلمتها ليا بايدك لا حبيت من ورا صاحبي ولا خنت ثقته ولا اخته حملت بالحرام وسقطها اكمل ولا كفاايه كدده
2
علاء بغضب :قيس ما تجننيش وبعدين ميت مره قولتلك مش انا الي سقطت مسك وكنت مستعد احارب الدنيا كلها على شانها
قيس :ههههه واللهي كوويس طيب وبعدين
علاء بغضب :الاء فين
قيس بسخرية :في اوضتي وعلى سريري لكن ايه اختك صاروخ ارض جو طلقة بنت الايه
1
علاء ضربه بالبووكس في وشه :اخرس يا قيس
قيس حااول يتماالك اعصاابه :قده البوكس ده انت ولا عايز تعرف قدرات قيس البحيري من جديد شكلك نسيتها وردله البووكس
علاء بغضب :الاء فين مليش بلي فات ليا بالحاضر
قيس :والحاضر بيقول انه اختك حامل مني دلوقت وانت سلمتهالي بايدك تسليم ايادي وبغضب تقدر تديني سبب واحد يخليك تعمل بعماد وفيا كده ولا ما كانتش عاجباك علاقتي انا وعماد لانك خرجت بره الدايرة فقلت ادبسه في اختي الي عارف ومتأكد انه عماد بيعشقها وعارف ان عماد اخوويا الي ما جابتهوش امي سبب واحد مقنع يخليك تعمل الي انت عملته قوول اتكلم
علاء بغضب :انا حميتها من جنان عماد ما كانش ينفع الاء تتجوز عماد ابدا ولا بأي حاله وكان لازم احميها من جنان حبه ومحدش كان هيحميها منه قدك
قيس زقه بغضب :وما فكرتش انه هيفضل بيني وبينها العمر كله ما فكرتش اني هشوف مراتي في عنيه طول الوقت ما فكرتش ان علاقتي معاه هتتهدد بالخطر كل الي فكرت فيه نفسك وبس
علاء بغضب :قيس عماد ما بيخلفش وحبه لالاء كان مجنون وانا لا يمكن اسمح بده لاختي ابدا ومفيش طريقة احميها من جنان حبه غيرك انت وانت بنفسك الي جيت وطلبتها مني وحاولت معاك لكن انت كنت مصر عالجواز منها وهي كان باين حبها ليك ما كنتش حاسب ان كل ده هيحصل
قيس بعصبية :طيب وبما انه كده جاي هنا عايز ايه هاه اهي اختك بقت في في اماني وفي بيتي لا وحامل بابني كمان عايز ايه تاني
علاء بغضب :خرج الاء بره حوارنا القديم
قيس :ههههههه علاء حوار ايه يا ابو حوار انت بقولك انت الي سلمتني اختك انا مش فاهم انت عايز ايه
علاء بغضب :قيس ما تستعبطش انت ازاي تعمل كده فيها ازاي تاخدها قبل ما تتجوزها رسمي
قيس بصله من فوق لتحت بسخرية وحك دقنه : اخدها وانا كاتب كتابي عليها احين ما اخدها بالحرام وارميها

علاء اتجنن من بروده ومسكه بغضب جااامد :الاء فين
قيس هنا اتخلا عن بروده وزقه بغضب وهو بيضربه جاااامد وعلاء بيحاول يردله الضرب لكن قوتهم لا تقارن
…………………………………..
عند الاء كانت مش عارفه تواسي نفسها ولا تواسي مسك الي بتعيط هنا سمعوا صوت صريخ وتكسير جامد
الاء بخوف :ايه الصوت ده
مسك مسحت دموعها بفززع :لو ملحقناش علاء قيس هيموتوا
الاء بدمووع :يااا رب وكانت هتخررج
مسك بخوف :قيس هيتعصب جامد لو نزلتي
الاء بصراخ :ما يتعصب ولا يتفلق اخوويا الي تحت ده
الاء نززلت بسررعة كااان قيس بيضرب علاء جااامد والدم في كل حته فيه
الاء بصراااخ :قيس
قيس من غير ما يبصلها اساسا بعيوون زي الدم بلونها
اطلعععععععععي بسررعة
الاء عاندته ونززلت ودموعها على خدها :سيبه يا قيس
قيس بصلها بغضب :سمعتي انا قولت ايه
الاء بعيااط جااامد :مش هطلع غير لما تسيبه ابوس ايدك سيبه
علاء كان بياخد نفسه بالعافيه :سيبيه هو فاكر انه كده بيربيني
قيس بعد عنه بسخرريه :اختك اهي حمتك مني حاليا وبصلها بغضب لكن ما تعرفش انها ودت روحعا في داهية
الاء سندت علاء وقام على رجليه ومسح الدم عن انفه
علاء بغضب :حضرري نفسك هتروحي معاايا بسررعة وحسابنا في البيت
قيس شد الاء من ايدها وداراها ورا ضهره :الاء مش هتطلع من البيت ده خالص
علاء :يعني ايه
قيس :يعني مراتي وحامل بابني وهتبقى معايا لحد ما تولد بعد كده لو عايز تاخدها مش هقولك لا اشبع فيها ساعتها
الاء بصتله بدمووع وبنفسها :ده كل الي يهمك الي ببطني وبس لا يا قيس لا مش انا الي تقبل بالوضع ده
الاء :انا عايزة اروح مع علاء مش عايزة افضل هنا
وبلحظة قيس مسكها من شعرها بغضب كان هيقلعه بأيده :انا سألتك او وجهتلك كلتم هاااه انا سألتك
علاء بغضب :سيبها يا قيس
قيس سابها وبص لعلاء :مش عايز اشوف وشك هنا تاني فااهم وانسى لو ليك اخت اسمها الاء لحد ما تولد
علاء بغضب :انا كده هتفضح هيقولوا ايه علينا اخته في بيت خطيبها وحامل من غير جواز
قيس بغضب اكبر :احسن ما يقولوا اختوا في بيت عشقيها وحامل منه بالحرام ولا ايه برررررررا اطلع بررررا
علاء بصله بغضب ومشي واول ما اتقفل الباب لف لالاء وضربها بالألم
الاء بصتله بصدمة
قيس مسكها من شعرها :انا قولتلك تترزعي بالاوضة وما تنزليش مش كدده بتعندي فيا وبتنزلي ليه هااه
الاء زقته من صدره بغضب :اوعى تفتكر اني هيمح ليك تكمل بالاسلوب الوسخ الي بتتعامل معاايا فيه ده ولو انت كمان مش عايزني انا كمان مش عايزاك طلقني يا قيس
قيس بغضب :اووعي تفتكري ان متمسك فيكي لسواد عينكي ولا على شان ولي العهد الي هتجيبيه لا اصحي كدده انا بس عاايز اذل الكلب ده فيكي انتي جيتيلي على طبق من ذهب انتي الي هقدر اجيب راسه الارض عن طريقك
الاء بدمووع :سبني اروح في حالي يا قيس الي بتعمله ده هينهينا وحيات حبنا ترجع قيس الي عرفته وبقهر انا مش قادره اتقبل شخصيتك د ي انا بموت كل ثانية بسبب معاملتك معاايا
قيس قررب منها لدرجة الخطر :انا هرووح الشغل دلووقت تترزعي في اوضتك وما تخرجيش ولما ارجع وحط ايده على شعرها بلطف يخوف
عايز الاقيكي عروسة في ليلة الدخله فااهمه اصلي عايز اشوف تستاهلي تحملي اسمي ولا بت بتاعة كلام وبس عايز اعرف ايه الي جذبني،فيكي وخلاني خدتك قبل ما نتجوز عايز اعرف شخصيتي وانا فااقد الذاكرة ههههههههه
الاء كانت مش مصدقة الي بيقوله وبتهز بدمااغها بلأ على امل ما يكونش قاال الكلام ده
قيس غمززها وعدل نفسه ومشي
الاء،طلعت اووضتها وهي بتعيييط جاااامد زاول ما دخلت مسك جريت عليها بسررعة
مسك :حصل ايه طمنيني
الاء :سيبيني لووحدي
مسك :طمنيني بس
الاء،بدمووع :ابووس ايدك سيبيني لوحدي مش عاايز اتكلم ولا اشوف حد
مسك حززنت عليها وسابتها وخرجت
والاء انهارت من العياط
…………..ً……………….ً….ً.
عند عماااد
كان في المكتب وشااارد دخل علاء عليه
عماد اتخظ من منظره
السكرتيرة :اسف يا فندم ما ما كنتش عايزه يدخل لكن هو ما سمعش كلامي
عماد بهدوء :خلاص امشي انتي دلووقت
السكرتيرة خرجت وفضل علاء وعماد
عماد قعد ببرود وبسخرية :اكيييد قيس ادالك الي فيه النصيب
علاء بغضب :عماااد انت لازم تتدخل قيس لازم يسيب الاء ولا الناس هتاكل وشي ما تخلينيش الجئ للشرطة
عماااد رفع حااجبه :وصلت معاااك لكده
علاء :عماااد انا عاارف انك مخنوق ومتذايق مني لكن انا زي اي اخ خايف على اخته
عماد اتخلا عن بروده وبغضب :عااايز تحميها مني تقوم تجوز اكتر ست عشقتها في حياتي لاعز صاحب ورفيق عندي دي تبقى ندالة وقلة اصل
طبعا قيس كان ورا الباب وبيشد على ايده بغضب من كلامهم
عماااد بغضب وقهر :عااارف الاء بالنسباالي ايه الاء كاانت بالنسبالي النفس الي بتنفسه انا عايش لانها عايشه عايش على امل انها تتقبلني تقوم تجوزها لقيس ملقيتش غيره
علاء ما كانش عارف يقوول ايه
عماد بغضب :صفي حساباتك مع قيس بعيييد عني انا من النهااردة هبطل دور الطيبة الي كنت عايش فيه وهلبس القناع زيكم كلكم لان الطيب الايام دي بيداس عليه بالرجلين
علاء :عماد الي حصل حصل ولو كنت بتحب الاء فعلا تنقذها من جنان قيس انا عارف ان انت الوحيد الي تقدرله
عماد بغضب :انت مجنون هااه مجنوون اختك دلوقت حامل منه يعني مكانها الطبيعي في بيته
علاء :يتجوزها ويشهر وانا مش هقول ولا هعمل اي حاجة لكن ما يجيبش راسي الارض
عماد :وانت جبت راسه الارض ليه وخنته مع اخته هاااه يا راجل ده انا بحب اختك من ينين طوويلة قووي عمرري ما حاولت اخونك على امل انك تبقى راجل وتجوزهالي ما توقعتش انك تبقى ندل وتجوزها لصاحبي واخويا
هنا دخل قيس لانه ما قدرش يتحمل اكتر من كده :اييييه خلصتوا كلامكم ولا لسه ضاايل حاجة
وبص على علاء الي عندي قلتهولك واضن ما بحبش اعيد كلامي كتير
وبص على عماد :عايزني اقولك ايه وانت بتوصف مراتي لاخوها وبتعبرله عن عشقك ليها
عمااد خبط الكرسي برجله بغضب جاااامد :_بص انت وهو لو في حد مظلوم في الليلة دي هو انا فاختصروا وانسووني وانت يا صاااحبي كنت عاارف اننا هنخسر بعض لانك هتفضل شايفها بعيني حتى لو عملت ايه فاحنا نفض الشراكة وكل واحد يروح في حاله
قيس بغضب لعلاء :عجبك الحال الي وصلتنا ليه وكله بسبب ايه بسبب وحدده اوزعة ما تسواش فرنك في سوق الستات الي اعرفهم
عماااد :قيس كفايه كده خلصنا
علاء :قيس اخرس وما تغلطش بالاء
قيس بسخررية :انا نفسي اعرف ايه الي كان ضاارب على قلبي واتجوزتها
طبعا قيس كان عاايز علاء يوصل لاعلى درجات الغضب
عماد بغضب :بس كفااية كدده علاء امشي انت وبعدين نتكلم
علاء مش وقيس راح مكتبه وهو متعصب
…………………..ً…………..
في المساء
قيس رجع الفيلا متأخر وطلع اووضته واول ما فتح الباب اتصدم من الي شافه
وووووووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى