رواية منقذي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نور الفجر
رواية منقذي الجزء الثاني والعشرون
رواية منقذي البارت الثاني والعشرون
رواية منقذي الحلقة الثانية والعشرون
-المخزن..؟! ماله المخزن يا دلال
-المخزن بيولع
-ااايه…؟؟ ح حصل ده ازي
-معرفش…معرفش
-انتي فين
-انا …واقفه قدامه….المطافي لسه علي وصول
-ط طب انا جاي
انظلق الي هوناك بلمح البصر
_____________
-انسه ضوء…..انسه ضوء
– هاا…في ايه يا اسماء
-تلفونك بيرين
مسكت التلفون
-ماشي..روحي انتي دلقوتي
-تمام
خرجت وهي اجابك
-عملتم ايه
-كله تمام
-مش عيزه غلطه
-عيب عليكي دي مش اول مره
-فلوسكم هتوصل…مش عيزه عنكم حاجه….انا لاشوفتكم ولا انتم تعرفوني
-تمام
اغلقت الهاتف
-اللعبه بدئت تحلوه….ولا نقول بتولع هههههههه
____________
وصل إلى امام المخزن وكانت المطافي تحاول اطفاء النار ولكن بلا فائده
-ازي ده حصل
اجاب أحدها العمال
-والله يا استاذ اسلام ….منعرفش…فجاء كده لقنا النار مسكت في كل حاجه
اجاب بغضب جنوني
-فجاء كده…..والنار دي ظهرت من العدم…..حضرتكم كنت فين
-ولله كل واحد كان في شغله
-والمكان اتحرق لوحده سبحان الله
-اهدي يا اسلام
-ابعدي عني يا دلال دلوقتي
نظر الي المصنع بغضب وحزن لقد فقد اهم شحنه وهذا سيكلفه كثيرا للغايه
_________
-ااايه….بجد الي بتقوله ده……حصل ازي….ط طيب….ا..انا جيه
اغلقت وفاء الهاتف ونهضت سريعا موتجه لي ابنها
_________
اطفي المطافي الحريق بصعوبة
ونظر اسلام الي بقيا المخزن المتفحم
-حصل ازي كده بس
-اهدي يا اسلام
-اهدي ازي…اهدي ازي عرفه ان دي خساره كبيره جدا
-عارفه….اكيد هتلاقي حل
-انا بس عايز اعرف حصل كده ازي
واثناء حديثهم وصلت سياره للمكان ونزلة منها ومساعدتها
-واو المكان اتفحم
نظروا لمصدر الصوت ليجدوا ضوء واسماء معها
-ايه الي جابك
قالتها دلال بغضب منها
-اظن ان الشحنه الي اتفحمت دي بتاعتي
نظرت حولها
ووجدت ان كل البضاعة تحولت الي رماد
-شكلك هتخسر كتييير اوي
-انتي بتقولي ليه كده
-اولا انا موجهتش ليكي كلام ثانيا انتي ناسه ان العقد بيتضمن ان في حاله الخساره هتشلوا70%
نظر لها اسلام بغضب وبدء يشك بسبب كلامها ….تقدم منها وامسك زراعها وسحبها خلفه
-ا انت بتعمل ايه….سبني
لكنه لم يكن مصغي لها …..اخذها بعيد قليل عن المكان ….دفعها إلى الحائط ووقف أمامها
-انت اتجننت ولا ايه….ابعد
لم يرد علها……تحدث بصوت غاضب لكن منخفض
-انتي الي عملتي كده
-ايه
-انتي الي حرقتي المخزن مش كده
-وانا هعمل كده ليه….البضاع دي بتاعتي….هحرقها ليه
-عشان تخسرني….عشان تنتقمي مني ….صح….انتي الي عمل كده
نظرت له ولم ترد
-انطقي
-اظن ان ملكش حق تشك او تسجوبني….ابعد
لكنه لم يتحرك
رن هتفها وكان المتصل هادي اجابت عليه
-انا فين….في مشوار صغير….تمام…تمام…هروح اهو
شغر بي نار داخله بسبب انها تتحدث الي رجل غيره وليس بيده شئ…غير انه اراد ان يبرد نار قلبه
قبلها بقوه وهي انصدمت من فعله ولم تكن تقوي على الحركه سقت الهاتف من يدها ….حاولت ابعاده ولكنه كان يحاول ان يبرد النار التي بداخله
بدئت الدموع تسقت من عيونها
افاق علي تلك الدموع الساخنه التي جائت على وجه
ابتعد عنها وكانت تبكي
-ضو..ضوء انا
-ابعد نهائيا عني
اخذت هتفها وركض
-ضوء
_________
-يلا يا اسماء نشمي
-مش قولتي في ورق لازم ن…
تحدثت بغضب
-يلاا…متجدلنيش
-حاضر
غادرت ضوء واسماء المكان
-مالها دي …..والي حصل معها عشان تنحول كده….هواسلام قلها ايه
دخل اسلام حنها
-اسلام…انت قولتها ايه
تنهد ولم يرد
-اسلاام
-خلينا نمشي يا دلال
___________
-ممكن تهدي السرعه
-ا.ايه
-ضوء انتي مشيا بسرعه اوي
بئدت تخفض سرعه السياره
-مالك
-مفيش
-ازي…انت من ساعت ما روحتي مع اسلام بيه وحالك متشقلب
-اسماء ممكن متتكلميش دلقوتي. ..انا حاليا تعبانه
-ماشي
بعد مده ودعت اسماء ضوء…..وعادت ضوء الي منزلها لكن ما ان نزلت من السياره حتي وجدت….
__________
-انت الي بتقوله ده حقيقي
-يعني ماشوفتش الأخبار
-لاء…انا النهردا كنت طول اليوم في العياده….طب حصل ازي طيب
-معرفش….لشه مش عارف المكان اتحرق ازي
-طب اهدي كده
-انا مش جاليك عشان تقولي اهدي…..انا كده ضعت الخساره هتكون كبيره اوي….عارف يعني 70%
-اكيد هتلاقي حل
-يارت لاني كده هدمر
-بس….يعني
-ايه. …اتكلم من غير لف ودوران
-مش شاكك فيها
-في مين..؟!
-هتكون مين متستعبطش….ضوء
نظر امامه ولم يجب
-يبقي انت بردوا شاكك
-ممكن متكونش هيا
-وممكن هي….انت اش ادراك….غير ان هي اصلا عيزه تنتقم منك
-ارجوك….انا مش عايز اسمع كلام كتير
-ماشي. …تعالي نشرب شاي وفك شويه
______________
دخلت المنزل
-اتأخرتي ليه
تخطه وي تدخل …..لمسك يدها
-انا بكلمك
ليتحسب يدها وتصف’عه بقوه
-انا محذرا’ك من لمسي…..ايات تفكر بس
صعدت الي غرفتها وهي تقول
-ان كنت مشغال معيا….ده مش معناه اني نسيت افعالك الق’ذره
دخلت غرفتها واغلقت الباب لينهار هذا الوجه البارد وتبدء في البكاء
-تعبت….انا تعبت من كل ده
اسنلقت على الفراش وهي تتذكر ما حدث قبل دخولها للمنزل
F
-وفاء….انتي جايه هنا ليه
-جاي اقولك ان اسلام ملهوش علاقه بي الي حصل….عيزه تنتقمي يبقي تنتقمي مني ومن عمك
-عمي…!! عمي مقتلش ابويا وامي….عمي مخدش فلوس بابا كلها …..عمي مدخلنيش المصحه عشان مشهدش علي جوزك….صحيح ان كان ليه سبب كيبر في جزء من معناتي….بس انا اتغضا عن كده…بس بابا وماما لا يمكن. ..افرط فيه
-جاسر كان ليه يد في الي حصل -عمي مكنش ليه دخل في اي حاجه تخص بابا وماما
-غلطا’نه هو عاوز يوصلك كده
صمتت قليلا فقد تكون هي محقه …فافي النهيا عملها كل’ب فلوس
-اسمعي يا ضوء عارف اني ظلمتك واني غلط غلط كبير اوي….ب..بس اسلام ملهوش ذنب….ارجوكي. ….عيزه تخدي ح’ق باباكي وماماتك انا هو…..بس هو ملهوش ذنب
نظرت لها بعيون محتقنه بي الدموع
-وانا مكنش ليا ذنب….امشي من هنا. …لحد ما يجي اليوم الي هاخد حقي وحق علتي منكم
قلتها وكانت ستدخل لكن
-جاسر مش زي ما انتي فاكره….هو خبيث جدا…خلي ده في بالك
مشيت وفاء وتنهدت ضوء ودخلت
B
-عمي….هو كمان……كل الناس خبيثه
_________
-ايه الي حصل معاك
-مفيش…كل الي حصل ان المخزن اتح’رق بس
قالها بحزن وهم كبير
-معرفتش ده حصل ازي
-لاء….كل التسجلات التحذفت ومفيش اي اثر…لان احد عمل كده
-ربنا يعينك
-يارب
______________
بعد شهر طالبت ضوء بي التعويضات وطر اسلام الي تحمل تكلفه باهظه ادت الي افلاسه تقريبا
-اسلام….مينفعش كده
-اعمل ايه يا دلال …..اصبري شويه لحد ما ارجع المصنع زي مكان
-انا مش طالبه حاجه…..انا بقول نكتب الكتاب بس…انا تعبت من الانتظار
-اصبري عليا شويه كمان
-يوووه…انا زهقت بجد….بس عشان خطرك هصبر
-شكرا….ممكن بس تجبي الملف وتعمليلي قهوه
-هتبات النهردا تاني
-ممكن …مش عارف
-اممم ماشي….انا هروح
-ماشي
اعدت له كل شئ وخرجت
نظر من النافذه كانت السماء صافيه….والنجوم تلمع…وتذكر ذالك اليوم
F
-يعني انا قالب علكي الدنيا تحت وانتي هنا
-اسفه….كنت بشوف النجوم
جلس الي جورها وهو يضمها اليه
-متعتذريش…..بتحبي النجوم
-وانا صغيره كنت بقعد مع ماما وبابا بليل ونتفرج على النجوم ….لحد ما انام
ظهر الحزن عليها
-يارتهم كانوا معيا….وحشوني اوي كانت ستبكي مسح اسلام علي شعرها وقبل رئسها
-ربنا يرحمهم يا حبيبتي
-يارب
-وبعدين مش قولنا مفيش زعل وانتي معيا
-انت اكتر حد حبيته …..شكرا على كل حاجه
-بتشكرني على ايه انتي مراتي حببتي
-توعدني
-بي ايه
-انك تفضل تحبني ….علي طول
-اوعدك طول ما ده بينبض
اشار الى قلبه
-اوعدك اني هفضل احبك
B
-وانا لسه عند وعدي هو لسه بينبض وانا لسه بحبك….وحشتني
_________
-ضوء ….عايز اتكلم معاكي شويه
-ايوه يا عمي
-بصي انت بنت اخويا وانا عاوز اطمن علكي
-يعني ايه
-عاوز اجوزك
-عمي….ارجوك متفتحش السيره دي تاني
-ضوء انتي لازم تتجوزي دي سنه الحياه
-وانا مش عايزه
-انا مش بخيرك انا بقولك قراري
-ايه
-زي ما سمعتي
-عمي…
نظر لها ثم اكمل حديثه
-اخر الاسبوع الي جاي كتب كتابك علي هادي
وووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)